Ecuador (en Galapagos eilanden?)

04-02-2020 15:56 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september/oktober willen wij (2 personen) 3 a 4 wkn gaan backpacken in Ecuador. Nu ben ik op zoek naar ervaringen, tips & adviezen over routes (ov, taxi?), ho(s)tels, dingen die je gezien móet hebben, leuke activiteiten etc. De Quilotoa Loop staat hoog op mijn verlanglijstje. Verder ben ik me nog druk aan het oriënteren.

Daarnaast twijfel ik erg over het al dan niet bezoeken van de Galapagos eilanden. Voordelen: super ervaring, prachtige dieren en natuur, etc. Nadelen: mega-duur (extra vliegtickets, toegang, tours etc), is dat het waard? Naar wat ik zie en lees moet ik voor een week Galapagos bijna net zoveel budget reserveren als voor 3 weken Ecuador.

Wie wil zijn/haar ervaringen delen? Alle tips zijn welkom!
Ohhhhh I :heart: Ecuador!!

Fantastisch land! Zoveel afwisseling in landschappen. Ik was er meer dan 10 jaar geleden maar ik wil nog altijd een keer terug.

Ik wil ook vooral terug voor de Galapagos. Ik ben er destijds niet geweest (geen geld voor / moest keuzes maken) maar zou het deze keer absoluut toevoegen aan m'n lijstje. En dan wel op de budget manier: vliegen naar een eiland en vanuit daar trips maken (en geen dure cruise).

Eigenlijk vond ik alles wat ik gedaan heb in Ecuador leuk:

- Hoofdstad Quito: prachtige oude stad, mooie musea, fijne vibe

- Otavalo markt: zo veel hebbedingen!

- Mount Cotopaxi: super mooi nationaal park om te wandelen

- Baños: een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben....prachtig! En lekkere hot springs.

- ik heb ook nog walvissen gespot aan de kust ergens.

- Cuenca mooi stadje

Enige wat ik niet mooi vond was Guayaquil maar toen was ik ook heel ziek en op doorreis.
Ik was er trouwens ook in september en ik heb wel echt alle weertypes gehad. Dus neem veel laagjes kleding mee.
Leuk, bedankt voor je enthousiaste reactie! Wat op jouw lijstje staat had ik inderdaad al her en der gelezen. Maar het is zo moeilijk om te bepalen wat nou écht de moeite waard is en wat je eigenlijk wel kan overslaan.....

Hoe reisde jij? Met plaatselijk ov, taxi, georganiseerde reis? En is een week of 3 a 4 te lang of goed? Tja, die Galapagos..... moeilijk moeilijk :-)

Veel verschil in temperatuur had ik gelezen ja, dus laagjes is een goed idee!
Hallo Anniexx! Ik ben twee weken in Ecuador geweest in het voorjaar van 2017 en ben destijds niet naar Galapagos geweest.

Ik ben van Quito naar Cotopaxi (vulkaan) gereisd. Secret Garden Hostel is echt een aanrader! Vanaf daar naar Baños (leuk dorpje met veel activiteiten en de beroemde schommel!) en door naar Tena voor de jungle dichtbij het dorpje Puerto Mishualli. Daar zit je bij het Amazone regenwoud. Daarna via Guayaquil naar Puerto Lopez en Montañita. In Puerto Lopez kun je een tour regelen naar Isla de la plata. Dit noemen ze ook wel poor man’s Galapagos. Heeft ook enkele van de dieren die alleen op Galapagos eilanden voorkomen zoals de blauwvoet Boobie.

Wij hebben alles met de bus gedaan. En dan de kleinere stukken met een taxi. De bus is daar comfortabel maar de route is heftig. Veel slingerende wegen. Ik ben goed misselijk geweest en normaal echt nooit wagenziek.

Mocht ik nu nog een keer gaan vind ik de Amazone, Isla de la Plata en Cotopaxi echt de aanraders.
Anniexx schreef:
04-02-2020 16:15
Leuk, bedankt voor je enthousiaste reactie! Wat op jouw lijstje staat had ik inderdaad al her en der gelezen. Maar het is zo moeilijk om te bepalen wat nou écht de moeite waard is en wat je eigenlijk wel kan overslaan.....

Hoe reisde jij? Met plaatselijk ov, taxi, georganiseerde reis? En is een week of 3 a 4 te lang of goed? Tja, die Galapagos..... moeilijk moeilijk :-)

Veel verschil in temperatuur had ik gelezen ja, dus laagjes is een goed idee!

Ik nam overal de lokale bus. Dat vond ik de leukste manier van reizen (zit je ineens naast een mand met kippen). Was allemaal heel goed te doen. In steden zelf nam ik dan taxi's.

Als ik nu zelf terug zou gaan, zou ik tussen de 3 en 4 weken gaan, zou ik sowieso weer naar Baños gaan, naar Otavalo (om mijn destijds gekochte toilettas eens te vervangen), ik zou de jungle ingaan en naar de Galapagos. Aan mijn hosteltips heb je niets want dat is allemaal allang achterhaald. Bovendien zou ik nu goedkope hotels nemen ipv hostels. Daarvoor vind ik mezelf inmiddels te oud.

Als je het geld hebt: ga naar Galapagos. Dan volgend jaar maar goedkoper op vakantie. Ik heb een flintertje spijt dat ik destijds niet gegaan ben (ik was bezig met een reis van 8 maanden) maar wel een goede reden om nog eens terug te gaan.
Galapagos staat hoog op mijn (duik) verlanglijst maar het is zo`n pokke eind weg...als ik zoals jij nu toch al in de buurt komt dan zou ik het niet overslaan. Je komt er nooit meer terug tenslotte !
Wat fijn om wat tips te krijgen; ik zie door de bomen het bos niet meer af en toe :-)

Ik heb nu op mijn lijst staan:
- Quito
- Papallacta (thermaal baden) (1 dag)
- Cuyabeno reservaat (4 dagen; Amazone/jungle)
- Baños de aqua santa (relaxen, outdoor (zipline raften etc)) (4 dagen)
- Quilotoa loop (4 dagen)
- Cotopaxi Nationaal Park (mountainbiken, hiken) (2 dagen)

Dit alles is al goed voor zo'n 19 dagen (met reizen etc). Waar mogelijk willen we alles met de bus doen.

Daarnaast heb ik gelezen dat Montañita een leuke en relaxte bestemming is (kust), maar ik kom daar niet echt in de buurt met bovenstaand lijstje, dus ik vraag me af of het de moeite waard is om een paar honderd km voor te reizen, iemand ideeën daarover?

En als laatste wil ik proberen om de Galapagos in het programma/budget te passen. Bij voorkeur door zelf eiland te hoppen en een paar tours te boeken ipv georganiseerde reis/cruise.

Iemand nog tips op mijn lijst/plannen? Alle input is meer dan welkom. Dank voor jullie meedenken weer.
Je hebt hartstikke leuke dingen op je lijstje staan vind ik.
Ik zou echt naar de Galapagos gaan. Wat wij als student leuk vonden: met een superklein bootje (new flamingo, Google maar) 8 dagen langs de eilanden varen. Geen luxe, kleine hutjes, heerlijk eten, goede gids. Ivm zeeziekte sliepen mijn vriend en ik aan dek, gewoon slaapzak meegenomen en dan wakker worden van de zonsopkomst en genieten van het zicht op een volgend eiland. Aan het eind van de week sliep bijna iedereen op het dek. Kleine bootjes hebben minder comfort, varen minder snel, wellicht onveiliger, maar komen wel ontzettend dicht bij de eilanden. Op de eilanden ga je dan rondlopen, en daarna of daarvoor kan je snorkelen.
Veel plezier met de voorpret en de reis!
Galapagos is prachtig. Inmiddels 10 jaar geleden, maar als eerste een week naar de Galapagos gegaan. Inderdaad een extra vliegreis en entree te betalen bij de pascontrole op het eiland van aankomst. De boot om van eiland naar eiland te hoppen heb ik ter plaatse geregeld, omdat de schipper zijn bootje graag vol heeft. Daardoor werd de prijs gehalveerd. Alsnog pittig, maar wel all-inclusive en gebruik van wetsuits en snorkelspul. Daarna nog 3 weken van zuid naar noord (Quito) getrokken. Wij waren er in december en de baden in Baños waren gesloten, dus informeer dat eerst. Mooiste herinneringen aan Galapagos, Cotopaxi en Quilotoa.

Je reist door het Andes gebergte, met nachten beneden vriespunt en geen verwarming in de kamers. Overdag wordt het heerlijk warm, dus ieder uur gaat er weer een laagje uit. :-D Veel plezier!
Galapagos doen! Ja het is duur maar uniek en gaaf. Ben er 1 week geweest en was het geld meer dan waard.
Ondanks dat het duur is.
Goede tips weer, super bedankt! Ik puzzel weer even verder :-)
Beetje laat maar ik ben in Montanita geweest in december, maar op basis van die ervaring zou ik er niet voor omreizen.
Verder is de Galapagos echt wel de moeite waard zeker omdat je er niet zo snel weer heen zal gaan.
Super veel plezier gewenst😃
Anniexx schreef:
06-02-2020 19:11

Daarnaast heb ik gelezen dat Montañita een leuke en relaxte bestemming is (kust), maar ik kom daar niet echt in de buurt met bovenstaand lijstje, dus ik vraag me af of het de moeite waard is om een paar honderd km voor te reizen, iemand ideeën daarover?

Iemand nog tips op mijn lijst/plannen? Alle input is meer dan welkom. Dank voor jullie meedenken weer.
Montañita en omgeving zou ik aanraden als je niet naar Galapagos kan. De busreis is wel te doen en ik vond het leven en mensen aan het strand heel anders dan in de bergen of het oerwoud. Dus weer een andere kant van het land. Ik heb hele mooie natuur, stranden en dieren gezien daar. Ik denk alleen niet dat het het haalt bij Galapagos. Wij kregen de tip om midden in de nacht (2/2:30) te gaan zwemmen omdat er toen zeevonk was gesignaleerd. Ga ik nooit vergeten :heart:

Waarom wil je naar Papallacta voor de warmwaterbronnen? Dat zou je ook in banos kunnen doen, scheelt je weer een dag reizen.
Verbenas: goede tip, ik wist niet dat er in Banos ook warm water bronnen zijn :-) Vandaar naar Papallecta. Goed om te weten, scheelt inderdaad een reisdag.

Galapagos is nog steeds een twijfelgevalletje.... trekt me enorm maar de kosten hik ik een beetje tegenaan. Anderzijds: als je er dan toch bent.....

Montanita lijkt me fijn om ook een beetje 'zon zee strand' in te bouwen en niet alleen maar aan het reizen en doen zijn maar ook wat relaxen. Het ligt alleen totaal niet op de route dus is ook nog een twijfelgeval of het inpasbaar is en zinvol om daarvoor 'om' te reizen.

Dank voor alle tips weer. Ik lees ze met aandacht (en voorpret!).
Echt zonde om de Galapagos te skippen. Het is een van de meest bijzondere plekken op aarde. Ik was er vorig jaar, wij hebben zelf ge-eiland hopt, de twee grootste eilanden hebben budgethotels. En je kan gewoon per veerboot oversteken, is ook betaalbaar. Drie snorkeltrips gedaan (van 90 dollar per stuk ofzo) en goedkoop gegeten, je kan vaak voor 5 dollar een vers visje, rijst en groenten krijgen.
Ik had het - spon taan - zwemmen met zeeleeuwen en reuzeschildpadden nooit van m'n leven willen missen, heb haaien en zeepaardjes in het wild gezien, het was echt fantastisch.

O, en ik weet niet hoe goed je conditie is, maar ik heb het in Ecuador echt zwaar gehad in Cotopaxi en op de Quilotoa loop door de enorme hoogte. Dat is deels conditie trouwens, deels aanleg. Maar ik blijk vrij stuk te gaan op 4 km hoogte.
Spuit111: De Galapagos klinkt zo wel heeeeel aantrekkelijk moet ik zeggen hoor. Ik wil zeker wel. Ik moet mijn reisgenoot nog zien te overtuigen. Maar goed om te lezen dat het ook zonder georganiseerde reis goed te doen is. Hadden jullie de hotels (op de Galapagos maar ook op het vaste land) vooraf geboekt of kun je dat ter plaatse nog wel doen (en dus iets flexibeler met je tijd omgaan)?

Ja, die conditie is wel een dingetje ja. Ik had me er al een beetje op ingelezen. Lijkt me heel pittig ja. Moeilijk om me voor te stellen of het haalbaar is straks. Ik loop (een beetje) hard, maar dat is het dan ook wel. Die Quilotoa loop was het idee om daar een dag of 3 van te lopen (en dan de dus weer terug haha). Is dat te doen? Ik ben van nature niet super sportief (en iets te zwaar) dus zie er wel een beetje tegenop. Anderzijds: het lijkt me wel een uitdaging en mooie manier om meer van het land te zien dan alleen maar met de bus/trein etc. te reizen.
Anniexx schreef:
11-02-2020 19:08
Verbenas: goede tip, ik wist niet dat er in Banos Baños ook warm water bronnen zijn :-) Vandaar naar Papallecta. Goed om te weten, scheelt inderdaad een reisdag.
..
Nog maar even wat Spaans oefenen voor je gaat? :proud:
Ik forumde mobiel en kon dat tekentje niet vinden. Maar ik spreek overigens geen woord spaans dus daar zal ik me zeker nog een beetje in verdiepen :-)
Anniexx schreef:
11-02-2020 19:34
Ik forumde mobiel en kon dat tekentje niet vinden. Maar ik spreek overigens geen woord spaans dus daar zal ik me zeker nog een beetje in verdiepen :-)
Banos betekent 'baden' ;-)
Wij hadden veel vooraf al geboekt, zowel voor Ecuador als de Galapagos. Maar via Booking.com, daar kan je vaak tot een paar dagen voor aankomst in ieder geval nog wat met de data schuiven. Boot van het ene eiland naar het andere hoef je pas een dag vooraf ofzo te regelen.
Ik ben zelf alweer bijna 14 jaar geleden naar Ecuador en Galapagos geweest. Ik vond de week op Galapagos echt heel gaaf! Wij hadden een kleinere boot geboekt (is goedkoper en ook met minder mensen) en zijn volgens mij 8 dagen onderweg geweest. Echt super! Had het niet willen missen. :)

Verder hadden we alleen een vlucht naar Quito (en terug) geboekt en voor de eerste twee dagen een hotel daar. Wij zijn na Quito naar Banos gegaan. Was toen in elk geval een heel leuk dorpje, waarvandaan ook veel excursies worden georganiseerd. Wij zijn toen een dag of 4 de jungle in gegaan met mountainbikes en raft heen. Daar dagelijks rondgelopen met een gids. Was ook super. Toen weer terug naar Banos en een excursie de vulkaan op. Dat liep iets minder goed, want ik kreeg last van hoogteziekte. Daarna zijn we nog een paar dagen in Banos gebleven. Zo relaxed en fijn was het daar.
Toen via Guayaquil naar Galapagos. Daarna nog naar een bos/jungle in de buurt van Quito. Bleek minder spectaculair dan gedacht, maar alsnog heel mooi.

Nog een tip: als je wel een boot rond de eilanden gaat boeken, kijk dan even naar de watertemperatuur. Wij hadden het via een reisbureautje geboekt en zij konden echt goede tips geven waar welke dieren te zien waren op dat moment en ook over de watertemperatuur. Ik ken mensen die waren geweest en alleen in wetsuits konden zwemmen, en niet te lang, omdat het water zo koud was. Waar wij waren was het water juist heerlijk warm! Is maar net welke route de boot neemt, in welke stroming hij vaart.

In elk geval wens ik je alvast heel veel plezier! Ik denk er graag aan terug.
Galapagos zeker doen! Ik heb via Airbnb op de 3 verschillende eilanden accomodaties geboekt. Dat ging perfect. Ook ter plekke excursies geboekt, bij de haventjes zijn boekingkantoortjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven