Lapland

08-12-2020 21:39 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Wie is er wel eens in Lapland geweest?
Zo ja, wil je er wat over vertellen?

Hoe lang ben je geweest, wat heb je gedaan, hoe is de omgeving en het eten enzo?

Ik vind het er altijd zó mooi uit zien, dus terwijl ik mij nu eens echt ga verdiepen, vraag ik ook hier alvast aan mensen die er zijn geweest. :proud:

P.s ik zou wel alleen met partner willen reizen, niet met een groepsreis oid.
PhiIae schreef:
08-12-2020 22:15
Ik woon in Zweeds Lapland. Welk gebied wil je heen? Lapland is nogal groot ;-D
Echt? Wat gaaf lijkt me, of niet?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
boannan schreef:
09-12-2020 13:18
Ik vond trouwens Noors lapland het mooiste. Vooral de Lofoten :flirting:

https://vimeo.com/272806748?1&ref=fb-sh ... 5RuBrPZhXo
Lofoten is geen Lapland.
patsy--stone schreef:
09-12-2020 12:34

Oké ik dacht dat het heel duur zou zijn om een auto te huren. En toen ik die besneeuwde wegen zag, was ik ook blij dat ik daar niet zelf hoefde te rijden.
Ik vond het rijden daar juist hartstikke leuk. De prijs weet ik niet meer, maar wij hadden het er wel voor over.
Dahlia74 schreef:
09-12-2020 13:43
Ik vond het rijden daar juist hartstikke leuk. De prijs weet ik niet meer, maar wij hadden het er wel voor over.
Wij vonden het ook leuk. Vanuit Levi naar Rovaniemi in het donker :heart:
Was 350,- ofzo bij Sunnycars voor een week.
Star3 schreef:
09-12-2020 13:25
Lofoten is geen Lapland.
Als je googled wel hoor. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Lapland en https://www.wearetravellers.nl/europa/l ... t-lapland/
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Noors Lapland = Finnmark. Heel andere regio dan Lofoten.

Maakt ook niet uit verder, inderdaad prachtig, maar als je echt voor de Lapland experience gaat (Sami en rendieren bijvoorbeeld), dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.
patsy--stone schreef:
09-12-2020 11:57

Ik ben normaal helemaal niet van de groepsreizen maar toen ik vorig jaar hartje winter naar Fins Laplans ging, heb ik dat uiteindelijk toch via een reisbureau geboekt. Het was geen groepsreis, maar wel een pakket met vlucht, hotel, maaltijden en activiteiten. En bij die activiteiten en in de hotelsauna kwam ik natuurlijk wel telkens dezelfde mensen tegen die dezelfde reis hadden geboekt. Voor mij was dit de perfecte balans tussen mijn eigen gang gaan en toch gezelligheid als ik er zin in had.

Ik vond het helemaal geweldig en wil zeker nog eens gaan. Vooral de sportieve activiteiten vond ik geweldig, het sneeuwwandelen op van die sneeuwschoenen, en het 'langlaufen' door diepe zachte sneeuw op 'forest skis'. En ik heb zelf ook wat wandelingen gemaakt op aangestampte sneeuw.
De sneeuwscooter vond ik niks. Wat een herrie. Andere mensen vonden dat wel geweldig.
De ritten met hondenslee en rendierslee vond ik wel heel leuk om eens meegemaakt te hebben.
Snow Village was ook fantastisch, terwijl ik dat niet had verwacht. Echt prachtige verrassende 3D ijskunst. Gelukkig gingen wij niet langs bij 'de kerstman', dat lijkt me nogal treurig en toeristisch.
Van noorderlicht heb ik alleen een paar keer vage flarden gezien, maar ooit eerder in IJsland heb ik het wel in volle glorie gezien, dus ik klaag niet. Je hebt apps die de kans op noorderlicht voorspellen.
Dit klinkt geweldig. Het lijkt mij ook super om eens het noorderlicht te zien en de excursies die jij noemt. En dan wil ik ook nog een tocht met husky’s.
Die snow village ook heel gaaf lijkt me.
Ook heel aantrekkelijk dat er kleding inbegrepen is. Dat is wel een reden waarom ik er ook tegenop zou zijn: de kou. Al heb ik dikke handschoenen aan, mijn handen blijven steenkoud, voeten ook trouwens. Man snapt daar niks van, die heeft het altijd warm.
Dus naast zelf thermokleding meemen lijkt me fijn als er ook pakken zijn idd.
Dan zou een pakketreis dus een optie kunnen zijn.

Het lijkt me wel iets om dit -ooit- eens in de carnavalsvakantie te doen, meestal in februari/maart. Een week lijkt me ook voldoende. En dan wel een hotel met zwembad/jacuzzi p, dat lijkt me wel fijn. Ook omdat je niet de hele dag met die excursies zoet bent, is een keertje uurtje zwemmen ook leuk. Naast lekker relaxen in je hotelkamer met een boek/Netflix natuurlijk.
Wij skiën zelf niet, maar kun je ergens ook snowtubing doen? Dat is wel iets voor de pubers denk ik (en wij zelf ook haha). Of sleetje huren.
En waar moet ik qua prijs van deze reis aan denken?
Hoi Mamaonbekend,
Ik was ook wel bang voor die kou en ik heb ook wel momenten gehad met bijvoorbeeld zulke koude vingers dat ik geen foto's meer kon maken (op de hondenslee bijvoorbeeld, die husky's rennen wel 30 km/u geloof ik!), of achterop de sneeuwscooter dus wel koude benen. Maar het grootste deel van de tijd ging het prima. Je hebt ook warmtepacks die je in je sokken of in je zakken kunt doen, dan kun je je handen in je zakken steken om even op te warmen. Je knakt die dingen dan een kwartiertje voordat je de kou in gaat en dan gaan ze gloeien. Helemaal niet duur, Decathlon heeft dat gewoon.
Ik zag ook mensen met handschoenen met ingebouwde verwarming. Met een knop zet je dat dan aan.
Zelf had ik meerdere soorten handschoenen bij me: met vingers en touch-topjes voor het scherm van mijn telefoon. Daar overheen dikke waterdichte ski-wanten. (Wanten werken beter tegen kou dan losse vingers.)
Skisokken met voldoende wol helpen echt goed (veel beter dan polyester), ik droeg daaronder ook nog zijden thermische kniekousen, dat geeft nog net wat extra warmte.
En lang thermisch ondergoed van merinowol, dat vond ik ook prettiger dan synthetisch thermisch ondergoed. En je kunt het ook als pyjama gebruiken.
Ik was altijd een kwartier bezig met aankleden voor een activiteit, zoveel lagen, ha ha...

Oja en waar ik ook heel blij mee was op de sneeuwscooter: een skibril. Want het sneeuwde ook toen wij dat deden, die vlokjes doen onwijs pijn aan je ogen (je gaat soms wel 70 km/u). Maar als ik het vizier van de motorhelm dicht deed, beperkte die aanplakkende sneeuw het zicht heel erg (samen met de sneeuw die op het vizier van de scooter plakte). Later zette ik vizier open (wat meteen een soort dakje vormde) en skibril op en had ik veel beter zicht, en geen tranende koude ogen. Alle Finnen droegen ook skibrillen op de scooters.

Een deel van de spullen had ik gekocht, een deel geleend van vrienden.

Op sommige dagen viel de kou mee en als ik dan ging wandelen dan droeg ik dunnere handschoenen en gewoon een skijas en skibroek, een andere vrouw had het zelfs niet koud in haar winddichte wandelbroek (zonder skibroek-padding). Het is een groot verschil of je actief bezig bent, of stil zit in de wind.

Ik vond 8 dagen perfect. Had zelfs best wat langer willen blijven en nog meer sportieve activiteiten willen doen / herhalen. Eerder had ik via dure maatschappijen gekeken naar trips van 5 dagen, maar dan heb je maar 3 volle dagen daar, ik ben heel blij dat ik voor 8 dagen ben gegaan en dan maar wat meer een 'mainstream' organisatie met meer mensen, vond ik helemaal prima, en ik had toch lekker mijn eigen hotelkamer. De vluchttijden waren ook redelijk gunstig waardoor ik op dag 1 en dag 8 ook nog wat kon doen en zien. Ook heb je dan meer nachten en dus meer kans op noorderlicht. Want soms is het gewoon een hele nacht bewolkt en is de kans dus nul.

Ik weet niet wat snowtubing is... in toeristische plaatsen zoals Levi zijn wel heel veel verschillende activiteiten, ook voor kinderen. En een bowlingbaan bijvoorbeeld (dat las ik in recensies van een hotel dat ik eerst op het oog had: geluidsoverlast van de bowlingbaan!). Ik ben zelf niet in Levi geweest.
Het hotel waar ik zat had gratis wandelsleetjes te huur (een soort rollator / step, je zet je af en gaat erop staan en glijdt een stuk, en zo verder), ook de sneeuwschoenen waren te leen of te huur.

De prijs bij TUI schommelde erg, dus zoek via een incognito browser (zodat ze niet zien dat je al eerder interesse had in de reis, dan gaat de prijs omhoog). Toen ik het boekte was het €1390 per persoon (bij 2 personen) voor 8 dagen inclusief vlucht, ruimbagage, transfer, 2 maaltijden per dag (maar in de praktijk ook vaak gratis lunch), mini-sauna in hotel, 6 excursies (inclusief entree bij bijvoorbeeld Snow Village), winterkleding. Ik betaalde €200 extra omdat ik alleen reisde. Dus €1590 voor 8 dagen = €200 per dag, vond ik echt heel schappelijk. Zelfs als je in Nederland een week een hotel boekt en al die maaltijden wilt regelen en reiskosten meetelt, plus 6x wat leuks doen, ben je waarschijnlijk net zoveel geld of meer kwijt. Ik zie dat het dit jaar wel duurder is. Terwijl het dus ook nog onduidelijk is of je wel dat land in mag.
Ik had deze reis geboekt: https://www.tui.nl/8-daagse-rondreis-es ... 519652463/
Omdat veel andere pakketten te veel sneeuwscooter en te weinig sport erin hadden, of bijvoorbeeld geen hondenslee.

Ik sprak mensen die eerder of later hadden geboekt maar er tegelijk waren, of die via Kras hadden geboekt (maar het was dezelfde reis), en dat scheelde soms honderden euro's, zowel goedkoper als duurder. Dus geluk hebben en goed timen (en daarna beter niet meer aan anderen vragen hoeveel zij hebben betaald ;-) ). Ik denk dat vakantieperiodes wel veel duurder zijn. Ook is het duurder hoe meer daglicht er is.

Inderdaad heb je zat uren over om te zwemmen of de sauna in te gaan, netflixen, zelf wandelen etc.
You can never have too many hats, gloves and shoes
PhiIae schreef:
09-12-2020 12:02
Noorwegen ook niet. Zweden wel, maar die kunnen bij wet geen lockdown afdwingen. Dat is iets wat de meeste toeristen niet realiseren en Zweden mee in zijn maag zit. Dus TO stel je reis uit tot na de pandemie.
Ik ben ook totaal nog niet van plan om nu te gaan hoor... ben me gewoon lekker aan het oriënteren :biggrin:
Bedankt voor al jullie reacties! Hier heb ik zeker iets aan. Heel leuk! :hello:
Wij zijn afgelopen februari, net voor corona uitbrak, naar Fins Lapland geweest. Het was in 1 woord GEWELDIG!
We zaten in Yllas cottages, geboekt bij TUI. Met 4 personen waren wij, incl. 4 excursies (huskysafari, Ijshotel, sneeuwschoenwandeling en sneeuwscootersafari) en 2 dagen skiën/snowboarden, circa 7500 -8000 euro kwijt (incl alles).

We hebben op de eerste avond het noorderlicht gezien, bij het meer van Akaslompolo. Niet heel helder, maar als je de foto's na elkaar afspeelt, dan lijkt het heel wat., haha.

Het leukste vond ik de sneeuwscootersafari, terwijl ik van tevoren het mees uitkeek naar de huskys.

Dit was echt een 'once in a lifetime' ervaring!
Ik ben met voigt travel naar Salla in fins Lapland geweest. Heel erg gaaf. Dit was echt afgelegen en je kon 1 x met de bus boodschappen halen. Maar zo ontzettend tof. Alle excursies bijgeboekt en alles goed geregeld incl warme kleding enz.

Ook 3 avonden het noorderlicht gezien :yes:
Phoe, wat een geld he, voor 1 week.
Voor iets meer ben ik ruim 3 weken in Amerika. En ik denk voor minder, 3 weken in Azië.
Maar goed, dat is nu eenmaal zo en is een keuze.

Maar dat Noorderlicht zie je alleen ‘s avonds. Rond welke tijden moet ik dan aan denken?
Ja, het is heel veel geld. Maar het was wel inclusief alles, dus ook eten en drinken en skipassen voor 2 dagen en skihuur etc.

Wij hadden een app waarbij je notificaties krijgt als de kans groot is om het Noorderlicht te zien. Meestal was dat wel erg laat op de avond (rond 23.00-00.00 uur) als je al lekker warm naast de open haard zat en niet veel zin had om nog naar buiten te gaan. ;-)
mamaonbekend schreef:
10-12-2020 08:29
Phoe, wat een geld he, voor 1 week.
Voor iets meer ben ik ruim 3 weken in Amerika. En ik denk voor minder, 3 weken in Azië.
Maar goed, dat is nu eenmaal zo en is een keuze.

Maar dat Noorderlicht zie je alleen ‘s avonds. Rond welke tijden moet ik dan aan denken?
In principe kun je het noorderlicht zien als het donker is. Vaak begint het rond 20.00 maar meestal is het op zijn sterkst tussen 22.00-02.00. Daarna neemt de activiteit af. Ik kan je de app My Aurora Forecast aanbevelen. Deze app gebruik ik ook en is, in mijn beleving, 95% correct in zijn voorspellingen en notificaties.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 10-12-2020 14:05
1.93% gewijzigd
Lucky1976 schreef:
10-12-2020 13:26
Ja, het is heel veel geld. Maar het was wel inclusief alles, dus ook eten en drinken en skipassen voor 2 dagen en skihuur etc.

Wij hadden een app waarbij je notificaties krijgt als de kans groot is om het Noorderlicht te zien. Meestal was dat wel erg laat op de avond (rond 23.00-00.00 uur) als je al lekker warm naast de open haard zat en niet veel zin had om nog naar buiten te gaan. ;-)
Haha ja en dan ook nog 3 lagen dik moeten aankleden :lol:

Maar we maakte buiten ook een vuurtje. Overal kon je vuurtjes maken buiten. Erg leuk ook.
Lucky1976 schreef:
10-12-2020 13:26
Phoe...en ik ben al geen avondmens.
En idd: dan nog dubbeldik weer moeten aankleden, terwijl ik het liefst al vroeg in de avond in pyjama op de bank zit :devil: . Nou ja...daar moet je jezelf dan idd wel toe zetten, maar dat Noorderlicht is natuurlijk ook wel supergaaf om mee te maken !
@mamaonbekend, ik heb je in een privébericht even de link naar het filmpje van onze vakantie naar Lapland gestuurd.
PhiIae schreef:
08-12-2020 22:15
Ik woon in Zweeds Lapland. Welk gebied wil je heen? Lapland is nogal groot ;-D
Oh, ik ben jaloers! Lijkt me zo mooi!
boannan schreef:
09-12-2020 13:18
Ik vond trouwens Noors lapland het mooiste. Vooral de Lofoten :flirting:

https://vimeo.com/272806748?1&ref=fb-sh ... 5RuBrPZhXo
Dat staat ook hoog op mijn lijst. Ik wil heel graag in de winter eens gaan en weer eens in de lente/zomer.
Lucky1976 schreef:
10-12-2020 15:43
@mamaonbekend, ik heb je in een privébericht even de link naar het filmpje van onze vakantie naar Lapland gestuurd.
Lijkt me leuk ! Alleen zit er niets in mijn inbox....
Duur, koud, je moet jezelf er toe aanzetten om naar buiten te gaan; je hoeft niet naar Lapland he.
Star3 schreef:
10-12-2020 18:21
Duur, koud, je moet jezelf er toe aanzetten om naar buiten te gaan; je hoeft niet naar Lapland he.
:rofl:
Star3 schreef:
10-12-2020 18:21
Precies. Niemand dwingt je en er zijn mensen die vrijwillig die donkere kou in gaan :whistle:
PhiIae schreef:
08-12-2020 23:11
Kiruna is een interessante stad. Die stad is in zijn geheel verplaatst vanwege de mijn. De omgeving van Abisko (1,5 uur rijden verderop) vind ik persoonlijk mooier.

Wij zijn in Abisko eens begonnen aan Kungsleden, in de zomer was dat. We hebben toen ongeveer de helft gedaan.
Is al heel wat jaren geleden.
We zijn ook in de zomer in Sarek (Jokkmokk) geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven