Lapland
dinsdag 8 december 2020 om 21:39
Goedenavond,
Wie is er wel eens in Lapland geweest?
Zo ja, wil je er wat over vertellen?
Hoe lang ben je geweest, wat heb je gedaan, hoe is de omgeving en het eten enzo?
Ik vind het er altijd zó mooi uit zien, dus terwijl ik mij nu eens echt ga verdiepen, vraag ik ook hier alvast aan mensen die er zijn geweest.
P.s ik zou wel alleen met partner willen reizen, niet met een groepsreis oid.
Wie is er wel eens in Lapland geweest?
Zo ja, wil je er wat over vertellen?
Hoe lang ben je geweest, wat heb je gedaan, hoe is de omgeving en het eten enzo?
Ik vind het er altijd zó mooi uit zien, dus terwijl ik mij nu eens echt ga verdiepen, vraag ik ook hier alvast aan mensen die er zijn geweest.

P.s ik zou wel alleen met partner willen reizen, niet met een groepsreis oid.

dinsdag 8 december 2020 om 22:28
Wij hebben in 2011 een rondreis door Lapland gemaakt per camper. In de sneeuw. Gevlogen op Lulea, Zweden en daar de camper opgehaald.
Via Jokkmokk en Kiruna en het ijshotel in Jukkasjarvi gereden naar Bjorkliden waar we een dagje geskied hebben en toen de grens over naar Noorwegen. Paar dagen Lofoten - echt prachtig en bijna elke avond noorderlicht - en daarna via Senja en Tromso naar de Noordkaap.
Op weg naar Fins Lapland nog een stop gemaakt voor een husky tocht en daarna via skigebied Levi terug naar Lulea om de camper weer in te leveren.
Wij waren in maart. Toen was het daglicht vergelijkbaar met hier in NL. Aan de kust was het wintersweer maar dieper het binnenland in kon het wel heel koud zijn. We moesten 's ochtends eerst een uurtje gaan rijden met de camper omdat we anders een bevroren watertank hadden en niet konden douchen enzo.
Ook met de camper trouwens over de zee tussen Finland en Noorwegen gereden. Was ook erg leuk!
Via Jokkmokk en Kiruna en het ijshotel in Jukkasjarvi gereden naar Bjorkliden waar we een dagje geskied hebben en toen de grens over naar Noorwegen. Paar dagen Lofoten - echt prachtig en bijna elke avond noorderlicht - en daarna via Senja en Tromso naar de Noordkaap.
Op weg naar Fins Lapland nog een stop gemaakt voor een husky tocht en daarna via skigebied Levi terug naar Lulea om de camper weer in te leveren.
Wij waren in maart. Toen was het daglicht vergelijkbaar met hier in NL. Aan de kust was het wintersweer maar dieper het binnenland in kon het wel heel koud zijn. We moesten 's ochtends eerst een uurtje gaan rijden met de camper omdat we anders een bevroren watertank hadden en niet konden douchen enzo.
Ook met de camper trouwens over de zee tussen Finland en Noorwegen gereden. Was ook erg leuk!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
dinsdag 8 december 2020 om 22:30
Ik ben in Fins Lapland geweest voor een week. Geen groepsreis, wel elke dag een activiteit gedaan, waarvan 2x op de slee met husky’s wat we het leukste vonden. De activiteiten zaten bij ons pakket in en werden geregeld door onze accomodatie. Qua eten is het prima, veel vis maar ik als geen-vis-eter had ik prima alternatieven. Wij zijn er helemaal tot rust gekomen en willen graag eens terug.
Wel even wennen dat het snel donker wordt, maar dat heeft ook wel wat. En de sneeuw reflecteert al het licht waardoor het ook lichter lijkt buiten.
Wel even wennen dat het snel donker wordt, maar dat heeft ook wel wat. En de sneeuw reflecteert al het licht waardoor het ook lichter lijkt buiten.

dinsdag 8 december 2020 om 23:07
dinsdag 8 december 2020 om 23:08

dinsdag 8 december 2020 om 23:11
Kiruna is een interessante stad. Die stad is in zijn geheel verplaatst vanwege de mijn. De omgeving van Abisko (1,5 uur rijden verderop) vind ik persoonlijk mooier.
dinsdag 8 december 2020 om 23:39
dinsdag 8 december 2020 om 23:41
Wij reden altijd plankgas langs Kiruna (okay, even stoppen om te eten). Geen mooie stad. Was nog voor de verhuizing ervan. En inderdaad Abisko is erg mooi, die serie is daar ook gedeeltelijk opgenomen geloof ik. We reden door naar het punt waar Finland, Zweden en Noorwegen samen komen. En één keer in echt Fins Lapland geweest, dus meer noord-oost zeg maar.
dinsdag 8 december 2020 om 23:42
Pijnboompitje25 schreef: ↑08-12-2020 22:30Ik ben in Fins Lapland geweest voor een week. Geen groepsreis, wel elke dag een activiteit gedaan, waarvan 2x op de slee met husky’s wat we het leukste vonden. De activiteiten zaten bij ons pakket in en werden geregeld door onze accomodatie. Qua eten is het prima, veel vis maar ik als geen-vis-eter had ik prima alternatieven. Wij zijn er helemaal tot rust gekomen en willen graag eens terug.
Klinkt goed!
En fijn, want ik lust geen vis

En wat deed je s avonds voornamelijk? En een week was lang genoeg?
dinsdag 8 december 2020 om 23:43
Klinkt geweldig! Met de husky’s en noorderlicht lijkt me zo mooi!!boannan schreef: ↑08-12-2020 22:28Wij hebben in 2011 een rondreis door Lapland gemaakt per camper. In de sneeuw. Gevlogen op Lulea, Zweden en daar de camper opgehaald.

dinsdag 8 december 2020 om 23:45
Voor het noorderlicht is de periode van eind februari tot midden april het beste. Januari en februari zijn de sneeuw maanden en dan is de kans op bewolking het grootste waardoor je het noorderlicht niet kunt zien.chocoladerijstwafel schreef: ↑08-12-2020 23:43Klinkt geweldig! Met de husky’s en noorderlicht lijkt me zo mooi!!
![]()
dinsdag 8 december 2020 om 23:56
Wij zijn een paar jaar geleden in maart in Fins Lapland geweest! Het was fantastisch!! Wij hebben geen groepsreis geboekt maar zelf de vliegtickets + accomodatie. De accomodatie was incl. eten en excursies. Dit was ook wel nodig want we zaten in the middle of nowhere en hadden zelf geen auto gehuurd.
Zelf vond ik 1 week wel genoeg. Voldoende om alle excursies te doen die wij wilden (sneeuwscooter, huskies, rendieren boerderij, snowshoeing). Verder relaxen in ons huisje met sauna. Het eten was verder prima, niet culinair hoogstaand maar gevarieerd. In de avond was niet veel te doen, dus lekker lezen of tablet mee. En natuurlijk hopen op het noorderlicht!
Houdt er rekening mee dat het noorderlicht met het oog meestal minder fel te zien is dan via de camera. De spectaculaire foto's zien er in real life vaak stuk minder intens uit. Maar het blijft heel bijzonder en het kan heel spectaculair zijn! Verder zijn excursies heel duur. Daarom was 1 week voor ons genoeg, het is relatief 1 van mijn duurste reizen ooit geweest (op niveau NYC, Japan, IJsland).
Zelf vond ik 1 week wel genoeg. Voldoende om alle excursies te doen die wij wilden (sneeuwscooter, huskies, rendieren boerderij, snowshoeing). Verder relaxen in ons huisje met sauna. Het eten was verder prima, niet culinair hoogstaand maar gevarieerd. In de avond was niet veel te doen, dus lekker lezen of tablet mee. En natuurlijk hopen op het noorderlicht!
Houdt er rekening mee dat het noorderlicht met het oog meestal minder fel te zien is dan via de camera. De spectaculaire foto's zien er in real life vaak stuk minder intens uit. Maar het blijft heel bijzonder en het kan heel spectaculair zijn! Verder zijn excursies heel duur. Daarom was 1 week voor ons genoeg, het is relatief 1 van mijn duurste reizen ooit geweest (op niveau NYC, Japan, IJsland).

woensdag 9 december 2020 om 00:06
Dat is niet altijd zo. Ik heb een aantal keer het noorderlicht gezien zoals op je wel eens op de foto’s ziet. Kleuren die “uit de lucht vallen”. Het is vrij zeldzaam omdat alle omstandigheden precies goed moeten zijn, maar het bestaat wel. Meestal is het inderdaad alleen groen, maar met een beetje geluk en goede omstandigheden kun je ook andere kleuren zien. Tip: rood, blauw, paars en oranje komen meer rond of na middernacht terwijl groen de gehele avond te zien is.antigua_2017 schreef: ↑08-12-2020 23:56Wij zijn een paar jaar geleden in maart in Fins Lapland geweest! Het was fantastisch!! Wij hebben geen groepsreis geboekt maar zelf de vliegtickets + accomodatie. De accomodatie was incl. eten en excursies. Dit was ook wel nodig want we zaten in the middle of nowhere en hadden zelf geen auto gehuurd.
woensdag 9 december 2020 om 07:42
Ben in augustus naar Finland en Fins Lapland geweest. Was prima te dien qua muggen of andere insecten, maar op 1 plek (eilandje) echt last gehad.
Vond het er erg mooi, veel gewandeld en genoten van de rust, de ruimte, het uitzicht en de sauna. Nadeel: de nodige restaurants waren half augustus al ‘closed for the season’, en op sommige plekken heb je dan niet veel andere mogelijkheden dan zelf te koken in je accommodatie.
Vond het er erg mooi, veel gewandeld en genoten van de rust, de ruimte, het uitzicht en de sauna. Nadeel: de nodige restaurants waren half augustus al ‘closed for the season’, en op sommige plekken heb je dan niet veel andere mogelijkheden dan zelf te koken in je accommodatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 9 december 2020 om 09:36

woensdag 9 december 2020 om 10:19
Eerst voor studie (want onderwijs op de universiteit is gratis), toen blijven hangen voor werk en eigenlijk nooit meer weggegaan.SweetFirefly schreef: ↑09-12-2020 09:36Hoe ben je daar terechtgekomen? Werk, liefde, studie? (Sorry voor mijn nieuwsgierigheid maar ik vind het zo apart, in positieve zin.)
woensdag 9 december 2020 om 10:22