Italiaanse stad

14-01-2012 14:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

In het voorjaar( waarschijnlijk begin juni) wil ik graag samen met mijn vriend een citytrip maken. We willen 5 a 7 dagen gaan.

Op mijn verlanglijstje staat zowel Rome als Venetie en ook Florence trekt me aan.

We willen graag met het vliegtuig richting Italie en dan een eenvoudig hotel op loopafstand van centrum.

Heeft er iemand goede tips over welke stad te kiezen? Valt er eventueel iets te combineren ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Rome zou ik kiezen. Daar vermaak je je wel even.

Maar ik weet niet wat jij leuk vindt.

Florence is ook mooi en daarbij kun je nog andere steden in de buurt bezoeken en een keer een auto huren en door de Toscane touren.

Venetië ben ik nooit geweest, maar dat trekt me ook niet zo. Ik hoor ook hele wisselende verhalen van 'open riool' tot 'o zo romantisch'.

Bovendien is Venetië leuk voor 1-3 dagen. Er is te weinig te zien voor langere tijd. Je zou nog een bezoekje kunnen brengen aan Verona of Padova, maar verder is er niet veel te doen.
Rome is geweldig, zeer de moeite waard. Ik zou daarvoor gaan. In een week kan je daar veel zien, het gaat niet vervelen.

Venetië is ook leuk, maar ik denk dat een week teveel is. Je zou dat eventueel kunnen combineren met Verona, ook een erg mooie stad (waar het verhaal van Romeo en Giulietta zich afspeelt).
Rome is een geweldige stad maar 5 tot 7 dagen is te lang (ook al heb ik er langer gewoond en kon dat heel goed volhouden ;))

Ik zou dan voor een Toscaanse stad kiezen. Je kunt goedkoop op Pisa vliegen, dagje Pisa (vergeet het strand daar niet), dagje Lucca, Livorno ,Florence (er zijn daar nog andere steden die zeker de moeite waar zijn).

Of je gaat inderdaad meer naar het noorden. Bologna, Venetie, Verona, Milaan (hier ook meer leukere plekken).

Als je een reisgids koopt staan hier alle leuke plekken in, kun je zelf bepalen wat jij interessant vind.
Een paar jaar geleden heb ik, samen met een stel vrienden, een rondreis gemaakt waarbij we zowel Florence als Venetië hebben bezocht, misschien is dat ook wat voor jullie?

We zijn met het vliegtuig naar Pisa gegaan, daar hebben we 2 nachten in een hotelletje geslapen (was in een oud klooster, redelijk sober, maar zeker de moeite waard; konijntjes los op de binnenplaats!). Vervolgens zijn we met de bus richting Florence gegaan, met een tussenstop in Lucca.

2 Nachten in Florence geweest en daarna met de trein naar Venetië. Ook daar hebben we 2 nachten doorgebracht en dat was echt genoeg voor die stad.

Vanuit Venetië zijn we weer teruggevlogen naar Nederland.

Het was een heel leuke vakantie, juist omdat je het openbaar vervoer gebruikt en daardoor andere mensen/plaatsen ziet dan je normaalgesproken ziet. Zeker een aanrader!
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Rome is geweldig! Waren er ook in 2005, voor 8 dagen. Ons hotel was ideaal gelegen, Hotel Impero , vlakbij station Termini. Van daar kan je gemakkelijk naar Rome stad (bus of te voet) maar ook andere plaatsen, zoals de kust. We hadden een driesterrenhotel, heel basic, en echt de lekkerste koffie die ik ooit heb gedronken daar aan het ontbijt. :-)

Dit heb ik van een site:

Hotel Impero ligt op slechts 300 meter van station Termini, en biedt uitstekende vervoersverbindingen door heel Rome. Het restaurant serveert een gevarieerd ontbijtbuffet en beschikt over een gemeubileerd terras met uitzicht op de daken van Rome.

Het hotel is 15 minuten lopen van het Colosseum en het Forum Romanum. De beroemde winkelstraat Via Nazionale en metrostation Repubblica vindt u op 250 meter afstand.

De kamers zijn ingericht met warme kleuren en houten vloeren. Elk is voorzien van airconditioning en heeft een eigen badkamer, een minibar en een tv met satellietzenders.

De medewerkers van het hotel staan 24 uur per dag voor u klaar. Ze kunnen restaurants en wijnbars in de buurt aanraden en tickets voor musea boeken.

Prijs kwaliteit verhouding. Uitstekende ligging voor bezoek aan Rome. Station, metro en bus in de onmiddellijke omgeving. Verzorgd ontbijt inbegrepen in de prijs.”
Ik vond een week niet te veel voor Rome...Je kunt alles op je gemak bekijken en ook de plaatsen bezoeken die minder toeristisch zijn. In een reisboek hadden we ook gelezen dat een week ideaal is als je Rome echt grondig wilt verkennen. Door er wat langer te zijn, ben ik ook echt verliefd geworden op die stad door die vertrouwdheid die je een beetje krijgt. Je kan elke dag wel wat anders doen. De kern van de stad is niet zo groot, alles kan je in loopafstand doen. Maar als je er langer bent leer je de stad een beetje meer kennen :-)
Tartufone, wij zijn er een keer twee weken geweest en dat vonden we nog te kort!
Ik ben in alledrie geweest en mijn top 3 is:

1.Venetië

2.Firenze

3.Rome

Maar 't is een close call tussen Firenze en Venetië. Ik denk eigenlijk dat ik Firenze boeiender vond, maar Venetië is zoiets waar je eens in je leven geweest moet zijn omdat het toch een redelijk uniek stadsconcept is.

In Rome moet je overigens ook wel eens gepasseerd zijn, vind ik, maar daar was ik voor de rest niet vreselijk van gecharmeerd (ben er een paar keer geweest). Wel veel dingen die de moeite waard zijn om eens bezocht te hebben, natuurlijk.

Wij zijn van de zomer in Ravenna gepasseerd. Dat vond ik prachtig, maar op een dag heb je het wel gezien dus aan die tip heb je niet veel.
(Waarom schrijf je Venetië op z'n Hollands en Firenze op z'n Italiaans?)

Venetië is leuk als je buiten de toeristische routes gaat lopen. Gewoon gaan zwerven, dan kom je in straten waar geen toerist te vinden is. Maandag wasdag... De marktboten die langs varen... Leuk!
Absoluut gaan voor Florence.

Daar vermaak je je al die dagen wel. En genoeg in de buurt om te bezoeken.

Venetië vind ik een grote afrader. Ik ben op de toeristische en niet-toeristische plekken geweest en ik vind het daar afschuwelijk. Vies, eten slecht, totaal geen leuke sfeer, armoedig. Maar dat vind ik.

Mijn medereizigers overigens ook.
Hmmm smaken en meningen verschillen dus heel erg Wat de een super vindt, is niet altijd zo voor de ander...Ik denk hoeveel meningen je ook vraagt, als je een bepaalde stad bezoekt, hangt toch altijd af van je eigen indrukken/meningen/ervaringen maar ook heel erg van momentopnamen en verschillende omstandigheden. Dus gewoon kiezen op gevoel en hopen dat het je bevalt. Ik zou niet afgaan op de mening van iemand anders maar gewoon zelf oordelen.
Ben zelf vorig jaar naar Verona en Venetië geweest. Verona was top, echt super. Toppunt voor ons daar was t concert van Zucchero in de Arena. Wat een sfeer! Venetië vond ik minder maar dat kwam zeker door t weer. Toen we er aankwamen begon het keihard te regenen en stopte niet meer. We zijn een Italiaans bistrootje in gedoken waar we de rest van de dag gegeten en gedronken hebben. Gelukkig was t een goed bistrootje
Ik ben in Venetie, Florence, Sienna, Lucca en Pisa geweest.

Voor mij staat Venetie op 1, ik vond 't heerlijk om gewoon door de smalle straatjes te lopen en rond te kijken.

Daarna zaten we een week in Toscane en hebben we daar de verschillende steden bezocht. Pisa viel tegen. Florence, Luca en Sienna waren super.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik ben nog nooit in Venetië geweest dus daar kan ik niets over zeggen. In Florence ben ik 2 keer een dag geweest en het is een mooie stad met een fijne sfeer.

Maar Rome is wat mij betreft toch echt nummer 1. Daar is zoveel te zien, te ontdekken, te proeven. Ik houd erg van kunst en ben geïnteresseerd in religie en daar is zoveel te zien en te beleven, echt prachtig. Ik ben er met de middelbare school een week op kunstreis geweest en later heb ik mijn moeder eens een weekend de stad laten zien - van de ene kerk naar de andere. Een week is echt niet te veel voor die stad maar juist fijn denk ik.
Rome!Zeker weten.Wij zijn aantal jaar teug geweest in een klein plaatsje vlakbij Rome en zijn er bijna 2 weken geweest.Denk dat we de hele stad wel hebben gehad,was echt zo super!Venetie is ook leuk,Zo anders met die kanalen,heerlijk om in rond te dwalen.Florence was ik als laatst geweest en vond dat zo belachelijk druk,heb ik nog nooit gezien.Zou voor mij te lang zijn een week,tenzij je leuke uitstapjes maakt...
@georgette

Was mij nog niet opgevallen dat iedereen in dit topic over Florence spreekt en dat ik Firenze zeg. :Imao:

Ik ben Belgisch en hier is het veel couranter om Firenze te zeggen. Florence gebruik ik alleen als ik Engels of Frans aan het spreken ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven