Dringend! Hoeveel geld...

08-07-2010 15:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
....gebruik je ongeveer per dag in Costa Rica voor de warme maaltijd (low budget) en het vervoer per bus?

Wie is er al eens geweest en weet dit?
Probeer het eens op het forum van de lonely planet, daar kun je per reisbestemming zoeken, heel veel info en tips!
Dat is wel erg algemeen, San José is duurder dan platteland, busprijzen hangen af van afstanden etc.
Costa Rica is het duurste land van Midden-Amerika, dus verkijk je er niet op. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij kostte een locale bus iets van een paar doller en een toeristenbus iets van 20-25 dollar.

Als je naar Tamarindo Beach gaat, is alles 4x zo duur als elders in het land...
Van Lonely Planet:

"COSTS & MONEY

Travel costs are significantly higher here than in most Central American

countries, but cheaper than in the USA or Europe. And if you;re arriving

from inexpensive Central American nations, such as Nicaragua, get ready

to bust that wallet wide open.

Prices in Costa Rica are frequently listed in US dollars, especially at upmarket

hotels and restaurants, where you can expect to pay international

prices. Most types of tours are charged in US dollars. In fact, US dollars are

widely accepted, but the standard unit of currency is still the colón.

Shoestring travelers can survive on US$25 to US$35 a day, covering just

the basics of food, lodging and public transportation. The cheapest hotels

start at about US$7 to US$15 per person for a bed, four walls and shared

bathroom. Better rooms with private bathroom start at roughly US$15 to

US$20 per person, depending on the area. It is possible to eat cheaply at the

many sodas (lunch counters), where you can fill up on tasty casados, which

are set meals, for about US$2 to US$3.

Midrange budgeters can travel comfortably for anywhere from US$50 to

US$100 per day. Hotels in this category offer very good value, and double

rooms come with comfortable beds, private bathroom, hot water (most of

the time) and even breakfast, for US$20 to US$80 per night. Many hotels

in this price range also have shared or private kitchenettes, which allows

travelers the opportunity to cook – this is a great option for families. A

variety of restaurants cater to midrange travelers, offering meals that range

from US$5 to US$10.

Top-end visitors can find a good selection of restaurants and hotels in the

touristy towns and within some of the major resorts. Luxurious beachside

lodges and boutique hotels can cost from US$80 up, and offer truly worldclass

meals that begin at around US$15.

Lodging prices are generally higher in the dry season (December to April),

and highest during holiday periods (between Christmas and New Year and

during Semana Santa). During slower seasons, most hotels are eager for

your business, so you can try to negotiate a lower rate. Some of the more

popular tourist areas (Monteverde, Jacó, Manuel Antonio and many of the

beaches on the Península de Nicoya) are also more expensive than the rest

of the country."
Paar jaar geleden geweest, maar mij staat bij dat prijzen redelijk vergelijkbaar zijn met Nederland,
Ik ben er zelf nog niet geweest, maar mijn ouders waren erg enthousiast over de lage prijzen voor luxe gerechten als kreeft.
Ik vond het behoorlijk duur. Je kan het vergelijken met nederland. Wel iets goedkoper maar het scheelt niet veel.
Waarom is dit zo dringend? Moet je nog snel even pinnen voor je op het vliegtuig stapt?
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 08 juli 2010 @ 15:26:

Waarom is dit zo dringend? Moet je nog snel even pinnen voor je op het vliegtuig stapt? Sta je daar met je euro's
Ik heb 4 maanden in Centraal Amerika rond getrokken, en in totaal ( excl. vliegticket ) ¤1500 uit gegeven, wat neer komt op ¤12.50 per dag.

Costa Rica was daarvan het duurste land.

De gewone bussen zijn een paar dollar, ook eten kun je voor een paar dollar. Maar het kan altijd duurder natuurlijk.
quote:elninjoo schreef op 08 juli 2010 @ 15:20:

Ik ben er zelf nog niet geweest, maar mijn ouders waren erg enthousiast over de lage prijzen voor luxe gerechten als kreeft.Ik denk niet dat to als budget maaltijd iedere dag kreeft gaat eten.
quote:vivagirl schreef op 08 juli 2010 @ 15:39:

Ik heb 4 maanden in Centraal Amerika rond getrokken, en in totaal ( excl. vliegticket ) ¤1500 uit gegeven, wat neer komt op ¤12.50 per dag.

Costa Rica was daarvan het duurste land.

De gewone bussen zijn een paar dollar, ook eten kun je voor een paar dollar. Maar het kan altijd duurder natuurlijk.

Hier heb ik iets aan, dank je wel!

Mijn hotels zijn al geboekt en betaald. Ik moet alleen zelf van A naar B reizen. In 1 hotel is het all inclusive, maar de andere maaltijden (warm dan) betaal ik zelf. Ontbijt zit overal bij in.

Haha, kreeft lust ik niet eens! Ik ben wat eten betreft erg makkelijk, ik hoef echt niet elke dag een 4 sterrenmaaltijd hoor, dat doe ik thuis ook niet.

En ik moet dus nog dollars halen, daarom moest ik ongeveer weten hoeveel ik moet halen.

Allemaal erg bedankt! Ik vertrek dus zaterdag voor 20 dagen...
Ik weet niet precies waar je precies heen gaat in CR, maar je hebt overal wel van die kleine lokale restaurantjes, en die serveren echt heerlijk eten.

Als je naar de grotere toeristen plaatsen gaat, waar de Amerikanen veel komen, zal het allemaal iets duurder zijn.

Ik zat veel aan de Caribbische kust en in het binnen land en daar viel het echt mee.

Als je gewoon de lokale bussen neemt, is het allemaal erg goedkoop. Goed te doen. Tijden zijn online te vinden of even naar het bus station lopen.

Er zijn ook shuttles, echt voor de toeristen, die komen je dan ook van je hotel ophalen, maar dan betaal je wat meer.

Je kunt trouwens gewoon in Costa Rica pinnen hoor.

Kan zijn je per transactie iets extra moet betalen, maar dat ligt aan je bank.

Veel plezier!
Je gaat toch niet hier al je dollars halen? Pin gewoon ter plekke, dat kan prima! Je kunt er bij elke pinautomaat kiezen tussen dollar en colón.

Tip: een lijstje bijhouden van waar je gepind hebt en hoeveel. Bij ons was een transactie van 100 dollar mislukt, maar het geld bleek thuis wel afgeschreven! Melding bij de bank gemaakt en gewoon teruggekregen. Duurde wel even.
Lang verhaal...maar ik kan nu even niet pinnen, maar heb dus wel contant geld: vandaar!
Ik zou maar een beetje dollars meenemen, de lokale munteenheid is de colon en met dollars sturen ze je soms naar de bank om te wisselen tegen commissie. Maar met een Nederlandse wereldpas kun je overal pinnen.

Een goedkoop restaurant in Costa Rica heet Soda, daar eten de locals en er staan Costaricaanse gerechten op de kaart (Soda dwz dat men geen alcoholvergunning heeft, dat maakt het goedkoop). Als ontbijt en lunch zou je eens een Gallo Pinto (gespikkelde haan) kunnen proberen, dat is rijst met bonen in saus met naar keus gebakken eieren, kip of vlees. Aangevuld met kaas, tomaat, avocado en stukjes gebakken banaan. Dat kost tussen de 3 en 5 dollar. En je loopt er de hele dag op door, omdat het vol langzame koolhydraten zit.

Check bij duurdere restaurants (met alc.vergunning) goed of de belasting en bediening wel inbegrepen is bij de prijzen op de kaart! Anders moet je 20 % meer betalen aan het eind! Dat heb je bij de soda nou nooit, want daar eten de locals en fancy restaurants zijn toch een beetje een toeristenval.

Verder is de info hierboven, van Lonely PLanet correct wat betreft hotelprijzen ed. Ze hebben ook een informatieve site met een forum. In het Nederlands heb je costarica.startpagina.nl daar zou je ook eens kunnen kijken.

De toeristen shuttlebus is vijf keer zo duur als de lijnbus, maar is wel sneller en brengt je van hotel naar hotel.
Eventjes OT, is Costa Rica te bereizen als jonge meid alleen? Niet te gevaarlijk (berovingen, ontvoeringen). Hoorde dat San Jose nog het meest gevaarlijk is, en de attracties (vulkaan, jungle) weer niet. Kan iemand me dit vertellen.
Ja, Costa Rica is veilig te bereizen, ook voor een vrouw alleen.

Lees het actuele reisadvies op www.minbuza.nl

San Jose is niet de meest prettige stad, maar daar heb je als toerist ook niet heel veel te zoeken.
Bedankt voor de info Sahara_desert. Het idee is niet om lang in San Jose te verblijven. Hooguit een nacht, maar ik denk dat je er sowiso uitkomt als je met de bus naar Arenal wilt. Of zijn er veiligere mogelijkheden? Liefst wil ik die stad compleet vermijden tijdens de reis vanwege de verhalen van pickpocketting op het Cola busstation (verzamelplek voor bussen).
Internationaal vliegveld SJO ligt gelukkig niet in San Jose, maar in Alajuela, zo'n 17 km ten westen van de hoofdstad en alvast een stukje richting de Arenal. Mijn tip is om vast in Alajuela een hotelkamer te boeken (meest hebben ze gratis airporttransfer erbij) en dan eerst eens even goed te slapen, want je zal moe zijn van de reis en de jetlag. Volgende morgen dan shuttlebusje naar Arenal nemen? La Fortuna heet dat plaatsje, je kunt ook met de lijnbus (overstappen in San Ramon) maar dan wordt je meteen in het Echte Costa Rica ondergedompeld, als je begrijpt wat ik bedoel. Trek er maar een halve dag voor uit, reizen met het openbaar vervoer gaat niet snel. Buiten de toeristenbranche wordt ook nauwelijks Engels gesproken trouwens, dus zorg dat je wat Spaanse zinnetjes paraat hebt.

Als je naar bestemmingen in het zuiden van het land wilt reizen (Caribbean, Cartago, Osa schiereiland) dan gaat dat onvermijdelijk via San Jose. Op al die busstations daar is het oppassen voor zakkenrollers, niet alleen op Coca Cola (ze liggen allemaal vlak bij elkaar tussen de rosse buurt en een paar grote sloppenwijken in). Reis er per taxi naar toe en alleen overdag. Pas goed op je bagage, dan moet het allemaal goed te doen zijn hoor.

Veel plezier in bloedmooi Costa Rica!
Sahara_desert. Bedankt voor de tips. Kijk, hier heb ik echt wat aan :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven