Lapland

08-12-2020 21:39 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wie is er wel eens in Lapland geweest?
Zo ja, wil je er wat over vertellen?

Hoe lang ben je geweest, wat heb je gedaan, hoe is de omgeving en het eten enzo?

Ik vind het er altijd zó mooi uit zien, dus terwijl ik mij nu eens echt ga verdiepen, vraag ik ook hier alvast aan mensen die er zijn geweest. :proud:

P.s ik zou wel alleen met partner willen reizen, niet met een groepsreis oid.
Als je de afleveringen van Down the Road kijkt zie je ook wat over Lapland. Prachtig programma
Ik woon in Zweeds Lapland. Welk gebied wil je heen? Lapland is nogal groot ;-D
Wij hebben in 2011 een rondreis door Lapland gemaakt per camper. In de sneeuw. Gevlogen op Lulea, Zweden en daar de camper opgehaald.

Via Jokkmokk en Kiruna en het ijshotel in Jukkasjarvi gereden naar Bjorkliden waar we een dagje geskied hebben en toen de grens over naar Noorwegen. Paar dagen Lofoten - echt prachtig en bijna elke avond noorderlicht - en daarna via Senja en Tromso naar de Noordkaap.

Op weg naar Fins Lapland nog een stop gemaakt voor een husky tocht en daarna via skigebied Levi terug naar Lulea om de camper weer in te leveren.

Wij waren in maart. Toen was het daglicht vergelijkbaar met hier in NL. Aan de kust was het wintersweer maar dieper het binnenland in kon het wel heel koud zijn. We moesten 's ochtends eerst een uurtje gaan rijden met de camper omdat we anders een bevroren watertank hadden en niet konden douchen enzo.

Ook met de camper trouwens over de zee tussen Finland en Noorwegen gereden. Was ook erg leuk!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik ben in Fins Lapland geweest voor een week. Geen groepsreis, wel elke dag een activiteit gedaan, waarvan 2x op de slee met husky’s wat we het leukste vonden. De activiteiten zaten bij ons pakket in en werden geregeld door onze accomodatie. Qua eten is het prima, veel vis maar ik als geen-vis-eter had ik prima alternatieven. Wij zijn er helemaal tot rust gekomen en willen graag eens terug.

Wel even wennen dat het snel donker wordt, maar dat heeft ook wel wat. En de sneeuw reflecteert al het licht waardoor het ook lichter lijkt buiten.
PhiIae schreef:
08-12-2020 22:15

En wil je in de zomer gaan of in de winter?
Ook nogal een verschil. ;-D
C⨀urage schreef:
08-12-2020 23:03
En wil je in de zomer gaan of in de winter?
Ook nogal een verschil. ;-D
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ging automatisch uit van de winter want in de zomer is Zweeds Lapland nogal saai ;-D

Om over muggen, hornaars en vliegende piranha’s (knotten) nog te zwijgen
Ik ken Lapland dus alleen van de zomers. Altijd licht. Prachtig gebied. Wandelen met rugzak met alles bij ons. Maar wel van láng geleden.

Op Netflix is/was een serie die zich rond Kiruna afspeelde (Midnight Sun), heb mijn hart opgehaald aan de beelden van Lapland.
PhiIae schreef:
08-12-2020 23:07
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ging automatisch uit van de winter want in de zomer is Zweeds Lapland nogal saai ;-D

Naah, vind ik niet!
muggen, welke muggen? :P
C⨀urage schreef:
08-12-2020 23:08
Ik ken Lapland dus alleen van de zomers. Altijd licht. Prachtig gebied. Wandelen met rugzak met alles bij ons. Maar wel van láng geleden.

Op Netflix is/was een serie die zich rond Kiruna afspeelde (Midnight Sun), heb mijn hart opgehaald aan de beelden van Lapland.
Kiruna is een interessante stad. Die stad is in zijn geheel verplaatst vanwege de mijn. De omgeving van Abisko (1,5 uur rijden verderop) vind ik persoonlijk mooier.
apiejapie schreef:
08-12-2020 22:13
Als je de afleveringen van Down the Road kijkt zie je ook wat over Lapland. Prachtig programma

Dit was ik aan het kijken, vandaar. ;-D
En het staat al heel lang op mijn lijstje, maar nooit écht goed in verdiept.
PhiIae schreef:
Geeeen idee dus nog ;-D
Aanraders?
PhiIae schreef:
08-12-2020 23:11
Kiruna is een interessante stad. Die stad is in zijn geheel verplaatst vanwege de mijn. De omgeving van Abisko (1,5 uur rijden verderop) vind ik persoonlijk mooier.

Wij reden altijd plankgas langs Kiruna (okay, even stoppen om te eten). Geen mooie stad. Was nog voor de verhuizing ervan. En inderdaad Abisko is erg mooi, die serie is daar ook gedeeltelijk opgenomen geloof ik. We reden door naar het punt waar Finland, Zweden en Noorwegen samen komen. En één keer in echt Fins Lapland geweest, dus meer noord-oost zeg maar.
Pijnboompitje25 schreef:
08-12-2020 22:30
Ik ben in Fins Lapland geweest voor een week. Geen groepsreis, wel elke dag een activiteit gedaan, waarvan 2x op de slee met husky’s wat we het leukste vonden. De activiteiten zaten bij ons pakket in en werden geregeld door onze accomodatie. Qua eten is het prima, veel vis maar ik als geen-vis-eter had ik prima alternatieven. Wij zijn er helemaal tot rust gekomen en willen graag eens terug.

Wel even wennen dat het snel donker wordt, maar dat heeft ook wel wat. En de sneeuw reflecteert al het licht waardoor het ook lichter lijkt buiten.

Klinkt goed!
En fijn, want ik lust geen vis :P
En wat deed je s avonds voornamelijk? En een week was lang genoeg?
boannan schreef:
08-12-2020 22:28
Wij hebben in 2011 een rondreis door Lapland gemaakt per camper. In de sneeuw. Gevlogen op Lulea, Zweden en daar de camper opgehaald.

Via Jokkmokk en Kiruna en het ijshotel in Jukkasjarvi gereden naar Bjorkliden waar we een dagje geskied hebben en toen de grens over naar Noorwegen. Paar dagen Lofoten - echt prachtig en bijna elke avond noorderlicht - en daarna via Senja en Tromso naar de Noordkaap.

Op weg naar Fins Lapland nog een stop gemaakt voor een husky tocht en daarna via skigebied Levi terug naar Lulea om de camper weer in te leveren.

Wij waren in maart. Toen was het daglicht vergelijkbaar met hier in NL. Aan de kust was het wintersweer maar dieper het binnenland in kon het wel heel koud zijn. We moesten 's ochtends eerst een uurtje gaan rijden met de camper omdat we anders een bevroren watertank hadden en niet konden douchen enzo.

Ook met de camper trouwens over de zee tussen Finland en Noorwegen gereden. Was ook erg leuk!
Klinkt geweldig! Met de husky’s en noorderlicht lijkt me zo mooi!!
:heart:
chocoladerijstwafel schreef:
08-12-2020 23:43
Klinkt geweldig! Met de husky’s en noorderlicht lijkt me zo mooi!!
:heart:
Voor het noorderlicht is de periode van eind februari tot midden april het beste. Januari en februari zijn de sneeuw maanden en dan is de kans op bewolking het grootste waardoor je het noorderlicht niet kunt zien.
Tb
Wij zijn een paar jaar geleden in maart in Fins Lapland geweest! Het was fantastisch!! Wij hebben geen groepsreis geboekt maar zelf de vliegtickets + accomodatie. De accomodatie was incl. eten en excursies. Dit was ook wel nodig want we zaten in the middle of nowhere en hadden zelf geen auto gehuurd.

Zelf vond ik 1 week wel genoeg. Voldoende om alle excursies te doen die wij wilden (sneeuwscooter, huskies, rendieren boerderij, snowshoeing). Verder relaxen in ons huisje met sauna. Het eten was verder prima, niet culinair hoogstaand maar gevarieerd. In de avond was niet veel te doen, dus lekker lezen of tablet mee. En natuurlijk hopen op het noorderlicht!

Houdt er rekening mee dat het noorderlicht met het oog meestal minder fel te zien is dan via de camera. De spectaculaire foto's zien er in real life vaak stuk minder intens uit. Maar het blijft heel bijzonder en het kan heel spectaculair zijn! Verder zijn excursies heel duur. Daarom was 1 week voor ons genoeg, het is relatief 1 van mijn duurste reizen ooit geweest (op niveau NYC, Japan, IJsland).
antigua_2017 schreef:
08-12-2020 23:56
Wij zijn een paar jaar geleden in maart in Fins Lapland geweest! Het was fantastisch!! Wij hebben geen groepsreis geboekt maar zelf de vliegtickets + accomodatie. De accomodatie was incl. eten en excursies. Dit was ook wel nodig want we zaten in the middle of nowhere en hadden zelf geen auto gehuurd.

Zelf vond ik 1 week wel genoeg. Voldoende om alle excursies te doen die wij wilden (sneeuwscooter, huskies, rendieren boerderij, snowshoeing). Verder relaxen in ons huisje met sauna. Het eten was verder prima, niet culinair hoogstaand maar gevarieerd. In de avond was niet veel te doen, dus lekker lezen of tablet mee. En natuurlijk hopen op het noorderlicht!

Houdt er rekening mee dat het noorderlicht met het oog meestal minder fel te zien is dan via de camera. De spectaculaire foto's zien er in real life vaak stuk minder intens uit. Maar het blijft heel bijzonder en het kan heel spectaculair zijn! Verder zijn excursies heel duur. Daarom was 1 week voor ons genoeg, het is relatief 1 van mijn duurste reizen ooit geweest (op niveau NYC, Japan, IJsland).
Dat is niet altijd zo. Ik heb een aantal keer het noorderlicht gezien zoals op je wel eens op de foto’s ziet. Kleuren die “uit de lucht vallen”. Het is vrij zeldzaam omdat alle omstandigheden precies goed moeten zijn, maar het bestaat wel. Meestal is het inderdaad alleen groen, maar met een beetje geluk en goede omstandigheden kun je ook andere kleuren zien. Tip: rood, blauw, paars en oranje komen meer rond of na middernacht terwijl groen de gehele avond te zien is.
Ben in augustus naar Finland en Fins Lapland geweest. Was prima te dien qua muggen of andere insecten, maar op 1 plek (eilandje) echt last gehad.

Vond het er erg mooi, veel gewandeld en genoten van de rust, de ruimte, het uitzicht en de sauna. Nadeel: de nodige restaurants waren half augustus al ‘closed for the season’, en op sommige plekken heb je dan niet veel andere mogelijkheden dan zelf te koken in je accommodatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De Meilandjes gaan, komt rond de kerst op tv :lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Fins Lapland, 2 keer een week. Winter, trouwens. In de zomer lijkt me er geen reet aan.
PhiIae schreef:
Hoe ben je daar terechtgekomen? Werk, liefde, studie? (Sorry voor mijn nieuwsgierigheid maar ik vind het zo apart, in positieve zin.)
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
09-12-2020 09:36
Hoe ben je daar terechtgekomen? Werk, liefde, studie? (Sorry voor mijn nieuwsgierigheid maar ik vind het zo apart, in positieve zin.)
Eerst voor studie (want onderwijs op de universiteit is gratis), toen blijven hangen voor werk en eigenlijk nooit meer weggegaan.
PhiIae schreef:
09-12-2020 10:19
Eerst voor studie (want onderwijs op de universiteit is gratis), toen blijven hangen voor werk en eigenlijk nooit meer weggegaan.
Is eens wat anders, leuk!
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven