Mede camperaars verzamelen!

25-06-2023 09:12 426 berichten
Goedemorgen!

Ik heb even rondgekeken op het forum maar kon eigenlijk niets vinden over campervakanties of mede camperaars. Het leek mij leuk om hier een topic over aan te maken en misschien elkaar kunnen helpen met reistips en campings/camperplaatsen, maar ook eventuele vragen over vignetten en tolbadges e.d.

Eigenlijk gewoon een gezellig kletstopic dus. Ik hoop dat er meerderen zijn die net zo enthousiast zijn als ik over campervakanties of weekendjes weg!

En mensen met een caravan uiteraard ook van harte welkom!

#campinglife :flirting:
anoniem_65c29b33320d9 wijzigde dit bericht op 25-06-2023 09:26
8.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ficus schreef:
28-06-2025 23:26
Even dit topic afstoffen!

Wij gaan een camper huren om te testen hoe het ons bevalt. En wellicht in de toekomst eentje kopen?
Wat zijn jullie kwijt per maand/jaar om een camper in eigendom te hebben?
Wij aan wegenbelasting €100,- p/m.
Verzekering €150,- p/m.

Verzekering loopt maandelijks door, de wegenbelasting stopt bij minimaal 3 maanden schorsen.

Wij zijn er dit jaar nog niet mee op pad geweest, ook geen weekendje Texel gedaan omdat het op de zaak druk is wegens ziekte, personeelstekort enz.

We hebben nu wel een weekend staan én geboekt 🥳
Maar liefst 10 km van ons huis, maar we hebben daar een feestje en op de camping is een foodtruck festival.

Plan is om dan zondags weer naar huis te rijden en bij mooi weer de camper inpakken en dan zien we wel.
Pieremachochel
Ficus schreef:

Wij gaan een camper huren om te testen hoe het ons bevalt. En wellicht in de toekomst eentje kopen?
Aanschaf camper 70.000 euro,
Wegenbelasting 89 euro per maand, dit gaat per 1 januari verdubbeld worden,
Verzekering 150 per maand,
Stalling, wij betalen 400 per jaar, dan staat hij buiten, voor binnen kost het hier 700 euro.
Dan begroten wij ook onderhoud, 100 euro per maand.

Als je een camper wil kopen en je kunt hem niet op eigen terrein stallen, zoek dan eerst een stalling.
Ficus schreef:

80 euro belasting en 80 euro verzekering per maand. Staat bij huis dus geen stallingskosten. Belasting verdubbelt volgend jaar.
noglangnietjarig schreef:
29-06-2025 13:14
Wij aan wegenbelasting €100,- p/m.
Verzekering €150,- p/m.

Verzekering loopt maandelijks door, de wegenbelasting stopt bij minimaal 3 maanden schorsen.
Minimaal 1 maand, geen 3 maanden. Bij ontschorsen binnen 1 maand ontvang je een naheffing over de maand. Onze camper staat altijd geschorst, behalve uiteraard de weken die wij ermee op pad gaan. Dat is meestal eind voorjaar en begin herfst. Camper is ouder dan 15 jaar, dan kost schorsen EUR 30,00. Onze verzekering is zo'n EUR 800,00 op jaarbasis. Helaas gaat wegenbelasting flink omhoog volgend jaar.

Wij hebben een eigen stalling.
Ficus schreef:

Een camper is heel fijn, maar het is wel een dure hobby vind ik. Maar wij hebben dat ervoor over.

Voordat je een camper aanschaft, zoek dan eerst een stalling als je geen eigen ruimte hebt waar je de camper kunt stallen.
Ik dacht als je de camper binnen 3 maanden weer in de wegenbelasting doet, je de belasting van die andere maanden alsnog moet dokken.

Ja stalling schijnt wel een ding te zijn tegenwoordig.
Wat dat kost, zal snel €500,- zijn.

Wegenbelasting wordt volgend jaar een keer zoveel.
Pieremachochel
Bedankt voor de info tot dusver. We gaan dit jaar iig lekker op pad en wie weet wat er daarna gebeurt ;)

Wat zijn de essentials om bij je te hebben? In de huurcamper zit een standaard uitrusting dus het meeste zullen we bij ons hebben. We gaan van tevoren nog door onze eigen kampeerspullen, wie weet nemen we daar ook nog iets van mee.
Grondzeil, maar ik verwacht dat dat in een huurcamper aanwezig is.
Wellicht dat er een lijst van de inventaris is?

Edit: https://www.camperhuren.nl/inventarislijst-camper/

Zie er geen grondzeil bijstaan.

En ook geen tafeltje voor buiten.

(Lig)stoelen zie ik ook niet staan.

Bij slechte weerverwachting op tijd de luifel in.
Ze zijn dan extra kwetsbaar.
Pieremachochel
Grappig, ik heb dus nog nooit behoefte aan grondzeil gehad;-).
Phlox24 schreef:
30-06-2025 09:39
Ach, scheelt een hoop (nat) gras binnen.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
30-06-2025 10:28
Ach, scheelt een hoop (nat) gras binnen.
Daar heb geen last van. Gewoon schoenen uit binnen. Wij hebben geen kinderen, dat scheelt wellicht.
Phlox24 schreef:
30-06-2025 09:39

Niet echt een zeil, maar zo n kleed leggen wij bijna altijd wel neer,loop je veel minder troep naar binnen

Ik mis idd de buitenstoelen en tafel, maar ook een opstapje voor de camper en fietspomp en opscheplepels en spanbanden om de luifel vast te zetten.

Ik weet niet waar je woont. Maar als dat in t noorden is: wij huurden de eerste keer bij familie camper in Hoogeveen
Zeer uitgebreide inventaris en vriendelijke mensen goede instructie, je kon altijd bellen met vragen, wij waren erg tevreden.
Phlox24 schreef:
30-06-2025 10:55
Daar heb geen last van. Gewoon schoenen uit binnen. Wij hebben geen kinderen, dat scheelt wellicht.
Ons kind heeft zelf een camper(bus).

Ik wil gewoon met schoenen aan naar binnen kunnen.

Wij hebben jarenlang geen zeil gehad en gebruiken em als we ergens langer dan 1 nacht staan.

Vrienden van ons hebben dat zeil ons cadeau gedaan.
Pieremachochel
Ik vind het fijn als we vlot kunnen inpakken en we gewoon van de camper kunnen weglopen zonder dat er van alles vastgezet of ingepakt moet worden. Hoe minder spullen hoe minder zorgen. Dus wij hebben geen grondzeil, geen luifel enz. En we gaan gewoon met de schoenen aan naar binnen. Om de paar dagen even een vegertje er doorheen en klaar. Maar....camperaars zijn heel divers en dat is prima. Je moet hierin je eigen weg zien te vinden.
Dat is een leuke van camperen, ieder doet het op zijn eigen manier.

Als wij elke dag ergens anders staan gebruiken wij de luifel zelden. Wij overnachten dan om camperplaatsen of gedoogplaatsen. Staan wij meerder dagen op een camping dan gebruiken wij de luifel wel. Deze zetten wij dan weer niet vast met stormbanden. Wij staan vaak in de bergen en rollen de luifel in als wij er niet zijn. Het weer in de bergen is soms best onvoorspelbaar.
Phlox24 schreef:
30-06-2025 13:13
Dat is een leuke van camperen, ieder doet het op zijn eigen manier.

Als wij elke dag ergens anders staan gebruiken wij de luifel zelden. Wij overnachten dan om camperplaatsen of gedoogplaatsen. Staan wij meerder dagen op een camping dan gebruiken wij de luifel wel. Deze zetten wij dan weer niet vast met stormbanden. Wij staan vaak in de bergen en rollen de luifel in als wij er niet zijn. Het weer in de bergen is soms best onvoorspelbaar.
Ja precies, de verschillen tussen camperaars zijn enorm! Zo vervelend dat er in veel groepen zo lelijk wordt gedaan over mensen die het anders doen. Je camper is te groot of te klein. Je bent stom als je op een camping staat, je bent stom als je wildkampeert. Zelden een groep gezien die zo kan zeiken op elkaar :popcorn:
Een luifel staat nog op het wensenlijstje van manlief. Maar op mijn nooit-van-mijn-leven lijstje. Ik ga van de zomer een weekje met een rugzak en een tentje door de Karpaten trekken, heerlijk met helemaal niks. Ik ervaar luifels, koelkasten enz als een ballast in mijn vakantie leven. Mijn man vindt het juist prettige basis, niet eens luxe. Dus wij verschillen met elkaar al van mening over wat mee moet :-D
Leeg
zomervlinder wijzigde dit bericht op 14-07-2025 17:35
92.94% gewijzigd
thistle schreef:
30-06-2025 14:41
Ja precies, de verschillen tussen camperaars zijn enorm! Zo vervelend dat er in veel groepen zo lelijk wordt gedaan over mensen die het anders doen. Je camper is te groot of te klein. Je bent stom als je op een camping staat, je bent stom als je wildkampeert. Zelden een groep gezien die zo kan zeiken op elkaar :popcorn:
Een luifel staat nog op het wensenlijstje van manlief. Maar op mijn nooit-van-mijn-leven lijstje. Ik ga van de zomer een weekje met een rugzak en een tentje door de Karpaten trekken, heerlijk met helemaal niks. Ik ervaar luifels, koelkasten enz als een ballast in mijn vakantie leven. Mijn man vindt het juist prettige basis, niet eens luxe. Dus wij verschillen met elkaar al van mening over wat mee moet :-D
Iedereen moet doen waar hij van geniet, wij hebben onze camper zo luxe mogelijk gemaakt, de bedoeling is deze winter zo n 3- 4 maanden weg te gaan en dan wil ik niet afzien. ( En daarna staat hij ook niet stil he)
We hebben familie met allerlei soorten campers, van kleine oudere busjes tot echt t grootste formaat bus
Iedereen geniet ervan!
Wij zijn wat ouder dan de rest en niet meer zo van het behelpen daarom hebben wij een half integraal voorzien van alle luxe, t is echt ons huisje.
We zijn gisteren teruggekomen , heb nu al weer zin om te gaan ( maar te warm de komende dagen)
Dat er anders tegen andersoortige kampeerders wordt aangekeken heb ik niet zo ervaren.
Wel kan ik verbaasd zijn wat er soms uit een klein busje komt (pa, ma , kinderen en een hond) dat vind ik mooi om te zien, hoe doen ze dat op zon kleine ruimte?( Buiten aan en uitkleden,Ik zelf zou er niet aan moeten denken)
maar deze winter stond er zo n kasteel voor ons die heb ik gegoogeld (800.000) dat vind ik ook mooi om te zien.(Maar zou ik ook niet willen hebben)
Juist de verschillen maakt t leuk .
Gerbera schreef:
30-06-2025 18:45
Wij zijn wat ouder dan de rest en niet meer zo van het behelpen daarom hebben wij een half integraal voorzien van alle luxe, t is echt ons huisje.
We zijn gisteren teruggekomen , heb nu al weer zin om te gaan ( maar te warm de komende dagen)
Heerlijk hoor, gewoon lekker doen met je camper wat bij je past.
Wij hebben naast een enorme expeditie camper gestaan. Fantastisch dat mensen dat doen, een droom weten waar te maken.
Van wat voor reisje ben je net terug gekomen?
thistle schreef:
30-06-2025 19:04
Heerlijk hoor, gewoon lekker doen met je camper wat bij je past.
Wij hebben naast een enorme expeditie camper gestaan. Fantastisch dat mensen dat doen, een droom weten waar te maken.
Van wat voor reisje ben je net terug gekomen?
Een weekendje met de kleinkinderen, dus dat was een korte, maar op zo n boerencamping met speeltuin, ze hadden t erg naar hun zin en wij ook.
Herinneringen maken.
Wij hebben vandaag onze laatste dag in Engeland, gaan strakjes met de shuttle naar Calais en dan nog een paar dagen Frankrijk. Dan hebben we er 3 weken vakantie op zitten en wat hebben we genoten! Rondreis gemaakt naar Zuid-Schotland, Noord-Engeland, Noord-Wales en nu dus op onze weg terug. Deels op (eenvoudige) campings gestaan en deels in het wild gestaan. In het wild is voor ons wat makkelijker omdat we kleiner zijn dan gewone campers, maar wel volledig zelfvoorzienend zijn.
thistle schreef:
30-06-2025 14:41
Nou inderdaad ja. Wij hebben ook een camper. Ter info voor degene die ging huren en misschien wilde gaan kopen:
De verzekering kost ca € 55 per maand.
Wegenbelasting + fijnstoftoeslag ca €100 per maand, maar wij schorsen hem als we hem langer dan een maand niet gebruiken. Dat kost iets van € 30 tegenwoordig, dus dat haal je er dan wel uit. Volgend jaar wordt de wegenbelasting wel hoger, volgens mij.
Onderhoud wisselt hier erg, maar wij gaan wel uit van gemiddeld € 1000-€ 1500 per jaar. Hij is dan ook al 25 jaar oud, dus er gaat wel eens wat kapot.
De stalling kost € 500 per jaar. In de zomermaanden staat hij buiten, dan kunnen we hem ook makkelijk zelf pakken. In de wintermaanden staat hij binnen en dan moeten we een paar dagen van tevoren laten weten dat we hem willen ophalen, dan zetten ze hem voor ons buiten. Stalling is zo ongeveer nog moeilijker te vinden dan een camper, dus als je hem niet op eigen erf kwijt kunt, raad ik je aan om eerst stalling te regelen, voor je een camper koopt. Wij hebben wel eens gedoe met een BOA gehad, toen hij tussen 2 weekendjes weg 5 dagen op straat (achteraan op een groot en verder vrijwel leeg parkeerterrein) stond, omdat we het de moeite niet vonden om hem tussendoor naar de stalling terug te brengen.

Let vooral op het gewicht, als je hem inpakt. De meeste campers zijn eigenlijk veel te zwaar, als je er met het gezin in zit, ben je al zowat overbeladen, laat staan als er nog inventaris, stoeltjes, kleding, boodschappen, water etc. mee moet. Wij zijn ook standaard flink overbeladen, maar we hebben halflege kastjes en niks overbodigs bij ons. Ook geen grondzeil, haha. Ik denk dat huurders zich vaak daar niet zo van bewust zijn, dat waren wij in elk geval niet toen we voor het eerst een camper huurden. In sommige landen kun je er flinke problemen mee krijgen als je gecontroleerd en gewogen wordt. Voor ons een risico wat we bewust nemen, omdat we er nu eenmaal niets aan kunnen veranderen, maar als je het niet weet, is het toch zonde van de kosten en het gedoe.
Wegenbelasting van een camper wordt vanaf 2026 het dubbele van wat je nu betaalt.

Zijn jullie bang als je op een openbare camperplaats staat? Ik durf het niet, omdat ik geen oog dicht doe, bij het idee dat er ‘vreemden’ komen inbreken of zoiets, terwijl ik lig te slapen.

Iemand ooit zoiets meegemaakt?
@Persdottir123, het gewicht is inderdaad heel belangrijk. Wij kamperen al ruim 15 jaar en hebben ervaren dat de controle op gewicht toeneemt door de loop der jaren. Met name in Zwitserland en Oostenrijk. Wij mochten een keer Zwitserland niet in, maar je mag dan wel gewoon omdraaien naar het land waarvan je vandaan komt. Daarna overigens weer verschillende keren naar Zwitserland geweest zonder problemen.

@Utrechtsevrouw, wij staan eigenlijk altijd op camperplaatsen of op een bergpas. Nog nooit een gevoel van onveiligheid ervaren. Wij staan ook vaak alleen en dan een beetje afgelegen. Maar ik ken wel meer mensen die dat niet durven en dat is ook prima.

Wegenbelasting betalen wij "per dag". Wij halen de camper zo kort mogelijk voor vertrek uit de schorsing en schorsen deze weer zo snel mogelijk na de vakantie. Maar ja, dat tarief verdubbeld dus wel. Onze camper is ouder dan 15 jaar, dan zijn de schorsingskosten niet zo hoog. Hopelijk gaan ze die regel niet veranderen.
Utrechtsevrouw schreef:
15-07-2025 14:57

Zijn jullie bang als je op een openbare camperplaats staat? Ik durf het niet, omdat ik geen oog dicht doe, bij het idee dat er ‘vreemden’ komen inbreken of zoiets, terwijl ik lig te slapen.

Iemand ooit zoiets meegemaakt?
Wij staan regelmatig op openbare camperplaatsen.

Wij kijken altijd op park4night of camper contact naar de recenties ( zijn het up to date recenties of van 4 jaar geleden?)
En als recensies recent en goed zijn durven we t wel aan
Voelt het niet goed dan rijden we door.

Wij hebben wel een gasdetectie aangeschaft
(Dat hoor je soms dat inbrekers gas in de camper brengen en je dan in je slaap beroven)
En extra sloten op de deuren(dat is meer voor als we weg zijn, onze sloten waren niet geweldig vonden wij, maar is s nachts natuurlijk ook extra veiligheid)

Kost natuurlijk wat,maar niet heel veel. Maar onze camper is vrij nieuw, we hopen er nog lang mee te doen.

De eerste keer vond ik t wat eng ,nu niet meer, we staan vaak op gratis plekken in t buitenland ,wel op echte officiële plekken,nooit wat gebeurt .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven