Familieweekend

31-03-2013 15:32 61 berichten
Mijn ouders willen graag met ons (ik met 2 kinderen, zus, zwager + 2 kinderen) een weekend weg. Ik had me altijd voorgenomen dat niet te doen omdat me dat bovengemiddeld veel energie gaat kosten, maar in plaats van vriendelijk te bedanken en een etentje voor te stellen, zei ik zomaar 'leuk, dank je wel'. Mijn puberdochter ging direct op tilt toen ik het nieuws bracht, maar ik denk dat we er nu aan vast zitten.

Gelukkig mogen zus en ik zelf een locatie kiezen, dus ik hoop dat ik iets kan vinden waar we voldoende privacy zitten, met bij voorkeur een eigen kamer voor puber zodat ze zich kan terug trekken met haar IPod e.d.

Hebben jullie misschien leuke ideeën? Een groot huis, in Nederland, met liefst 5 slaapkamers, voldoende te doen in de buurt, evt. subtropisch zwemparadijs voor de kinderen (14, 8, 8 en 1). 2 badkamers lijkt me ook een must.
quote:elninjoo schreef op 31 maart 2013 @ 16:36:

Maar waarom moet je puber eigenlijk mee als ze niet wil?

Dat is voor niemand leuk als zij daar tegen haar zin bij zit.

Neem aan dat ze wel 'n weekend voor zichzelf kan zorgen, dus laat haar lekker thuis en iedereen blij.Ik kan het haast niet geloven, maar ik ben het eens met EN. Op mijn veertiende kon ik prima een weekendje voor mezelf zorgen, sterker nog dat vond ik alleen maar geweldig. En als de betreffende puber per ongeluk niet erg op mij ljikt (dat kan he), dan zou ik haar lekker bij een vriendin laten logeren. Maar no way dat ik een leuk weekendje helemaal zou laten draaien om een dwarse strontpuber.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 31 maart 2013 @ 20:02:

[...]

Heb je zelf kinderen? Mijn (bijna) 14-jarige is best een zelfstandig kind, maar ik ga haar echt geen weekend alleen thuis laten. Dat is i.d.d. onverantwoord, en bovendien zou ze het zelf ook niet willen. Ik denk dat er weinig kinderen zijn die op hun 16e al op kamers gaan. Ik ken ze niet.

Die van mij kan prima 2 dagen alleen in het weekend thuis blijven. Slaapt op zaterdag uit, douchen en eten, heeft dan voetbal, komt halverwege de middag thuis, gaat wat gamen. Maakt wat te eten klaar (eitje bakken, pizza in de oven of een ingevroren maaltijd in de ping). Spreekt eventueel af met een maatje die langs komt om te gamen of gaat zzelf naar een maatje toe. Zondag ongeveer hetzelfde ritueel, maakt dan ook nog huiswerk.

Is prima voor het zelfvertrouwen en fijn ook voor hem om te weten dat we hem best wel vertrouwen. Tot nu toe is daar nog geen misbruik van gemaakt. En bovendien is er met de huisdige mobieltjes voldoende contact mogelijk.
Wat is er zo onverantwoordelijk aan dan als ik mijn puber 2 dagen alleen thuis laat?

O ja die van mij zal dus ook echt nog 16 zijn als hij op kamers moet voor de vervolgopleiding. Hij wordt 17 in het najaar, dus zo bijzonder lijkt me dat toch niet?
quote:moccagourmet schreef op 31 maart 2013 @ 20:12:

[...]

En bovendien is er met de huisdige mobieltjes voldoende contact mogelijk.

Dat ook nog ja, als ik vroegah alleen was was ik ook meteen zo ongeveer van mijn moeder afgesneden ook.

Mijn (bijna) twaalfjjarige strontpuber is trouwens ook al regelmatig een paar uur alleen thuis, en dan verrast ze ons met zelfgebakken wentelteefjes, of met het feit dat haar huiswerk voor de rest van de week al af is. Volgens mij gaan pubers pas echt stom doen als hun ouders erbij zijn .
Ik was 17 toen ik uit huis ging, en ben altijd erg zelfstandig geweest. Desondanks, is een 14-jarige een kind. Niet te vergelijken met een 17-jarige. Heeft niks met overbezorgdheid te maken, of om 21u nog achter je 16-jarige kind aan fietsen, maar met de verantwoordelijkheid die je mi kan geven aan een 14-jarige. Twee dagen alleen thuis vind ik in dat opzicht onverantwoord.
Hoe zie je dit weekend voor je? Is het de bedoeling dat jullie de hele dag samen optrekken of kun je ook gaan zwemmen als de rest een wandeling wil maken.

Als je familie alles samen wil doen en op je deur gaat kloppen als je je even wil terugtrekken dan denk ik dat het een verschrikkelijk weekend wordt. Zeker als jij en je zwager allebei je eigen ideeën wil doordrukken.

Als het meisje van 14 een vriendinnetje mag meenemen, heeft ze er dan zin in? Dan kunnen ze gezellig met z'n tweeën naar het zwembad.
quote:Penelope_ schreef op 31 maart 2013 @ 20:44:

Ik was 17 toen ik uit huis ging, en ben altijd erg zelfstandig geweest. Desondanks, is een 14-jarige een kind. Niet te vergelijken met een 17-jarige. Heeft niks met overbezorgdheid te maken, of om 21u nog achter je 16-jarige kind aan fietsen, maar met de verantwoordelijkheid die je mi kan geven aan een 14-jarige. Twee dagen alleen thuis vind ik in dat opzicht onverantwoord.Daar ben ik het mee eens. En ze is nog niet eens echt 14, maar moet dat nog worden
quote:sushilala schreef op 31 maart 2013 @ 21:09:

Hoe zie je dit weekend voor je? Is het de bedoeling dat jullie de hele dag samen optrekken of kun je ook gaan zwemmen als de rest een wandeling wil maken.

Als je familie alles samen wil doen en op je deur gaat kloppen als je je even wil terugtrekken dan denk ik dat het een verschrikkelijk weekend wordt. Zeker als jij en je zwager allebei je eigen ideeën wil doordrukken.

Als het meisje van 14 een vriendinnetje mag meenemen, heeft ze er dan zin in? Dan kunnen ze gezellig met z'n tweeën naar het zwembad.Het is zeker niet mijn bedoeling om het hele weekend alles samen te doen. Maar inderdaad is dat wel verstandig om vooraf even af te stemmen met de rest!
Als een 14 jarige puber oud genoeg is om alleen thuis te blijven, is het ook oud genoeg om zich 1! weekend aan te passen en zich gezellig en normaal te gedragen. Ook al is het niet direct het droomweekend van puber.

Vriendin meenemen zodat ze het leuk heeft?

ik krijg zo langzamerhand jeuk van dat "leukwoord".

Mijn kinderen hebben dat woord ook steeds vaker in de mond.

Alles moet afgestemd worden op: LEUK.
quote:koko67 schreef op 01 april 2013 @ 13:42:

Als een 14 jarige puber oud genoeg is om alleen thuis te blijven, is het ook oud genoeg om zich 1! weekend aan te passen en zich gezellig en normaal te gedragen. Ook al is het niet direct het droomweekend van puber.

Vriendin meenemen zodat ze het leuk heeft?

ik krijg zo langzamerhand jeuk van dat "leukwoord".

Mijn kinderen hebben dat woord ook steeds vaker in de mond.

Alles moet afgestemd worden op: LEUK.Een weekend weg moet toch ook leuk zijn? Waarom zou je bij 'n puber 'n afkeer kweken van familie en familieuitstapjes door die te dwingen? Bovendien zou je als moeder beter zelf ook leren nee zeggen als je er zelf niet zoveel zin in hebt, ipv ongewenste verplichte nummertjes aan te gaan.
Ik zou haar wel meenemen, maar het wel voor haar een beetje leuk maken, tenslotte is het een familieweekend, zij maakt ook deel uit van de familie, dus zij moet zich er ook kunnen vermaken. Ik zou dus zeker kijken naar een bestemming waar zij zich een beetje kan vermaken.

Verder zou ik van tevoren afspraken maken over privacy. Het kan niet dat volwassenen elkaar bedtijden gaan opleggen of andere regeltjes voor elkaar gaan bedenken, dus als dat niet botst, moet je inderdaad afzonderlijke huisjes boeken per gezin en je af en toe terugtrekken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven