Napels: vuilnisbelt??

18-01-2008 17:00 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Paar weken geleden hebben we een weekendje Napels geboekt (in maart). Alleen nu komt Napels steeds heel slecht in het nieuws doordat het afval niet meer opgehaald wordt en iedereen het op straat dumpt.

Mijn vraag: is er recentelijk iemand in Napels geweest? En was het echt zo erg??
Regering pakt vuilniscrisis Napels aan

Uitgegeven: 8 januari 2008 17:21

Laatst gewijzigd: 8 januari 2008 17:22

NAPELS - De Italiaanse regering heeft dinsdag na ruim drie uur overleg haar oplossingen gepresenteerd voor de vuilniscrisis in Napels, die een gevolg is van corruptie en onvoldoende capaciteit. De strijdkrachten gaan de stinkende afvalbergen opruimen. Zij waren maandag al begonnen.

Ook moeten alle "direct bruikbare" vuilstortplaatsen die gesloten waren, weer open. Een speciale commissaris ziet de komende maanden toe op de uitvoering van het beleid. Napels krijgt ook nieuwe vuilverbrandingsinstallaties.

Rellen

De regering-Prodi besloot tot de maatregelen na een nacht vol rellen. Boze Napolitanen uitten hun woede over de enorme rotzooi die zich sinds twee weken in de straten opstapelt.

Demonstranten

In de wijk Pianura moest de politie traangas gebruiken om honderden stenengooiende demonstranten onder controle te krijgen. Inwoners daar zijn tegen de heropening van een oude vuilnisbelt bij Pianura.

Capaciteit

De vuilverwerking in de regio Napels kampt al sinds de jaren negentig met een te kleine capaciteit. Oplosssingen worden tegengewerkt door plaatselijke politici en de Camorra, de Napolitaanse maffia.

ZIE OOK: 08/01/2008 Opnieuw spoedberaad over vuilniscrisis Napels

06/01/2008 Italiaanse regering buigt zich over afval Napels

03/01/2008 Napels 'stikt' in het vuilnis
Dankjewel Baronessa, hopelijk is het in maart weer een beetje te harden daar.

Gisteren las ik een berichtje dat het nu nog heel erg is, daarom vroeg ik me af of mensen dit met eigen ogen hebben gezien?

Of dat het journaal/de kranten het vooral aandikken en dat het in werkelijkheid nog wel meevalt.
Hai Anoukske,

Volgens het nieuws is het Italiaanse leger begonnen met het opruimen van de tonnen afval in Napels en omgeving.

Maarja de afvalverwerking in Napels is al jaren een probleem.

De vuilverwerkingscentra hebben veelal een te kleine capaciteit. De bedrijven worden tegengewerkt door plaatselijke politici en de maffia. Die doet, met hulp van corrupte bestuurders, goede zaken met vooral illegaal en milieubelastend afvalvervoer en -verwerking.

Maar er is goed nieuws in zicht; De Italiaanse regering heeft een spoedberaad gehouden. Een doorbraak was er nog niet, maar een structurele oplossing lijkt in zicht, aldus de Italiaanse media.

Een kennis van mij die vorig jaar Napels nog bezocht heeft, beaamde helaas wel het probleem.....hopelijk is het in Maart al weer lekker schoon opgeruimd!

Mocht je nog meer over Napels en omgeving willen weten;http://napels.startpagina.nl.

Alvast een hele fijne vakantie toegewenst, enne neem voor alle zekerheid maar wat knijpers mee

Liefs,

Baronessa
Ik ben een paar jaar geleden in Napels e.o. geweest toen ze ook aan het staken waren. De stank was op sommige plekken verschrikkelijk. Naast de containers lag een hoop los afval, waaronder ook etensresten. (Zelfs vis... Jakkes!) Nou moet ik zeggen dat het wel in juni was toen het ook nog eens erg heet was. Dan is het ook echt heel erg.

Hopelijk is het in maart over. Dan is het echt een stuk prettiger daar.
ik hoop voor je dat het meevalt in maart!ik ga in september.weet je al wat je allemaal wilt doen daar?mocht je nog goede tips hebben,dan wil ik het graag weten!
Ik hoop het ook... pfff ben toch wel een beetje bang dat het dan nog een vreselijke bende is, maar gelukkig zijn er ontsnappingsmogelijkheden:

- Pompeii

- de Vesuvius

- eiland Capri

We gaan iig naar Pompeii. Mikkie8: na afloop heb ik vast goede tips voor je! Op dit moment moet ik me er ook nog een beetje in verdiepen.
ja,dat staat bij ons ook op het lijstje!

en tips zijn daarna altijd welkom!

alvast veel plezier daar!
heb je een leuk hotel geboekt?

wij willen graag in mei/juni naar Napels.....
quote:anoukske schreef op 22 januari 2008 @ 10:28:

Ik hoop het ook... pfff ben toch wel een beetje bang dat het dan nog een vreselijke bende is, maar gelukkig zijn er ontsnappingsmogelijkheden:

- Pompeii

- de Vesuvius

- eiland Capri

We gaan iig naar Pompeii. Mikkie8: na afloop heb ik vast goede tips voor je! Op dit moment moet ik me er ook nog een beetje in verdiepen.

Dat is echt de moeite waard, zo mooi! Je kan er uren en uren rondlopen zonder je te vervelen. En de Vesuvius ook, het uitzicht is geweldig. Kijk wel uit met parkeren bij Pompeji (als je een huurauto hebt). Ze proberen je overal vrij agressief naar binnen te krijgen voor zo'n 5 (of meer) euro per uur. Terwijl je verderop bij de grote supermarkt gratis kan parkeren.

Op de Vesuvius is parkeren (en eventueel toiletbezoek) ook niet gratis... En je betaald een euro of zes om de krater te mogen zien. Dit vertellen ze je alleen pas als je klimmend bijna boven bent aangekomen... Echt Italiaans, haha. Maar als je al zover bent, betaal je het toch maar!

Maar... Ook op de Vesuvius (tot halverwege de berg) lag bij ons toen het afval hoog opgestapeld. Jammer.
anoukske:hoe was napels?????????viel het mee met al dat afval?en heb je nog leuke tips of andere interessante dingen????
Een kennis van mij is er pas (2 wkn geleden) op vakantie geweest, en die heeft het heerlijk gehad. Natuurlijk zijn er stukken waar het vuil hoog ligt, maar het toeristendeel is wel te doen. En deze kennis is behoorlijk kritisch........

Dus: Veel Plezier!
hoi kletsbets,bedankt voor je reactie!

alsnog ben ik nieuwsgierig naar anoukske ervaringen.
Ik ben er in 2000 geweest tijdens een 3-weekse rondreis door Italië. Eerlijk gezegd vond ik het een vreselijke stad. Inderdaad overal stapels afval. Nu waren wij er 1,5 dag en hadden wij pech dat het ook nog een christelijke feestdag was. Dat betekende dat gewoon alles (musea, winkels, restaurants) dicht zat. Het verkeer raasde langs je heen en maar toeteren. Geen auto zonder deuk. Maar wij zijn op die hele dag met de trein naar Pompeï geweest. Dat was wel de moeite waard.
quote:Ring1981 schreef op 22 januari 2008 @ 14:42:

Op de Vesuvius is parkeren (en eventueel toiletbezoek) ook niet gratis... En je betaald een euro of zes om de krater te mogen zien. Dit vertellen ze je alleen pas als je klimmend bijna boven bent aangekomen... Echt Italiaans, haha. Maar als je al zover bent, betaal je het toch maar!Zoiets is op Capri ook. Daar heb je de blauwe grot. Als je daar dan een ticket koopt voor die grot, dan vaart die boot tot de grot. Dan blijkt dat je moet overstappen in een roeibootje die de grot ingaat, maar daar moet je dus weer apart voor betalen. En ja, dat vertelden ze pas toen wij al in dat roeibootje zaten (dus ook dat bedrag maar betaald). En in dat roeibootje vaar je een klein rondje door de grot en that's it.
Hoi!

Gisteren terug gekomen uit Napels. Wat een stad! Het is bijna niet in woorden uit te drukken, we hebben zoveel gezien. Ze zeggen altijd dat Nederland druk is... Nou, bij Napels vergeleken niet hoor! Verkeersregels doen ze niet aan. Ze zitten daar met de hele familie op de scooter (vader, moeder en twee kindjes). Alles rijdt en loopt door elkaar. Een taxiritje is al een avontuur op zich! Af en toe vonden we het iets te druk worden en dan is het lekker als je je even kunt terug trekken in je hotelkamer of in een van de parken.

Maar echt geweldig om te zien. De mensen daar zijn zo vriendelijk, het eten is heerlijk en er is zoveel moois te zien. Smalle straatjes, leuke winkeltjes, mooie gebouwen.

Alleen jammer dat veel gebouwen door de uitlaatgassen zwarte aanslag hebben. Wij vonden de hoeveelheid vuilnis op de straten (over het algemeen) meevallen. Wel meer dan we in NL zijn gewend, maar ze werken er wel aan. Voor ons hotel stonden een paar vuilniscontainers, die werden elke dag geleegd.

Verder zijn we naar Herculaneum geweest (ipv Pompei). Kleiner dan Pompei, maar beter bewaard doordat er een dikkere laag lava overheen lag. Mooi om te zien. Moet je wel een half dagje voor uit trekken. En we zijn op de Vesuvius geweest. Heel mooi en even lekker weg uit de verkeersdrukte...

Al met al vond ik het helemaal super en onvergelijkbaar met andere stedentripjes die ik tot nu toe gemaakt heb. Je moet alleen wel tegen drukte (en hier en daar vuilnis) kunnen.

Nog een tip: die lelijke ubertoeristische dubbeldekkerbussen zijn wel superhandig om een groot deel van de stad te bekijken!

Nog eentje: bij restaurants vragen naar het menu del giorno of wat ze aanbevelen, dan krijg je de leukste verrassingen op je bord! (trouwens uit eten is behoorlijk goedkoop: tussen de 25 en 40 euro met z'n tweeën: menu + wijn of bier)

Mikki en Heleen: alvast veel plezier!
heey anoukske,

wat leuk om te horen dat het je zo goed is bevallen!

Herculaneum dat zal ik onthouden!!!o,ja al dat heerlijke eten!die toeristenbussen,die zijn ook gewoon handig!

hmmm,krijg er nu al zin in!bedankt voor je tips!!!!
Mikkie, ik ben ook benieuwd wat jij er van vindt! Het duurt nog even voor jij gaat toch? In ieder geval alvast veel plezier!
Hey Anouske, ben je ook aan de rand van de stad geweest? Daar wonen mensen gewoon op de vuilnisbelt en in kartonnen dozen. (met eigen ogen mogen aanschouwen)
Hi Zamirah, dat is echt vreselijk. 'Gelukkig' heb ik dat niet gezien. Wel hier en daar een grote hoop vuilnis. Het is zo treurig voor de mensen die daar wonen.

Ik ben wel aan de rand van de stad geweest, maar dat was de 'rijke' rand in het westen, langs de kust. En in het noorden bij dat grote park Capodimonte. Die wijken daar zagen er wel heel triest uit. En vanuit de trein naar Herculaneum zag het er ook niet al te gezellig uit.

Tja, in 2,5 dag kun je niet alles zien. Maar op de plaatsen waar wij geweest zijn viel het mee met de rommel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven