Leven in Frankrijk

01-09-2008 18:51 2972 berichten
Rubis (30)

Lente tussen Parijs en Rouen in 28

Siensien 06: Nice en omgeving

Hekate 3 jaar Montpellier, nu NL

Razzmatazz: bij Lyon

Choc_11 Allier (03).

Mayou zonder vaste woon- of verblijfplaats

Coucou Morbihan (56), Bretagne

Fransoise Provence

Robo Vosges

Anna_Julie Rambouillet (78)

Poussin Nantes (44)

Zenna (30)
Alle reacties Link kopieren
O kan me voorstellen dat je dat niets vindt. Vreselijk dat jagen hier in FR. En dan schieten ze zo nu en dan ook nog op elkaar, de sukkels. Jaarlijks komen er jagers om omdat ze voor wild worden aangezien.
Ben ook niet zo'n voorstander van jagen, maar mijn vriend gaat dit jaar ook zijn permit halen... Ik heb gezegd dat als hij zou stoppen met roken hij van mij mocht jagen.. Tja, hij is ermee op gegroeid en ik vind nou ook niet dat ik hem dat mag onthouden dan. En nu hij me er wat meer over verteld, krijg ik iets ( ja iets, niet veel maar iets) meer begrip ervoor. Maar goed, betekend niet dat ik het toejuich. Ik zal het accepteren, dat is het meer, ik hoef het niet te begrijpen.

Zo, nu weer terug naar de bank
Ik zit op de bank! Laptops, ideaal.
Ze zijn weg, de jagers. Het is vandaag vreselijk slecht weer, het regent al vanaf gisteravond dus van jagen zal niet veel terecht komen. Daar heb ik dan toch stiekem lol van.

Lente, ik weet niet wat ik liever heb, een man/vriend die rookt of een die jaagt. Vind het allebei niks. En ja, ik begrijp ook wel waarom er gejaagd wordt, blablabla, maar waar ik zo'n hekel aan heb is de zooi die de jagers vaak achter laten in de bossen. Wij wandelen heel veel en komen regelmatig flessen Pastis, wijn, bier, etensresten etc tegen. Daarnaast worden de varkens vaak ter plekke geslacht en laten ze het slachtafval gewoon liggen. En van al die alcohol die zo nodig bij de lunch gedronken moet worden, zijn de heren niet meer zo secuur met schieten in de middag met alle nare gevolgen voor de zwijnen van dien. Anyway, Lente, ik ga er maar vanuit dat jouw vriend zich wel weet te gedragen in de natuur.

Siensien, volgende week komt er hier ook een laptop. Joepie, kan ik ook lekker op de bank blijven zitten.

Getver, ik heb gelukkig nog nooit slachtafval gezien. Lig nu op bed dus check gelijk even bij vriendlief. Dat ter plekke slachten gebeurd inderdaad overal. Hij zegt dat het met een paar dagen weg is door de insecten. Pffff ik zal maar niet neerschrijven wat voor onzin hij nu allemaal uitkraamt. Hij heeft in ieder geval veel plezier. Enniewee, over dat afval... hier in het bos vinden (nouja vinden.... we zien wel eens) condooms! Hahaha zal toch niet dat die jagers hier... enfin. Afval op straat of in het bos vind ik sowieso belachelijk. Ik heb soms mn zakken vol van de troep die ik uit het bos vis. Die condooms laat ik trouwens wel liggen. Maar bekertjes of inderdaad flessen neem ik wel mee. Het valt hier trouwens op zich wel mee vind ik. Maar vuil in het bos ben ik ook enorm allergisch voor.

Er zijn trouwens ook heel veel fransen om ons heen die tegen de jacht zijn. Verder weet ik er te weinig van af. Over een jaar kan ik er misschien meer over vertellen.

Ik heb al een laptop! Maar die hang ik vaak aan een groot beeldscherm dus dan laat ik hem lekker op het bureau. Nu zoek ik een jong katje en gaat ie mee op bed
Slachtafval zal inderdaad snel weg zijn gevreten, maar desondanks toch wel onsmakelijk. En nou je het toch hebt over de troep die mensen achterlaten in het bos.... Hier wordt het bos gewoon als dumpplaats gebruikt voor autobanden, accu's, wasmachines, badkamertegels, printers, metalen vaten, etc. Terwijl je het hier allemaal netjes in kan leveren bij de dechetterie. Ik snap dat niet en kan me daar ontzettend kwaad over maken. En verdrietig.

Lente wat heb jij een leuk koosnaampje voor je vriend: 'jong katje'.
Grappig!

Even een update uit Amsterdam:Ik heb het druhuk! Ben alleen maar bezig met alles regelen en doen en met afspraken want iedereen wil ineens nog afspreken. Gaat niet lukken, helaas. Merk dat het zo druk is in mijn hoofd dat ik 's avonds alleen nog maar op de bank wil liggen met mijn - geleende want eigen tv is verkocht - tv aan en dan val ik meteen in slaap! Zal blij zijn als ik in het vliegtuig zit, dan is deze hectische periode voorbij. Verloofde (blijft leuk!) zit sinds vandaag weer in Bangkok en is als een kind zo blij met al het lekkere eten en de warmte (was -25 waar hij tot nu toe zat). Heb hem ondertussen al 5 maanden niet gezien, nog 3 weken...(nou ja 26 dagen eigenlijk )
quote:Rubis schreef op 15 december 2008 @ 11:17:

Lente wat heb jij een leuk koosnaampje voor je vriend: 'jong katje'.

hahaha, grappig. Ik dacht 'wat bedoelt ze nou?'

Ik had vandaag bijn op nederlanders.fr een onerwerp geopend met: jong katje gezocht. Op het laatste moment dacht ik: neh, toch nog maar even wachten. En omdat jij dat zo zei nu dacht ik: waaa heb ik hem dan toch per ongeluk geplaatst?!

hihi, gelukkig niet

LIijkt me vreselijk om dat slachtafval tegen te komen. Mijn vriend zei dus gister doodleuk: ja nou dan hangen ze zo'n zwijn dus aan zn achterpoten op aan een boom... bweeeh vreselijk.

Hij zei dat het gedaan wordt om gelijk de buit te verdelen onder de jagers. Dan ga je dus door het bos met een klomp vlles in een tas?! Dan doe je dat toch ff lekker in een schuur denk ik dan. Wel zo hygienisch.

Ik heb ook zo vaak gevraagd aan hem: vertel me dan eens; wat is nou de lol van jagen? Ik bedoel, hij stopt al zijn auto als ie ene hert ziet omdat hij het ook zo mooi vindt. En dan met jagen? Denk je dan' ha leuk een hert, laat ik die eens even neerknallen... Ik snap het ook echt niet. Wat is daar de lol van? Als het gaat om het schieten kun je tegenwoordig toch ook leuk schietspelletjes op internet doen? Ik snap wel dat dat anders is maar ik heb toch liever schieten in de virtuele wereld. Dat vind ik ook nog wel leuk.

Vriend zei wel dat de jagers waar hij mee is opgegroeid allemaal natuurmensen waren en de natuur ook respecteren. Dus geen afval achterlaten waar dan ook. En als er met kogels wordt geschoten dan wordt er ook niet gedronken tussen de middag. Wel na afloop. Met hagel heb je minder bereik dus dan wordt er wel snel een borrel genomen, maar met mate als er nog geschoten moet worden. Daar blijkt dus niet iedereen zich aan te houden...

Ook begrijp ik niet hoe je kunt zien op afstand wat voor dier het is. Ja een mannetje heeft een gewei, maar ook niet bij elk ras geloof ik. Maar goed, er is dus een aantal herten wat per jaar mag worden geschoten. Hier was dat vorig jaar 9 herten. ( geloof ik) maar dat wordt dus lang niet elk jaar gehaald. Mooi zo denk ik dan. maar dan mag het volgende jaar dus misschien weer meer.

Nou goed, er gebeuren zo ontzettend veel dingen op de wereld die ik niet begrijp dat ik jagen nog wel kan hebben. Maar dat is ook een beetje struisvogelpolitiek he...
Jemig Mayou, ruim 5 maanden je vriend niet gezien! Dat zal vast errug gezellig worden straks

Toen vriend dus een baan kreeg aangeboden in Frankrijk heb ik ook een half jaar alleen in NL nog gezeten. Maar hij kwam wel af en toe een weekend naar NL. Maar dat was ook niet altijd gezellig hahaha. Dan was er eindelijk weer iemand waar ik tegen kon klagen hoe vervelend ik het vond alleen *mekker-mekker*.

Hij was dan altijd moe van het werk. Kwam hij vrijdagavond laat aan, wilde hij zaterdag uitslapen om vervolgens zondagochtend weer vroeg te vertrekken... Leeuuuk...not.

Mayou; het komt wel al snel dichterbij he? Dat probleem met nog even snel langs vrienden ken ik ook wel, maar dan meer nu als ik naar NL kom. Dan willen ze ineens allemaal afspreken terwijl ik gewoon relaxed dingen wil doen waar ik zin in heb. Dus dat resulteert nu een beetje in dat we uit elkaar groeien. Niet met mn beste vrienden, maar wel met de 'goeie vrienden'. Vind ik niet zo leuk maar goed, het is nu eenmaal zo en het was wel te verwachten.

Sterkte!!

Ojaa, voor ik het vergeet, ik kom net terug van de dokter. Goed nieuws, ze heeft niets!! Hij denkt dat ze door het groeien een ontsteking heeft gekregen. Hij denkt dat het een gebrek aan vitamine D is. In NL geef je kinderen nog extra vit D maar ik kocht altijd nog die 'groeimelk' hier voor haar omdat ik dacht dat al die vitamines daar wel in zouden zitten. Niet dus! Vanavond krijgt ze een ampul met Vit D en hij zei dat ze dat nu elk jaar op 1 december moet nemen. Dat wordt dan opgeslagen in haar lever ( zegt hij) en dat moet dus gaan helpen. Ze loopt nog steeds mank maar hij verwacht dat dat binnen een week over is.

Joepie! Ik heb ook het gevoel dat dat het wel kan zijn dus
Hoera Lente voor het goede nieuws over dochter! Klinkt inderdaad wel plausibel, geven Fransen hun kinderen allemaal zo´n extra vitamine D ampul?

Nu het mank lopen nog weg en dan is het leed weer geleden!

Vermoeiend hè Mayou, dat regelen van alles en dan ook nog afscheid nemen? Ook hier klinkt het wel bekend. Wij hadden een groot afscheidsfeest gegeven, maar er waren nog allemaal mensen die nog apart iets wilden doen (hebben wij niet gedaan, alleen met mijn zus en zwager) of mensen die niet konden komen en dan ook apart wilden: hele alles-in-één-keer effect weg, hebben we dus ook niet gedaan.

5 maanden, het lijkt me wel moeilijk hoor! Ik vind 5 weken al lang! Hoewel het wel heel erg went qua dagelijkse gang van zaken. Ik moet altijd weer even wennen als Hekaman een paar weken voor z'n werk weg is geweest. Dan vind ik dat hij rotzooi maakt in mijn huis en dat hij verkeerde gewoontes heeft en zo. Terwijl ik hem aan de andere kant heel erg gemist heb.

Maar jullie zien elkaar terug aan de andere kant van de wereld, dat is weer heel anders!

Ik ben nog steeds een beetje aan het cocoonen. Ik vind het hier zo vreselijk koud!!! Ik zit lekker binnen en ruim eens een kast in, maak de zolder schoon en verder eigenlijk nog niets. Langzaamaan weer landen en daar neem ik lekker heel december de tijd voor.
Wees blij!
Geweldig nieuws Lente dat het niets ernstigs is met je dochtertje. Levertraan is een goede bron van vitamine D. Kreeg ik vroeger als kind ook, zo'n eetlepel vette hap. Best lekker.

Petje af Mayou, al 5 maanden zonder je vriend. Wat zullen de dagen voorbij kruipen voor je.

Hekate, het is hier in Zuid-Frankrijk ook koud en vooral erg nat. Gisteren is de Ceze voor de 3e keer in 2 maanden buiten haar oevers getreden. En op de toppen van de Cevennen ligt veel sneeuw. Dat is dan wel weer heel mooi.
Lente, da's een opluchting voor jullie! Goed nieuws.

Hekate, het ís hier ook vreselijk koud!!

Ik heb vriend vandaag voor het eerst weer op de webcam gezien! Heerlijk, meteen weer zo vertrouwd. Hij is een kilo of 5 afgevallen. Of eigenlijk is ie er 5 aangekomen, want er waren er 10 af. Staat 'm goed. Verder heeft ie giga lang haar, maar dat gaat niet lang duren ha! Volgens hem hebben we 5 minuten nodig om weer aan elkaar te wennen. Ik denk dat ik er zeker 10 nodig zal hebben (5 om te zoenen en 5 om te voelen :-).

Het is wel waar Hekate, dat het went om alleen te zijn. Ik mis hem eigenlijk helemaal niet meer omdat het zo lang duurt. En we hebben elkaar ook erg veel gesproken gelukkig, dankzij Belbob, voor 1 cent per minuut.

Nou goed, ik heb pauze dus ga lekker aflevering 5 t/m 10 kijken van Grey's anatomy, die ik gedownload heb. Ben me trouwens helemaal suf aan het downloaden, series, films, spelletjes...nu het nog kan.

Rubis, ze voorspellen erg veel sneeuw in Zuid en Oost Frankrijk. Lekker hoor! ik ga nog een klein weekje naar mijn oude dorp met oud en nieuw, vrienden daar gedag zeggen en nog een dag of 5 skien. Heerlijk!

Toedeloe
Mayou, ik heb mijn computer 'opgeschoond' en ben de link kwijt van jouw verloofde. Kun je die hier nog een keer neerzetten stp?

Fijn Lente, dat het meevalt allemaal.

Het is hier echt noodweer geweest. Veel omgevallen bomen/muren. En vrijdag naar de bergen kunnen we ook vergeten, want de weg is 'gesperrt'. Te veel sneeuw. Het is sinds vanmiddag 16.00 uur opgehouden met regenen dus ik hoop maar dat het ook niet langer sneeuwt in de bergen.

O Rubis jij ook levertraan? Wij (mijn zus en ik) kregen het vroeger ook. Brrrrr. Mijn ouders hadden het eigenlijk gekocht om te voorkomen dat het drinkwater van de konijnen zou bevriezen. Maar de konijnen gingen dood en de fles levertraan was nog vol.
sorry

en

meer sorry
Dank je Mayou. Kan ik weer meelezen en lekker wegdromen.
Dan haal ik ze nu weer weg.
YES!!! Ik zit lekker op de bank met mijn nieuwe laptop. Wat een genot. Voorheen zat ik in het kantoor waar het koud is want daar staat ook wat wijn opgeslagen, dus daar mag de verwarming niet aan. Dit is dan toch heel wat beter.

Wat zijn jullie plannen voor de feestdagen? Zitten jullie allemaal in Nederland? En zijn jullie al begonnen met alle voorbereidingen; het is hier zo stil. Ik ben voor het eerst sinds 5 jaar weer eens in Frankrijk met Kerst en we gaan er dit jaar lekker niks aan doen. Als het mooi weer is op eerste Kerstdag gaan we ergens in de bergen wandelen, picknick mee en 's avonds thuis boerenkool eten. Iedereen zit hier natuurlijk aan een uitgebreide 7-gangen Kerstlunch, dus het zal super rustig zijn overal. En wat we met oud en nieuw gaan doen weten we nog niet. Misschien met nederlandse vrienden oliebollen eten of lekker met zijn tweeen voor de tv hangen. Heb nog weinig inspiratie voor oudjaarsavond. Weet iemand eigenlijk welke cabaretier dit jaar de oudejaarsconference mag doen?
Ja dat is Guido Weijers
Nooit van gehoord! Maar ik kijk ook nooit naar nl tv. Heb wel BVN maar kijk dat ook nooit. Woon hier binnenkort 17 jaar, zou het daarmee te maken hebben? Hoewel ik wel op de hoogte ben van het nl nieuws, lees dagelijks de openings webpagina van de Telegraaf en vaak nu.nl.

De sneeuw/lawines in de zuid-Alpen zijn nog zo dusdanig aanwezig dat wij onze vetrek een paar dagen hebben uitgesteld. Het voelt nu echt als vakantie thuis. Morgen op ons gemak inpakken en dan eind van de dag of zondagochtend weg. Kerstcadeautjes zijn ingepakt, helft ligt al in ons appartementje in de bergen, de andere helft moet nog mee. Voor wat betreft de oesters, foie gras en zalm, de enige Kerstmaaltijd mogelijk in FR, dat regelen we wel als we eenmaal daarboven zijn. De chapon ligt natuurlijk ook al in de koelkast. Nu de kastanjes nog. Hebben jullie gezien wat die dingen tegenwoordig kosten???? Hier meer dan 7 euro voor 2 potten. Belacheluk!
Veel plezier siensien!
Ik 'moet' naar de schoonfamilie in Bretagne... Ach, ik heb ook wel zin hoor, maar inderdaad van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat dat gevreet is wat ik zo erg vind. ( klinkt dat te erg verwend? hehe )ik bedoel ik hou van lekker eten maar ik vind het aan de franse eettafel vaak zo ongezellig... Ligt vast aan de mensen :-)

Dochter loopt nog steeds mank, we gaan maandag maar weer even terug naar de huisarts.

Siensien eet voor Kerst een heus Kapoentje? Dat is toch een Chapon?

Ik ga me even omkleden voor de wekelijkse paardrijsessie en daarna met het hele dorp door het dorp lopen om de kerstverlichting te bekijken. hahaha, zouden ze in Rotterdam moeten doen zo'n uitstapje

Iedereen hele fijne feestdagen!!
Hè wat vervelend Lente, dat dochter nog steeds mank loopt. Als het zo blijft, kan je misschien een verwijzing voor een kinderarts vragen?

Heeft je vriend geen leuke broers/zussen die ook komen? De hele dag eten is ook niets voor mij, hoewel ik wel van lekker eten en gezellig tafelen hou. 1e kerstdag komt mijn moeder bij ons en die is altijd de hele dag aan het haasten. Waarom mag Joost weten, want ze hoeft nergens naartoe, maar om 5 uur 's middags begint ze al op haar horloge te kijken of ik nog niet ga koken en als ik iets te lang wacht tussen voor- en hoofdgerecht gaat ze vragen hoe laat het is.....niet erg gezellig .
Wees blij!
Ach Lente wat een schatje. Is dat jouw Lente-meisje?

Hier dan een Kerstfoto van mijn meisje en ik wens ook iedereen, waar dan ook, gezellige Kerstdagen.

Hahaha Rubis wat een coole foto van je meisje!

En ja, das mijn kleine manke Nelis

Mijn vriend is nu met haar naar het ziekenhuis omdat ze vanmorgen huilend riep dat ze niet haar bed uit kon komen van de pijn in dr knie. Dus maar weer naar de huisarts en die verwees ons door voor een rontgenfoto van beide knieen om te vergelijken en weeeeer een keer bloedprikken. Arm kind, dat vond ze echt niet leuk en zoals je weet, ik nog minder. Ze krijgt nu wel een of andere patch die het verdoofd, das wel fijn. Ik denk dat ik er voor mezelf ook een paar neem dan hahaha. Ben benieuwd wat er uiteindelijk nou uit gaat komen. Maar ook deze zei; er is geen koorts, en de knie is niet rood en heel erg opgezwollen dus er is geen bacterie, maar waarsch een virus. Of... het is gebroken, dat kan ook nog.

Straks weten we meer en dan hop in de auto naar de schoonouders. Yeeeeah

Ik neem mn laptop lekker mee want ze hebben daar zo'n hele snelle internetverbinding dat ik daar leuk wat films ga downloaden! Mag niet, weet ik... doe het toch!
Oja, als we terugkomen ga ik een katje uit een asiel halen! Kan daar nu al heeeel veel zin in hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven