Met de auto naar italie

17-07-2013 20:44 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo alle viva-lezers, en Italie kenners ( hoop ik )

Ik en mijn vriend gaan over 2 weken naar Italie. We zitten daar op een camping, in de omgeving van Perugia ( Umbrie).

Nu hebben wij onszelf al redelijk ingelezen , waar we op moeten letten, wat er verplicht is om in de auto te hebben, hoe we gaan rijden en noem het maar op. Maar, ik zou graag ook nog wel wat tips of verhalen van jullie horen.

Ik lees namelijk toch ook wel verhalen, dat het daar lastig rijden is omdat italianen roekeloos rijden, is dit waar? Ik ben niet zo'n held om ergens te rijden waar de wegen slechter zijn , Haha.

Voornamelijk rijden we op de snelweg, maar als we daar stadjes en dorpjes bezoeken moeten we wel rijden.

Voor zover ik heb gelezen zijn Veiligheidsvestjes en een gevarendriehoek verplicht in Italie. Deze hebben we dan ook al geregeld.

Iemand nog tips, ervaringen/verhalen, Alles is welkom!!!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Liefs, Wished.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb gehoord dat ze in italie staken bij de benzinepomps.

En ze rijden er inderdaad erg roekeloos. Je moet zelf ook brutaal zijn, anders kom je er niet tussen.
Als je via Milaan gaat hou dan je hart maar vast Voor de rest is het prima te doen hoor. De wegen zijn minder goed dan in Nederland maar ook dat is prima te doen.
We komen wel langs milaan, maar dat is eigenlijk maar een stukje! Ik hoop dat het goed komt, Haha we zullen zien...

En inderdaad, ze zijn aan het staken, tegen de tijd dat wij gaan, is het waarschijnlijk allang opgelost.

Andere tips of verhalen zijn nog welkom hoor!
Als je via zwitserland gaat moet je daar een vignet voor hebben (kan je kopen bij de anwb)

Oh en tolwegen, check even welke wegen je neemt en wat het gaat kosten. Zorg voor een geschikt betaalmiddel
Ik ben 2 keer met de auto naar Umbrië geweest, op de snelwegen is het goed te doen hoor met het verkeer. In de dorpjes is het roekelozer en in de grote stad moet je niet willen rijden met de auto.

Veel plezier.
Gaan jullie via Duitsland en Zwitserland? Kijk dan ook goed waar je de pas/tunnel over/door wilt.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ja, Italianen zijn roekeloze rijders. In grote steden rijden inderdaad beter niet proberen. Af en toe moet je zelf ook gewoon je auto ertussen (durven) gooien, want ze zijn absoluut ook níet galant. Er wordt overal (en veel) getoeterd, rechts inhalen, onnodig links rijden, enorm bumperkleven, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Auto's en scooters duiken overal op (ook waar ze niet mogen rijden). En ze parkeren je klem. Op de snelweg schuiven ze ook gerust meerdere stroken tegelijkertijd op zonder hierbij richting aan te geven. Wees op je hoede. Je moet echt ogen voor én achter hebben.

De wegen zijn overigens over het algemeen goed begaanbaar hoor, zeker de snelwegen.
Wij gaan altijd via Oostenrijk, via de Fernpass, langs Innsbruck, en dan over de Brenner. Vertrek maar op tijd want het is druk in deze tijd van het jaar. zorg dat je genoeg water bij je hebt voor als je in de file komt. In duitsland en Oostenrijk zijn de wc's bij de benzinestations schoon en netjes maar in Italie niet. Ben er ook al hurktoiletten tegengekomen.

En ja de Italianen rijden rap en temperamentvol. Je hebt daar ook verkeerssituaties die je hier niet zult tegenkomen dus dan moet je wel goed opletten.

Let ook op dat er in sommige stadjes tijden gelden waarin je er niet mag rijden (op de site van de ANWB staat het uitgelegd).

Een creditcard is handig om je tol mee te betalen, anders moet je goed opletten dat je bij het poortje terechtkomt waar een handje boven staat. Daar kun je ook met geld betalen. En let so wie so op bij de tolpoorten want daar is het redelijk druk en chaotisch met auto's en vrachtwagens.

De Brenner is lang en smal. Tweebaansweg met aan beide kanten verroeste vangrail zonder vluchtstrook. Heb er mijn hart menig keer vastgehouden want vrachtwagens maar ook caravans gooien hem zo maar naar links.

Kijk even wat je moet tanken. In het buitenland heet dat nl anders.

O ja soms denk je waar zijn die tankstations gebleven (in Duitsland en in Oostenrijk) maar daar hebben ze vaak autohoven, dan moet je de snelweg af, daar ligt dan het tankstation en meestal een macdrek of een burger king.

Veel plezier
Wij zijn 3 weken geleden via Zwitserland en Milaan gereden. Geen probleem bij Milaan maar wat een werkzaamheden in Zwitserland en dan die file bij de gotthardtunnel.

Volgende keer weer over de brennerpass.

Het rijden vind ik best meevallen, en ik ben geen held op de weg.

Stakingen zijn alleen langs de snelwegen. In het dorp is gewoon te tanken.
Dankjullie wel, voor alle reacties! Daar heb ik wat aan, Alhoewel ik mijn hart nu wel vast ga houden. Hahaha

Ik ga het eerste stuk rijden, NL en Duitsland. Dat is wel te doen, de rest mag vriend rijden.

Ja, we rijden over duitsland, zwitserland en dan inderdaad Italie.

Onze auto rijd op gas, ik heb al gekeken hoe het daar heet, en we hebben ook speciale aansluitingen voor op de auto.
Volgens mij kun je op internet ook wel vinden waar je gas kan tanken op je route. Dat kan nl niet overal. En je hebt idd dat extra opzetstukje nodig.

En voor Zwitserland dus zo'n vignet dat je bij de Anwb kan kopen, kost 35 euro.

Gaan jullie overdag rijden? En ergens overnachten of willen jullie het in 1x rijden?
Hoi Janna.

Bedankt voor je reactie

Ja klopt. We hebben zowel gas als ook benzine in de auto. Dus we tanken benzine ook helemaal vol, en mocht dat echt nodig zijn kunnen we daarop verder rijden. Mocht er geen gas te tanken zijn, anders natuurlijk niet. Gas is véel voordeliger.

Kun je met zon vignet, bij alle tolwegen betalen? Of hoe werkt dat?

Nee, we rijden in de ochtend aan, rijden de nacht door, en dan moeten we zo ongeveer de volgende dag 12 á 13.uur aan komen.
Vignet is om over de autowegen te mogen rijden. Je moet nog apart tol betalen.
Vignet voor Zwitserland kun je het best kopen bij het laatste pompstation in Duitsland of vooraf in Nederland bij de ANWB. Bij de grens kan overigens ook, maar dan zul je in de rij moeten. Die plak je dan op je voorruit (en echt vastplakken, anders riskeer je een boete) en dan kan je de rest van het jaar onbeperkt op de Zwitserse wegen rijden.

Edit: voor sommige wegen en/of tunnels moet je nog weer tol betalen.
Vignet is idd een soort wegenbelasting en daarnaast heb je tolwegen in Italië.

Als je 's morgens in Italië rijdt (of je vriend) moet je alert zijn op hele vroege ochtendspits. Wij hadden dat bijv wel eens om 6u bij Milaan. Dat was even schrikken na de hele nacht amper auto's tegen gekomen te zijn.

Oh en 's nachts kan je geloof ik niet over een bergpas rijden, dus moet je door een tunnel. De Gotthardtunnel is gratis, de st Bernhard tunnel kost iets van 25 euro ofzo. (Tenminste, ik denk dat je bij een van die uit gaat komen als je door Zwitserland rijdt?)
op www.viamichelin.nl kun je je route ingeven en die geeft dan ook meteen aan waar en hoeveel tol je moet betalen. Heel handig.
quote:Janna- schreef op 17 juli 2013 @ 22:30:

De Gotthardtunnel is gratis, de st Bernhard tunnel kost iets van 25 euro ofzo. (Tenminste, ik denk dat je bij een van die uit gaat komen als je door Zwitserland rijdt?)Je hebt gelijk, ik was in de war. Heb het even weer gewijzigd.
Je mag bij het zien van dit bord:

niet verder rijden de stad in. Doe je dat wel, dan krijg je een fikse boete. Volgens mij wees iemand hierboven daar ook al op.

http://www.anwb.nl/rechts ... dossier-italiaanse-boetes

De verbodsborden staan aan de rand van het centrum van deze steden en worden daarna niet meer herhaald. Vlak achter het bord staat een camera die alle kentekens registreert.
anoniem_114059 wijzigde dit bericht op 17-07-2013 22:42
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Voor het 's nachts rijden: wij nemen een kussen en een fleece plait mee, zodat degene die niet rijdt een beetje kan slapen. En we nemen van die ice cappuccino's mee, als alternatief voor red bull. En dan 's morgens koffie bij de AutoGrill in Italië

En mocht je wel per ongeluk om 6u 's morgens bij Milaan in de ochtend spits komen. Bij ons was het zo dat we links de snelweg op kwamen, op de meest linker baan dus, en er vrij snel weer rechts af moesten. Dat was dus een goede relatie test; de een keek naar de auto's achter ons en naast ons en de ander (ik dus ) gaf snel richting aan en ging naar rechts (5 banen ofzo)... Pffff!
Autogrills zijn idd erg goed.

Qua rijgedrag vond ik Italianen heel erg meevallen (we zijn alleen in Toscane geweest). Uitzondering grotere steden, maar dat (agressiever rijden) lijkt overal ter wereld dezelfde ellende te zijn: alsof steden op sommige gebieden het slechtste in mensen boven halen.
Geen idee of je er langs rijdt, maar als je door Frankrijk gaat dien je 2 alcoholtests mee te nemen. 89ct bij de lidl nu. Wij hebben er 10 aangeschaft .
Er is (hier op de reizen pijler) ook een Italië topic trouwens! Ik zal dat topic wel even 'omhoog halen'
In Oostenrijk is het verboden om naar links richting aan te geven op een rotonde als je deze 3/4 neemt. In Duitsland en België ook overigens. Daar even op letten voordat je een boete aan je broek hebt
Wow! wat een reacties, dankjullie wel allemaal!

Ik wist niet van zon vignet. Maar óke, dan gaan we dat even regelen. We zijn er nog niet over uit of we via Zwitserland gaan of Oostenrijk. Ze zeggen dat de route via Zwitserland mooier is, maar ook drukker. We rijden natuurlijk in een vrij drukke periode. Maar hebben wel uitgerekend dat we als het goed is, in de nacht langs de ´drukke ´ steden komen.

En bedankt voor de site Cupcakegirl, waar ik het kan berekenen. Heel handig, dankjewel

En inderdaad voor onderweg nemen we deken, kussentje, eten en drinken mee. Je weet nooit hoever de volgende tankstation is.

Andere tips, verhalen of dingentjes waar we op moeten letten, hoor ik nog graag.

Liefs,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven