Hoe is Edinburgh als woonplaats?

06-09-2019 01:21 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een interessante vacature gezien in Edinburgh en ik twijfel of ik zal solliciteren. Ik ben er één keer eerder geweest en vond het een leuke stad om door rond te lopen, maar heb er werkelijk nog nooit over nagedacht om er ook te gaan wonen. Ik woon nu trouwens ook in het buitenland, dus het zou ook niet mijn eerste (of tweede, of derde) internationale verhuizing zijn. Maar tegelijkertijd wil ik er wel goed over nadenken. Ik heb nu een baan die ok is, maar woon in een wat mindere omgeving. Ik hoop dat een mogelijke volgende internationale verhuizing toch wat permanenter is.

In mijn hoofd zijn de voordelen:
- leuke stad (denk ik dan, of dat ook echt zo is weet ik niet)
- dichter bij Nederland (en dichter bij ouders die gezondheidskwalen beginnen te vertonen)
- lagere werkdruk dan waar ik nu ben (denk ik)

Maar ook zijn er nadelen:
- geen idee wat er met/door/na de Brexit gaat gebeuren en dus veel onzekerheid
- weer verhuizen naar ver weg en alle sociale contacten opnieuw opbouwen
- iets lager salaris en hogere woonlasten
- geen idee wat ik met mijn pensioen aan moet

Natuurlijk kan ik solliciteren en zien waar ik eindig en dan beslissen. Misschien word ik gewoon afgewezen en valt er niks te beslissen. Maar mochten ze geïnteresseerd zijn dan duurt het "interview" 3 dagen en om daarvoor 5 dagen (want 2 reisdagen) vrij regelen is lastig (en bovendien prijzig qua ticket), dus dan kom ik er haast niet onderuit om aan te geven dat ik aan het solliciteren ben. Lijkt me alleen handig als ik ook echt wegga hier.

Maar goed, voor nu dus de vraag of er forummers zijn die ervaring hebben met Edinburgh als stad om in te wonen, hoe makkelijk je er als buitenlander tussen komt. En als er iemand geniale voorspellingen heeft voor wat betreft Brexit hoor ik die ook graag!
Kut, veel junkies en alcoholisten in de avond
Leuke stad (maar alleen als toerist meegemaakt).

Schotland doet geen Brexit.

Misschien is het weer ook nog een factor om rekening mee te houden? Ik woon bijv in een heel warm en zonnig land and zou het weer bij een eventuele verhuizing ook afwegen 🙂. Weet natuurlijk niet waar je nu woont.
Ik kom net uit vakantie in de UK vandaan en heb er avonden met mensen gesproken. Ik zou er op dit moment niet heen verhuizen. Er is veel onzeker over de dagelijkse dingen als werk, verzekeringen, medicijnen enz. Als er een no-deal komt krijg je de onzekerheid wat Schotland gaat doen. Als je hier prima mee om kan gaan en geen gezin en/of ziekte hebt kan je er nu wel heen gaan hoor! Het land zal heus geen grote puinhoop worden.

Mocht je toch gaan, zou je ook kunnen kijken naar Rosyth/Inverkeithing als woonplaats, kleine dorpen net aan de andere kant van de brug met een goede OV verbinding.
usagirl schreef:
06-09-2019 05:37

Schotland doet geen Brexit.

Eh, jawel.

Brexit = geheel Verenigd Koninkrijk, dus niet alleen Engeland, maar ook Wales, Noord Ierland en Schotland.

Tenzij het UK als geheel nu besluit de Brexit in te trekken, stapt ook Schotland straks uit de EU. Ongewild, dat wel...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Mijn ex heeft een tijd in Edinburgh gewoond en hem beviel het erg goed. Hij was een erg outdoorsy-type, en heeft zich dus ook goed vermaakt met de natuur om de hoek. Ik weet niet of jij daarvan houdt, maar dat zou dus nog een voordeel kunnen zijn: mooie omgeving, veel wandel en kampeermogelijkheden.
Hij heeft ook vrienden op die manier gemaakt, door vrijwilligerswerk te doen in die richting.

Persoonlijk zou ik, als je een baan hebt met prima inkomen, me niet al te veel zorgen maken over de Brexit. Ja, het is verre van ideaal, maar het zal niet ineens grote chaos worden. Zonde om vanwege zoiets toch tijdelijks, een mooie toekomst te laten schieten. Maar dat is gebaseerd op mijn mening en niet op feiten, en ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan stabiliteit.

Succes met je keuze!
Geweldig! Ik heb er gewoond tijdens mijn studie Dus wel al even geleden.

Veel is op loopafstand in het centrum, veel uitgaansmogelijkheden, veel natuur prachtige parken. De mogelijkheid in de weekenden de rest van Schotland te verkennen. EasyJet is er dus goedkoop terugvliegen naar NL of elders in Europa.

Nadelen zijn er ook. Het is duur. Schotten zijn best gesloten om echte vriendschappen mee te sluiten. Er zijn idd daklozen op straat,(minder uitkeringen dan in NL), door de pubs ook wel dronken mensen in bepaalde straten.
Het weer kun je het best omschrijven als 4 seizoenen in een dag (ik vond t geweldig!!)

Ik heb altijd gezegd dat ik terug zou willen. ❤️
I
O ja, was misschien wel handig geweest te vertellen: ik ben midden in de dertig zonder kinderen. Ik doe het dus alleen mezelf aan. Niet echt outdoors (vind het wel fijn mooi te wonen, maar hiketochten of kamperen zou nogal onwaarschijnlijk zijn).

Qua weer woon ik nu ergens waar het varieert van -15 graden in de winter (met veel sneeuw) tot over de 30 graden in de zomer. Ik hou niet van hitte (10-20 graden is optimaal for mij), wel van winter, maar al die sneeuw hoeft niet per se, vooral als ik moet rijden. Regen ook liever niet, maar valt wel mee te leven.

Inkomen zou lager zijn dan nu, plus Edinburgh is duurder, maar heb nu wel veel ruimte om te sparen. Wel gebruik ik prijzige medicijnen, dit is inderdaad iets om mee te nemen (nu betaal ik daar omgerekend maar zo'n 10 euro per maand voor met een goede verzekering).

De begindatum ligt trouwens nog wel even in de toekomst dus tegen die tijd zou er in ieder geval wat meer duidelijkheid moeten zijn.
vermiljoengroen schreef:
06-09-2019 14:11
Wel gebruik ik prijzige medicijnen, dit is inderdaad iets om mee te nemen (nu betaal ik daar omgerekend maar zo'n 10 euro per maand voor met een goede verzekering).

Bij een no-deal-brexit komen er problemen mbt de levering van veel medicijnen in de UK. Iets om nog even uit te zoeken.
Hoe snel moet je beslissen? Waarschijnlijk voor eind oktober?
Ik ben 2 keer in Edinburgh geweest voor een citytrip als toerist, en ik vind het een mooie stad. Maar hoe het er is om te wonen? Geen idee.

Maar maak je veel kans om aangenomen te worden dan? Of is het gewoon een gooi?
Marana schreef:
06-09-2019 14:15
Bij een no-deal-brexit komen er problemen mbt de levering van veel medicijnen in de UK. Iets om nog even uit te zoeken.
Hoe snel moet je beslissen? Waarschijnlijk voor eind oktober?
Of ik solliciteer? Ja, voor eind oktober.
LAgirl82 schreef:
06-09-2019 15:08
Maar maak je veel kans om aangenomen te worden dan? Of is het gewoon een gooi?
Tja, dat is lastig in te schatten. Ik denk wel dat ik kans maak (in ieder geval om uit genodigd te worden, of ik dan ook aangenomen word is een tweede), maar het hangt natuurlijk af van de competitie. Het is niet alsof ze nu al gezegd hebben dat ze me willen ofzo.
En ja, mijn eerste indruk was ook goed (al is het inmiddels alweer 10 jaar geleden dat ik er was). Anders had ik er niet eens over nagedacht.
Met die hele Brexit-soap zou het mij voor nu toch echt teveel risico zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven