Ierland - welk deel

15-01-2021 14:11 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik kan het niet helpen; ik kom de januari en februari maand gewoon niet door als ik me niet kan verheugen op de zomervakantie. Maakt niet uit dat we waarschijnlijk dit jaar niet kunnen gaan en dat het pas 2022 wordt, maar hell.... ik moet me ergens op kunnen verheugen!

Dus ben ik begonnen met een reis van 2 a 3 weken uit te zetten naar Ierland. Willen we al jaren naar toe. We zijn nu eenmaal verslingerd aan ruige natuur, water, bergen, rotsen en zo. Noorwegen, Schotland, Zwitserland, Oostenrijk en Engeland vonden we allemaal geweldig. Vandaar nu eens focussen op Ierland!

Ik heb al heel wat reisverhalen gelezen en 2 boeken doorgespit. Op een wegenkaart telkens aangegeven wat me mooi lijkt om te zien om zodoende tot een route te komen. En nu heb ik een luxeprobleem.....
De route is te lang. Eentje zou gaan van Dublin via Belfast langs de kust naar het noorden en dan via Londonderry terug naar Donegal, Connemare, nog even de Cliffs of Moher en dan via binnenland van Galway weer naar Dublin. Andere route is van Dublin via Wicklow Mountains vrij snel naar de schiereilanden in het zuidwesten (ring van Beara, Dunloe Gap, passen, NP Killarney) naar Dingle schiereiland, naar boven naar Cliffs of Moher en uiteindelijk ook via Galway door binnenland terug naar Dublin.
We moeten twee jaar achterelkaar, denk ik :hyper: . Om de keuze te vergemakkelijken ben ik benieuwd naar een aantal dingen:

Waar is het goedkoper overnachten; in Noord Ierland of in de Republiek Ierland

Heeft een van jullie ervaring met beide "routes"? Wat vond je spectaculairder?

Nog aanraders qua natuur?

Aanraders qua overnachtingen? Hotels, B&B, camper?

En voor de eerste route: handiger starten in Dublin of in Belfast? Maakt in principe immers niet uit... Maar mss weet iemand waar de autohuur goedkoper is of andere voor- of nadelen?

Graag maak ik gebruik van jullie expertise :)
Schriftje en Irish Wasser Woman (what's in a name :-D ), hartelijk dank voor jullie reacties. Sjonge, beide al wel 15x in Ierland geweest.... wauw.

Ik zal eens uitzoeken wat goedkoper is. Boot-oversteken en eigen auto of vliegen en in huurauto. Dat laatste spreekt me wel meer aan (wij vinden vaak de reis ernaartoe gemiste vakantiedagen.... Ben altijd jaloers op degene die zegt "zodra we weggaan begint de vakantie"). Autorijden met stuur links of rechts en in eigen auto of vreemde auto maakt ons niet uit. Manlief is zeer goede chauffeur/heel handig en ik...ehh.... red me vaak ook wel hahaha. Handige van eigen auto meenemen is dat je meer bagage mee kunt nemen en vantevoren kunt inpakken enzo. En Wales op de terugreis lijkt me inderdaad óók geen straf :hyper:

Dank voor je respons op het aantal km. Dan zal ik zeker niet meer plannen dan 100 km op dagen dat we door veel "highlights" rijden.

En je zegt dat je B&B's nooit reserveerde. Dat lijkt mij geweldig (kun je inderdaad langer blijven als je dat wilt of route aanpassen naar believen), maar is dat echt een optie als je in juli/aug gaat? En is er verschil in Noord Ierland en Rep. Ierland wat dat betreft? In Noorwegen durven we dat altijd wel aan (gewoon vroeg een huisje zoeken) maar van Ierland heb ik dus géén idee in de zomervakantie.

Irish Wasser Woman; met het OV! Wat leuk! Voor ons geen optie zo samen met de kids, maar wie weet later-als-we-groot-zijn :) . EN wat een goeie tips geef je ook weg; heel hartelijk dank! Daar ben ik zó naar op zoek; van die tips van mensen die er geweest zijn en van dingen die niet in de reisboekjes staan maar erg de moeite waard zijn.
Fijn ook dat je zegt dat het er niet altijd regent. Is nl. wel altijd een beetje een schrikbeeld van me; dat je 2,5 week op vakantie gaat en dan 2,5 week regen hebt. Tuurlijk weten we dat die mogelijkheid er is als we naar Noord Europese landen gaan, maar toch. Het is ons nog nooit gebeurd in Noorwegen, Engeland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk, maar ooit lang geleden wel in Frankrijk. Echt 3 weken lang hevige regen. Wow. Wil ik toch liever niet weer, hahaha. En ieder jaar denken we dat ons geluk op is en het er toch wel eens weer van gaat komen......
Fijn dat je mijn reactie leuk vind. Wij zijn dus wel van 'zodra we vertrekken begint de vakantie', zeker omdat met de boot zo leuk is. Thuis inpakken en weg. Om 17.00 op de boot op het dek een biertje... Daar kan niks tegenop. Voor ons dan.
We hadden ooit eens een reis met van te voren door een reisbureau geboekte B&B's en juist daar ging het twee keer mis. Later reden we gewoon rond en gingen dan rond 16.00 iets zoeken. Zeker als je de hele dag op de motor hebt gezeten ben je dan wel toe aan douche/omkleden/biertje halen in de plaatselijke pub. Overigens hebben pubs ook vaak gewoon een kamer te huur. Niet luxe, wel goedkoop en je komt de leukste mensen tegen. Wij zijn nooit in Noord-Ierland geweest dus daar weet ik niks van.
Wat je ook besluit om te gaan doen, het zal altijd een geweldige ervaring worden! Leuk dat je alle tips die je hier krijgt meeneemt, maar je regelt het tenslotte allemaal zelf, het is jouw vakantie.
Ik hoop dat het snel weer allemaal kan, en dat je dan nog eens laat weten hoe het was.
purple1973 schreef:
19-01-2021 14:53
Schriftje en Irish Wasser Woman (what's in a name :-D ), hartelijk dank voor jullie reacties. Sjonge, beide al wel 15x in Ierland geweest.... wauw.

Ik zal eens uitzoeken wat goedkoper is. Boot-oversteken en eigen auto of vliegen en in huurauto. Dat laatste spreekt me wel meer aan (wij vinden vaak de reis ernaartoe gemiste vakantiedagen.... Ben altijd jaloers op degene die zegt "zodra we weggaan begint de vakantie"). Autorijden met stuur links of rechts en in eigen auto of vreemde auto maakt ons niet uit. Manlief is zeer goede chauffeur/heel handig en ik...ehh.... red me vaak ook wel hahaha. Handige van eigen auto meenemen is dat je meer bagage mee kunt nemen en vantevoren kunt inpakken enzo. En Wales op de terugreis lijkt me inderdaad óók geen straf :hyper:

Dank voor je respons op het aantal km. Dan zal ik zeker niet meer plannen dan 100 km op dagen dat we door veel "highlights" rijden.

En je zegt dat je B&B's nooit reserveerde. Dat lijkt mij geweldig (kun je inderdaad langer blijven als je dat wilt of route aanpassen naar believen), maar is dat echt een optie als je in juli/aug gaat? En is er verschil in Noord Ierland en Rep. Ierland wat dat betreft? In Noorwegen durven we dat altijd wel aan (gewoon vroeg een huisje zoeken) maar van Ierland heb ik dus géén idee in de zomervakantie.

Irish Wasser Woman; met het OV! Wat leuk! Voor ons geen optie zo samen met de kids, maar wie weet later-als-we-groot-zijn :) . EN wat een goeie tips geef je ook weg; heel hartelijk dank! Daar ben ik zó naar op zoek; van die tips van mensen die er geweest zijn en van dingen die niet in de reisboekjes staan maar erg de moeite waard zijn.
Fijn ook dat je zegt dat het er niet altijd regent. Is nl. wel altijd een beetje een schrikbeeld van me; dat je 2,5 week op vakantie gaat en dan 2,5 week regen hebt. Tuurlijk weten we dat die mogelijkheid er is als we naar Noord Europese landen gaan, maar toch. Het is ons nog nooit gebeurd in Noorwegen, Engeland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk, maar ooit lang geleden wel in Frankrijk. Echt 3 weken lang hevige regen. Wow. Wil ik toch liever niet weer, hahaha. En ieder jaar denken we dat ons geluk op is en het er toch wel eens weer van gaat komen......
De reis met de boot is wel een mijl op zeven hoor en ook zeker niet goedkoop. Met een beetje mazzel heb je wel aansluiting en kan je het in 1 dag doen, maar als je pech hebt moet je nog ergens overnachten en da's toch ook al gauw weer 100,-
Vanuit Frankrijk kan je ook rechtstreeks met de boot, maar dat is 17 uur en daar moet je ook maar net zin in hebben.
Ierland is hot, heb er al veel over gehoord en zou er best ook wel eens naartoe willen.
Hidehi,
We hebben er lang over lopen dubben en jullie reacties zeker meegenomen in de beslissing die we maakten. Het wordt dus Noord Ierland. We gaan vliegen op Belfast, daar een auto huren en dan 18 dgn lang met zijn vieren rondtrekken.

Route: Van Belfast via oostkust omhoog bovenlangs door Inishowen schiereiland, door Donegal op naar westkust Connemara en dan van west naar oost doorsteken terug naar Belfast.

Heb een boekje doorgespit, internet afgestruind, een goede kaart gekocht en ingekleurd en ik heb er verschrikkelijk veel zin in. Belfast, The Gobbins, Glens of Antrim, Rathlin Island, Carrick a rede rope bridge, Dark Hedges, Giant's Causeway, Castle Rock, Mussenden Temple, Maggiliganstrand, Inishowen, Glenveagh Nat. Park, Glenngesh Pass, Slieve League Cliffs, Donegal, Sligo, Croagh Patrick en rest mooi Connemara, Marble Arch Caves, Cuilcagh Boardwalk Trail, Cladagh Glenn enz enz. Volgens mij komen we ogen en oren te kort! En volgens met onze 18 dagen vrij veel tijd om alles te bekijken en bewandelen en niet als een gek rond te sjeesen.

Maarrr..... nu de overnachtingen. Wie o wie weet of je in juli en augustus op de bonnefooi rond een uur of 16 's middags een B&B of vakantiehuisjes of ander logeeradresje kunt vinden? En zijn er ook, zoals in Noorwegen, een soort van hutjes op campings?
Heel graag leggen we onze overnachtingsplaats niet vast, maar ik vraag me dus echt af of dat in Ierland kan.

Wie kan me helpen? Wie is er in het hoogseizoen geweest en heeft op die manier gereisd?

Alvast heel hartelijk dank!
Wat een prachtige reis gaan jullie maken! Ik weet dat Donegal en Connemara veel toeristen trekken in de zomer, dus daar op de bonnefooi gaan reizen zou wat risicovoller zijn. Maar veel van de reizigers die in de zomer naar Ierland trekken, komen doorgaans ook uit de VS of Canada. En vanwege voortdurende COVID restricties zie ik dat trans-Atlantische verkeer nog niet zo snel op gang komen.

Nog wat tips voor jullie: Achill Island (Co. Mayo), Westport House, het Famine monument van John Behan bij Murrisk. Een stuk van de Wild Atlantic Way rijden, Galway, ‘s avonds naar live muziek in een pub in Clifden, Cong (erg idyllisch plaatsje). Downpatrick kliffen zijn ook waanzinnig, net als die van Slieve League. Ulster- American Folk Park in Omagh, Noord- Ierland is ook erg interessant. En ga in Derry vooral ook naar de Bogside en het monument daar voor Bloody Sunday.
purple1973 schreef:
19-03-2021 16:43
We gaan vliegen op Belfast, daar een auto huren en dan 18 dgn lang met zijn vieren rondtrekken.
...
Maarrr..... nu de overnachtingen. Wie o wie weet of je in juli en augustus op de bonnefooi rond een uur of 16 's middags een B&B of vakantiehuisjes of ander logeeradresje kunt vinden?

Ik denk dat niemand je goed kan adviseren en dat je daarom nog geen reacties hebt hierop. Normaal zijn de Nederlandse accomodaties ook niet volgeboekt. Maar door corona loopt het deze zomer storm. Maar geen idee of de Britten ook in Nord Ierland vakantie gaan vieren, of dat die massaal naar Cornwall en Devon trekken (en naar Blackpool :mrgreen: ).
Mijn partner is Iers. De republiek en ook Noord Ierland is prachtig. We hebben in de republiek nog een huis en we gingen voor COVID meerdere keren per jaar.

Ik zou alleen voor de eerste nacht een overnachting boeken en voor de laatste.
Op de bonnefooi kan echt. Soms komt het voor dat je mensen ontmoet en dat deze mensen aanbieden dat je mag blijven of wijzen je een goede accommodatie.
Superbedankt, allebei, voor jullie zeer nuttige reacties! Top!
En Myrthe; heel veel dank voor de tips; ik heb ze gekopieerd in mijn bestand!
purple1973 schreef:
15-01-2021 14:11
[..]
De route is te lang. Eentje zou gaan van Dublin via Belfast langs de kust naar het noorden en dan via Londonderry Derry terug naar Donegal, Connemare, nog even de Cliffs of Moher en dan via binnenland van Galway weer naar Dublin. Andere route is van Dublin via Wicklow Mountains vrij snel naar de schiereilanden in het zuidwesten (ring van Beara, Dunloe Gap, passen, NP Killarney) naar Dingle schiereiland, naar boven naar Cliffs of Moher en uiteindelijk ook via Galway door binnenland terug naar Dublin.
Alvast een tip: benoem (Noord-)Ierse steden niet bij hun Britse naam. Dat ligt heel erg gevoelig (en terecht natuurlijk).
Veel plezier met het plannen!
-
Nog een tip: mei en juni zijn de maanden met de meeste zon. De keren dat ik er ben geweest was altijd in die periode en we hebben zelden regenvakanties gehad.
3 jaar terug hebben wij de route door Noord-Ierland gedaan en ik vond het echt indrukwekkend (maar dat geldt inderdaad voor heel Ierland). Wel érg druk met Aziaten, maar misschien is dat straks anders. Belfast vond ik heel indrukwekkend, je voelt toch nog de spanning in sommige plekken.
Mijn liefde gaat wel uit naar het Zuidwesten: Beara Island, Mizenhead, Schull, Bantry. Kleinere plaatsen, maar zo heerlijk om daar te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven