Eenoudercampings in NL?
dinsdag 29 maart 2011 om 09:40
Oke, nooit gedacht dat ik het nog een keer zou doen, maar de knop is om: er gaat voor het eerst gekampeerd worden! Ingegeven door enerzijds mijn financiele situatie maar bovenal vanwege het feit dat het me zo leuk lijkt voor mijn kleuterdochtertje. We zijn met ons tweetjes en ik zag er eigenlijk een beetje tegenop om dan als solo volwassene tussen alle families te gaan kamperen. Nu heb ik wel eens gehoord van eenoudercampings, of eenouderveldjes op campings. Ik reageerde er eerst wat lacherig op als ik eerlijk ben, maar nu ik er over nadenk lijkt het me wel wat. Hebben jullie hier ervaring mee? En welke campings in NL vinden jullie een aanrader op dat gebied? Ben erg benieuwd! Thanx!
dinsdag 29 maart 2011 om 09:52
Kindercamping Het Klumpke in de Achterhoek is voor bijna de helft een éénoudercamping, je bent niet met een paar singles een eilandje op een grote familiecamping. Het is een fijne familie die het runt, leuke animatie voor de kinderen en een prachtige omgeving.
En ze zijn voor een camping met die voorzieningen, niet duur.
En ze zijn voor een camping met die voorzieningen, niet duur.
dinsdag 29 maart 2011 om 09:53
Ik ben zelf sinds het najaar een alleenstaande moeder. Heb nog geen ervaring met dit soort vakanties. Mijn buurvrouw, welke ook alleenstaande moeder is, ging jarenlang via de reisorganisatie Cirkel op vakantie. Die vond het altijd geweldig leuk! Ikzelf kan dit jaar om diverse redenen niet op vakantie, maar hoop volgend jaar ook weg te kunnen en dan wil ik zeker zoiets als dit gaan proberen!
dinsdag 29 maart 2011 om 10:04
Ik ben met cirkel en estivant op vakantie geweest en we hebben het perfect gehad.
Vrijheid blijheid. Als je met je kind er niet op uit wilt trekken worden ze lekker bezig gehouden door het fun team. Organiseren uitjes en 's avonds kan je, met je biertje, wijntje, kaasje lekker aanschuiven op het terras terwijl de kinderen liggen te slapen heb jij nog een gezellige avond met alle andere alleenstaande ouders.
Kinderen willen voorlopig ook niet anders. Weet niet hoe oud jou dochter is maar in principe is er entertainment voor kinderen tussen de 4 en 18 jaar.
Vrijheid blijheid. Als je met je kind er niet op uit wilt trekken worden ze lekker bezig gehouden door het fun team. Organiseren uitjes en 's avonds kan je, met je biertje, wijntje, kaasje lekker aanschuiven op het terras terwijl de kinderen liggen te slapen heb jij nog een gezellige avond met alle andere alleenstaande ouders.
Kinderen willen voorlopig ook niet anders. Weet niet hoe oud jou dochter is maar in principe is er entertainment voor kinderen tussen de 4 en 18 jaar.
dinsdag 29 maart 2011 om 10:04
Het fijne van een eenoudervakantie is dat iedereen tegen dezelfde problemen aanloopt, en eventueel bij elkaar ook bijspringt. Als je naar toilet moet, bijvoorbeeld, was het bij de eenoudervakanties waar ik ben meegeweest helemaal vanzelfsprekend dat andere ouders even op jouw kind letten, dat ging haast vanzelf omdat iedereen de logistieke puinhoop van een eenoudergezin kent.
Voor Mopsey op haar beurt was het weer heel fijn dat ze niet de hele tijd geconfronteerd werd met kindjes die zowel met hun mama als pappa op vakantie waren. Hoe jong ook, die gezinnetjes vond zij (en ik ook) wel eens pijnlijk. Dat wilde zij ook... Nu was die prikkel er niet, en hadden de kinderen onderling ook gesprekken op kinderniveau over omgangsregelingen, gescheiden ouders, overleden ouders, voordelen, nadelen, dubbele verjaardagen, dat werk. Dat was voor Mops, ondanks dat ze perfect met de situatie om kan gaan, heel erg fijn.
Ik zou er dus niet voor kiezen om op een gedeelde camping te gaan staan, omdat je de uitzonderingspositie dan alleen maar benadrukt. Ik zou kiezen voor of helemaal eenouder, of helemaal niet. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Overigens ben ik drie jaar lang met Estivant op vakantie gegaan ( www.estivant.nl ) , alleen ging ik niet kamperen in Nederland maar naar De Creuse . Ietsje duurder, maar mijn hemel; wat is het daar fijn! Zowel ouder als kind worden in de watten gelegd, en ik kwam iedere keer helemaal ontspannen weer thuis. En met dikke ogen, want bij ieder afscheid huilde ik tranen met tuiten. Ik wilde niet weg!
Nergens heb ik me zo thuis gevoeld als in Maison Courbarien.
Echt, ik zou er haast (haast, he... nog net niet helemaal... ) mijn relatie voor verbreken, zodat ik daar weer naartoe kon. Het is dat mijn Lief zo ontzettend leuk is, maar anders....
Voor Mopsey op haar beurt was het weer heel fijn dat ze niet de hele tijd geconfronteerd werd met kindjes die zowel met hun mama als pappa op vakantie waren. Hoe jong ook, die gezinnetjes vond zij (en ik ook) wel eens pijnlijk. Dat wilde zij ook... Nu was die prikkel er niet, en hadden de kinderen onderling ook gesprekken op kinderniveau over omgangsregelingen, gescheiden ouders, overleden ouders, voordelen, nadelen, dubbele verjaardagen, dat werk. Dat was voor Mops, ondanks dat ze perfect met de situatie om kan gaan, heel erg fijn.
Ik zou er dus niet voor kiezen om op een gedeelde camping te gaan staan, omdat je de uitzonderingspositie dan alleen maar benadrukt. Ik zou kiezen voor of helemaal eenouder, of helemaal niet. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Overigens ben ik drie jaar lang met Estivant op vakantie gegaan ( www.estivant.nl ) , alleen ging ik niet kamperen in Nederland maar naar De Creuse . Ietsje duurder, maar mijn hemel; wat is het daar fijn! Zowel ouder als kind worden in de watten gelegd, en ik kwam iedere keer helemaal ontspannen weer thuis. En met dikke ogen, want bij ieder afscheid huilde ik tranen met tuiten. Ik wilde niet weg!
Nergens heb ik me zo thuis gevoeld als in Maison Courbarien.
Echt, ik zou er haast (haast, he... nog net niet helemaal... ) mijn relatie voor verbreken, zodat ik daar weer naartoe kon. Het is dat mijn Lief zo ontzettend leuk is, maar anders....
Wat wilde ik nou toch typen?
dinsdag 29 maart 2011 om 10:06
Ik ben 1 x met estivant meegeweest. Dat was een 1-oudervakantie. Het was wel leuk, en ook wel makkelijk.
Vorig jaar wilde ik gewoon zelf alle vrijheid hebben om te gaan waar ik wilde en ben naar een "normale" camping gegaan. Eigenlijk is dat me toch wel beter bevallen. Ik had misschien wel meer aansluiting op de normale camping als op de 1-oudercamping. Mensen hebben toch wel iets van: die vrouw is alleen met 2 peuters (arme vrouw....
) dus er waren altijd wel vrijwilligers voor even opletten etc.
Maar het blijft gewoon keihard werken, alleen op vakantie met kleine kinderen. Maar het lukte wel allemaal, en dat voelt ook wel goed!
Ik ga komende zomer ook weer met mijn kinderen kamperen, ik denk richting belgie. Ze zijn dan 4 en 5 jaar. Wordt het al íets makkelijker...
Vorig jaar wilde ik gewoon zelf alle vrijheid hebben om te gaan waar ik wilde en ben naar een "normale" camping gegaan. Eigenlijk is dat me toch wel beter bevallen. Ik had misschien wel meer aansluiting op de normale camping als op de 1-oudercamping. Mensen hebben toch wel iets van: die vrouw is alleen met 2 peuters (arme vrouw....
Maar het blijft gewoon keihard werken, alleen op vakantie met kleine kinderen. Maar het lukte wel allemaal, en dat voelt ook wel goed!
Ik ga komende zomer ook weer met mijn kinderen kamperen, ik denk richting belgie. Ze zijn dan 4 en 5 jaar. Wordt het al íets makkelijker...
dinsdag 29 maart 2011 om 18:42
Camping De Hertshoorn.....wij zaten vroeger n aantal jaren op het huisjespark er naast en mochten daar bij De Hersthoorn in de speeltuin spelen. Goede herinneringen aan.
Ik ben ook alleenstaand en ga ook camperen in Nederland dit jaar. Maar heb niet gekeken voor speciale 1ouder campings. Heb gekozen voor n kleine boerencamping met speeltuintje, wat dieren (geiten, konijnen etc.) want leuk voor de jongste en voor de oudste moesten er paarden zijn waar ze op mocht rijden. En dan vermaken we ons prima met zijn 3en. Zo heb ik het 2 jaar terug ook gedaan en dat beviel goed! Had genoeg aanspraak van andere campinggasten ook al was ik de enige alleenstaande. had stapels boeken mee voor 's avonds (dat wordt nu n E-reader, scheelt n boel gesjouw )
Ik ben ook alleenstaand en ga ook camperen in Nederland dit jaar. Maar heb niet gekeken voor speciale 1ouder campings. Heb gekozen voor n kleine boerencamping met speeltuintje, wat dieren (geiten, konijnen etc.) want leuk voor de jongste en voor de oudste moesten er paarden zijn waar ze op mocht rijden. En dan vermaken we ons prima met zijn 3en. Zo heb ik het 2 jaar terug ook gedaan en dat beviel goed! Had genoeg aanspraak van andere campinggasten ook al was ik de enige alleenstaande. had stapels boeken mee voor 's avonds (dat wordt nu n E-reader, scheelt n boel gesjouw )
donderdag 31 maart 2011 om 16:04
Thanx voor de reacties tot dusver. Ik kom er gaandeweg mijn speurtocht achter dat er gewoon geen fatsoenlijke online campinggids te vinden is trouwens. ANWB en Acsi hebben wel een site, maar dan moet je alsnog zo'n dik boek gaan aanschaffen. Vind het erg vorige eeuw, zeg.... The search continues.....