Kosten maand Australie

03-10-2011 23:00 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om volgend jaar een maand naar Australië te gaan (Sydney, Melbourne). Ik wil graag rondreizen, maar alleen, dus ik vind een camper etc niet zo'n goed idee. Het zal dus met name bus en trein worden, en evt binnenlandse vluchten. Qua verblijf hoef ik niet in 5 sterren resorts, maar ik ben ook niet echt het type voor een slaapzaal met 8 man. Bovendien ben ik die tijd ook wel een beetje voorbij (ben 30). Ik zat zelf te denken aan hostels met eigen kamers met douche, en af en toe een middenklasse hotel.

Wat ik wil doen weet ik nog niet exact, maar zal wel neerkomen op de standaard toerist dingen.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit soort reizen? Is het haalbaar om redelijk wat te zien/doen zonder auto? En op hoeveel moet ik ongeveer rekenen qua kosten (voor overnachtingen/ eten, ik snap dat dingen als duiken etc extra kosten). Ik ben zelf al uitgebreid aan het kijken, maar misschien zijn er mensen die iets vergelijkbaars gedaan hebben (zo'n heel origineel plan is het nou ook weer niet ).
Elninjoo heeft dit vorig jaar zo gedaan, ze komt vast nog wel langs
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen ervaring maar klinkt leuk!

Succes
Internagelaktisch
Zo, jullie zijn snel! Het lijkt me heel gaaf en stiekem ook wel spannend. Maar ik heb nu de tijd (qua werk etc) en financiële ruimte, dus ik wil het gewoon doen.
quote:himalaya schreef op 03 oktober 2011 @ 23:03:

Elninjoo heeft dit vorig jaar zo gedaan, ze komt vast nog wel langs

Bingo!

Ik heb 't 2 jaar geleden gedaan en heb 4,5 week gereist waarvan uiteraard enkele reisdagen en 'n paar dagen Hongkong. Heb mijn reis in Australie met binnenlandse vluchten en korte trips aan elkaar gepland. Ben begonnen in Cairns, vandaar naar Daintree en Great Barrier en Palm Cove. Toen 'n vlucht naar Ayers Rock en met 'n tour naar Alice Springs. Vandaar vlucht naar Sydney en daar met trein naar Bingara voor 'n jackeroo/jilleroo cursus, toen weer terug naar Sydney en vandaar naar Hongkong. Was echt heel erg super! Had ook gewone nette hotels en heb mijn planning aan elkaar laten breien door australieonline (onderdeel van riksja.nl) Denk dat ik ruim 6000 euro kwijt was alles bij elkaar, maar ik ben dan ook geen budgetreiziger.
Was echt 'n super gave reis, super land, super leuke bevolking, mooie natuur, daar snorkelen is echt één van de meest gave dingen die ik ooit heb gedaan, veedrijven met paarden op een ranch is echt zoals McLeods Daughters. Zou het zo weer doen!
Ik krijg er meteen nog meer zin in. Ik ben ook geen budget-reiziger, en hoef dat gelukkig ook niet te zijn. Die 6000 was inclusief vlucht erheen en Hongkong (waar ik ook van plan was de stop-over te doen, het is bijna eng dit, haha)? Dat klopt dan wel aardig met wat ik in mijn hoofd had.

Hmm, veedrijven had ik nog niet aan gedacht, lijkt me ook leuk, gaat op mijn uitzoek lijstje!

En had jij je hele reis van tevoren geboekt? Ik ben er nog niet uitbof ik dat wil, of ook wat ruimte voor spontane plannen wil laten.

Bedankt alvast!
Als je 'n paar highlights in zo'n korte tijd wil doen, is vooraf plannen gewoon handiger. Ik wilde Cairns, Great Barrier, Ayers, Sydney en de ranch en dat is goed te doen in bijna 4 weken, maar dan moet je niet daar nog alles moeten plannen lijkt me. Kan uiteraard wel, maar stel dat je dan 'n vlucht 'n dag later hebt, dan verlies je weer 'n dag waar je meer aan had kunnen hebben. Mijn planning was eigenlijk gewoon goed, natuurlijk had ik me nog wel veel langer kunnen vermaken en nog wel veel meer in Australie willen zien, maar als je 'n beperkt aantal dagen hebt, dan moet je je wensen daarin zien te passen.

Spontane plannen zijn met de trein vanuit Sydney naar de Blue Mountains gaan en vanuit Cairns naar Kuranda. Allebei erg leuk!

Dat australieonline had prima hotels in de aanbieding en mijn ranchstay had ik zelf geboekt bij http://www.jackaroojillaroodownunder.com.au/
Dat is natuurlijk wel waar. Ik weet sowieso al dat ik niet in een maand het hele land kan zien, dus heb ik dat al een beetje proberen te beperken. Maar je kunt natuurlijk dit soort dingen plannen, en dan op sommige plekken een paar dagen blijven en vanuit daar spontaan gaan doen. Ik kan me herinneren uit mijn Interrail tijd dat je anders soms een halve dag kwijt was aan onderdak zoeken, dat is ook zonde van je tijd.

Bedankt voor de tips tot zover, genoeg grond voor verder uitzoeken en voorpret. En als iemand nog toevoegingen heeft, graag!
Klopt ja, ik heb vanuit Cairns dus Kuranda bezocht en heb er ook 'n privévlucht boven het Great Barrier gedaan. Vanuit Sydney ben ik naar Blue Mountains gegaan, met de veerboot heb ik er ook veel trips in de omgeving gedaan en ben ook nog 'n dag naar met 'n geemigreerde viva-forumster op stap geweest.

Ik had deze package op de ranch van 5 dagen: http://www.jackaroojillar ... g_adventure_packages.html
Ik heb ook een maand gereisd in Australie en een toptijd gehad!!

Maandbudget was rond de 1000 euro.

Maar een tip; kijk zeker ook naar de binnenlandse vluchten! Want steeds als ik van stad naar stad ging, bleken de vluchten dus echt veel goedkoper (sommige meer dan de helft!).
Ik was voor een maand Australie 5000 euro pp kwijt, inclusief alle vluchten, twee weken autohuur en uitstapjes. Maar we hebben wel veel nachten logies bij vrienden en familie gehad.
Oh leuke vakantie heb je in de planning!

I love Australie en woon er ook :-).

Ik denk dat je het best binnenlandse vluchtend kunt boeken. Het bespaart je enorm veel tijd en als je ruim van te voren boekt is het super goedkoop (ik vlieg donderdag van Syd naar Melbourne voor $39 all incl. dit is denk ik 30 euro).

Budget airlines zijn: Jetstar/ Virgin Australia / Tiger Airways (die laatste is trouwens erg onbetrouwbaar en heeft zon 6 weken aan de grond gestaan in juli /aug ze voldeden niet 100% aan de veiligheidseisen).

Voor Sydney zou ik zeker wel zo'n 5 dagen uittrekken (vooral als je ook een trip naar de Blue Mountains maakt). Er is hier zoveel te zien en te doen. Melbourne daar ga ik zelf aan het eind van deze week heen voor een aantal dagen. Kan je daarna eens laten weten hoe die stad is. Ben er ooit eerder geweest maar kan het me niet zo goed meer herinneren.

Welke tijd van het jaar ben je van plan te gaan?
quote:Snormel schreef op 04 oktober 2011 @ 08:09:

Ik was voor een maand Australie 5000 euro pp kwijt, inclusief alle vluchten, twee weken autohuur en uitstapjes. Maar we hebben wel veel nachten logies bij vrienden en familie gehad.

Wow!! Dat is echt heeeeeeel veel!

Voor 5000 euro maak ik een halve wereldreis (ben ik nu mee bezig)
Usagirl (je nick suggereert niet echt dat je down-under woont ): Ik ben idd van plan om binnenlandse vluchten te nemen, anders worst het helemaal lasting om redelijk wat te zien in korte tijd. Ben benieuwd wat je van Melbourne vindt, ik wil daar zeker langs omdat ik iemand op wil zoeken.

Ik ben van plan om in maart te gaan, na de grote Aussie vakanties.

Ditendat: Australië is ook wel een wereldreis hè (grapje). Het hangt nogal af van wat je wilt denk ik, als je iedere nacht een hostel of kamperen prima vindt, ben je vast goedkoper uit, maar dat is niet wat ik wil. Daarbij wil ik ook genoeg geld hebben om alles te kunnen doen wat me leuk lijkt, ik weet niet of ik er ooit weer kom.
quote:ditendat schreef op 04 oktober 2011 @ 09:17:

[...]

Wow!! Dat is echt heeeeeeel veel!

Voor 5000 euro maak ik een halve wereldreis (ben ik nu mee bezig)

Vind ik knap. Ik ben niet van 't lowbudget, hou al helemaaal niet van hostels en heb overal 1 persoonskamers nodig. En doe ook nog 'ns allerlei dure activiteiten. En dan gaat 't hard hoor! Maar ik vind 't 't absoluut waard!

Zelf ben ik met Cathay gevlogen. Erg goede servicegerichte maatschappij en ideaal voor 'n stopover op Hongkong. Binnenlandse vluchten had ik gewoon met Quantas voor ca. 70 euro per vlucht.
Maart is een prima tijd om te gaan. Heerlijk weer meestal in Sydney (in feb altijd heel veel regen). Ook in Melbourne zal 't nog lekker warm zijn.

Ik hoor van veel Europeanen die hier op vakantie zijn dat ze de supermarkten zo duur vinden. Ik zelf vind het wel meevallen. Uit eten kan hier goedkoop. Voor $10 kun je een eenvoudige maar lekkere pub maaltijd krijgen. In de steden heb je overal foodcourts waar je onder $10 redelijk kunt eten. Ik ga graag uit eten naar restaurants en daar betaal je tussen $15 en $30 voor een hoofdgerecht (niet in de duurste restaurants naturulijk).

Sydney heeft goed openbaar vervoer. Voor $41 heb je een weekpas waarmee je ongelimiteerd gebruik kunt maken van de treins (treinen?), bussen en ferries (naar de Blue Mountains kun je met de trein, duurt 2 uur en kost $15 return - mooie treinreis wel).

Tja mijn nick... Die is van 10 jaar geleden toen ik 19 was en een jaar in de US zat.
In NL is het verschil in prijs tussen uit eten en zelf koken (supermarkt) heel groot. In Australie niet idd, als je voor een paar dollar lekker in een foodcourt kunt eten ga je weinig moeite meer doen om te koken in een hostel of zo.
Goed om te horen, ik ben toch al niet zo'n kok, haha.

Ik heb vandaag al een beetje zitten kijken naar reizen die je 'in stukjes' kunt boeken, klinkt echt super. Wel irritant dat het nog steeds een stuk duurder is als je alleen bent ipv met zijn tweeën, maar goed, daar denk ik maar niet te veel aan.

EN: die ranch klinkt inderdaad heel cool. Hoe zit het met accomodagie daar, dat kon ik niet zo goed vinden? Je kunt daar in de outback natuurlijk niet 's avonds even terug naar je kamer in het Hilton .

Ik denk dat ik er zelfs maar een paar dagen langer van maak, dan past het allemaal net wat makkelijker. Maar goed dat ik semi-ambtenaar ben, en heel veel vakantiedagen heb....
Die ranch had hostelachtige kamers, maar ik had er 'n cabin voor mezelf alleen. Dit zou ik wel van te voren al duidelijk afspreken met de eigenaar! De douches/wc's zijn voor algemeen gebruik.

Nee, het is niet luxe, maar de sfeer was echter super! Er wordt buiten op de veranda gegeten en gebbqt. Je mag mee op kangaroo jacht als je dat leuk vindt. En natuurlijk wordt er elke dag paardgereden. Je drijft schapen en koeien op, mag ook meehelpen schapen scheren, of shots te geven e.d.
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2011 @ 15:48:

Die ranch had hostelachtige kamers, maar ik had er 'n cabin voor mezelf alleen. Dit zou ik wel van te voren al duidelijk afspreken met de eigenaar! De douches/wc's zijn voor algemeen gebruik.

Nee, het is niet luxe, maar de sfeer was echter super! Er wordt buiten op de veranda gegeten en gebbqt. Je mag mee op kangaroo jacht als je dat leuk vindt. En natuurlijk wordt er elke dag paardgereden. Je drijft schapen en koeien op, mag ook meehelpen schapen scheren, of shots te geven e.d.

Wat klinkt dat ontzettend gaaf!

Al zou ik dat jagen op kangaroos echt niet aan kunnen zien
Ze hadden geen succes in mijn geval, maar vond 't wel weer 'n uitdaging om mee te gaan (en ondertussen maar hopen dat de beestjes zich op tijd uit de voeten zouden maken natuurlijk, haha)

Je maakt ook het echte farmleven mee. Er was 'n zieke drachtige koe en die werd afgeschoten, waarna de rancher de buik opensneed en 't kalfje er levend uit haalde. Wij dat kalfje voeden en kalfje liep diezelfde middag al als 'n hondje achter ons aan.
Tja, ik geloof dat kangeroes in Australië af en toe een soort plaag zijn. En dan past 'zielig vinden' nou eenmaal niet bij het farm-leven. Bedankt voor tip alvast. En als iemand nog meer heeft, graag natuurlijk!
En ja, ik besef dat mijn 'geen gedeelde hostel-kamers' mentaliteit wellicht ook niet helemaal bij de Outback past . Daar moet ik me dan tijdelijk even overheen zetten...
Gewoon om 'n eigen cabin vragen aan John. Ik hou ook niet van kamers delen, dan doe ik geen oog dicht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven