new York, new York
zondag 25 augustus 2013 om 11:39
Ik ga binnenkort naar New York, een week.
Wat me nu niet helemaal duidelijk is, is of ik daar met mijn pinpas/bankpas goed uit de voeten kan. Ik heb hem al wel reeds om laten zodat ie ook te gebruiken is voor die periode in Amerika.
Ik heb ook een creditkaart aangevraagd, want dit wordt toch wel echt aangeraden.
tips/adviezen van ervaringsdeskundigen zijn van harte welkom
Groetjes en een hele fijne zondag allemaal!
Wat me nu niet helemaal duidelijk is, is of ik daar met mijn pinpas/bankpas goed uit de voeten kan. Ik heb hem al wel reeds om laten zodat ie ook te gebruiken is voor die periode in Amerika.
Ik heb ook een creditkaart aangevraagd, want dit wordt toch wel echt aangeraden.
tips/adviezen van ervaringsdeskundigen zijn van harte welkom
Groetjes en een hele fijne zondag allemaal!
zondag 25 augustus 2013 om 11:44
In winkels kan je niet betalen met je pinpas, enkel met contant (gebruiken ze bijna niet) of creditcard.
Zelfs geld uit de muur (ATM) is lastig met je pinpas.
Het is zelfs zo dat ze bij de Starbucks nog vragen of je een bonnetje wil, je hoeft met CC niet een een handtekening of pincode in de toetsen.
Afgelopen keer was ik 5 dagen in NY en heb toen 80 dollar contant uitgegeven, de rest allemaal met CC.
Zelfs geld uit de muur (ATM) is lastig met je pinpas.
Het is zelfs zo dat ze bij de Starbucks nog vragen of je een bonnetje wil, je hoeft met CC niet een een handtekening of pincode in de toetsen.
Afgelopen keer was ik 5 dagen in NY en heb toen 80 dollar contant uitgegeven, de rest allemaal met CC.
zondag 25 augustus 2013 om 11:44
zondag 25 augustus 2013 om 11:46
quote:missbrice schreef op 25 augustus 2013 @ 11:43:
Je creditcard gebruiken. Hoeveel betaal je per transactie in het buitenland ? Als her veel te s zou ik daar voor een paar dag halen en in een tasje onder je kleding doen?De transactie kosten voor betalen met je CC is lager dan dat je geld uit de muur haalt, daar moet je in de VS ook extra voor betalen.
Je creditcard gebruiken. Hoeveel betaal je per transactie in het buitenland ? Als her veel te s zou ik daar voor een paar dag halen en in een tasje onder je kleding doen?De transactie kosten voor betalen met je CC is lager dan dat je geld uit de muur haalt, daar moet je in de VS ook extra voor betalen.
zondag 25 augustus 2013 om 11:46
quote:mriek83 schreef op 25 augustus 2013 @ 11:44:
Je kunt gewoon geld uit de muur halen. Pinnen in winkels weet ik niet..
Maar als ik jou was zou ik er gewoon voor zorgen dat je in NL al aan bijv. 100 dollar komt zodat je in ieder geval gelijk geld hebt als je daar aan komt (om de taxi te betalen)..Ook de taxi kan je met CC betalen, hebben ze veel liever dan dat je met contant geld aankomt.
Maar als ik jou was zou ik er gewoon voor zorgen dat je in NL al aan bijv. 100 dollar komt zodat je in ieder geval gelijk geld hebt als je daar aan komt (om de taxi te betalen)..Ook de taxi kan je met CC betalen, hebben ze veel liever dan dat je met contant geld aankomt.
zondag 25 augustus 2013 om 11:51
Niet vergeten zo snel mogelijk je credit card af te lossen anders betaal je je scheel aan rente. Bij de ING kan dat heel makkelijk via de app. Het duurt wel een paar dagen voordat je het erop ziet staan bij je creditcard, die naaiers houden het natuurlijk een paar dagen voor zichzelf om te beleggen en geld mee te verdienen.
Bij andere banken zou je even moeten uitzoeken hoe je geld overboekt van je rekening naar je creditcardrekening om af te lossen.
En ongevraagde tip: het boekje 100% New York is hartstikke leuk, vol goeie tips en wandelroutesuggesties door de stad.
Veel plezier!
Bij andere banken zou je even moeten uitzoeken hoe je geld overboekt van je rekening naar je creditcardrekening om af te lossen.
En ongevraagde tip: het boekje 100% New York is hartstikke leuk, vol goeie tips en wandelroutesuggesties door de stad.
Veel plezier!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
zondag 25 augustus 2013 om 11:53
quote:ikdus2010 schreef op zondag 25 augustus 2013 11:46 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mriek83 in "new York, new York"" class="messagelink">mriek83 schreef op 25 augustus 2013 @ 11:44</a>:</b>
Maar als ik jou was zou ik er gewoon voor zorgen dat je in NL al aan bijv. 100 dollar komt zodat je in ieder geval gelijk geld hebt als je daar aan komt (om de taxi te betalen)..</div></blockquote>Ook de taxi kan je met CC betalen, hebben ze veel liever dan dat je met contant geld aankomt. Ik had geen CC destijds en er werd absoluut niet moeilijk gedaan over contant in de taxi.
Maar als ik jou was zou ik er gewoon voor zorgen dat je in NL al aan bijv. 100 dollar komt zodat je in ieder geval gelijk geld hebt als je daar aan komt (om de taxi te betalen)..</div></blockquote>Ook de taxi kan je met CC betalen, hebben ze veel liever dan dat je met contant geld aankomt. Ik had geen CC destijds en er werd absoluut niet moeilijk gedaan over contant in de taxi.
zondag 25 augustus 2013 om 12:15
Zelfs al kan je een pinpas gebruiken, bij de meeste banken is het beduidend goedkoper om een creditcard te gebruiken om te betalen in de VS.
In het algemeen (maar er zijn banken waar het anders is) is betalen in een winkel het goedkoopste met creditcard, en geld afhalen uit de muur met pinpas (maar nog altijd duurder dan betalen met cc). Althans voor kaarten van Belgische banken.
Kijk dus goed de kosten van je bank na!
In het algemeen (maar er zijn banken waar het anders is) is betalen in een winkel het goedkoopste met creditcard, en geld afhalen uit de muur met pinpas (maar nog altijd duurder dan betalen met cc). Althans voor kaarten van Belgische banken.
Kijk dus goed de kosten van je bank na!
zondag 25 augustus 2013 om 12:19
Wij hebben het meeste gewoon cash betaald,het vliegt er ongemerkt heel heel snel doorheen daar
Koop een metrokaart voor een week.Bij ons werden hoe langer we er waren de stukken met de metro steeds langer en het lopen steeds korter.
The top of the rock is heel gaaf,wij hadden een sunrise/sunset kaart dus mochten er s'morgens en sávonds op.
Mooier uitzicht dan vanaf Empire state vond ik.
Met de metro naar Brooklyn en terug lopen over de brug was ook heel gaaf.
En een fiets huren en door Central Park fietsen op zondag!
Veel plezier in elk geval!
Koop een metrokaart voor een week.Bij ons werden hoe langer we er waren de stukken met de metro steeds langer en het lopen steeds korter.
The top of the rock is heel gaaf,wij hadden een sunrise/sunset kaart dus mochten er s'morgens en sávonds op.
Mooier uitzicht dan vanaf Empire state vond ik.
Met de metro naar Brooklyn en terug lopen over de brug was ook heel gaaf.
En een fiets huren en door Central Park fietsen op zondag!
Veel plezier in elk geval!
zondag 25 augustus 2013 om 12:35
ik ben net terug uit new york en heb een tijd in amerika gewoond. Het ligt aan het soort pas die je hebt. Bij de rabobank moet je bijvoorbeeld de landen aankruizen op de website waar je heen gaat zodat je daar kunt pinnen. Vraag even bij je eigen bank hoe dit bij hen zit. Daarnaast heb je een creditcard nodig om je ESTA formulier aan te vragen, maar verder heb ik in amerika geen gebruik gemaakt van mijn creditcard.
Per keer dat ik geld ging pinnen bij een ATM kostte dit me tussen de 1.80 en 3 dollar, dus dat vond ik goed te doen.
Per keer dat ik geld ging pinnen bij een ATM kostte dit me tussen de 1.80 en 3 dollar, dus dat vond ik goed te doen.
zondag 25 augustus 2013 om 13:29
Als je maar een week naar New York gaat is het denk ik verstandig om je dagen van te voren goed in te plannen. Er is zoveel te zien. Een aantal tips:Met de NYC Pass krijg je op veel plekken veel korting (dat scheelt je bv zo'n 20 dollar p.p. om de top van het Empire State Building te bekijken.Je kunt een metrokaart voor de hele week kopen en New Yorkers zijn gezellig om mee te kletsen. Manhattan is te groot om alles te voet te doen en met een metrokaart bespaar je veel tijd en taxikosten.Politieagenten zijn erg vriendelijk, je kunt hen dan ook vanalles vragen en ze helpen je graag.Voor je in een kroeg iets gaat drinken is het verstandig eerst de prijslijst te bekijken, sommige kroegen zijn peperduur, andere niet en ik vind dat van de buitenkant slecht zichtbaarFooien zijn gebruikelijk in New York. In veel horeca gelegenheden heeft het personeel geen salaris, maar werkt voor de fooi.South of Houston Street (SoHo) is natuurlijk een bekende plek om te shoppen.Je kunt met de veer naar Liberty Island. Het vrijheidsbeeld vind ik niet zo interessant en zou daar niet zo lang blijven. Je moet daar ook erg lang wachten ivm veiligheidsmaatregelen. Je kunt dat tripje wel prima combineren met Ellis Island, maar trek voor dit eiland wel tenminste een uur of 4 uit, want daar is echt veel te zien en ik vond het zeer indrukwekkend.In Madison Square Garden kun je ijshockey en basketball wedstijden kijken, erg leuk en ook zonder sportliefhebber te zijn. Wel op tijd komen want het is er erg druk (er komen trouwens alleen supporters van de thuisploeg).Bij Central Park kun je fietsen huren, dat is misschien even wennen, maar wel erg leuk en dan kun je natuurlijk ook het hele park zien (aan de rand ligt het bekende Solomon Guggenheim Museum).Het avond- en nachtleven wordt sterk bepaald door wat geprogrammeerd is (van tal van musicals op Broadway tot bekende artiesten die in een kleine kroeg optreden of concerten in Carnegie Hall). Het is verstandig ter plekke goed te informeren, anders kom je misschien weer thuis en heb je iets heel moois gemist.In het Intrepid Sea kun je een vliegdekschip, onderzeeër en tal van straaljagers van binnen en van buiten bekijken (bekijk ook met streetview).
Leven en beleven
zondag 25 augustus 2013 om 13:31
zondag 25 augustus 2013 om 17:46
Een creditcard heb je in New York niet perse nodig. Zeker niet als je geen auto gaat huren. Voor geld opnemen kan het inderdaad wel makkelijk zijn, ik had toen ik er was geen creditcard. Had vooraf in Nederland geld gewisseld. En in sommige winkels is men zelfs bereid euro's aan te nemen.
Wat heel mooi is om te zien is het American Museum of Natural History (en dan zeker de ruimte waar de dino's staan).
Zoals al genoemd, zowel het Empire State Building als General Electrics Building zijn zeer zeker de moeite waard om bovenop te staan. Een heldere dag zonder bewolking is dan wel aan te raden.
De Public Library, Rockefeller plaza, Grand Central Station, Central Park. In Central Park lopen trouwens eekhoorn rond, het is leuk als je die op de foto weet te krijgen (ben ik toen 'n kwartier mee bezig geweest).
Kerk/kathedraal St. John the Divine is mooi. Hier worden ook rondleidingen gegeven met uitleg over het een en ander.
Iets wat ik zeker zou doen, is een rondvlucht met een helicopter over de stad. Duurt 20 tot 30 minuten. Heel mooi uitzicht. Kostte in 2009 wel 160 dollar, en ik vond het dat zeer zeker waard.
De ferry naar Staten Island en weer terug is ook mooi. Dan heb je vanaf de boot een mooi uitzicht op Manhatten, wat mooie foto's kan opleveren. Je vaart dan ook langs het vrijheidsbeeld. Dit tochtje is gratis.
Veel dingen zijn al genoemd.
Wat ik zelf makkelijk vond om te doen is een lijstje maken met alles wat ik wilde zien en doen. Vervolgens kijken wat redelijk bij elkaar in de buurt ligt. Dan hoef je niet onnodig met de metro, taxi of te lopen.
Wat heel mooi is om te zien is het American Museum of Natural History (en dan zeker de ruimte waar de dino's staan).
Zoals al genoemd, zowel het Empire State Building als General Electrics Building zijn zeer zeker de moeite waard om bovenop te staan. Een heldere dag zonder bewolking is dan wel aan te raden.
De Public Library, Rockefeller plaza, Grand Central Station, Central Park. In Central Park lopen trouwens eekhoorn rond, het is leuk als je die op de foto weet te krijgen (ben ik toen 'n kwartier mee bezig geweest).
Kerk/kathedraal St. John the Divine is mooi. Hier worden ook rondleidingen gegeven met uitleg over het een en ander.
Iets wat ik zeker zou doen, is een rondvlucht met een helicopter over de stad. Duurt 20 tot 30 minuten. Heel mooi uitzicht. Kostte in 2009 wel 160 dollar, en ik vond het dat zeer zeker waard.
De ferry naar Staten Island en weer terug is ook mooi. Dan heb je vanaf de boot een mooi uitzicht op Manhatten, wat mooie foto's kan opleveren. Je vaart dan ook langs het vrijheidsbeeld. Dit tochtje is gratis.
Veel dingen zijn al genoemd.
Wat ik zelf makkelijk vond om te doen is een lijstje maken met alles wat ik wilde zien en doen. Vervolgens kijken wat redelijk bij elkaar in de buurt ligt. Dan hoef je niet onnodig met de metro, taxi of te lopen.
zondag 25 augustus 2013 om 18:29
Wij hadden ook een weekkaart voor de metro gekocht, maar hebben het geld er niet uit gehaald (6dagen). Niet dat dat erg was natuurlijk, maar je moet dus wel een beetje inschatten hoe vaak je denkt de metro te gebruiken.
Wij hadden elke dag een ander gebied dat we bezochten, en dus zo dat we alles te voet konden doen. Wij hadden wel schitterend weer, bij regen zouden we misschien sneller de metro genomen hebben.
En vaak was het ook zo dat op momenten dat onze voeten echt pijn deden, naar de namiddag/avond toe, dat dat ook net de spitsuren van de metro zijn, en daar hadden we ook geen zin in. Dus dan maar even op een bankje zitten en daarna terug wandelen.
Wij hadden elke dag een ander gebied dat we bezochten, en dus zo dat we alles te voet konden doen. Wij hadden wel schitterend weer, bij regen zouden we misschien sneller de metro genomen hebben.
En vaak was het ook zo dat op momenten dat onze voeten echt pijn deden, naar de namiddag/avond toe, dat dat ook net de spitsuren van de metro zijn, en daar hadden we ook geen zin in. Dus dan maar even op een bankje zitten en daarna terug wandelen.