Deltawerken

27-11-2012 12:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Dit weekend krijg ik een vriend uit het buitenland op bezoek. Hij komt uit een land met veel bergen en was er nogal gefascineerd door geraakt dat Nederland deels onder de zeespiegel ligt. Daarom zou ik hem graag hier iets van willen zien.

Hebben jullie eventueel tips over wat nu echt leuk is om te bezoeken? Ik hoor het graag!
is hier geen museum voor? waterwerken e.d.
Je kunt naar het werkeiland Neeltje Jans, daar wordt uitgebreide uitleg gegeven over de Deltawerken. Je kunt ook van dichtbij het e.e.a bekijken.

Verder de sluizen bij IJmuiden, of gewoon op het duin gaan staan en de zee bekijken
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Neeltje Jans inderdaad, of de Maeslantkering. Daar zit ook een bezoekerscentrum bij.
het is wat het is
Misschien kun je een rondvaart boeken waarbij je wat sluizen passeert. Op zich is dat niet gebonden aan het onder de zeespiegel liggen, maar mensen die daarin geinteresseerd zijn vinden sluizen ook vaak interessant.

Heb zelf op zo'n boot gewerkt en merkte dat toeristen dat heel vaak echt leuk vonden.
Maritiem Museum in Rdam? Of wat je zegt Neeltje Jans in Zeeland?
Afsluitdijk? Monument en museum?
Over Neeltje Jans had ik (mede op dit forum) gelezen dat het erg tegenviel..

Ik zal de overige suggesties een bekijken! Dankjulliewel alvast
Het begint er natuurlijk al mee dat (als hij tenminste met het vliegtuig komt), je op Schiphol al kan zeggen dat ie zich 6 meter onder de zeespiegel bevindt
het is wat het is
quote:wieoowie schreef op 27 november 2012 @ 12:23:

Over Neeltje Jans had ik (mede op dit forum) gelezen dat het erg tegenviel..

Dan heb ik waarschijnlijk een heel afwijkende mening, want ik vond het wél interessant. En als je van de bergen af komt en het fascinerend vindt dat Nederland onder de zeespiegel ligt, dan lijkt het me zeker de moeite waard.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
haha dat klopt, dat vindt hij al onwerkelijk!
quote:himalaya schreef op 27 november 2012 @ 12:27:

[...]

Dan heb ik waarschijnlijk een heel afwijkende mening, want ik vond het wél interessant. En als je van de bergen af komt en het fascinerend vindt dat Nederland onder de zeespiegel ligt, dan lijkt het me zeker de moeite waard.Ok! . Neeltje Jans was namelijk ook het eerste wat in mij opkomt. Zulke ervaringsverhalen vind ik erg fijn!
Het is denk ik heel erg afhankelijk met welke instelling je naar Neeltje Jans gaat. Neeltje Jans probeert zich hier in de media een beetje als soort van attractiepark neer te zetten, daar heb je in Zeeland niet veel van. Ja, dan is het nogal logisch dat mensen bepaalde verwachtingen hebben. Je gaat niet naar de Efteling ofzo. Je moet het meer zien als informatieve expositie, met ook nog een stuk kinderspeeltuin erbij. Dan zijn je verwachtingen veel realistischer. Ik denk, juist als je voor de deltewerken gaat, dat het ontzettend leuk en informatief is. Als je voor het 'pretpark' gaat, zal het een tegenvaller zijn en zou ik ver wegblijven.
Waar verblijft vriend dit weekend? Ik zou niet voor Neeltje Jans helemaal uit Groningen/Noord Holland rijden. Dan kan je beter iets anders gaan bekijken dat over de strijd tegen het water gaat. Bijvoorbeeld het woudagemaal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ir.D.F._Wouda-gemaal
Als je uit Amsterdam komt kun je ook de Stelling gaan bekijken.

http://www.stellingvanamsterdam.nl/
Ik ben nooit in/op/bij Neeltje Jans geweest, maar wel verschillende keren bij de Maeslantkering. Daar worden, naast de expositie, rondleidingen aangeboden (ook in het engels) waarbij je achter de schermen op het terrein gaat kijken. Ik vind het iedere keer fascinerend.
In Flevoland heb je museum Nieuw Land (bij de bataviawerf)

http://www.nieuwlanderfgoed.nl/museum
Stoomgemaal Cruquius. In Cruquius. Gaat over het droogleggen van de Haarlemmermeer, dus ook Schiphol. Kun je gelijk langs dan als je je gast van Schiphol moet halen.
De Beemster is ook een optie. Dit gebied staat op de Unesco Werelderfgoedlijst en gaat over de drooglegging van dit gebied. Het is een mooi gebied en vast ook wel een museum of bezoekerscentrum over te vinden.
Ik vond Neeltje Jans erg interessant. Ook met mijn buitenlandse man geweest, geen verwachten van tevoren, maar mooi bezoekerscentrum en het is gewoon gaaf om op én in de Deltawerken te kunnen lopen. Vond het erg indrukwekkend! (en koud, haha, hartje winter)
quote:Chartreuse schreef op 27 november 2012 @ 13:09:

Ik ben nooit in/op/bij Neeltje Jans geweest, maar wel verschillende keren bij de Maeslantkering. Daar worden, naast de expositie, rondleidingen aangeboden (ook in het engels) waarbij je achter de schermen op het terrein gaat kijken. Ik vind het iedere keer fascinerend.Dit is inderdaad wel waar ik naar op zoek ben! Goede tip!
Iedereen bedankt voor de reacties! ik kom uit het zuiden, dus het is inderdaad niet heel handig om bijvoorbeeld iets in Groningen te bezoeken. Een eind rijden is echter geen probleem.
quote:hupseflups schreef op 27 november 2012 @ 13:00:

Het is denk ik heel erg afhankelijk met welke instelling je naar Neeltje Jans gaat. Neeltje Jans probeert zich hier in de media een beetje als soort van attractiepark neer te zetten, daar heb je in Zeeland niet veel van. Ja, dan is het nogal logisch dat mensen bepaalde verwachtingen hebben. Je gaat niet naar de Efteling ofzo. Je moet het meer zien als informatieve expositie, met ook nog een stuk kinderspeeltuin erbij. Dan zijn je verwachtingen veel realistischer. Ik denk, juist als je voor de deltewerken gaat, dat het ontzettend leuk en informatief is. Als je voor het 'pretpark' gaat, zal het een tegenvaller zijn en zou ik ver wegblijven.Voor het attractiepark zou ik er inderdaad niet heen gaan, en dat was ook een beetje mijn twijfel, of het attractiepark het informatieve gedeelte niet teveel overheerst
Madurodam! Dan laat je hem aanwijzen wat hij in 't echt wil zien
Neeltje Jans is echt wel interessant. Wel vrij duur vind ik, maar heel informatief en het is gewoon leuk om de deltawerken van zo dichtbij te zien (mijn kinderen zijn er gek op, dus ik vertoef er (helaas) elk jaar, ondanks dat ik het voor een gezin ontzettend duur vind).

Maar met een buitenlandse vriend zou ik er zeker heen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven