Help, vliegen

18-06-2019 15:17 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze zomer vliegen we, man, kind en ik naar Sicilië. Maar zoals de titel misschien duidelijk maakt, vliegen is niet mijn hobby.
Hoe maak ik het mezelf makkelijker? Heeft iemand een goede tip voor me?
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je een keer naar Aviodrome kunnen. Daar hebben ze simulators zodat je kunt wennen. Als het echt ernstig is zou je ook een speciale cursus kunnen volgen voor mensen met vliegangst.
Als bovenstaande teveel gedoe is, zou ik eens voor jezelf het eea op gaan schrijven om het vliegen eens te relativeren:
- waarom heb je vliegangst? Waar is het door ontstaan?
- wat kan er precies allemaal misgaan?
- is deze angst reëel? zo ja, waarom? zo nee, waarom niet?
- wat is je gevoel hierbij?
- welke gedachten zijn troostend/helpend?

Neem een Ipod mee met leuke, relaxte muziek die je kunt afspelen tijdens het vliegen. Good luck!
Alle reacties Link kopieren
In je achterhoofd houden dat in de auto stappen een stuk gevaarlijker is!
Maak een playlist met vrolijke of ontspannende muziek.
Ik haal oxacepammetjes bij de huisarts. Het is dan wat meer hanteerbaar.
Vijftig jaar geleden duurde een reis naar Sicilië al gauw drie dagen met trein en boot. 200 jaar geleden was je twee weken onderweg met de koets, als je geluk had kwam je geen struikrovers tegen.

Wat vind je moeilijk aan de reis van 2.5 uur met een hypermoderne Airbus? ;)
Alle reacties Link kopieren
ik heb wel een paar keer gevlogen, dat vond ik niet echt leuk maar ook niet heel erg. Een van de laatste keren dat ik met het vliegtuig ging viel halverwege de vlucht de luchtdruk in de cabine weg, waardoor de zuurstofmaskers naar beneden kwamen bungelen. Dat was echt heel eng.
Daarna heb ik alleen nog twee keer een korte vlucht gedaan naar Londen en dat is maar 50 minuten :)
Ik zou zo graag een beetje ontspannen instappen en een relaxte vlucht hebben.
Muziek is een goed idee!
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
gizzmo-returns schreef:
18-06-2019 15:27
Ik haal oxacepammetjes bij de huisarts. Het is dan wat meer hanteerbaar.
Versuffende middeltjes innemen terwijl je de verantwoording draag tover een kind, in een vreemde omgeving, in een vreemd land, in een vliegtuig? Seriously? Omdat vliegen je hobby niet is?

Wellicht heeft ze gewoon een hekel aan inpakken.
kadanz schreef:
18-06-2019 15:33
Versuffende middeltjes innemen terwijl je de verantwoording draag tover een kind, in een vreemde omgeving, in een vreemd land, in een vliegtuig? Seriously? Omdat vliegen je hobby niet is?

Wellicht heeft ze gewoon een hekel aan inpakken.
oxacepam maakt je niet handelingsonbekwaam.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-06-2019 15:38
oxacepam maakt je niet handelingsonbekwaam.
Daarbij is haar man er toch ook nog bij?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
reizen/ask-the-captain/list_messages/390737

Dit topic lezen. Volg dit al maanden, erg interessant, en lees ook dat mensen met vliegangst er veel baat bij hebben.
Geen koffie of alcohol drinken voor de vlucht. Lekker comfortabele kleren aan. Begin alvast in een boek, dan is het makkelijker doorlezen.

En verder gewoon blijven ademhalen. Vliegen is de veiligste vorm van transport. Als je op de fiets stapt neem je veel meer risico.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al vaker met kind gevlogen en hoe oud is kind?

Ik heb geen vliegangst maar ik merk wel dat wanneer ik met peuter vlieg, ik gewoon simpelweg veel minder tijd heb voor 'wat als...' gedachtes. Ik ben dan te druk met vermaak, uitleggen en begeleiden van peuter.
Ik heb afgelopen weekend gevlogen terwijl ik schijtbenauwd ben in een vliegtuig. Wat mij heeft geholpen is de 5 seconden in en 5 seconden uitademen. Daar wordt je rustiger van. Ik had mijn playlist gedownload dus een muziekje op en veel relativeren. Sicilië is iets verder, wij waren naar Sardinië. Denk maar zo, je krijgt er zoveel moois voor terug.
Ik heb 12 jaar geleden gezworen dat ik nooit meer zou vliegen, maar ben zo blij dat ik heb doorgezet. Dit had ik niet willen missen. En verder mag je ook gewoon accepteren dat je vliegen niet leuk vindt. Heel veel mensen vinden het niet leuk of zijn bang, en dat is oke.
vivapimpelmees schreef:
18-06-2019 15:40
reizen/ask-the-captain/list_messages/390737

Dit topic lezen. Volg dit al maanden, erg interessant, en lees ook dat mensen met vliegangst er veel baat bij hebben.
Dit!
Ik heb pas een vlucht van 12 uur zonder tranen doorstaan.
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen zullen het afraden, maar ik heb er baat bij: voor/tijdens de vlucht drink ik meestal 1 á 2 wijntjes, hoewel meestal wel op lange intercontinentale vluchten. Ik kan mij dan net iets meer ontspannen. Verder maak ik altijd veel puzzeltjes, soms heb ik ook de fidget spinner bij me😁
Alle reacties Link kopieren
Kind is 15 dus dat is geen peutertje meer. Voor haar wel voor het eerst vliegen.
Dat is ook de voornaamste reden dan ik het nu ook weer ga doen.

Inpakken vind ik geen probleem, maar ik heb echt een angstige ervaring gehad, was ook nog op de heenweg, dus 14 dagen later nog terugvliegen. :-o
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
Ik denk altijd die mannen/vrouwen voor in de cockpit willen ook vanavond weer naar hun gezin. Die zijn supergetraind en veiligheid is prio 1 in de luchtvaart. Dat van die maskers is natuurlijk niet fijn maar dat heb je ook overleefd. Idd gewoon lezen/puzzelen en niet teveel om je heen kijken. Fijne vakantie!!! En als t echt naar is: kijk eens bij stichting Valk
gizzmo-returns schreef:
18-06-2019 15:38
oxacepam maakt je niet handelingsonbekwaam.
'Oxazepam werkt rustgevend vermindert angstgevoelens, ontspant spieren en maakt suf.'
Reizen met kinderen vereist 100% aandacht 100% van de tijd. Van pap én mam. Je slaat toch ook niet even drie biertjes achterover voordat je met je kroost op pad gaat? (edit: ik zie nu dat TO verduidelijkt dat kind een tiener is)



Hoe dan ook, ik vind het gewoon bizar om lukraak kalmeringsmiddelen te adviseren aan iemand die vliegen niet zo leuk vindt.
snipsnaps schreef:
18-06-2019 15:30
ik heb wel een paar keer gevlogen, dat vond ik niet echt leuk maar ook niet heel erg. Een van de laatste keren dat ik met het vliegtuig ging viel halverwege de vlucht de luchtdruk in de cabine weg, waardoor de zuurstofmaskers naar beneden kwamen bungelen. Dat was echt heel eng.
Daarna heb ik alleen nog twee keer een korte vlucht gedaan naar Londen en dat is maar 50 minuten :)
Ik zou zo graag een beetje ontspannen instappen en een relaxte vlucht hebben.
Muziek is een goed idee!
Is er toen verteld waarom die maskers naar beneden kwamen?
Ik begrijp helemaal dat het geen leuke ervaring is geweest, zeker als je als passagier niet weet wat er gaande is. Negen van de tien keer dat die maskers naar beneden komen is er uiteindelijk niet heel veel aan de hand. Het is meestal het gevolg van een verkeerde instelling in de cockpit, een klein foutje van de piloten of een rubberen seal die het begeven heeft. Maar dat weet je op dat moment natuurlijk niet als passagier. Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets catastrofaals aan de hand was, maar dat gebeurt echt heel sporadisch. Hoe dan ook helpt het je wellicht om de oorzaak te weten.
Als je echt er veel last van hebt, zou ik dus wel zo iets als oxazepam of betablokkers nemen in overleg met de huisarts . Daarna, direct een cursus doen zodat je over je angst heen kan komen.
Ik heb zelfs ook vliegangst en elke vlucht weer een paniekaanval. Ookal was het een zachte landing, ookal was het 'rustig' opstijgen.

Daarnaast:
-Ademhalings oefeningen (playlist die je daarin begeleidt)
-Zorg dat je ergens met iemand praat over je slechte ervaring
-Bezig blijven tijdens de vlucht (film, boek, praatje maken) of juist slapen
-Blijven relativeren, realiseren dat het een irriele angst is
kadanz schreef:
18-06-2019 18:10
'Oxazepam werkt rustgevend vermindert angstgevoelens, ontspant spieren en maakt suf.'
Reizen met kinderen vereist 100% aandacht 100% van de tijd. Van pap én mam. Je slaat toch ook niet even drie biertjes achterover voordat je met je kroost op pad gaat? (edit: ik zie nu dat TO verduidelijkt dat kind een tiener is)



Hoe dan ook, ik vind het gewoon bizar om lukraak kalmeringsmiddelen te adviseren aan iemand die vliegen niet zo leuk vindt.
En helaas schrijven veel huisartsen het ook gewoon voor aan mensen die vliegen niet zo leuk vinden.
kadanz schreef:
18-06-2019 18:10
'Oxazepam werkt rustgevend vermindert angstgevoelens, ontspant spieren en maakt suf.'
Reizen met kinderen vereist 100% aandacht 100% van de tijd. Van pap én mam. Je slaat toch ook niet even drie biertjes achterover voordat je met je kroost op pad gaat? (edit: ik zie nu dat TO verduidelijkt dat kind een tiener is)



Hoe dan ook, ik vind het gewoon bizar om lukraak kalmeringsmiddelen te adviseren aan iemand die vliegen niet zo leuk vindt.
Lees even goed, ik gaf mijn ervaring, adviseerde niks.
Alle reacties Link kopieren
snipsnaps schreef:
18-06-2019 15:30
ik heb wel een paar keer gevlogen, dat vond ik niet echt leuk maar ook niet heel erg. Een van de laatste keren dat ik met het vliegtuig ging viel halverwege de vlucht de luchtdruk in de cabine weg, waardoor de zuurstofmaskers naar beneden kwamen bungelen. Dat was echt heel eng.
Daarna heb ik alleen nog twee keer een korte vlucht gedaan naar Londen en dat is maar 50 minuten :)
Ik zou zo graag een beetje ontspannen instappen en een relaxte vlucht hebben.
Muziek is een goed idee!
Was er echt een decompressie of was het een storing en kwamen daardoor de maskers naar beneden. Als het echt was is het kennelijk goed afgelopen. Weet je wat er gebeurd is?
Alle reacties Link kopieren
Wat doet iedereen toch altijd hysterisch over oxazepam. Het is geen narcose hoor, waardoor je volkomen onbekwaam raakt. Bovendien raak je van een dosis op de heen- en terugweg ook al niet verslaafd.
Okee, kans dat je iets suffer wordt, maar denk je dat iemand die in gillende paniek verkeert nog goed voor een kind kan zorgen? Lijkt me niet.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Gillende paniek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven