Lapland
dinsdag 8 december 2020 om 21:39
Goedenavond,
Wie is er wel eens in Lapland geweest?
Zo ja, wil je er wat over vertellen?
Hoe lang ben je geweest, wat heb je gedaan, hoe is de omgeving en het eten enzo?
Ik vind het er altijd zó mooi uit zien, dus terwijl ik mij nu eens echt ga verdiepen, vraag ik ook hier alvast aan mensen die er zijn geweest.
P.s ik zou wel alleen met partner willen reizen, niet met een groepsreis oid.
Wie is er wel eens in Lapland geweest?
Zo ja, wil je er wat over vertellen?
Hoe lang ben je geweest, wat heb je gedaan, hoe is de omgeving en het eten enzo?
Ik vind het er altijd zó mooi uit zien, dus terwijl ik mij nu eens echt ga verdiepen, vraag ik ook hier alvast aan mensen die er zijn geweest.

P.s ik zou wel alleen met partner willen reizen, niet met een groepsreis oid.

woensdag 9 december 2020 om 10:38
Wij zijn vorig jaar in Zweeds lapland geweest en hebben daar een wandeltocht gemaakt van Nikkaluokta (daar gekomen met de bus vanuit Kiruna) naar Abisko. Het was echt de meest bijzondere wandeltocht die ik ooit gemaakt heb en wil heel graag nog meer van Lapland zien.
Wij waren er eind augustus / begin september en dan zijn er volop herfstkleuren, prachtig.
Wat ik echt een belevenis vond, is de nachttrein van Stockholm naar het noorden. Deze gaat tot Narvik in Noorwegen, maar wij zijn dus in Kiruna uitgestapt. Je ziet zoveel moois onderweg, vooral natuurlijk als je in het noordelijke gedeelte van het land bent aangekomen.
Wij waren er eind augustus / begin september en dan zijn er volop herfstkleuren, prachtig.
Wat ik echt een belevenis vond, is de nachttrein van Stockholm naar het noorden. Deze gaat tot Narvik in Noorwegen, maar wij zijn dus in Kiruna uitgestapt. Je ziet zoveel moois onderweg, vooral natuurlijk als je in het noordelijke gedeelte van het land bent aangekomen.
woensdag 9 december 2020 om 10:40

woensdag 9 december 2020 om 10:52
In de natuur wel. Ik woon zelf in een vrij grote stad dus dat is iets drukker dan wanneer je buiten de stad woont. De reden waarom ik hier ben blijven hangen zijn vooral de winters en het noorderlicht. Die zijn magisch

woensdag 9 december 2020 om 11:24
Ik ben alweer een tijd terug in Zweeds lapland geweest, wel met een groepsreis. Die accommodaties in dat gebied zijn overigens via diverse sites ook wel makkelijk te vinden en zelf te boeken, het kan alleen snel erg prijzig worden. Wij hadden natuurlijk het gemak dat alle uitjes al geregeld waren voor een redelijke prijs binnen de reis. Veel lange wandelingen gemaakt, gelanglauft, huskytocht. Tocht op de sneeuwscooter wilde ik eigenlijk niet doen want niet mijn ding, maar achteraf blij dat ik toch meegegaan ben. Op die manier kom je in gebieden die anders niet te bereiken zijn en dan kom je dus echt in de besneeuwde middle of nowhere, heel veel rendieren gezien toen.
Daarnaast veel in de sauna gezeten en boodschappen gewoon bij de dichtstbijzijnde supermarkt gedaan. Ik zou de sites van groepsreizen gebruiken als inspiratiebron, meestal kun je vrij gemakkelijk achterhalen van welke aanbieders zij gebruik maken.
Daarnaast veel in de sauna gezeten en boodschappen gewoon bij de dichtstbijzijnde supermarkt gedaan. Ik zou de sites van groepsreizen gebruiken als inspiratiebron, meestal kun je vrij gemakkelijk achterhalen van welke aanbieders zij gebruik maken.

woensdag 9 december 2020 om 11:26
Grappig feitje: alle rendieren die je tegenkomt in Lapland/ noord Zweden zijn eigendom van de Sami. Er zijn geen wilde rendieren.Patatje15 schreef: ↑09-12-2020 11:24Ik ben alweer een tijd terug in Zweeds lapland geweest, wel met een groepsreis. Die accommodaties in dat gebied zijn overigens via diverse sites ook wel makkelijk te vinden en zelf te boeken, het kan alleen snel erg prijzig worden. Wij hadden natuurlijk het gemak dat alle uitjes al geregeld waren voor een redelijke prijs binnen de reis. Veel lange wandelingen gemaakt, gelanglauft, huskytocht. Tocht op de sneeuwscooter wilde ik eigenlijk niet doen want niet mijn ding, maar achteraf blij dat ik toch meegegaan ben. Op die manier kom je in gebieden die anders niet te bereiken zijn en dan kom je dus echt in de besneeuwde middle of nowhere, heel veel rendieren gezien toen.
woensdag 9 december 2020 om 11:27
Dat geloof ik ja! Ik zou graag nog eens in de winterperiode willen gaan en dan het noorderlicht zien!

woensdag 9 december 2020 om 11:55
Een week was voor ons wel lang (en duur) genoeg, we hebben alles gedaan wat we wilden doen. Inderdaad ook snowscooter, rendierenfarm, langlaufen, wandeling met snowshoeing, noorderlicht spotten, etc.chocoladerijstwafel schreef: ↑08-12-2020 23:42Klinkt goed!
En fijn, want ik lust geen vis![]()
En wat deed je s avonds voornamelijk? En een week was lang genoeg?
Wij zaten echter ook op 1 plek, ik kan me voorstellen dat als je met een camper gaat touren je langer wil gaan.
In de middag zaten we vaak in de sauna (die hoorde bij onze hotelkamer) en in de avond gingen we eten in het hoofdgebouw (buffet) en vaak bleven we dan nog even hangen met wat te drinken bij de open haard.
We waren wel blij de iPad mee te hebben, we hebben ook veel series gekeken op de hotelkamer. We hadden zelf ook wat eten en drinken bij ons zodat we niet continu weg moesten om iets te halen.
In ieder geval waren we zeker niet continu bezig, sommige excursies waren maar 2 uur dus de rest van de tijd konden we zelf indelen. Dus een wandeling, serie, boek lezen, of gewoon in slaap vallen want het is toch al donker

woensdag 9 december 2020 om 11:57
In welke tijd van het jaar wil je gaan? Dat maakt nogal een verschil.
Ik ben normaal helemaal niet van de groepsreizen maar toen ik vorig jaar hartje winter naar Fins Laplans ging, heb ik dat uiteindelijk toch via een reisbureau geboekt. Het was geen groepsreis, maar wel een pakket met vlucht, hotel, maaltijden en activiteiten. En bij die activiteiten en in de hotelsauna kwam ik natuurlijk wel telkens dezelfde mensen tegen die dezelfde reis hadden geboekt. Voor mij was dit de perfecte balans tussen mijn eigen gang gaan en toch gezelligheid als ik er zin in had.
Ik vond het helemaal geweldig en wil zeker nog eens gaan. Vooral de sportieve activiteiten vond ik geweldig, het sneeuwwandelen op van die sneeuwschoenen, en het 'langlaufen' door diepe zachte sneeuw op 'forest skis'. En ik heb zelf ook wat wandelingen gemaakt op aangestampte sneeuw.
De sneeuwscooter vond ik niks. Wat een herrie. Andere mensen vonden dat wel geweldig.
De ritten met hondenslee en rendierslee vond ik wel heel leuk om eens meegemaakt te hebben.
Snow Village was ook fantastisch, terwijl ik dat niet had verwacht. Echt prachtige verrassende 3D ijskunst. Gelukkig gingen wij niet langs bij 'de kerstman', dat lijkt me nogal treurig en toeristisch.
Van noorderlicht heb ik alleen een paar keer vage flarden gezien, maar ooit eerder in IJsland heb ik het wel in volle glorie gezien, dus ik klaag niet. Je hebt apps die de kans op noorderlicht voorspellen.
Het kan in Lapland makkelijk -20 graden worden of zelfs -40. Toen ik er was, was het koudste -14. De kou heeft gevolgen voor je camera en telefoon, dus lees je in over hoe je die werkend houdt en beschermt tegen condens. Ik droeg mijn telefoon aan een koord om mijn nek en op de eerste thermolaag, dus dicht bij mijn lijf zodat hij warm bleef en de batterij niet door de kou werd leeggezogen.
Er is weinig daglicht in de winter, maar toch iets meer dan ik had gedacht. Ook al zat er tussen de officiële zonsopgang en -ondergang maar 2,5 uur, in de praktijk kon je nog 6,5 uur per dag goed zien (lange schemer). Dat schuift ook snel op (in januari worden de dagen al snel langer).
En als het niet bewolkt is, dan heb je heel lang prachtige zonsopgangen en zonsondergangen met veel roze en oranje.
Waarom een pakketreis? Omdat alles zelf regelen ongeveer 3x zo duur was geweest. En omdat er nu voor alle dagen zo'n winter-overall, speciale laarzen en handschoenen bij zaten. Ik had daarnaast ook nog mijn eigen skikleding, bivakmuts, dikke muts, skisokken en meerdere soorten handschoenen enzo bij me.
Als ik zelf een los hotel had geboekt zonder activiteiten, dan had ik dus telkens opnieuw zo'n winterpak moeten huren voor op de hondenslee en dergelijke... en dan had ik zelf een dure taxi van luchthaven naar hotel moeten betalen... en ter plaatse kijken of je de volgende dag wel een tourtje kan boeken met hondenslee of langlaufen... en als dat dan al vol is, zonde van je tijd... of je moet alsnog van tevoren online alles los boeken maar dat is dus echt 3x zo duur dan de reis als pakket boeken. (Alleen al zo'n hondenslee was €149 per persoon voor een uurtje, als je het los zou boeken. Nu had ik voor gemiddeld €200 per dag een hotel, eten, vlucht en transfer, sauna, en 6 activiteiten en allerlei leenmateriaal in 8 dagen!)
En helemaal nu met corona zou ik het boeken bij zo'n reisorganisatie die een voucher geeft of waarbij je gratis mag annuleren.
Verder natuurlijk uitzoeken of jij als Nederlander wel het land in mag. Bijvoorbeeld Finland laat geen mensen uit oranje / rood coronagebied toe geloof ik.
Ik ben normaal helemaal niet van de groepsreizen maar toen ik vorig jaar hartje winter naar Fins Laplans ging, heb ik dat uiteindelijk toch via een reisbureau geboekt. Het was geen groepsreis, maar wel een pakket met vlucht, hotel, maaltijden en activiteiten. En bij die activiteiten en in de hotelsauna kwam ik natuurlijk wel telkens dezelfde mensen tegen die dezelfde reis hadden geboekt. Voor mij was dit de perfecte balans tussen mijn eigen gang gaan en toch gezelligheid als ik er zin in had.
Ik vond het helemaal geweldig en wil zeker nog eens gaan. Vooral de sportieve activiteiten vond ik geweldig, het sneeuwwandelen op van die sneeuwschoenen, en het 'langlaufen' door diepe zachte sneeuw op 'forest skis'. En ik heb zelf ook wat wandelingen gemaakt op aangestampte sneeuw.
De sneeuwscooter vond ik niks. Wat een herrie. Andere mensen vonden dat wel geweldig.
De ritten met hondenslee en rendierslee vond ik wel heel leuk om eens meegemaakt te hebben.
Snow Village was ook fantastisch, terwijl ik dat niet had verwacht. Echt prachtige verrassende 3D ijskunst. Gelukkig gingen wij niet langs bij 'de kerstman', dat lijkt me nogal treurig en toeristisch.
Van noorderlicht heb ik alleen een paar keer vage flarden gezien, maar ooit eerder in IJsland heb ik het wel in volle glorie gezien, dus ik klaag niet. Je hebt apps die de kans op noorderlicht voorspellen.
Het kan in Lapland makkelijk -20 graden worden of zelfs -40. Toen ik er was, was het koudste -14. De kou heeft gevolgen voor je camera en telefoon, dus lees je in over hoe je die werkend houdt en beschermt tegen condens. Ik droeg mijn telefoon aan een koord om mijn nek en op de eerste thermolaag, dus dicht bij mijn lijf zodat hij warm bleef en de batterij niet door de kou werd leeggezogen.
Er is weinig daglicht in de winter, maar toch iets meer dan ik had gedacht. Ook al zat er tussen de officiële zonsopgang en -ondergang maar 2,5 uur, in de praktijk kon je nog 6,5 uur per dag goed zien (lange schemer). Dat schuift ook snel op (in januari worden de dagen al snel langer).
En als het niet bewolkt is, dan heb je heel lang prachtige zonsopgangen en zonsondergangen met veel roze en oranje.
Waarom een pakketreis? Omdat alles zelf regelen ongeveer 3x zo duur was geweest. En omdat er nu voor alle dagen zo'n winter-overall, speciale laarzen en handschoenen bij zaten. Ik had daarnaast ook nog mijn eigen skikleding, bivakmuts, dikke muts, skisokken en meerdere soorten handschoenen enzo bij me.
Als ik zelf een los hotel had geboekt zonder activiteiten, dan had ik dus telkens opnieuw zo'n winterpak moeten huren voor op de hondenslee en dergelijke... en dan had ik zelf een dure taxi van luchthaven naar hotel moeten betalen... en ter plaatse kijken of je de volgende dag wel een tourtje kan boeken met hondenslee of langlaufen... en als dat dan al vol is, zonde van je tijd... of je moet alsnog van tevoren online alles los boeken maar dat is dus echt 3x zo duur dan de reis als pakket boeken. (Alleen al zo'n hondenslee was €149 per persoon voor een uurtje, als je het los zou boeken. Nu had ik voor gemiddeld €200 per dag een hotel, eten, vlucht en transfer, sauna, en 6 activiteiten en allerlei leenmateriaal in 8 dagen!)
En helemaal nu met corona zou ik het boeken bij zo'n reisorganisatie die een voucher geeft of waarbij je gratis mag annuleren.
Verder natuurlijk uitzoeken of jij als Nederlander wel het land in mag. Bijvoorbeeld Finland laat geen mensen uit oranje / rood coronagebied toe geloof ik.
You can never have too many hats, gloves and shoes

woensdag 9 december 2020 om 12:02
Noorwegen ook niet. Zweden wel, maar die kunnen bij wet geen lockdown afdwingen. Dat is iets wat de meeste toeristen niet realiseren en Zweden mee in zijn maag zit. Dus TO stel je reis uit tot na de pandemie.patsy--stone schreef: ↑09-12-2020 11:57En helemaal nu met corona zou ik het boeken bij zo'n reisorganisatie die een voucher geeft of waarbij je gratis mag annuleren.

woensdag 9 december 2020 om 12:08
Ik heb nergens een pak voor gehuurd, gewoon fatsoenlijke broek en wollen thermospullen. Geen seconde koud gehad.patsy--stone schreef: ↑09-12-2020 11:57In welke tijd van het jaar wil je gaan? Dat maakt nogal een verschil.
In veel plaatsen zijn de (ski-)bussen van en naar de luchthaven ook goed te doen. Wij hadden een auto gehuurd via Sunnycars, kost ook geen drol.
Ik heb het vorig jaar eens bekeken en zeker organisaties als Voigt zijn duurder dan wanneer ik alles zelf boek.
Tourtjes ter plaatste boeken heb je inderdaad wel kans, zeker in de schoolvakanties, dat het vol zit. Ik hou echter niet van een vast programma voor de hele week, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 09-12-2020 12:11
2.42% gewijzigd
woensdag 9 december 2020 om 12:09
Ja klopt. En je moet er ook oog voor hebben. Bij twijfel of iets een wolk is of toch noorderlicht, een goede camera erop richten en dan zie je opeens groen. (Of niet, als het toch een wolk was.) Alleen als het echt heel sterk is, dan zie je zelf ook wel gelig en groenig, soms oranje maar echt niet zo fel als op foto's en video's. Maar inderdaad echt magisch om mee te maken! De eerste keer dat ik het zag was het behoorlijk sterk, een soort krul die op me af kwam bewegen, en dacht ik dat mijn ogen me voor de gek hielden. En werd er een beetje emotioneel van.antigua_2017 schreef: ↑08-12-2020 23:56Houdt er rekening mee dat het noorderlicht met het oog meestal minder fel te zien is dan via de camera. De spectaculaire foto's zien er in real life vaak stuk minder intens uit. Maar het blijft heel bijzonder en het kan heel spectaculair zijn!
woensdag 9 december 2020 om 12:12
Toch zal het ook dan op foto's nóg veel feller zijn.PhiIae schreef: ↑09-12-2020 00:06Dat is niet altijd zo. Ik heb een aantal keer het noorderlicht gezien zoals op je wel eens op de foto’s ziet. Kleuren die “uit de lucht vallen”. Het is vrij zeldzaam omdat alle omstandigheden precies goed moeten zijn, maar het bestaat wel. Meestal is het inderdaad alleen groen, maar met een beetje geluk en goede omstandigheden kun je ook andere kleuren zien. Tip: rood, blauw, paars en oranje komen meer rond of na middernacht terwijl groen de gehele avond te zien is.
Ik heb in IJsland een half uur lang heel duidelijk en fel en bewegend noorderlicht gezien. Maar toen ik later de foto's zag (die maakte ik toen nog analoog), leek het nog 2x zo fel.
Maar met het blote oog kan het nog steeds spectaculair zijn om te zien, dat wel.
woensdag 9 december 2020 om 12:14
Je kan onderwerpen ook opslaan in je favorieten zonder anderen lastig te vallen.

woensdag 9 december 2020 om 12:17
Oeh, wat gevaarlijk, die collega had ook wel in puin kunnen liggen! Hoe moet je zoiets voorkomen?

woensdag 9 december 2020 om 12:18
Meerdere keren geweest in de winter. Eerste keer geboekt met activiteiten, dat beviel ons niet. Daarna twee keer ter plekke activiteiten geboekt. Je kan dan veel meer inspelen op waar je zin in in hebt en weersomstandigheden. Mijn ervaring is ook dat je voor hetzelfde geld dan meer uitgebreide excursies kunt boeken. En het zijn niet perse groepsexcursies. Wij willen groepsexcursies tot een minimum beperken.
Wij vinden sneeuwscooteren geweldig, maar dan niet in een groep en niet samen op een scooter. Dus wij huren deze gewoon een dag. Kleding is inclusief.
Ook auto gehuurd, is vooral voor 's nachts handig. Lekker naar een donkere rustige plek rijden waar je het noorderlicht beter kunt zien.
Wij vinden sneeuwscooteren geweldig, maar dan niet in een groep en niet samen op een scooter. Dus wij huren deze gewoon een dag. Kleding is inclusief.
Ook auto gehuurd, is vooral voor 's nachts handig. Lekker naar een donkere rustige plek rijden waar je het noorderlicht beter kunt zien.

woensdag 9 december 2020 om 12:20
Niet. Dat is het nadeel van de winter en korte dagen hier. Ongelukken met rendieren en elanden gebeuren vaker dan elk ander ongeluk. Valt bijna niet te voorkomen behalve zachter rijden en schijnwerpers voorop de auto monteren zodat je verder kunt kijken dan met alleen de autolampen zelf. Desondanks is het bijna niet te voorkomen.patsy--stone schreef: ↑09-12-2020 12:17Oeh, wat gevaarlijk, die collega had ook wel in puin kunnen liggen! Hoe moet je zoiets voorkomen?
woensdag 9 december 2020 om 12:34
Nou ik had het op de hondenslee stervenskoud ondanks goede wollen thermolagen en wind- en waterdichte kleding, en ook achterop de sneeuwscooter kreeg je het op een gegeven moment wel koud door die wind. (De bestuurder heeft nog een windscherm voor de benen, degene achterop zit minder beschut.)
Er waren wel mensen die alleen eigen skikleding gebruikten maar ik was op de echt koude dagen wel blij met die overall.
Oké ik dacht dat het heel duur zou zijn om een auto te huren. En toen ik die besneeuwde wegen zag, was ik ook blij dat ik daar niet zelf hoefde te rijden.
Ja Voigt is erg duur, ik had het bij TUI geboekt en andere mensen via Kras (en dat bleek dezelfde reis te zijn). Ik vond het top geregeld allemaal.Star3 schreef: ↑09-12-2020 12:08Ik heb het vorig jaar eens bekeken en zeker organisaties als Voigt zijn duurder dan wanneer ik alles zelf boek.
Tourtjes ter plaatste boeken heb je inderdaad wel kans, zeker in de schoolvakanties, dat het vol zit. Ik hou echter niet van een vast programma voor de hele week, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Normaal hou ik ook niet zo van vaste schema's, maar in dit geval vond ik het juist eigenlijk wel relaxed. Ik had met zo weinig dagen ter plaatse, niet mijn tijd willen verdoen met het proberen te boeken van tourtjes en er telkens achter komen dat het al vol is of heel erg duur is.
Het was juist wel eens lekker dat alles al gepland was, ik hoefde alleen maar op tijd in de juiste kleding klaar te staan. En van de 8 dagen was dat maar op 6 dagen, het duurde vaak maar een paar uurtjes, en de rest van de dag kon je zelf wandelen, mountainbikes huren, saunahangen, een heuvel op met een liftje, seriekijken, of wat dan ook.
En bijvoorbeeld in het donker op forest skis op zoek gaan naar noorderlicht, of zelf 15 km gaan sneeuwwandelen in een gebied van diepe sneeuw zonder paden waar alles op elkaar lijkt, dat soort dingen zou ik nooit hebben gedaan in mijn eentje. Ook het rijden op een sneeuwscooter zou ik nooit hebben gedaan zonder gids die de weg weet, en die kon helpen de scooter uit de diepe sneeuw te tillen toen we op een mistig stuk per ongeluk van de weg raakten. Dus voor bepaalde activiteiten is zo'n tour met gids heel fijn.
Maar ik zou wel ooit eens zelf willen gaan en dan vooral veel sneeuwwandelen en langlaufen, als ik daar wat meer in thuis ben en weet hoe het werkt en hoe je de weg kan vinden zonder paden

woensdag 9 december 2020 om 12:37
Huurauto’s in het noorden worden vanaf oktober standaard uitgerust met dubbdäcks (banden met spikes). Rijden in sneeuw en ijs is geen enkel probleem.patsy--stone schreef: ↑09-12-2020 12:34
Oké ik dacht dat het heel duur zou zijn om een auto te huren. En toen ik die besneeuwde wegen zag, was ik ook blij dat ik daar niet zelf hoefde te rijden.
woensdag 9 december 2020 om 12:40
Poeh, lastig.PhiIae schreef: ↑09-12-2020 12:20Niet. Dat is het nadeel van de winter en korte dagen hier. Ongelukken met rendieren en elanden gebeuren vaker dan elk ander ongeluk. Valt bijna niet te voorkomen behalve zachter rijden en schijnwerpers voorop de auto monteren zodat je verder kunt kijken dan met alleen de autolampen zelf. Desondanks is het bijna niet te voorkomen.
In Australië heb je dat met kangoeroes. Ik heb daar ooit 6000 km gereden. Maar nooit in de schemer of in het donker, want dan worden de kangoeroes actief en die beesten springen graag op lampen af! In de outback zagen we zoveel dode kangoeroes langs de weg dat ik ze eens een dag geteld heb: meer dan 30 lijken op 1 dag (terwijl we hooguit 4-6 uurtjes reden op een dag). Veel auto's hebben daar ook 'roo bars' voorop, een extra rek om de klap op te vangen. Maar als je zo'n beest (of een emu-lijf, zo'n soort struisvogel) op je voorruit krijgt dan ben je nog niet jarig.
Alleen in Australië zijn die dieren geen eigendom van mensen die boos worden als je ze aanrijdt.
woensdag 9 december 2020 om 12:43
Hm die ga ik onthouden. Want wat Dahlia zegt is zeker handig, naar een donkere plek kunnen rijden voor meer kans op noorderlicht. Te voet kwam ik nu niet zo snel de lichtvervuiling uit (skigebiedje vlakbij). Alhoewel het misschien mede kwam door de volle maan die als een felle lamp weerkaatst op de sneeuw. Want ook in de donkere gebieden verder weg, kon je de bomen en takken en alles nog supergoed zien door die volle maan.
woensdag 9 december 2020 om 13:18
Ik vond trouwens Noors lapland het mooiste. Vooral de Lofoten
https://vimeo.com/272806748?1&ref=fb-sh ... 5RuBrPZhXo

https://vimeo.com/272806748?1&ref=fb-sh ... 5RuBrPZhXo
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.