Familieweekend

31-03-2013 15:32 61 berichten
Mijn ouders willen graag met ons (ik met 2 kinderen, zus, zwager + 2 kinderen) een weekend weg. Ik had me altijd voorgenomen dat niet te doen omdat me dat bovengemiddeld veel energie gaat kosten, maar in plaats van vriendelijk te bedanken en een etentje voor te stellen, zei ik zomaar 'leuk, dank je wel'. Mijn puberdochter ging direct op tilt toen ik het nieuws bracht, maar ik denk dat we er nu aan vast zitten.

Gelukkig mogen zus en ik zelf een locatie kiezen, dus ik hoop dat ik iets kan vinden waar we voldoende privacy zitten, met bij voorkeur een eigen kamer voor puber zodat ze zich kan terug trekken met haar IPod e.d.

Hebben jullie misschien leuke ideeën? Een groot huis, in Nederland, met liefst 5 slaapkamers, voldoende te doen in de buurt, evt. subtropisch zwemparadijs voor de kinderen (14, 8, 8 en 1). 2 badkamers lijkt me ook een must.
quote:Tia.Dalma schreef op 31 maart 2013 @ 16:36:

[...]

Het wicht is 14, Nien...

Die kan dus prima thuisblijven ipv het plezier van de andere 9 mensen een heel weekend te vergallen.

Als al die andere kinderen klein zijn heeft ze daar niks aan tenslotte en als je 14 bent kun je makkelijk zelf 'n ei of tostie bakken, friet of pizza halen en je dus redden thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 31 maart 2013 @ 16:37:

14 jaar.... hoort bij het leven om soms dingen te doen die niet heeel leuk zijn toch.

Als TO er zelf al niet heel veel zin in heeft, dan moet die puber maar zonder morren en met vrolijk gezicht meegaan op dat weekend.

Een goed compromis is dan een eigen huisje per gezin.

Al zou ik zelf de hele boel afgeblazen hebben.
quote:elninjoo schreef op 31 maart 2013 @ 16:40:

[...]

Die kan dus prima thuisblijven ipv het plezier van de andere 9 mensen een heel weekend te vergallen.

Als al die andere kinderen klein zijn heeft ze daar niks aan tenslotte en als je 14 bent kun je makkelijk zelf 'n ei of tostie bakken, friet of pizza halen en je dus redden thuis.Eens, met 14 jaar 2 dagen alleen thuis, moet prima kunnen.
quote:betjebig schreef op 31 maart 2013 @ 16:28:

[...]

Die ziet er leuk uit. Ik kan alleen niet vinden of het zwembad overdekt is?Dat was toen in aanbouw. Zou inmiddels best klaar kunnen zijn. Je zou kunnen bellen om te informeren. Het buitenzwembad, met mooi terras en restaurant is in ieder geval wel klaar.
In ieder geval aparte huisjes.

Weet niet wat je budget is maar Bosrijck van de Efteling is geweldig. Heel comfortabele huisjes en Efteling overdag is voor ieder wat wils dus weinig ruimte voor discussies.
quote:betjebig schreef op 31 maart 2013 @ 15:50:

[...]

Ik begrijp haar wel. Mijn ouders zijn een beetje apart, al jaren gescheiden maar blijven elkaar opzoeken om op elkaar te kunnen mopperen. De kinderen van 8 en 8 zijn beste vriendinnen, dus puber heeft tijdens zo'n weekend niet echt iemand om mee op te trekken. Ik zie er zelf ook wel een beetje tegenop. We krijgen waarschijnlijk twee kapiteins op het schip omdat mijn zwager, net als ik, nogal zijn eigen ideetjes heeft en graag zijn zin doordrijft.

Volgens mij is het heel goed voor een kind om te leren zich een beetje aan te passen. Daar kan ze nog profijt van hebben.

Als er nu al zo veel rekening met haar gehouden wordt, kan het voor je dochter later nog wel eens tegen vallen als blijkt dat de wereld niet om haar draait.
Ben het met Koko eens. Een tiener mag best leren dat niet alles om haar draait en dat ze niet altijd haar zin kan krijgen.

Die tieners van tegenwoordig denken dat ze alles maar mogen.

Soms moet je dingen doen die je niet leuk vind, helaas.
quote:koko67 schreef op 31 maart 2013 @ 16:51:

[...]

Volgens mij is het heel goed voor een kind om te leren zich een beetje aan te passen. Daar kan ze nog profijt van hebben.

Als er nu al zo veel rekening met haar gehouden wordt, kan het voor je dochter later nog wel eens tegen vallen als blijkt dat de wereld niet om haar draait.

Opvoedkundig vervelende dingen afdwingen bij 'n puber moet je niet doen bij andere mensen. Die hebben er tenslotte ook last van als die puber 'n heel weekend gaat lopen zeuren en mokken.

Haar zonder zeuren thuis laten blijven en bij thuiskomst heel enthousiast vertellen over de leuke dingen die jullie hebben gedaan, lekker eten, nog wat leuks geshopt met de andere kinderen (waarbij puber dus buiten de boot valt) dat heeft veel meer effect op 'n puber dan dwingen.
Misschien toch maar afzeggen? En niet vanwege je puberdochter maar omdat je er zelf nogal schijnt tegen op te zien

Ook opmerkelijk dat je ouders die gescheiden zijn dit idee opperen
Het lijkt mij een link plan om geld uit te geven aan een familieweekend waar je zelf geen zin in hebt, en je dochter al helemaal niet. Kan je het niet afblazen? Dat zou ik doen in jouw plaats. Misschien niet heel sympathiek, maar aardiger dan enorme ruzie krijgen zodra je eenmaal op elkaars lip zit.
Idd aparte huisjes, samen in 1 huis komt gedonder van.
Met 14 jaar 2 dagen alleen vind ik trouwens volledig onverantwoord.
Twee huisjes, misschien dat ik dat voorstel. Krijgen zus en zwager mijn ouders, en dan mag mijn nichtje wel bij ons
Het valt me trouwens op dat al die grote huisjes op parken al tot ver in het jaar ieder weekend vol zitten. Daar is natuurlijk veel minder aanbod van.
quote:Penelope_ schreef op 31 maart 2013 @ 19:22:

Met 14 jaar 2 dagen alleen vind ik trouwens volledig onverantwoord.Mwah, dat hangt maar net van het kind af.
Dan zeg ik het anders; ik vind het als ouder onverantwoord om je 14 jarige twee dagen alleen thuis te laten. Ongeacht waar voor kind het is.
quote:Penelope_ schreef op 31 maart 2013 @ 19:22:

Met 14 jaar 2 dagen alleen vind ik trouwens volledig onverantwoord.

Als met 14 jaar 2 dagen nog niet lukt, hoe moet dat kind dan over 2 jaar op kamers overleven?

(vroege leerling, die met 16 jaar klaar is met HAVO. Voor een vervolgopleiding moet ie op kamers, dus een beetje voor jezelf kunnen zorgen met 14 jaar lijkt me geen overbodige luxe)
quote:Liv_1 schreef op 31 maart 2013 @ 19:38:

[...]

Mwah, dat hangt maar net van het kind af.En ook heel erg van de ouders. Als ik ergens lees dat er om 9 uur 's avonds nog achter een 16-jarige aangefietst wordt. Tja dan gaat het natuurlijk niet zo snel met de zelfstandigheid.
Hangt idd van 't kind af. Als het risico er in zit dat ze het huis afbreekt en 'n feest geeft voor al haar facebookvrienden, dan is het wellicht verstandiger haar bij 'n vriendinnetje te laten logeren.
Verantwwoordelijkheid is dan misschien nog iets om aan te werken, maar zelfstandigheid zit wel goed dan. Whahaha
quote:elninjoo schreef op 31 maart 2013 @ 19:53:

Hangt idd van 't kind af. Als het risico er in zit dat ze het huis afbreekt en 'n feest geeft voor al haar facebookvrienden, dan is het wellicht verstandiger haar bij 'n vriendinnetje te laten logeren. Dan moet je haar gewoon even uitleggen hoe dat werkt met facebook en feestjes.
quote:moccagourmet schreef op 31 maart 2013 @ 19:48:

[...]

Als met 14 jaar 2 dagen nog niet lukt, hoe moet dat kind dan over 2 jaar op kamers overleven?

(vroege leerling, die met 16 jaar klaar is met HAVO. Voor een vervolgopleiding moet ie op kamers, dus een beetje voor jezelf kunnen zorgen met 14 jaar lijkt me geen overbodige luxe)Heb je zelf kinderen? Mijn (bijna) 14-jarige is best een zelfstandig kind, maar ik ga haar echt geen weekend alleen thuis laten. Dat is i.d.d. onverantwoord, en bovendien zou ze het zelf ook niet willen. Ik denk dat er weinig kinderen zijn die op hun 16e al op kamers gaan. Ik ken ze niet.
quote:betjebig schreef op 31 maart 2013 @ 20:02:

[...]

Heb je zelf kinderen? Mijn (bijna) 14-jarige is best een zelfstandig kind, maar ik ga haar echt geen weekend alleen thuis laten. Dat is i.d.d. onverantwoord, en bovendien zou ze het zelf ook niet willen. Ik denk dat er weinig kinderen zijn die op hun 16e al op kamers gaan. Ik ken ze niet.

Ik wel. (niet die van mezelf trouwens hoor).

Elk kind is anders.
Ik zou ook voor aparte huisjes gaan. En ik kan me juist heel goed voorstellen dat er voor een puber niets aan is, met alleen maar kleine kinderen. En vooral omdat er verder ook niemand van haar leeftijd bij is, zit ze in haar eentje tussen de volwassenen en de kleintjes. Misschien een vriendin mee voor puberdochter of haar laten logeren bij een vriendin?
Op mijn vijftiende mocht ik trouwens een weekend twee hele dagen en nachten alleen thuis blijven, wat was ik toen gelukkig

En is overigens prima gegaan. Ieder kind is inderdaad anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven