Namibie, aanrader??

21-01-2011 16:29 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voor onze komende vakantie denken mijn man en ik aan Namibie als bestemming.

Wie heeft hier ook rondgereisd en wil zijn/haar ervaringen delen?

Is Namibie aan te raden en zo ja wat is mooi/leuk enz?

Zo nee, wat viel tegen?

Ik lees het graag!

O ja, wij willen graag individueel reizen, dus zelf rijden.
http://www.minbuza.nl/nl/ ... lfabetisch/N/Namibi%C3%AB

Om mee te beginnen
Ja, dat vind ik echt.
Ik ben hier geweest, vorig jaar, samen met mijn vriend. En het was geweldig, ik zou het meteen weer doen!

We hebben een auto gehuurd en hebben een rondreis van ruim 3 weken gemaakt. Het landschap is droog (buiten het regenseizoen), maar toch erg afwisselend. In bepaalde delen van het land kun je uren rondrijden zonder andere auto's tegen te komen. Het grootste risico van reizen in Namibie is dan ook autopech krijgen wanneer je in verlaten gebied bent, het is dus belangrijk om reservebanden bij je te hebben.

Wij hebben de meeste nachten gekampeerd, ook echt een aanrader. Wat voor ons de hoogtepunten waren:

- Waterberg: ontzettend mooie natuur

- Etosha: national park. veel olifanten, neushoorns en leeuwen gezien, mooie ervaring om daar rond te rijden.

- Luderitz/Kolmanskop: Luderitz is een gezellig klein plaatsje, nabijgelegen Kolmanskop is een verlaten diamantenstad. Fascinerend om te zien.

Vraag maar raak als je meer wilt weten!
Ik vond Namibie erg mooi! Je kunt daar redelijk goed zelf rijden, het is wel wennen aan de weg (gravel). Vooral de Sossusvlei en Etosha NP zijn erg mooi, verder fish river canyon, cape cross, swakopmund... Veel te zien! Misschien combineren met Botswana als je de mogelijkheid ziet, de Okavangodelta is prachtig. Wij zijn in augustus geweest, het weer was best goed, in Botswana een graad of 25, in Namibie was het in het noorden ook zoiets, aan de kust een graad of 15. s Nachts was het wel weg koud al.
Namibië is mooi, maar groot! Een aanzienlijk deel van het land is vrij onherbergzaam en heel dun bevolkt. Je kunt er soms een dag rijden en nauwelijks ander verkeer tegenkomen. Je gsm doet het ook niet overal. Daar moet je echt rekening mee houden met reizen. Maak een routeplan, boek accomodaties en bel wanneer je vertrekt naar de accomodatie om te zeggen wanneer je verwacht aan te komen, welke route je neemt en of ze alarm willen slaan als je niet aankomt.

Windhoek vond ik een oninteressante stad. Waarschijnlijk vlieg je er naartoe, maar het is niet de moeite waard om lang te blijven.

Swakopmund is een lekkere plek om even op adem te komen. Fish River Canyon, Duin 45, Cape Cross, Etosha NP zijn dé plekken om te bezoeken.

Een leuke aanrader is het boek Solitaire van Ton van der Lee!
Doen! En combineren met Botswana: Okavango Delta & Chobe park. Onwijs mooi!
Jaaaa! Gaan!!! En mocht je tijd hebben maak een combi met Botswana. Afhankelijk wat je gaat doen heb je een 4WD nodig, neem een dag rijles zodat je weet wat je ermee kan (en wat niet)

Wij hadden een Toyota yaris en dat ging ook prima soms wat omrijden. Verder staan onze ervaringen op tijnenlein.waarbenjij.nu (hoop dat dit mag) -> rond de wereld -> en dan 2x de vlag van Namibië. Ik vond Opuwo en de weg ernaartoe heel indrukwekkend. Mensen vragen om water, neem dat met liters onderweg mee. Vraag maar raak hoor als je wilt.
Ow, bedankt voor de reacties tot nu toe!!

Klinkt erg positief over het algemeen, is eigenlijk een bevestiging van wat we zelf al dachten. Ga jullie reacties eens even goed bestuderen, als ik nog vragen heb horen jullie het!
Net als mijn voorgangers, kan ik alleen maar zeggen: DOEN!!!

Ik ben er 2 jaar geleden geweest en het was een fantastische, indrukwekkende en afwisselende reis. De combi met Botswana (Chobe en Okavanga Delta) heb ik ook gemaakt en dat is een aanrader. Met een boot in de namiddag een stuk op de Chobe-rivier varen is een echte aanrader: net een natuurfilm van wat je daar vanaf het water ziet (olifanten in overvloed, nijlpaarden en verder moet je je laten verrassen).

In Namibië is de Sossusvlei (en Dune 45), Etosha en quadbiken in de duinen bij Swakopmund onder andere aanraders.
Hmm, dat quadbiken bij Swakopmund zal ik je trouwens afraden. Het vernielt een groot deel van de Namib desert, de sporen zijn zo goed als onuitwisbaar.

Dan kun je beter een ochtend in de woestijn op zoek gaan naar de 'Little 5', erg leuk om mee te maken! Google maar eens op 'living desert Namibia'.
Quadbiken bij Swakop is juist erg leuk en denk je nu echt dat jezelf dat ontzeggen veel effect zal hebben? Er wordt daar al jaaaaaaren dagelijks gequad tenslotte. Ik vond 't super om te doen.

Net als 'n ballonvlucht boven de woestijn.

Verder vond ik Sossusvlei erg gaaf. Super mooi en fotogeniek.

En dan heb je nog Etosha waar je veel wildlife ziet.

Was zelf georganiseerd en denk dat ik huiverig zou zijn alleen rond te gaan rijden. Je hebt hele afstanden buiten de bewoonde wereld. Wij hadden met de truck op 'n gegeven moment 2 lekke banden tegelijk, maar uiteraard maar 1 reservewiel. Gelukkig waren wij maar 'n half uurtje rijden van de campground vandaan, dus kon ie doorrijden. Stel je staat daar met je 4x4 met autopech nog weet ik hoever van de bewoonde wereld terwijl je geen bereik hebt met je mobieltje.
Ik had trouwens ook 'n combireis. Vertrok vanuit Kaapstad naar Namibie en dan nog naar Botswana en Zambia.

Okavango Delta vond ik één van de hoogtepunten van de reis.
Elninjoo, iedereen moet dat natuurlijk ook zelf weten en uiteraard zal het weinig effect hebben als er een paar mensen per dag minder quadbiken. Ik heb het zelf om die reden gewoon niet gedaan. Ze hebben me in Namibië luchtfoto's laten zien van dat deel van de Namib desert, dat maakte op mij genoeg indruk om het niet te doen.

Het is inderdaad belangrijk om toch wel 2 reservebanden bij je te hebben en dat is nog geen garantie. Wel is het een ontzettend avontuur om met z'n tweeën zo'n rondreis te maken. Genoeg eten en drinken bij je hebben is ook belangrijk, soms moet je lange stukken rijden zonder ergens een supermarkt/markt tegen te komen.
Van die enorm grote woestijn hebben ze gewoon 'n gebiedje wat gebruikt wordt voor toerisme. Er zijn andere delen die ongerept zijn. Lijkt me echt erg jammer om zulke toffe ervaringen te missen uit misplaatst milieuactivisme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven