Geef jij aan bedelaars?
zaterdag 29 november 2025 om 11:07
Ik geef soms wel iets, als ze heel gericht aan mij vragen dat ze iets nodig hebben. Bijvoorbeeld dat ze een klein bedrag nodig hebben om te overnachten in het slaaphuis. Ik heb ook een keer een hele aardige jonge man mijn handschoenen gegeven toen het heel koud was. Daar was hij heel blij mee.
Ik kan er heel slecht tegen als ik bedelaars zie met schattige slapende kindjes. Wetende dat ze gedrogeerd worden.
Ik kan er heel slecht tegen als ik bedelaars zie met schattige slapende kindjes. Wetende dat ze gedrogeerd worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 29 november 2025 om 11:11
Voor mij zit er een groot verschil tussen muziek maken als beroep en muziek maken om niet ‘zomaar te bedelen’ maar ‘er tenminste iets voor te doen’. Dat laatste ervaar ik als bedelen terwijl je door het hoepeltje van de gever springt om aan de schenkeisen te voldoen, en dát vind ik treurig.framboise-t schreef: ↑29-11-2025 08:56Straatmuzikanten en die mensen die als levend beeld staan, hebben in veel steden een vergunning nodig en betalen om te mogen doen wat ze doen. Ik geef juist wel, het is hun beroep, waarom is dat treurig?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 29 november 2025 om 11:13
In Berlijn hebben ze dat helemaal goed geregeld met een solidair statiegeldverzamelsysteem, waarbij je flessen en blikken in speciale prullenbakken achterlaat voor de verzamelaars. Niet alleen daklozen maar ook mensen die onder de armoedegrens leven maken hier gebruik van. En het is daar zeker lucratief omdat drinken op straat/in parken heel normaal is.SurferRosa schreef: ↑28-11-2025 15:56Ik heb bijna nooit cash bij me, dus dan groet ik vriendelijk, maar kan ik niets geven. In de winter probeer ik daar wel wat beter aan te denken nadat eenmaal een vrouw al tig mensen had aangesproken en werd genegeerd. Ik groette haar wel en toen bleek dat ze graag 8 euro voor de nachtopvang wilde en het vroor ‘s nachts. Gelukkig waa het dichtbij huis en kon ik even wat regelen en heb ik de dame het geld kunnen geven.
Verder zitten hier bij de metro ook altijd (dezelfde) bedelaars met een bordje. Met pijn in mijn hart geef ik bijna nooit iets. Ik kom daar elke dag en ook zij zullen waarschijnlijk worden uitgebuit door zo’n bende. Want die bendes waar ieder naar verwijst bestaan idd wel degelijk, alleen zijn diegenen die daar op een koude grond de hele dag zitten te bedelen zelf ook slachtoffer van die bendes. Het lijkt me vrij lastig daar grip op te krijgen.
Ik ben wel blij met de statiegeldregeling. Hier in de stad is het namelijk best lucratief om flesjes en blikjes te verzamelen, dat lijkt me toch een fijn zakcentje voor hen.
Als ik er dus aan denk om cash op zak te dragen en/of statiegeldflessen mee te nemen, geef ik dat graag, liever dan wat te eten.
Vanity of vanities; all is vanity
zaterdag 29 november 2025 om 11:51
Maar dan komt het er dus op neer dat jij die bedelaars niet zielig genoeg vindt. Dan geef je toch niks? Misschien zijn er mensen die het geld prima kunnen missen en die zo'n bedelaar best een pak Pampers of een flesje water van een A-merk gunnen. Of een shotje heroïne.Lemon_Pledge schreef: ↑29-11-2025 06:31Als ik een paar keer heb gevraagd of ze wat willen eten of drinken en dat weigeren, en ik ze even later rond sluitingstijd met een fles Spa Blauw en een pak Pampers (dus niet het huismerk of in de aanbieding) de winkel zie verlaten dan vind ik dat wel bijzonder.
Want ik heb daar zelf geen budget voor, en het is niet dat Pampers nooit in de aanbieding zijn, of alle huismerk luiers lekken. En of je water van het huismerk of a merk koopt scheelt ook, zeker als je al een krap budget hebt.
Maar dit zijn dus degene die hier een bepaalde periode zitten, dan weer even een tijdje afwezig zijn (soms kom je ze in een stad verderop ineens tegen) en na een tijdje weer terug zijn bij het winkelcentrum.
En wat die bendes betreft, ze doen in feite toch gewoon wat ze zeggen te doen, namelijk bedelen? Het is aan jou en mij om te beslissen of we iets geven.
zaterdag 29 november 2025 om 13:59
Een straatkrant kan je rustig kopen om iemand te steunen.
Een bedelaar op een strategisch punt bij bijvoorbeeld een supermarkt zonder straatkrant geef ik niets, daar zit vaak een hele criminele bende achter. Ook kom ik soms in de trein een bedelaar tegen (wat trouwens niet mag), ook deze persoon geef ik niets. Vaak kijken ze waar je je portemonnee opbergt......
Laatst werd ik door een dakloze jongen aangesproken of ik geld voor een warme maaltijd wou geven. Ik snap dat een warme maaltijd prettig is, maar geld geven hiervoor wilde ik niet. Wel bood ik aan om even met hem mee te lopen en de maaltijd bij de organisatie voor hem te betalen zodat hij er van kon genieten. Nee, dat wilde hij niet, hij wilde alleen geld voor een warme maaltijd. Tja, wie zegt mij dat hij dat dan ook echt aan een warme maaltijd gaat uitgeven? Dat heb ik dus niet gedaan.
Een bedelaar op een strategisch punt bij bijvoorbeeld een supermarkt zonder straatkrant geef ik niets, daar zit vaak een hele criminele bende achter. Ook kom ik soms in de trein een bedelaar tegen (wat trouwens niet mag), ook deze persoon geef ik niets. Vaak kijken ze waar je je portemonnee opbergt......
Laatst werd ik door een dakloze jongen aangesproken of ik geld voor een warme maaltijd wou geven. Ik snap dat een warme maaltijd prettig is, maar geld geven hiervoor wilde ik niet. Wel bood ik aan om even met hem mee te lopen en de maaltijd bij de organisatie voor hem te betalen zodat hij er van kon genieten. Nee, dat wilde hij niet, hij wilde alleen geld voor een warme maaltijd. Tja, wie zegt mij dat hij dat dan ook echt aan een warme maaltijd gaat uitgeven? Dat heb ik dus niet gedaan.
zaterdag 29 november 2025 om 14:18
Mijn vader woont naast een supermarkt waar ook altijd iemand zit te bedelen, een oudere man of jonge vrouw, hij gaf wel eens iets.
Echter zag hij laatst een auto stoppen aan de achterkant van de flat, een SUV en daar kwam een jonge meid uit, zij trok allerlei kleding over elkaar aan en ging voor de supermarkt zitten bedelen.
Dus nee, hij geeft niets meer.
Jaren geleden in Toronto geweest en daar zag ik veel zwerfjongeren, echt triest.
Echter zag hij laatst een auto stoppen aan de achterkant van de flat, een SUV en daar kwam een jonge meid uit, zij trok allerlei kleding over elkaar aan en ging voor de supermarkt zitten bedelen.
Dus nee, hij geeft niets meer.
Jaren geleden in Toronto geweest en daar zag ik veel zwerfjongeren, echt triest.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zaterdag 29 november 2025 om 15:51
Programma van Beau over dak- en thuislozen, met onder andere Patrick van der Jagt: 'Oh jee heb je dat gezien? Ja erg he? Je zal maar zo moeten leven, die arme mensen. Zo mooi wat Beau doet, die mensen moeten echt geholpen worden!'
Viva: 'Bedelaars? Allemaal oplichters, lid van criminele bendes en vuile zigeuners.'
Viva: 'Bedelaars? Allemaal oplichters, lid van criminele bendes en vuile zigeuners.'
Als je niet wilt dood gaan, dan moet je niet geboren worden.
zaterdag 29 november 2025 om 16:03
Het hangt vooral van mijn humeur af of ik wat geef en wie wat krijgt.
En vooral ook of ik cash geld op zak heb. Ik heb de laatste tijd nog zelden munt-geld op zak.
Vroeger kreeg de doorsnee gitarist overigens sneller wat geld.
Maar tegenwoordig speelt de helft fake en heeft een cassettebandje op staan.
En vooral ook of ik cash geld op zak heb. Ik heb de laatste tijd nog zelden munt-geld op zak.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 29 november 2025 om 16:33
Die had ik nog niet gehoord. Een cassettebandje nog wel, in dat geval zou je zo iemand juist moeten betalen om antiek cultureel erfgoed in stand te houden.
Graftak!
zaterdag 29 november 2025 om 17:02
Lady*Voldemort schreef: ↑29-11-2025 16:33Die had ik nog niet gehoord. Een cassettebandje nog wel, in dat geval zou je zo iemand juist moeten betalen om antiek cultureel erfgoed in stand te houden.
Ik ben blij dat dit forum toch weer zo leerzaam blijkt
(je hebt trouwens een pb)
zaterdag 29 november 2025 om 17:23
Zij liever dan ik, denk ik dan. Ze zal het wel nodig hebben en ze werkt er toch voor? Niet op een kantoor maar in oude lompen gehuld bij de ingang van een supermarkt, nou, dat noem ik gewoon werken. Of ik geld geef is een tweede, maar waarom is het zo’n probleem dat zo iemand misschien niet onder een brug ligt? Ze zal van het bij elkaar gebedelde geld vast niet naar Dubai op vakantie gaan. Of wel, maar dan heeft ze dat geld nog steeds zelf verdiend.pepexx schreef: ↑29-11-2025 14:18Mijn vader woont naast een supermarkt waar ook altijd iemand zit te bedelen, een oudere man of jonge vrouw, hij gaf wel eens iets.
zaterdag 29 november 2025 om 17:31
Dan lees je erg selectief. Er zijn ongetwijfeld daklozen die wèl blij worden van een warme maaltijd of wat te drinken.Kattentuintje schreef: ↑29-11-2025 15:51Programma van Beau over dak- en thuislozen, met onder andere Patrick van der Jagt: 'Oh jee heb je dat gezien? Ja erg he? Je zal maar zo moeten leven, die arme mensen. Zo mooi wat Beau doet, die mensen moeten echt geholpen worden!'
Maar je begrijpt ook wel dat de programma makers wel specifieke mensen hebben geselecteerd voor het programma. Als ze allemaal aan het einde van de dag opgehaald worden met een dikke auto dan krijg je toch een heel ander programma.
zaterdag 29 november 2025 om 17:43
Het hoeft geen muntgeld te zijn hoor, briefjes worden ook geaccepteerd.Wissewis schreef: ↑29-11-2025 16:03Het hangt vooral van mijn humeur af of ik wat geef en wie wat krijgt.
Cassettebandje? In de jaren '90 voor het laatst een dakloze tegen gekomen?
zaterdag 29 november 2025 om 17:45
Voor 't zelfde geld had ze bovendien gewoon een one night stand gehad met een kerel met een SUVClaire45 schreef: ↑29-11-2025 17:23Zij liever dan ik, denk ik dan. Ze zal het wel nodig hebben en ze werkt er toch voor? Niet op een kantoor maar in oude lompen gehuld bij de ingang van een supermarkt, nou, dat noem ik gewoon werken. Of ik geld geef is een tweede, maar waarom is het zo’n probleem dat zo iemand misschien niet onder een brug ligt? Ze zal van het bij elkaar gebedelde geld vast niet naar Dubai op vakantie gaan. Of wel, maar dan heeft ze dat geld nog steeds zelf verdiend.
Waar leggen we de lat? Blijven slapen bij iemand met een Volkswagen of een KIA mag wel? Mag het een elektrische zijn?
Voor 't zelfde geld heeft iemand haar de avond voordien een bed voor één nacht aangeboden zodat ze eens 1 nacht niet in een kartonnen doos of de nachtopvang - als daar al plaats is en ze in aanmerking komt - moest slapen.
Is dit nu later?
zaterdag 29 november 2025 om 18:00
zaterdag 29 november 2025 om 18:01
Toen ik nog werkte, gaf ik mijn kerstpakket altijd aan een vrouw die een straat verder bij de supermarkt, de daklozen krant verkocht. En ja, ik geef soms aan bedelaars, de ene keer koop ik broodjes en koffie en soms geef ik geld. Zolang ik dat kan doen, blijf ik dat doen, het zal je kind of zus maar zijn die zo moeten leven! Er zijn genoeg mensen die buiten hun schuld om dakloos raken. En niet iedere bedelaar zit bij een bende.
marcha01 wijzigde dit bericht op 29-11-2025 18:26
0.70% gewijzigd
zaterdag 29 november 2025 om 18:13
Ach, over die dikke auto: wij waren vroeger thuis heel arm en dat wist de hele buurt. Mijn vader betaalde wel alimentatie (en niet zo zuinig ook) maar die alimentatie werd ingepikt door de sociale dienst en wat er overbleef werd door mijn moeder niet op de verstandigste manier uitgegeven, dus tja. Op een goeie dag werd ik na een bezoek aan mijn vader door hem thuis gebracht, in zijn mooie nieuwe auto. En ja hoor, nog geen twee uur later deed het praatje de ronde dat ik de hoer uithing, want hoe kan het anders dat zo'n arm meisje door iemand in zo'n dure auto wordt thuisgebracht. En let wel: ik was 15.
Graftak!
zaterdag 29 november 2025 om 18:19
Verschrikkelijk, hoe kortzichtig mensen kunnen zijn!Lady*Voldemort schreef: ↑29-11-2025 18:13Ach, over die dikke auto: wij waren vroeger thuis heel arm en dat wist de hele buurt. Mijn vader betaalde wel alimentatie (en niet zo zuinig ook) maar die alimentatie werd ingepikt door de sociale dienst en wat er overbleef werd door mijn moeder niet op de verstandigste manier uitgegeven, dus tja. Op een goeie dag werd ik na een bezoek aan mijn vader door hem thuis gebracht, in zijn mooie nieuwe auto. En ja hoor, nog geen twee uur later deed het praatje de ronde dat ik de hoer uithing, want hoe kan het anders dat zo'n arm meisje door iemand in zo'n dure auto wordt thuisgebracht. En let wel: ik was 15.
zaterdag 29 november 2025 om 18:21
Denk toch vooral dat mensen erg selectief kijken (of luisteren). Ze hebben ooit een verhaal gehoord over mensen die met grote auto's worden opgehaald en dat geldt dan ineens voor alle dakloze personen. Dat zijn wel flinke criminele organisaties dan, als dit jaar in 57 gemeenten al ruim 28.000 dakloze mensen leven.Lemon_Pledge schreef: ↑29-11-2025 17:31Dan lees je erg selectief. Er zijn ongetwijfeld daklozen die wèl blij worden van een warme maaltijd of wat te drinken.
Maar je begrijpt ook wel dat de programma makers wel specifieke mensen hebben geselecteerd voor het programma. Als ze allemaal aan het einde van de dag opgehaald worden met een dikke auto dan krijg je toch een heel ander programma.
zaterdag 29 november 2025 om 18:30
Hier is het moeilijk. Als ik naar zee ga, zeker soms in de zomer, zijn en lopen daar allemaal straatverkopers. Ja die worden gebruikt en regelmatig opgepakt en zijn illegaal. Iets kopen staat een boete op. Niks verkopen en ze worden uit hun appartementje met nog 8 mensen gezet, wat eigenlijk maar geschikt is voor 2 personen. Ik vind dat ook een groot dillema. Hier is geen gereguleerde opvang.
De buitenslaper Hier in het park komt niks tekort qua eten, dekens als het kouder is, wel verdorie gewoon een huisje,in die zin, iedereen houdt het in de gaten, maar dit is er 1 en in een mini stadje. Van de 1 krijgt hij wijn, van de ander een deken of sigaretten. Het verlicht, maar helpend op termijn is het natuurlijk niet.
De buitenslaper Hier in het park komt niks tekort qua eten, dekens als het kouder is, wel verdorie gewoon een huisje,in die zin, iedereen houdt het in de gaten, maar dit is er 1 en in een mini stadje. Van de 1 krijgt hij wijn, van de ander een deken of sigaretten. Het verlicht, maar helpend op termijn is het natuurlijk niet.
Afkoelen heeft gewerkt
zaterdag 29 november 2025 om 18:35
Precies. Maar als het gaat om bedelaars wordt er met hetzelfde gemak vanuit gegaan dat ze wel steenrijk zullen zijn, als ze een keer uit een mooie auto stappen. Alsof iemand voor zijn lol gaat bedelen of zo, raar gedoe.
Graftak!
zaterdag 29 november 2025 om 19:03
.... sprakeloos. Naïef gedoe .Claire45 schreef: ↑29-11-2025 17:23Zij liever dan ik, denk ik dan. Ze zal het wel nodig hebben en ze werkt er toch voor? Niet op een kantoor maar in oude lompen gehuld bij de ingang van een supermarkt, nou, dat noem ik gewoon werken. Of ik geld geef is een tweede, maar waarom is het zo’n probleem dat zo iemand misschien niet onder een brug ligt? Ze zal van het bij elkaar gebedelde geld vast niet naar Dubai op vakantie gaan. Of wel, maar dan heeft ze dat geld nog steeds zelf verdiend.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zaterdag 29 november 2025 om 19:44
In dit topic zijn toch ook best nog wel wat mensen die gewoon wel iets geven, dus die laatste zin slaat nergens op.Kattentuintje schreef: ↑29-11-2025 15:51Programma van Beau over dak- en thuislozen, met onder andere Patrick van der Jagt: 'Oh jee heb je dat gezien? Ja erg he? Je zal maar zo moeten leven, die arme mensen. Zo mooi wat Beau doet, die mensen moeten echt geholpen worden!'
zaterdag 29 november 2025 om 20:01
Of lezen. Want deze mensen hebben het over bedelaars en helemaal niet over álle daklozen.Lori schreef: ↑29-11-2025 18:21Denk toch vooral dat mensen erg selectief kijken (of luisteren). Ze hebben ooit een verhaal gehoord over mensen die met grote auto's worden opgehaald en dat geldt dan ineens voor alle dakloze personen. Dat zijn wel flinke criminele organisaties dan, als dit jaar in 57 gemeenten al ruim 28.000 dakloze mensen leven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in