Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Sneu dat ze dat abonnement gaan omzetten, klinkt niet erg als iets wat nog de moeite waard is zonder dat extraatje. Ik heb een NS business kaart dus reis sowieso altijd al onbeperkt gratis, zowel werk als privé.

Ergenis: Waarom is er altijd een ongeschreven maximum snelheid van ten meeste kleine schuiveltjes in de looppaden van een treincoupe? Je kunt er op gewone snelheid doorheen lopen, hoor. Krijg altijd de neiging om schuivelaars een duw voorruit te geven. :shame:
lollypopje schreef:
05-11-2019 11:00
Zolang je de jouwe niet opzegt, kunnen ze hem je niet afpakken.

Ik heb al jaren de ouderwetse voordeelurenkaart, waarbij ik alleen in de ochtendspits voltarief betaal. Bestaat volgens mij al 6 jaar niet meer.
Jawel lees je mail maar.
Ugli schreef:
05-11-2019 20:20
Sneu dat ze dat abonnement gaan omzetten, klinkt niet erg als iets wat nog de moeite waard is zonder dat extraatje. Ik heb een NS business kaart dus reis sowieso altijd al onbeperkt gratis, zowel werk als privé.

Ergenis: Waarom is er altijd een ongeschreven maximum snelheid van ten meeste kleine schuiveltjes in de looppaden van een treincoupe? Je kunt er op gewone snelheid doorheen lopen, hoor. Krijg altijd de neiging om schuivelaars een duw voorruit te geven. :shame:
Zou je bij mij één keer kunnen proberen, kreeg je net zo hard een duw of een klap terug. Als de trein stilstaat, geen probleem met normale snelheid. Als ie rijdt, heb ik moeite met evenwicht houden, dus dan loop ik wat langzamer.

Waarom moet alles zo snel?
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
06-11-2019 07:58
Zou je bij mij één keer kunnen proberen, kreeg je net zo hard een duw of een klap terug. Als de trein stilstaat, geen probleem met normale snelheid. Als ie rijdt, heb ik moeite met evenwicht houden, dus dan loop ik wat langzamer.

Zeker als je eenmaal in de trein bent... Als iemand op het perron voor je steeds loopt te treuzelen, of bij de poortjes, dan snap ik die impuls nog wel.

Ook leuk: als je je fiets in de bewaakte stalling zet en Miep en Henk komen een OV fiets halen, precies in de spits, en krijgen ze niet door die poortjes heen. Ik kom op een klein, onbemand station met een piekbelasting (elk half uur een trein en dan is het dus heel even heel druk) en JUIST DAN blokkeren ze de boel. Doe gewoon even een stapje opzij en zoek het uit zodra die rij kreunende mensen achter je weg is.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik heb gelukkig nu een auto, maar heb eerst regelmatig het treinleven meegemaakt.
Ergste wat ik heb meegemaakt is dat een meisje weigerde op te staan voor mij.

Ik heb al 7 jaar een knieblessure waardoor ik bijna geen kraakbeen meer tussen mijn knieschijven heb. In principe kan ik gewoon van alles doen, maar eens in de zoveel tijd heb ik heel veel pijn (maar dan ook echt heel veel pijn), dus loop ik mank en moet ik alle rust pakken die ik nodig heb.

Het was onwijs druk door uitval van treinen en ik wilde heel graag zitten in de trein. (het was overigens zo druk dat echt alles vol stond, van plekken om te staan tot plekken op de balkon)
Ik vond het sowieso heel moeilijk om zoiets te vragen, maar ik vroeg dus aan een vrouw/meisje/dame of ik mocht zitten, want ik heb heel veel last van mijn blessure.
Ze vond het belachelijk dat ik het uiterlijk aan haar vroeg, want er waren meer mensen in de trein die zaten, ik moest het maar aan hen vragen. Zij vertikte het echt om voor mij op te staan. Helaas stond iedereen mij daar maar aan te gapen en ik durfde het niet echt aan iemand anders te vragen. Ik kon moeilijk terug door de drukte heen, dus ik stond 3 haltes te wachten, half huilend van de pijn.
Gelukkig werd er zodra iemand opstond een plekje voor mij gereserveerd.

Ik snap het wel dat je liever wilt blijven zitten, maar dit was echt te naar voor woorden.
iertjepiertje wijzigde dit bericht op 06-11-2019 14:31
Reden: Foutje
0.07% gewijzigd
SombraOnline schreef:

Niet alles moet snel, maar de meeste mensen gebruiken het ov in de spits voor woon-werkverkeer. Dan is het echt hinderlijk als mensen onnodig traag doen en in de weg gaan lopen. Als automobilist rij je ook mee met het verkeer en ga je bijvoorbeeld ook niet ineens 30 km/u rijden of geen richting aangeven om redenen die alleen voor jou van belang zijn.

Schuifelen in de gangpaden staat mij zelf trouwens niet tegen. Ik snap heel goed dat mensen behoedzaam lopen, aangezien treinen nogal eens onverhoedse bewegingen maken.

Maar treuzelen bij de poortjes, midden in een menigte stilstaan om je kaart in je portemonnee te doen, de roltrap blokkeren met je spullen, asociaal in- en uitstappen: dergelijke dingen vind ik wel irritant, ja.
Poppy_del_Rio schreef:
05-11-2019 15:22
Dat mag jij natuurlijk vinden. Ik vind het dan weer sneu om drie spelfouten te maken in twee zinnen :cry:

Sorry, dit was onnodig onaardig.
Maar aangezien de grote mbo-instelling hier naast station A staat en de grote hbo-instelling vlak bij station B, maakte ik mijn opmerking niet voor niets.
SombraOnline schreef:

Snap ik, daarom doe ik het ook niet. ;-D

Waarom moet alles zo langzaam (mensen die slecht ter been zijn erbuiten gelaten)? In een rijdende trein snap ik het wel (ik loop dan alsnog op normale snelheid, maar ik snap wel dat sommigen dan gaan schuivelen), maar in een stilstaande trein snap ik het niet, en dan lopen er ondertussen vanaf de andere ingang al mensen naar binnen om de lege plekken te vullen terwijl ik achter een slomo aan moet schuivelen en de plekken voor mijn neus zie verdwijnen.

Ah lullig is dat, wat een teef zeg dat die wil blijven zitten. Als ze zelf iets had gehad (flauw vallen/treinziek/pijn/ziek) had ze dat gewoon moeten zeggen maar nu komt ze echt over als een trut. En dat de rest dan ook ineens Oost Indisch doof is, is ook sneu.
Iertjepiertje schreef:
06-11-2019 13:45
Ik heb gelukkig nu een auto, maar heb eerst regelmatig het treinleven meegemaakt.

Ik heb al 7 jaar een knieblessure waardoor ik bijna geen kraakbeen meer tussen mijn knieschijven heb. In principe kan ik gewoon van alles doen, maar eens in de zoveel tijd heb ik heel veel pijn (maar dan ook echt heel veel pijn), dus loop ik mank en moet ik alle rust pakken die ik nodig heb.

Het was onwijs druk door uitval van treinen en ik wilde heel graag zitten in de trein. (het was overigens zo druk dat echt alles vol stond, van plekken om te staan tot plekken op de balkon)
Ik vind het sowieso heel moeilijk om zoiets te vragen, maar ik vroeg dus aan een vrouw/meisje/dame of ik mocht zitten, want ik heb heel veel last van mijn blessure.
Ze vond het belachelijk dat ik het uiterlijk aan haar vroeg, want er waren meer mensen in de trein die zaten, ik moest het maar aan hen vragen. Zij vertikte het echt om voor mij op te staan. Helaas stond iedereen mij daar maar aan te gapen en ik durfde het niet echt aan iemand anders te vragen. Ik kon moeilijk terug door de drukte heen, dus ik stond 3 haltes te wachten, half huilend van de pijn.

Ik snap het wel dat je liever wilt blijven zitten, maar dit was echt te naar voor woorden.
Dat is natuurlijk niet netjes van het meisje en ronduit onbeschoft, maar je kan ook wat meer ballen kweken ipv half huilend in jezelf te miepen.
Karl_Marx schreef:
06-11-2019 14:22
Dat is natuurlijk niet netjes van het meisje en ronduit onbeschoft, maar je kan ook wat meer ballen kweken ipv half huilend in jezelf te miepen.
Je hebt een punt, alleen zoals aangegeven, durfde ik dat toen niet.
Nu zou ik het anders aangepakt hebben, dus heb denk ik wel die ballen gekweekt ;)
Ugli schreef:
06-11-2019 14:11

Ah lullig is dat, wat een teef zeg dat die wil blijven zitten. Als ze zelf iets had gehad (flauw vallen/treinziek/pijn/ziek) had ze dat gewoon moeten zeggen maar nu komt ze echt over als een trut. En dat de rest dan ook ineens Oost Indisch doof is, is ook sneu.
Klopt! Als ze iets zei als: 'Ik wil zelf zitten, want....[reden]' Had ik er wel iets meer begrip voor.
Mja, volgens mij leefden al die mensen in de trein in hun eigen bubbel. Ik mocht overigens wel op een man leunen, die ook stond, voor extra steun en minder last. Dat was dan wel weer even een hoogtepuntje.
Poppy_del_Rio schreef:
06-11-2019 14:03
Niet alles moet snel, maar de meeste mensen gebruiken het ov in de spits voor woon-werkverkeer. Dan is het echt hinderlijk als mensen onnodig traag doen en in de weg gaan lopen. Als automobilist rij je ook mee met het verkeer en ga je bijvoorbeeld ook niet ineens 30 km/u rijden of geen richting aangeven om redenen die alleen voor jou van belang zijn.

Schuifelen in de gangpaden staat mij zelf trouwens niet tegen. Ik snap heel goed dat mensen behoedzaam lopen, aangezien treinen nogal eens onverhoedse bewegingen maken.

Maar treuzelen bij de poortjes, midden in een menigte stilstaan om je kaart in je portemonnee te doen, de roltrap blokkeren met je spullen, asociaal in- en uitstappen: dergelijke dingen vind ik wel irritant, ja.
Het ging over in de trein, hè. Niet op het perron. Op het perron ben ik zelf ook ongeduldig :rofl: Ben blij dat ‘mijn’ station geen poortjes heeft, zou dat echt niet trekken zo vroeg in de ochtend. Al snappen sommige mensen ook niet hoe zo’n paaltje werkt...
¡Apagando las luces!
Iertjepiertje schreef:
06-11-2019 14:34
Klopt! Als ze iets zei als: 'Ik wil zelf zitten, want....[reden]' Had ik er wel iets meer begrip voor.
Mja, volgens mij leefden al die mensen in de trein in hun eigen bubbel. Ik mocht overigens wel op een man leunen, die ook stond, voor extra steun en minder last. Dat was dan wel weer even een hoogtepuntje.

Was het een lekker ding?

Voordeel van het OV: als er een mooie man (of vrouw, afhankelijk van je voorkeuren) instapt. Altijd leuk om naar te kijken.
Maechtje schreef:
06-11-2019 15:45
Was het een lekker ding?

Voordeel van het OV: als er een mooie man (of vrouw, afhankelijk van je voorkeuren) instapt. Altijd leuk om naar te kijken.
Hahahahah helaas niet!
SombraOnline schreef:
06-11-2019 14:40
Het ging over in de trein, hè. Niet op het perron. Op het perron ben ik zelf ook ongeduldig :rofl: Ben blij dat ‘mijn’ station geen poortjes heeft, zou dat echt niet trekken zo vroeg in de ochtend. Al snappen sommige mensen ook niet hoe zo’n paaltje werkt...

Ik stap weleens uit op een station met een paaltje. Maar dat vind ik helemaal een chaotische toestand. Er staan dan twee paaltjes waar heel veel mensen tegelijkertijd hun kaart tegenaan willen houden.
Iertjepiertje schreef:
06-11-2019 13:45

Ik vond het sowieso heel moeilijk om zoiets te vragen, maar ik vroeg dus aan een vrouw/meisje/dame of ik mocht zitten, want ik heb heel veel last van mijn blessure.

Ik ben in dat soort situaties nog meer verbaasd over alle omstanders, dan over de persoon in kwestie.

Als het niet zichtbaar is, krijg je inderdaad soms wel nare reacties of geloven mensen je niet. Ik heb de indruk dat dat erger is, hoe jonger je bent. Terwijl het gros aan dingen waardoor je (beter) niet lang kan staan je echt niet ziet: Of dat nou om versleten gewrichten gaat, slijmbeursontsteking, ingescheurde enkelbanden, evenwichtsproblemen, reuma, kanker, MS, etc.. Het is heus niet dat als je naar de trein kan lopen, je niks mankeert. Voor sommigen is dat moeilijk te begrijpen.
Laatst heb ik ook een aanvaring gehad met een oudere vrouw. Ik was met de kinderen in de kinderwagen met de bus onderweg en zat dus op zo’n klapstoeltje in het mindervalide/kinderwagengedeelte. Aan mij zie je ook niks maar mijn gezondheid laat dusdanig te wensen over dat het beter is als ik zit. Het kan niet altijd maar als het wel kan scheelt dat heel veel.
De oudere dame in kwestie stapte bij de middendeur in waar ik dus zat en sommeerde mij om op te staan. Direct achter de middendeuren waren nog meerdere zitplekken vrij maar ze wilde per sé mijn plek. Ik heb aangegeven dat ik niet op ging staan en haar op de vrije plekken gewezen. Zij vond echter omdat ik jong ben en dus jonge benen heb dat ik ten alle tijden plaats moet maken en dat ik respectloos ben en een slecht voorbeeld voor mijn kinderen. Ik heb haar toen verteld dat slechts oud worden geen verdienste an sich is om respect te krijgen en dat lichamelijke problemen niet altijd aan de buitenkant te zien zijn.
Gelukkig kreeg ik wel bijval van de chauffeur en mijn medepassagiers.
"Nee" is ook een antwoord.
Zelfs al is het wel zichtbaar, dan krijg je nog een grote mond, wordt er met ogen gerold of word je volledig genegeerd. Onze medereizigers zijn over het algemeen vooral met zichzelf bezig.
We’re all mad here
Toen ik zwanger was stond er meestal wel iemand voor me op - maar het waren altijd vrouwen. Mannen bleven zitten en keken stug de andere kant op.
Asociale acties zeg. Dat doet me denken aan toen ik met krukken liep. Ik stapte dan als laatste uit om geen haastige mensen op te houden. En nog zijn mensen te ongeduldig met instappen en willen geen seconde wachten tot je eenmaal buiten staat. Werd half omver geduwd. Terwijl ik nog redelijk snel probeerde te zijn. Bah.
Gisterochtend ook bizar.

In de spits, retedrukke trein op het traject Almere - Schiphol - Dordrecht.

Degene die naast me neerploft vond het echt een superslim idee om op dat moment en vlak voor de Schipholtunnel het tafeltje neer te klappen en daar de hele handtas inhoud op uit te stallen. Flesje drinken. Handcreme. Make-up, Telefoon. Boek. Sandwich..... en weet ik wat nog meer.

Tja en toen moest ik er dus uit op Schiphol :-D . Met een hele diepe zucht en een blik vol irritatie deed ze alle spulletjes maar weer 1 voor 1 terug in haar handtas.

Echt, doe dat soort onzin buiten de spits. Dat kan je toch zelf wel bedenken dat dat niet zo een slimme actie is.......
Ergerlijk, Big Lizzie! En die ken ik inderdaad ook, die mensen. Gewoon dom.

Ik zat van de week in een superdrukke trein (als in, gangpad en balkon stond vol en er zaten mensen op de trappen) toen de conducteur besloot te gaan controleren.

Hij kon er nauwelijks langs en toen moesten mensen zich ook nog in allerlei bochten wringen om bij hun kaartje of OV-kaart te komen. Superonhandig en een goede manier om een bak agressie over je heen te krijgen (niet dat ik dat goedkeur, maar toch). Doe gewoon....niet.
Ik zat deze week in de trein waarin ouders met twee kinderen in de stiltecoupe zaten en alles op volle sterkte ging qua lawaai. Ene kind huilde en mepte onophoudelijk op het tafeltje. Conductrice die langs kwam zei er niets van, maar begon een gezellig gesprekje. Ook de terugreis zat ik in een stiltecoupe waarin het absoluut niet stil was en ook hier werd niets gezegd.

Daarop besloot ik de NS eens een bericht te sturen waarom er niet op gecontroleerd wordt door conducteuren. Hun reactie hierop was:

Ik snap jouw vraag. Al is de ervaring voor jou wellicht anders dan voor anderen. Ik heb persoonlijk nooit last van geluidsoverlast in de stiltecoupé. Daarnaast is dit idee een initiatief van reizigers zelf geweest die NS heeft ingevoerd. Het is niet mogelijk hier constant op toe te zien want de conducteur heeft taken die voorrang hebben. Maar, ik krijg ook vaak genoeg te horen dat conducteurs wel mensen aanspreken in stiltecoupés die zich niet houden aan de huisregels. Ik denk dat de ervaring heel erg afhankelijk is van het moment en locatie en niets zegt over het geheel.

Kortom: de NS doet er niets aan want het is een initiatief van reizigers en de conducteur heeft er geen tijd voor. Het lijkt mij toch dat als hij toch die kaartjes controleert mensen er ook even op kan aanspreken..
Seriously?
Inderdaad! Laatst sprak een conducteur nog iemand aan in de stiltecoupé. Desnoods doe ik het zelf, maar ik vind wel dat de conducteurs hier ook mensen op aan moet spreken.
Ik ga niet voor niets in een stiltecoupé zitten.
¡Apagando las luces!
De stiltecoupé interesseert mij persoonlijk niks, maar wat een ronduit bizarre reactie van NS!! Je gaat bijna denken dat-ie niet echt is met dat zinnetje “Ik heb persoonlijk nooit last van geluidsoverlast in de stiltecoupé.”

:woa:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven