Misselijk van vliegangst

29-06-2021 04:31 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vlieg binnenkort met de kinderen. De vlucht duurt ongeveer 3 uur, maar ik ben er nu al misselijk van.
Het zit namelijk zo: ik hou niet van vliegen! Sterker nog, ik probeer al jarenlang vakanties die per vliegtuig zijn te vermijden.
Dit jaar trok ik de stoute schoenen aan. Ik kon dit! Na het boeken had ik een tijdje het gevoel dat ik inderdaad die vliegangst éindelijk had overwonnen.
Niks is minder waar. Hoe dichter de reis aankomt hoe zieker ik er van word.

Ik schoot net gewoon wakker uit bed. De gedachte dat ik weer in de lucht moet benam me de adem en ik moet nu al bekant kotsen.

Er is geen weg meer terug, wat kan ik doen?
(Ps medicatie waar je suf van wordt is geen optie, ik heb de verantwoordelijkheid over twee kinderen)
mabido wijzigde dit bericht op 29-06-2021 05:45
1.46% gewijzigd
Wat ontzettend vervelend Mabido. Ik heb een cursus bij VALK gedaan maar hoor helaas bij de 2% die niet van de angst af is. Als je bang bent om neer te storten, heeft het misschien wel zin om je in te lezen in de techniek, procedures, en hoe ontzettend veilig vliegen is. Bij mij is het meer de angst voor de angst, en het opgesloten zitten. De VALK app heeft idd veel info, en 2 verschillende ontspanningsoefeningen. Kun je zeker downloaden (kost een paar eu) zonder cursus te hebben gedaan. Mijn ervaring is dat ik te onrustig ben voor een boek. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een puzzel (bijv. in het midden van de NCR Next) of een tijdschrift, dat zijn korte stukjes. Of tegen vreemden aan kletsen :-) Als je idd gaat, heel veel succes!!
Ellerlilalinne schreef:
29-06-2021 11:16
Ben je ook bang voor spinnen?

Dan neem je een grote dikke harige zwarte spin mee in een potje. Richt je je aandacht daar op.

#graaggedaan
Moet je die spin wel op tijd lozen, want je mag niet zomaar beesten invoeren. (kijk maar eens een aflevering Border security ;) )
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hagelslagjes schreef:
29-06-2021 11:27
Puzzelboekje met redelijk eenvoudige puzzels. Het is vrij lastig om tegelijk angstig te zijn en een puzzel te maken.
Precies, dus dan ben ik angstig en komt er niet veel van die puzzel.
Ellerlilalinne schreef:
29-06-2021 11:16
Ben je ook bang voor spinnen?

Dan neem je een grote dikke harige zwarte spin mee in een potje. Richt je je aandacht daar op.

#graaggedaan
:HA:
Cookielover schreef:
29-06-2021 10:48
Iedereen? Het is ook echt niet leuk als alle ouders in een Porsche rijden en jouw ouders in een Opel Corsa :yawnee:
Ik weet niet waar jij woont, maar ondanks dat ik in omgevingen woon waar men het allemaal heel goed heeft is een Porsche nergens een gemiddelde auto.

De Opel Corsa blijft wel een beetje jammer natuurlijk. ;)
Herkenbaar, ik vind het al spannend als ik de website van Transavia aanklik.
En toch dit jaar weer vliegen.
Het gekke is dat ik de eerste 20 jaar van mijn leven zonder angst gevlogen heb, het is echt pas later ontstaan.

Ik zie meerdere malen “simpele cursus” voorbij komen, iemand tips?
Ik zie alleen namelijk vrij dure programma’s die helaas niet vergoed worden. En zou best van mijn angst af willen!
Solomio schreef:
29-06-2021 11:12
Ow, en mijn 'advies' dat er altijd de mogelijkheid is om niet te gaan wordt ook ingegeven door de andere reacties.
Vrijwel alle reacties zijn erop gericht dat TO toch gaat.
Soms kan het echt een eye-opener zijn dat je ook gewoon kunt toegeven aan je angst.
Ik vind het juist ontzettend te prijzen dat to zich voor haar kinderen over haar angst heenzet.
DS1971 schreef:
29-06-2021 12:20
Ik weet niet waar jij woont, maar ondanks dat ik in omgevingen woon waar men het allemaal heel goed heeft is een Porsche nergens een gemiddelde auto.

De Opel Corsa blijft wel een beetje jammer natuurlijk. ;)
Ik woon in een buurt met veel miljoenenwoningen, maar hier is een verre vliegreis ook niet het gemiddelde. En een Porsche ook niet.
Lees het topic hier van Cygnus. Hij (en Kadanz) vliegt en zijn posts zijn heel fijn. Wellicht kan je er wat mee.

reizen/ask-the-captain-deel-2/list_messages/458290
MariaDeJong schreef:
29-06-2021 05:43
En ga naar je huisarts. Van 1 oxa wordt je niet volkomen sloom
Mwoah, ik gebruikte ze vroeger tijdens het vliegen (en verder nooit) en werd van een halve al zo suf als een konijn.
Cookielover schreef:
29-06-2021 12:29
Ik woon in een buurt met veel miljoenenwoningen, maar hier is een verre vliegreis ook niet het gemiddelde. En een Porsche ook niet.
Ik schreef dan ook geen verre vliegreis, maar een verre reis (waarmee ik alles bedoel waarvoor de meeste mensen liever het vliegtuig pakken dan de auto. Daar vallen dus ook de bekende all inclusives voor een paar knaken naar Turkije onder).

Toevallig weet ik dat er 1 meisje in de klas zit bij mijn oudste dochter die nog nooit heeft gevlogen. De rest dus allemaal wel. En er staan in het dorp ook genoeg goedkope woningen, dus het is echt niet zo dat iedereen hier miljonair is.

En sowieso is een vliegreis stukken bereikbaarder dan een Porsche. Voor de prijs van een reguliere onderhoudsbeurt kun je al met gemak op en neer naar Thailand en daar dan ook nog verblijven. ;)
Cookielover schreef:
29-06-2021 12:16
Precies, dus dan ben ik angstig en komt er niet veel van die puzzel.
Als ik me concentreer op een puzzel, lukt het me niet goed om angstig te zijn.
Je kunt EMDR overwegen. Ik heb dat gedaan voor mijn fileangst en het werkt snel en goed. Ik heb als een soort van 'backup' altijd Bach Rescue Remedy en een paar betablokkers in mijn tas. Maar die heb ik al heel lang niet gebruikt. B)

Vliegangst heb ik trouwens ook. Zodra ik er niet meer onderuit kom om te gaan vliegen ga ik ook daar (van tevoren) EMDR voor doen.
Waarom reageer je eigenlijk niet op het volgen van een training om je vliegangst te verhelpen? want volgens mij hebben nu meerdere mensen (inclusief mezelf) dat aanbevolen.
ch86 schreef:
29-06-2021 13:37
Waarom reageer je eigenlijk niet op het volgen van een training om je vliegangst te verhelpen? want volgens mij hebben nu meerdere mensen (inclusief mezelf) dat aanbevolen.
Ben weer terug!
Training ga ik niet meer kunnen volgen vóór de reis, misschien dat dat een optie is voor een volgende keer.
Het gaat om de aankomende reis
Mabido schreef:
29-06-2021 10:42
De pilletjes ken ik, ook ervaring mee. Maar van slechts één halve pam raak ik versuft en vak bekant in slaap.

Ik moet iets vinden dat intrinsiek werkt.
Waarom lees je dan niet wat boeken over vliegangst overwinnen? Zie de tip die ik eerder heb gegeven, maar er zijn er meer.
Hoezo je kan niet terug? Wel hoor. Gewoon annuleren en met de auto op vakantie.
Attraverso schreef:
29-06-2021 16:52
Hoezo je kan niet terug? Wel hoor. Gewoon annuleren en met de auto op vakantie.
Mijn idee ook, dan kost het maar geld

Vakantie moet leuk zijn toch?
Solomio schreef:
29-06-2021 11:12
Ow, en mijn 'advies' dat er altijd de mogelijkheid is om niet te gaan wordt ook ingegeven door de andere reacties.
Vrijwel alle reacties zijn erop gericht dat TO toch gaat.
Soms kan het echt een eye-opener zijn dat je ook gewoon kunt toegeven aan je angst.
Eens.
Eurus schreef:
29-06-2021 12:35
Mwoah, ik gebruikte ze vroeger tijdens het vliegen (en verder nooit) en werd van een halve al zo suf als een konijn.
Dan ben je echt een uitzondering. Of je hebt te zware pillen 😂
DS1971 schreef:
29-06-2021 12:23
Ik vind het juist ontzettend te prijzen dat to zich voor haar kinderen over haar angst heenzet.
Die kinderen vinden een auto vakantie ook prima als ze niet anders verteld is.
Mabido schreef:
29-06-2021 15:50
Ben weer terug!
Training ga ik niet meer kunnen volgen vóór de reis, misschien dat dat een optie is voor een volgende keer.
Het gaat om de aankomende reis
En toen je de vakantie boekte dacht je niet dat het misschien handig zou zijn om vóór deze vlucht een training te gaan volgen’?
Ik had tijdens mijn laatste vlucht 3 oxacepam ( echt serieus en heel dom) op en stond nog stijf van de angst tijdens de vlucht

Pas na de landing ging ik helemaal out
Cookielover schreef:
29-06-2021 18:06
En toen je de vakantie boekte dacht je niet dat het misschien handig zou zijn om vóór deze vlucht een training te gaan volgen’?
Echt hoor. Hoe zie je dit nou voor je dan to?!
MariaDeJong schreef:
29-06-2021 18:37
Echt hoor. Hoe zie je dit nou voor je dan to?!
Gewoon gaan en maar even niet zo lekker zitten. Doe ik ook. Pillen neem ik niet meer en alle trainingen en boeken van Stichting Valk ken ik uit mijn hoofd; toch zit ik niet lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven