Help, vliegen

18-06-2019 15:17 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze zomer vliegen we, man, kind en ik naar Sicilië. Maar zoals de titel misschien duidelijk maakt, vliegen is niet mijn hobby.
Hoe maak ik het mezelf makkelijker? Heeft iemand een goede tip voor me?
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
Wat er precies gebeurd is, weet ik niet. Er werd verteld dat de luchtdruk in de cabine wegviel. Iedereen moest zijn riem weer vastmaken. De stewardessen moesten op hun plaats gaan zitten, er was veel turbulentie. Die zuurstofmaskers kwamen naar beneden en die moest je voor je gezicht doen.

Ik keek achterom, zag die stewardessen zitten met een soort paniekerige blik boven die maskers. Daarna werd het weer rustiger, zijn we de rest van de reis bezig geweest om die maskers weer terug te proppen in het vakje boven je hoofd. :proud:
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
Beste geld wat ik ooit besteed heb aan een boek.

Ben fluitend in mn eentje de oceaan over gevlogen. En weer terug ;)

https://www.bol.com/nl/p/over-vliegangs ... 7gQAvD_BwE


Ik snap verder niet waarom mensen zo makkelijk roepen neem maar een pilletje. Dat lost toch het onderliggende probleem niet op?
trien30 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 09:42
14.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De luchtdruk in de cabine was kennelijk lager dan gewenst. Als de druk echt ‘weg’ valt en dus gelijk wordt aan de buitenluchtdruk, dan verlies je zonder het zuurstofmasker binnen 15-20 seconden het vermogen om te handelen. Bovendien verlies je die druk dan explosief en dat is echt een heftige gebeurtenis. Jouw verhaal klinkt gelukkig relaxter dan dat. Dus jullie hebben de maskers opgedaan en na enige tijd konden ze weer af en is de vlucht normaal doorgezet? Dus eigenlijk was er een probleem, daar is adequaat op gereageerd en daarna is de situatie weer normaal geworden. Jij interpreteert de blik van de stewardess als paniekerig, maar die was mogelijk heel geconcentreerd aan het werk en aan het checken of iedereen zijn masker op hield.

Ik weet dat ik heel rationeel schrijf nu en dat ik niet heb meegemaakt hoe het was. Maar ik hoop je daarmee te helpen. Ik neem aan dat je wel eens in een auto zit en ook wel eens bijna een botsing hebt meegemaakt. Dit is net zoiets. Situatie met risico, die door juist te handelen goed wordt opgelost. Daar is de bemanning voor opgeleid en dat kunnen ze dus. Ik hoop dat je dat blijven herinneren ervoor zorgt dat je de volgende keer met meer rust het vliegtuig in stapt.
Ik raad je ook aan dit verhaal te posten in het topic ‘ask the captain’. Dat is gestart door een piloot (cygnus) en inmiddels schrijft er nog een piloot mee. Zij kunnen je echt veel vertellen over hoe zaken zitten en hopelijk helpt dat om je ervaring minder angstig te maken.

Als het overigens echt traumatisch voor je was raad ik EMDR aan om de lading eraf te krijgen.
snipsnaps schreef:
19-06-2019 09:18
Wat er precies gebeurd is, weet ik niet. Er werd verteld dat de luchtdruk in de cabine wegviel. Iedereen moest zijn riem weer vastmaken. De stewardessen moesten op hun plaats gaan zitten, er was veel turbulentie. Die zuurstofmaskers kwamen naar beneden en die moest je voor je gezicht doen.

Ik keek achterom, zag die stewardessen zitten met een soort paniekerige blik boven die maskers. Daarna werd het weer rustiger, zijn we de rest van de reis bezig geweest om die maskers weer terug te proppen in het vakje boven je hoofd. :proud:
edit: ik zie dat aikidoka me voor was!

Redelijk kansloos van de maatschappij dat er, desnoods achteraf, niet fatsoenlijk uitgelegd is wat er is gebeurd. Geen wonder dat je er tegenop ziet om weer te gaan vliegen. Ik kan me hier best kwaad om maken omdat het er naar uitziet dat je met een klein beetje uitleg van de situatie de boel veel beter zou kunnen plaatsen.

Wat er precies is gebeurd kan ik niet zo 1,2,3 zeggen, maar ik kan wel een paar aannames doen die hopelijk wat perspectief bieden. Hierbij ga ik er van uit dat het een fatsoenlijke West-Europese maatschappij betreft. Zo niet dan pas ik het enigszins aan ;)

-De turbulentie die je voelde was waarschijnlijk het gevolg van de procedure die de piloten volgen als de luchtdruk weg begint te vallen, namelijk met volledig opengeklapte speedbrakes zo steil mogelijk dalen naar een hoogte waar je normaal kunt ademen zonder masker. Daar gaat het vliegtuig wat van schudden, maar dat is heel normaal. Ik snap dat dit een extra gevoel van onveiligheid geeft, maar in feite is het een teken dat alles onder controle is, de piloten hun werk doen en het vliegtuig goed bestuurbaar is!

-Aan de hand van je beschrijving lijkt het er op dat de druk langzaam weg is gevallen, of nooit goed op orde is geweest. Dat kan een technische oorzaak hebben als een falende airco, of een niet goed sluitende seal, of het kan een menselijke fout zijn geweest (verkeerde instelling van de airco). Het is geen wenselijke situatie, er zal absoluut een onderzoek uit volgen, en als het een foutje betrof dan zullen de piloten zich doodschamen, maar het is allemaal relatief onschuldig zolang die situatie gecorrigeerd wordt. Dat is dus ook gebeurd.

-Als er echt sprake was van een noodgeval waarbij de druk plots wegvalt (denk aan een gesprongen raam) dan had je dat gevoeld als pijn aan je oren, pijn in je buik vanwege de gas die er uit wil, lawaai in de cabine voor zover je dat nog kon horen met gescheurde trommelvliezen, kou, mist, stof en chaos, flauwvallende passagiers. Maar ook dan weten de piloten blind de procedure te volgen om veilig naar beneden te komen.

-Maar aangezien jullie gewoon doorgevlogen zijn naar bestemming en er tijd was om iets banaals te doen als 'maskers terugproppen', ga ik er vanuit dat er geen sprake was van een gesprongen raam, open deur of scheur in de romp of ander noodgeval :)

-Paniek in de ogen van de stewards? Zou kunnen. Het kan ook een uiting van focus en concentratie zijn. Voor hun is de situatie ook ongewoon maar daarbovenop moeten zij ook hun procedures uitvoeren, de boel in de gaten houden, vooruitdenken etc. Dat kan voor een ervaren crew al intens zijn, laat staan voor een jonge seizoenssteward!


Ik hoop dat dit een klein beetje helpt, nogmaals, ik tik dit vanuit mijn luie stoel, ik snap dat de situatie heel anders kan zijn geweest. Gebeurde het meer dan een half uur na opstijgen?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Kadanz, je schrijft lekker nuchter en dat relativeert.
Er waren geen gaten en scheuren gelukkig en ik heb in de loop van de jaren misschien ook wel details toegevoegd of vergeten. Het is al een flink aantal jaar geleden, het was een vlucht naar Rhodos en ik denk dat het ongeveer halverwege heeft plaatsgevonden.
Ik heb nog een maand, ik ga me rustig voorbereiden en alle tips ter harte nemen. Medicatie ben ik niet direct voor, dat liever niet.
Bedankt allemaal!
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
:thumbsup:

Lees ook echt het topic van Cygnus, hij/zij heeft veel meer geduld, begrip, compassie en inlevingsvermogen dan ik als het om vliegangst gaat!
Alle reacties Link kopieren
Als je bang bent om te vliegen is dat niet altijd meteen vliegangst. Als ik het zo lees lijkt het er meer op dat je het spannend vindt want onbekend en een vervelende ervaring in het verleden. Uit de reactie van Kandanz kun je al opmaken dat de gevaren die je in je hoofd hebt, niet reëel zijn. Vliegen is juist heel erg veilig. Helaas is een angst vaak niet reëel, en is het lastig om dit met feiten uit je hoofd te krijgen.

De suggestie om naar Aviodrome te gaan vond ik een goede. Daar zie je ook de geschiedenis van de luchtvaart en hoe gewoon het eigenlijk tegenwoordig is om te vliegen.

Ik vlieg zelf heel vaak, maar het komt bij mij nog weleens voor dat ik het spannend vind. Wat mij helpt is naar de crew te kijken. Die zijn gewoon lekker bezig met hun werk - zie je er is niets aan de hand, het zit in je hoofd. Ook helpt het mij om op in het magazine in het stoelvak te kijken naar zo'n kaart met allemaal vliegbewegingen. Dan denk ik: jaaaaa hoor, van al die duizenden kisten die dagelijks in de lucht hangen, zal het heus niet uitgerekend bij die van mij mis gaan.

Is jouw man ontspannen met vliegen? Het helpt ook om lekker tegen zijn schouder aan te zitten en te kijken naar hoe hij daar relaxed zit te wezen. Mij helpt dat enorm. Mijn man moet ook altijd een beetje lachen als ik me ergens druk om maak.

Ik heb een paar keer in de cockpit mogen zitten. Daar moet ik ook weleens aan terugdenken als het spannend is. Die piloten zaten daar hartstikke ontspannen en lekker op weg naar huis naar vrouw en kind. Die draaien hun hand niet om voor een korte vlucht. Bij een lange vlucht heeft een piloot mij uitgelegd hoe turbulentie werkte, en sindsdien vind ik dat ook niet meer spannend.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk altijd maar dat er per jaar misschien 300 mensen omkomen door vliegen over de hele wereld en alleen al in Nederland 600 mensen in het verkeer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-06-2019 09:40
Beste geld wat ik ooit besteed heb aan een boek.

Ben fluitend in mn eentje de oceaan over gevlogen. En weer terug ;)

https://www.bol.com/nl/p/over-vliegangs ... 7gQAvD_BwE


Ik snap verder niet waarom mensen zo makkelijk roepen neem maar een pilletje. Dat lost toch het onderliggende probleem niet op?
Er wordt o a. Valeriaan aangeraden. Dat is meer een voedingssupplement dan een geneesmiddel. Onschadelijk en niet verslavend. Bij iedere drogist vrij verkrijgbaar.
Sri-is-back-now schreef:
19-06-2019 00:20
Wat doet iedereen toch altijd hysterisch over oxazepam. Het is geen narcose hoor, waardoor je volkomen onbekwaam raakt. Bovendien raak je van een dosis op de heen- en terugweg ook al niet verslaafd.
Okee, kans dat je iets suffer wordt, maar denk je dat iemand die in gillende paniek verkeert nog goed voor een kind kan zorgen? Lijkt me niet.
Nee, oxazepam is geen narcose, maar je mag een hele dag geen auto rijden om maar wat te noemen. Het is ook geen onschuldig paracetamolletje, zeg maar. Niet voor niets loopt de discussie over het massaal toedienen van dit soort middelen.

Misschien ben ik gewoon enigszins bevooroordeeld, maar ik vind het dus enigszins stuitend dat er automatisch naar kalmeringsmiddelen wordt verwezen in dit topic. Van twee doses raak je wellicht niet verslaafd maar als je voor wat vliegspanning al aan de pammetjes gaat, waar eindigt het dan?

Dat terwijl juist vliegangst redelijk makkelijk te verhelpen is met wat informatie of in de zwaardere gevallen een cursus.
kadanz schreef:
19-06-2019 13:17
Nee, oxazepam is geen narcose, maar je mag een hele dag geen auto rijden om maar wat te noemen. Het is ook geen onschuldig paracetamolletje, zeg maar. Niet voor niets loopt de discussie over het massaal toedienen van dit soort middelen.

Misschien ben ik gewoon enigszins bevooroordeeld, maar ik vind het dus enigszins stuitend dat er automatisch naar kalmeringsmiddelen wordt verwezen in dit topic. Van twee doses raak je wellicht niet verslaafd maar als je voor wat vliegspanning al aan de pammetjes gaat, waar eindigt het dan?

Dat terwijl juist vliegangst redelijk makkelijk te verhelpen is met wat informatie of in de zwaardere gevallen een cursus.
Maar dan nog, laat iedereen in zijn waarde. Ik heb wel oxacepam nodig en vind het fijn dat het er is.
Zonder zou ik niet meer vliegen en ja, ook dat heb ik gedaan maar werd een groot drama. Zelf de crew adviseerde me om de volgende keer bij de huisarts een pammetje te vragen...
gizzmo-returns schreef:
19-06-2019 13:21
Maar dan nog, laat iedereen in zijn waarde. Ik heb wel oxacepam nodig en vind het fijn dat het er is.
Zonder zou ik niet meer vliegen en ja, ook dat heb ik gedaan maar werd een groot drama. Zelf de crew adviseerde me om de volgende keer bij de huisarts een pammetje te vragen...
Je voelt je aangesproken maar het gaat hier toch niet om jou? Als jij zo'n angst hebt dat je oxazepam nodig hebt dan is dat zo, daar kan ik niet over oordelen en dat heb ik in dit topic ook geen moment gedaan.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
19-06-2019 12:48
Er wordt o a. Valeriaan aangeraden. Dat is meer een voedingssupplement dan een geneesmiddel. Onschadelijk en niet verslavend. Bij iedere drogist vrij verkrijgbaar.
Ik had het over het zware geschut dat je bach bloesem of valeriaan neemt snap ik nog, al moet je dan wel weken van tevoren beginnen.

Toch denk ik dat je beter aan de angst kan werken dan hem onderdrukken met een pil.
Je hele vakantie opzien tegen de terugreis is ook niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt al genoemd maar lees het topic "ask the captain"! Het heeft mij echt geholpen, ik heb niet zozeer vliegangst maar ben wel altijd erg gespannen voor een vlucht. Ik wéét de vergelijking met het verkeer maar vliegen voelt voor mij echt zwart-wit: als er iets gebeurt dan is het ook echt heel erg. Bovendien kan je bij een auto of trein relatief snel uitstappen en bij vliegen heb ik altijd het idee "hier zit ik nu de komende 10 uur en ik kan er niks aan doen". Voor het boarden komt bij mij altijd het idee op om gewoon weer naar huis te gaan, als we eenmaal opgestegen zijn dan heb ik zoiets van "ik kan nu toch niet meer terug".

Cygnus schrijft heel helder over alle veiligheidsprocedures en dat heeft me heel erg geholpen hierbij. Als ik voor het boarden zit te wachten dan loep ik hem altijd even om alles terug te lezen :)

Ik slik op de terugvlucht wel altijd een Oxazepam maar dat is niet tegen de spanning maar zodat ik slaap en echt veel minder last heb van een jetlag.
Koptelefoon op, muziek of een luisterboek en je bent er al weer.
Alle reacties Link kopieren
Beste Snipsnaps,

Wat jij hebt meegemaakt met het vallen van de zuurstofmaskers is erg uitzonderlijk. Ik vlieg inmiddels meer dan 25 jaar (uit de reacties hier heb je misschien kunnen zien dat het mijn werk is), maar het is bij mij nog nooit gebeurd.
Maar even een vraagje daarover: was het tijdens een Europa-vlucht van de KLM? De reden dat ik dit vraag is dat ik een collega ken die dit is overkomen. De aanleiding was de computer die de luchtdruk aan boord regelt, die ging op tilt. De drukcabine wordt daarmee een luchtballon die langzaam leeg loopt, en als de druk een bepaalde waarde heeft komen die zuurstofmasker vanzelf naar beneden. Als vliegers kunnen we dat vanuit de cockpit ook doen trouwens...
Dat is dan wel een echte decompressie, maar geen explosieve. Dat laatste komt trouwens bijna nooit voor. Je hebt in een dergelijke situatie genoeg tijd om het zuurstofmasker op te doen, en de vliegers hebben genoeg tijd om een daling in te zetten. Ze doen dat dan wel zo snel mogelijk, en dat zorgt voor die turbulentie die je hebt gevoeld (Kadanz had het al over de speedbrakes, dat is procedure).
Feitelijk gezien ben je nooit in gevaar geweest, maar ik begrijp dat het een indrukwekkende ervaring is geweest. Maar nogmaals, ik vlieg heel erg veel en mij is het nog nooit overkomen. Hoe groot is de kans dat je dit nog een keer gebeurt?

Er wordt hier ook wat dingen gezegd over kalmeringsmiddelen. Het zijn symptoombestrijders, ze lossen eigenlijk niets op. Je kan daar voor kiezen, maar let dan wel op de eventuele bijwerkingen. Maar beter is natuurlijk het probleem zelf aanpakken...

Er werden ook wat getallen genoemd die niet helemaal kloppen. Volgens mij zijn er vorig jaar in Nederland iets van 850 doden in het verkeer gevallen, en 0 passagiers wereldwijd in de luchtvaart (er waren wel 4 slachtoffers, dat waren vrachtvliegers). Dus qua vergelijk in risico's gaat elke vergelijking met jouw autorit naar het vliegveld toe mank. Maar dat zijn de statistieken, en ik weet uit ervaring dat die gevoelsmatig niet overtuigen. Dat betekent niet dat ze niet waar zijn.

Er zijn veel zinvolle suggesties gedaan hier: geen koffie drinken, geen alcohol, genoeg eten, afleiding. Echt, het werkt. En realiseer je: wat je al hebt meegemaakt is heel bijzonder, dat ga je echt nooit meer meemaken...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn de cijfers van 2018.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ke-crashes


https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/16 ... en-in-2018


Maar als je enkel kijkt naar westerse vliegtuig maatschappijen dan is er weinig geks gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
@Cygnus, dank je wel. Ik heb je topic "ask the captain" ook gelezen en er is voor mij wel het een en ander duidelijk.

De vlucht waar ik het over had, is een vlucht van Amsterdam naar Rhodos geweest. Ik weet niet meer met welke vliegtuigmaatschappij en het is ook al zeker 25 jaar geleden.

Ik ga gewoon proberen mij rustig te houden, wat afleiding te zoeken en er ook van te genieten!
Dank!
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
snipsnaps schreef:
20-06-2019 09:49
@Cygnus, dank je wel. Ik heb je topic "ask the captain" ook gelezen en er is voor mij wel het een en ander duidelijk.

De vlucht waar ik het over had, is een vlucht van Amsterdam naar Rhodos geweest. Ik weet niet meer met welke vliegtuigmaatschappij en het is ook al zeker 25 jaar geleden.

Ik ga gewoon proberen mij rustig te houden, wat afleiding te zoeken en er ook van te genieten!
Dank!
Heel goed! Begin ontspannen en uitgerust aan je reis. Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven