Marrakesh!

21-08-2012 11:57 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in september naar Marrakesh met een vriendin!

Heeft iemand tips of wat we zeker moeten doen? Zien? En weten jullie misschien een leuke veilige hamman?

Kun je daar ook uitgaan met twee vrouwen of is dat niet zo slim?
Er is een heel mooi parkje, gemaakt door Yves Saint Laurent ofzo. En de Koranschool vond ik erg mooi.

Ik zou uitgaan niet aanraden. Ik voelde me er met m'n vriend al onveilig/onprettig vaak, laat staan met een vriendin...
Djemaa el Fna moet je geweest zijn, evenals de souks.

Inderdaad veel aandacht ga je krijgen, niet allemaal even vriendelijk.

Maar inderdaad, kan je hier in NL ook gebeuren.
Uitgaan is juist erg leuk! Silver is 'n leuke club, Teatro een paar jaar geleden ook, maar is wat minder geworden. Pacha is heel gaaf. Neem wel 'n flinke portemonnee mee, entree vaak hoog (¤ 25,- of meer is heel normaal, 't ligt er ook aan welke dj er staat) en drankjes vanaf ¤ 10,-. Maar dan ben je wel in 'n soort club die je in Eindhoven () niet vindt.

Zara is even duur of iets duurder dan hier, dus daar hoef je niet heen in Marrakech. De wijk waar de Zara is (Gueliz) is wel leuk om 'n keer rond te slenteren. Veel Zara-achtige winkels, geen opdringerige verkopers zoals in de medina. In de medina probeert iedereen je iets te verkopen, als je vriendelijk weigert en 'nee bedankt' (là choukran) zegt, zul je echt geen negativiteit terugkrijgen.

Qua bezienswaardigheden zijn de standaard toeristische plekken wel erg mooi: Koranschool (medersa ben youssef), Bahia-paleis, Maison de la photographie (zit vlak bij de koranschool), Saadidengraven, Jardin Majorelle (niet in de medina). En het Djema el Fnaplein, persoonlijk vind ik 't het leukst om vanaf een uur of 16 op een dakterras te gaan zitten en te zien hoe het plein verandert. Overdag verhalenvertellers, slangenbezweerders, hennavrouwtjes, 's avonds eetkraampjes die in recordtempo worden opgebouwd, acrobaten, muzikanten.

Er zijn ontzettend veel hamams, er worden overdag rond het plein veel flyertjes uitgedeeld, die hamams zijn gericht op toeristen en voor Marokkaanse begrippen duur (vanaf ¤ 20,-). Het is leuker om naar een hamam te gaan waar de locals ook komen, kost je zo'n ¤ 2,-, je kunt de scrubhandschoen en zeep bij de ingang kopen en er een massage bij boeken voor 'n paar euro. Er is niks onveiligs aan, de hamams zijn zeer strikt gescheiden, je zult geen mannen en vrouwen bij elkaar in de zelfde ruimte zien. Vraag in je hotel naar 'n hamam om de hoek, is echt leuker dan zo'n toeristische. Ook daar ben je dan wel een enorme bezienswaardigheid, maar dat is ook wel weer grappig.
Ik zag dat er vanuit Marrakesh ook veel dagtrips gemaakt worden in de omgeving. Wie heeft hier ervaring mee en wat is in de omgeving de moeite waard?
Super bedankt voor al jullie leuke reacties!!

Ik begin er wel naar uit te kijken zeg! Nog lekkere eettips? Niet zo zeer restaurantjes maar gerechtjes?

Is 4 volle dagen daar genoeg!?

Enne, kun je met de taxi redelijk goedkoop (als je het vooraf afspreekt) reizen? Of tevoet? Openbaar vervoer?
Eten op het plein en als je een keer wat luxer wil, probeer dan een tables d'hote zoals le tobsil. Vanuit NL boeken! Heerlijk eten en hier is keus in wijn etc.
Hoeveel dagen heb je ongeveer nodig om de stad te zien?
Wij zij 8 dagen geweest (2 reisdagen dus ja die zijn een beetje half) en zijn nog 2 dagen weg geweest (de bergen in en naar de kust). Alleen marrakesh heb je aan 4 dagen (inclusief reizen indien nodig genoeg. Maar meer dan vermaak je je ook prima hoor:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven