Emigreren... Ervaringen?
maandag 25 november 2019 om 10:41
Ik ben onlangs geëmigreerd naar Turkije. Ik woon hier sinds de zomer. Wie is er nog meer geëmigreerd? Naar welk land ben je geëmigreerd, en waarom? En tegen wat voor zaken loop je vooral aan nu je geëmigreerd bent?
TO trapt af:
Ik ben dus als Nederlandse geëmigreerd naar Turkije. De voornaamste reden voor mijn emigratie was de liefde: ik heb mijn man tijdens een van mijn reizen in Turkije ontmoet en afgelopen zomer zijn we getrouwd. Het leven hier bevalt me goed, al vind ik het soms lastig om te communiceren met mensen door de taalbarrière en cultuurverschillen.
Ik ben benieuwd naar verhalen van anderen en zou het leuk vinden om in dit topic ervaringen uit te wisselen. Groetjes!
TO trapt af:
Ik ben dus als Nederlandse geëmigreerd naar Turkije. De voornaamste reden voor mijn emigratie was de liefde: ik heb mijn man tijdens een van mijn reizen in Turkije ontmoet en afgelopen zomer zijn we getrouwd. Het leven hier bevalt me goed, al vind ik het soms lastig om te communiceren met mensen door de taalbarrière en cultuurverschillen.
Ik ben benieuwd naar verhalen van anderen en zou het leuk vinden om in dit topic ervaringen uit te wisselen. Groetjes!
dinsdag 26 november 2019 om 09:42
Was ook mijn eerste gedachte. Begint nu al met cultuurverschillen. Straks komen er kinderen en dan moet je je maar aanpassen aan de Turkse gewoontes.H-Andersom schreef: ↑25-11-2019 12:03Wie wil er nou naar Turkije emgreren. Ik kan tig betere landen bedenken om naar toe te gaan.![]()
dinsdag 26 november 2019 om 10:04
Dit!Doorenvogels55 schreef: ↑26-11-2019 09:42Was ook mijn eerste gedachte. Begint nu al met cultuurverschillen. Straks komen er kinderen en dan moet je je maar aanpassen aan de Turkse gewoontes.
dinsdag 26 november 2019 om 10:06
Zegt misschien vooral wat over je moeder dat ze er uit wordt gepikt...H-Andersom schreef: ↑25-11-2019 12:44Nee maar mijn ouders zijn er geweest en bij aankomst werd mijn moeder er al uitgepikt en verdacht van drugsmokkel. Wat ze dus niet bij zich had.
Maar ze moest toch met een meneer mee naar een kamertje en in die kamer greep die vent naar mijn moeders billen. Echt heel ongepast. En zij was harstikke bang.
Vanaf dat moment waren mijn ouders al helemaal klaar met dat land.
En ik ook. Ik vind het een stom land.
Gedroeg ze zich vreemd, heeft ze een wat aso uitstraling?
dinsdag 26 november 2019 om 10:16
dinsdag 26 november 2019 om 10:35
Dit geloof ik direct. Komt wel overeen met de ervaring van kennissen en een familielid.
dinsdag 26 november 2019 om 10:37
Spannend. Het verschil tussen Nederland en Japan lijkt mij groot. Kennen je kinderen Nederland goed? Mijn zoon heeft onze verhuizing als heftig ervaren (meer dan ik verwacht had), de andere kinderen waren meteen gewend (ook aan de Nederlandse scholen).Beleza schreef: ↑26-11-2019 07:51Ik heb dat idd meegemaakt toen mijn man bijna twee jaar geleden ernstig ziek werd. De taalbarriere was heel lastig en mede door zijn ziekte hebben we besloten om terug te gaan naar Nederland. Mijn dochters willen ook heel graag het Nederlandse leven ervaren en mijn oudste gaat naar de universiteit. Zij zag het echt niet zitten om naar een Japanse universiteit te gaan.
Nooit verwacht dat we terug zouden gaan maar alles in het leven kan veranderen![]()
dinsdag 26 november 2019 om 11:11
Ben jij altijd zo kortzichtig ? Jij komt zeker niet verder dan schubbekutteveen !H-Andersom schreef: ↑25-11-2019 16:04Saoedi-Arabie wtf.Als je homo bent krijg je daar gewoon de doodstraf voor.
Sorry maar geef mij dan maar gewoon Limburg.
dinsdag 26 november 2019 om 11:14
Die " onschuldig" ogende mensen zijn vaak de ergste ...H-Andersom schreef: ↑26-11-2019 10:16Nee totaal niet. Ze ziet eruit als een hele warme vriendelijke vrouw. En eigenlijk juist heel erg onschuldig.
Dus!
Ach.. het is steekproef geweest.. ik ben vaker naar turkije geweest en er werden mensen van diverse pluimage uit de rij gepikt hoor. Ook op Dubai airport hetzelfde.. Blank, zwart, dik , dun, aso uitziende mensen, zakenmensen.. En ja dat is vervelend.
dinsdag 26 november 2019 om 11:16
poldervrouw schreef: ↑26-11-2019 11:11Ben jij altijd zo kortzichtig ? Jij komt zeker niet verder dan schubbekutteveen !
Sorry hoor maar ik vind saoedi arabie gewoon geen fijn land (zeker omdat homoseksualiteit daar afgestraft word met de doodstraf) mag ik dat gewoon vinden graag?
Dan hoef jij mij nog niet uit te maken voor kortzichtig.
dinsdag 26 november 2019 om 11:17
poldervrouw schreef: ↑26-11-2019 11:14Die " onschuldig" ogende mensen zijn vaak de ergste ...![]()
Ach.. het is steekproef geweest.. ik ben vaker naar turkije geweest en er werden mensen van diverse pluimage uit de rij gepikt hoor. Ook op Dubai airport hetzelfde.. Blank, zwart, dik , dun, aso uitziende mensen, zakenmensen.. En ja dat is vervelend.
Maar dan nog. Dan moet hij toch gewoon van mijn moeders kont afblijven lijkt me.
dinsdag 26 november 2019 om 11:36
Ditpoldervrouw schreef: ↑26-11-2019 11:11Ben jij altijd zo kortzichtig ? Jij komt zeker niet verder dan schubbekutteveen !
dinsdag 26 november 2019 om 11:41
En wat heeft dat met Turkije te maken? Klootzakken heb je overal.H-Andersom schreef: ↑26-11-2019 11:17Maar dan nog. Dan moet hij toch gewoon van mijn moeders kont afblijven lijkt me.
dinsdag 26 november 2019 om 12:07
Omdat mijn moeder op dat moment in Turkije was slim.pamelacourson schreef: ↑26-11-2019 11:41En wat heeft dat met Turkije te maken? Klootzakken heb je overal.
In Nederland heeft mijn moeder nog nooit zoiets meegemaakt. Sorry hoor maar doe niet zo ontkennend graag.
dinsdag 26 november 2019 om 12:22
Ja inderdaad ook best spannend! Mijn dochters hebben er super veel zin in en willen het beiden erg graag. Ze kennen Nederland goed maar zien het meer als vakantieland en hebben dus een beetje een vertekend beeld. Er zullen dus ook dingen tegenvallen maar dat hebben ze hier in Japan ook.
Maar ze zijn ook wat ouder, oudste is 18 en jongste is 15, misschien scheelt dat? We doen het rustig aan want hebben bijna een half jaar vanaf aankomst tot begin van de scholen.
Hoe heb jij het zelf ervaren? Nog tips
dinsdag 26 november 2019 om 12:51
Zucht. Misschien moet je hier gewoon niet meer reageren, je gaat totaal off topic.H-Andersom schreef: ↑26-11-2019 12:07Omdat mijn moeder op dat moment in Turkije was slim.
In Nederland heeft mijn moeder nog nooit zoiets meegemaakt. Sorry hoor maar doe niet zo ontkennend graag.
dinsdag 26 november 2019 om 13:49
Het is ons goed bevallen, het voelde eigenlijk meteen weer vertrouwd. Waar we ons een beetje op verkeken hadden is dat onze twee jongsten op de basisschool verder waren, dan we hadden gedacht. Achteraf hadden we ze beter een leerjaar later in laten stromen, maar dat was verder een klein probleem.Beleza schreef: ↑26-11-2019 12:22Ja inderdaad ook best spannend! Mijn dochters hebben er super veel zin in en willen het beiden erg graag. Ze kennen Nederland goed maar zien het meer als vakantieland en hebben dus een beetje een vertekend beeld. Er zullen dus ook dingen tegenvallen maar dat hebben ze hier in Japan ook.
Maar ze zijn ook wat ouder, oudste is 18 en jongste is 15, misschien scheelt dat? We doen het rustig aan want hebben bijna een half jaar vanaf aankomst tot begin van de scholen.
Hoe heb jij het zelf ervaren? Nog tips?
dinsdag 26 november 2019 om 14:08
Van Nederland naar London, UK, UK naar Tel Aviv Israel, Israel terug naar UK, UK naar Cyprus vanwege Brexit oa. Vond het zo zuur de uitslag en dat was de doorslag, naast slecht weer en cultuur waar ik nooit veel mee kon.
Alle landen waar ik heb gewoond kon ik heel goed verder met Engels, spreek matig Hebreeuws. Ben nu net in Cyprus en nog niet echt ingeburgerd. Blijf hier waarschijnlijk nog een jaar.
Israel was vanwege de liefde en toen het uitging ben ik nog even gebleven. Ik heb daar vooral een fantastische tijd gehad en ik ga nog regelmatig terug voor werk en vrienden. De politieke situatie daargelaten is het een fascinerende plek. In mijn artistiek omegeving alleen mensen die vrede willen en daar op hun manier een bijdrage aanleveren. Ik heb mijn steentje bijgedragen waar dat kon, dat was voor mij heel belangrijk, denk aan dansles geven aan project waar Arabs, Jews en Fransen bij elkaar komen om te dansen, te praten en te verwerken en een betere toekomst te creeren.
Terug naar Nederland? Waarschijnlijk niet...ik mis het voor geen meter, maar super interessant om te lezen over de remigranten. Voedsel for de gedachten oftwel Food for thought
Alle landen waar ik heb gewoond kon ik heel goed verder met Engels, spreek matig Hebreeuws. Ben nu net in Cyprus en nog niet echt ingeburgerd. Blijf hier waarschijnlijk nog een jaar.
Israel was vanwege de liefde en toen het uitging ben ik nog even gebleven. Ik heb daar vooral een fantastische tijd gehad en ik ga nog regelmatig terug voor werk en vrienden. De politieke situatie daargelaten is het een fascinerende plek. In mijn artistiek omegeving alleen mensen die vrede willen en daar op hun manier een bijdrage aanleveren. Ik heb mijn steentje bijgedragen waar dat kon, dat was voor mij heel belangrijk, denk aan dansles geven aan project waar Arabs, Jews en Fransen bij elkaar komen om te dansen, te praten en te verwerken en een betere toekomst te creeren.
Terug naar Nederland? Waarschijnlijk niet...ik mis het voor geen meter, maar super interessant om te lezen over de remigranten. Voedsel for de gedachten oftwel Food for thought
dinsdag 26 november 2019 om 14:51
@Beleza, ja, het duurt minimaal een jaar om te wennen in Nederland. Zie het als een emigratie naar een land waarvan je toevallig de taal spreekt want niks is meer hetzelfde als toen je wegging. En bereid je voor op een eeuwig durende rompslomp met de belastingdienst ( als je slim.bent schrijf je je in Januari in Nederland in. Dan begint het belastingjaar ook pas voor je in januari dus geen ingewikkelde berekeningen over de rest van het jaar)met makelaars, energiemaatschappijen, ziektekostenverzekeringen, het GGD vanwege de vaccinaties en het onderzoek van "buitenlandse" kinderen en eventuele huurbazen. Verwacht geen hulp. Enkel de school van de kinderen was godzijdank zo geregeld. En neem een belastingadviseur
dinsdag 26 november 2019 om 15:59
Ik woon nu in Jeruzalem en als je alleen in Tel Aviv hebt gewoond heb je echt een heel vertekend beeld van het land. Het is een stuk minder vredevol dan het lijkt. Voorheen woonde ik ook in Tel Aviv nameijk, voor de liefde.LotuzRose schreef: ↑26-11-2019 14:08Van Nederland naar London, UK, UK naar Tel Aviv Israel, Israel terug naar UK, UK naar Cyprus vanwege Brexit oa. Vond het zo zuur de uitslag en dat was de doorslag, naast slecht weer en cultuur waar ik nooit veel mee kon.
Terug naar Nederland? Waarschijnlijk niet...ik mis het voor geen meter, maar super interessant om te lezen over de remigranten. Voedsel for de gedachten oftwel Food for thought![]()
Hakuna Matata
dinsdag 26 november 2019 om 16:15
Ah ja, op basis van wat je schrijft natuurlijk.
Hakuna Matata