Misselijk van vliegangst

29-06-2021 04:31 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vlieg binnenkort met de kinderen. De vlucht duurt ongeveer 3 uur, maar ik ben er nu al misselijk van.
Het zit namelijk zo: ik hou niet van vliegen! Sterker nog, ik probeer al jarenlang vakanties die per vliegtuig zijn te vermijden.
Dit jaar trok ik de stoute schoenen aan. Ik kon dit! Na het boeken had ik een tijdje het gevoel dat ik inderdaad die vliegangst éindelijk had overwonnen.
Niks is minder waar. Hoe dichter de reis aankomt hoe zieker ik er van word.

Ik schoot net gewoon wakker uit bed. De gedachte dat ik weer in de lucht moet benam me de adem en ik moet nu al bekant kotsen.

Er is geen weg meer terug, wat kan ik doen?
(Ps medicatie waar je suf van wordt is geen optie, ik heb de verantwoordelijkheid over twee kinderen)
mabido wijzigde dit bericht op 29-06-2021 05:45
1.46% gewijzigd
MariaDeJong schreef:
29-06-2021 18:05
Die kinderen vinden een auto vakantie ook prima als ze niet anders verteld is.
En ook als ze wel anders kennen kunnen ze een autovakantie net zo prima vinden.
Sowieso, als ze binnenkort al gaat is zo'n training bij Stichting Valk toch niet nog even te realiseren voor die tijd, of kan je dat nog even snel tussendoor doen?

Er is wel een boek van Stichting Valk, dat heeft mij heel erg geholpen toen ik op mijn zestiende voor het eerst ging vliegen, want ik was doodsbang. Ik ben toen vooraf ook een paar keer met mijn ouders op Schiphol geweest om daar alvast rond te lopen en de vliegtuigen te zien vertrekken. Er was daar toen ook een flight simulator, geen idee of die er nog is, misschien dat dat ook helpt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eurus schreef:
29-06-2021 18:55
Gewoon gaan en maar even niet zo lekker zitten. Doe ik ook. Pillen neem ik niet meer en alle trainingen en boeken van Stichting Valk ken ik uit mijn hoofd; toch zit ik niet lekker.
Maar dan is het bij jou behapbaar, en ben je misschien niet alleen met je kinderen?
Eurus schreef:
29-06-2021 18:55
Gewoon gaan en maar even niet zo lekker zitten. Doe ik ook. Pillen neem ik niet meer en alle trainingen en boeken van Stichting Valk ken ik uit mijn hoofd; toch zit ik niet lekker.
Gelukkig heb je blijkbaar geen ervaring met vlieg- of andere angst.
Mij kreeg je nog niet met 10 bodybuilders op een vliegtuig. Dus gewoon gaan en even ‘niet lekker zitten’ zijn totaal niet van toepassing.
MariaDeJong schreef:
29-06-2021 18:05
Die kinderen vinden een auto vakantie ook prima als ze niet anders verteld is.
Om te beginnen is hen anders verteld. Daarnaast horen ze klasgenoten over vliegen en dan willen ze ook graag.
Attraverso schreef:
29-06-2021 20:35
Mij kreeg je nog niet met 10 bodybuilders op een vliegtuig. Dus gewoon gaan en even ‘niet lekker zitten’ zijn totaal niet van toepassing.
In angst zitten gradaties.
Ja ik heb ook vliegangst, en toch ga ik dit jaar vliegen . Zit ik relaxed? Allesbehalve. Zie ik er drie maanden vooraf tegenop? Absoluut. En toch stap ik straks in, zit ik niet lekker, en vergeet ik het weer als ik op vakantie ben. Dus wellicht voor TO ook zo.
Neemt niet weg dat het uiteraard fijn zou zijn om van de vliegangst af te zijn.
Baileyslife schreef:
29-06-2021 22:48
In angst zitten gradaties.
Ja ik heb ook vliegangst, en toch ga ik dit jaar vliegen . Zit ik relaxed? Allesbehalve. Zie ik er drie maanden vooraf tegenop? Absoluut. En toch stap ik straks in, zit ik niet lekker, en vergeet ik het weer als ik op vakantie ben. Dus wellicht voor TO ook zo.
Neemt niet weg dat het uiteraard fijn zou zijn om van de vliegangst af te zijn.
Sinds ik kinderen heb, heb ik ook dat ik met opstijgen even een naar gevoel heb.

Ik vlieg in een normaal jaar zeker 5x per maand. ;)
MariaDeJong schreef:
29-06-2021 18:04
Dan ben je echt een uitzondering. Of je hebt te zware pillen 😂
Want iedereen reageert hetzelfde op pammetjes? Ik heb ze ooit geslikt en was van een halve al zo stoned als een garnaal.
Eurus schreef:
29-06-2021 12:32
Lees het topic hier van Cygnus. Hij (en Kadanz) vliegt en zijn posts zijn heel fijn. Wellicht kan je er wat mee.

reizen/ask-the-captain-deel-2/list_messages/458290
Hier heb ik echt veel aan gehad. De laatste keren dat ik vloog heb ik zelfs niet gehuild tijdens het opstijgen.
Mabido schreef:
29-06-2021 05:49
Het is vooral de angst om neer te storten.
Het begint vanaf dat de moter van het vliegtuig aangaat, over de baan gaat rijden, dan even stilstaat en dan ineens omhoog de lucht inschiet.
Vréselijk moment.
Eens in de lucht dan gaat het even goed
(mits geen turbulentie), maar bij het landen begin ik weer angstig te worden.

Als dat zo was was je niet nu al ziek en misselijk ervan. Het is dus al lang begonnen. Ik zou echt nog een boek erover lezen en dat genoemde topic. En overwegen om niet (mee) te gaan.
Omdat je niet heel veel mogelijkheden meer hebt zou ik me enorm gaan focussen op m’n ademhaling zodra je angst erg wordt.
Puur met volle wilskracht gaan letten op de ademhaling en rustig maar continu blijven ademen. Vooral tijdens starten en landen van vliegtuig.
Verder je kinderen van tevoren uitleggen (als ze oud genoeg zijn) dat je wat angst hebt voor vliegen en wat je gaat doen tijdens opstijgen etc.
Zodat ze weten wat er gebeurt.
En misschien 1 wijntje drinken tijdens de vlucht als dat je wat zou kunnen ontspannen.
Ik heb zo’n 10 jaar geleden lastminute (haha) een vliegangst cursus gedaan bij stichting VALK. Heb ‘m niet eens af kunnen maken omdat ik al op vakantie ging. Sliep ook dagen ervoor niet en wilde serieus alles cancelen. Nog steeds vlieg ik niet graag maar ik geef het nu als cijfer 5 of 6 en eerder -2937278163.
Ik raad je echt aan dat te doen!
Susan schreef:
29-06-2021 19:10
Sowieso, als ze binnenkort al gaat is zo'n training bij Stichting Valk toch niet nog even te realiseren voor die tijd, of kan je dat nog even snel tussendoor doen?
Ik heb het tot een week voor mn vlucht nog kunnen boeken, dus het kan wel..
Als je weer eens over het idee strest probeer dan even een rust moment te pakken. Het neemt je vliegangst niet weg maar dan heb je iig het voordeel dat je niet de rest van de dag ermee zit....
Attraverso schreef:
29-06-2021 20:35
Nee klopt, vandaar dat ik schrijf over pillen die ik voorheen nam en die cursus bij Stichting Valk :facepalm:

En daarnaast, wie zegt dat de angst van TO vergelijkbaar is met jouw angst?
Je zou beter niet kunnen vliegen.
Dat is beter voor jezelf (waarom doen mensen zich dit aan) en bovenal beter voor het milieu.
Zie het als een straf voor de enorme voetafdruk die je vliegreis nalaat.
Wat zit een mens toch apart in elkaar. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd wat vliegt en ben er zelfs uitgesprongen maar flirten of een leuke vrouw aanspreken vond ik toch met ruime afstand enger! Probeer het maar zo te relativeren :)
Headphones op met binaural beats - werkt rustgevend. Ik zou ook een glaasje wijn nemen, ja ook als de vlucht vóór 12 uur is :mrgreen:
Met welke airlines vlieg je? Als je wat beenruimte hebt voelt het al wat relaxter dan de gemiddelde charter.
willem1959 schreef:
30-06-2021 14:11
Je zou beter niet kunnen vliegen.
Dat is beter voor jezelf (waarom doen mensen zich dit aan) en bovenal beter voor het milieu.
Zie het als een straf voor de enorme voetafdruk die je vliegreis nalaat.
:facepalm:
.
Je bent er al To zie ik in je airbb topic

Viel het mee?
Ik heb ook beide topics gelezen. De paniekerige puzzelstukjes vallen nu wel wat beter in elkaar. Kan me voorstellen dat je, na zo'n angstige reis, die AirBNB al helemaal niet trekt. Mijn tip zou wel zijn om te proberen je angst wat minder te tonen aan je kinderen zodat zij die paniek niet zo voelen en overnemen.
Lekker met het vliegtuig op vakantie met je kinderen en een brandende wereld achterlaten voor ze. Recordtemperaturen in NW-Noord-Amerika.

Wanneer gaan mensen nu eens snappen dat ze zelf maatregelen moeten nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven