Noodbehandeling Malaria

13-06-2018 16:06 42 berichten
Aankomende zomer gaan we naar Thailand, Laos en Cambodja op vakantie. Voor sommige gebieden wordt aangeraden om een noodbehandeling malaria mee te nemen.

Die neem je dan, als je daar naar het ziekenhuis bent geweest en ze malaria hebben vastgesteld. Maar waar ik nu gewoon nieuwsgierig naar ben, hebben ze die medicijnen daar in het ziekenhuis niet gewoon ??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gehoord dat je voor die landen een noodpakket mee moet nemen (en ben er al een keer of 7 geweest en ben ook veel in niet-toeristische gebieden geweest). Ik smeerde me wel altijd heel goed in met Deet, en droeg in de jungle altijd lange broeken en shirts.

Overigens ben ik zowel in Thailand als in Cambodja in het ziekenhuis beland en de zorg viel me daar juist enorm mee.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
nursy schreef:
14-06-2018 14:22
Advies over zuidelijk Afrika. Als je koorts hebt laat je meteen testen. Dus niet even afwachten zoals je in NL zou doen. Even aankijken is er niet bij. Ik heb 5 jaar ergens in Afrika gewoond waarvan 4 met een kindje. Die malaria testen kun je op heel veel plekken laten doen (bij kleine klinieken al, waar je geen arts hebt maar een lab tech en soort van verpleegkundige)
Duidelijk. Slikken inwoners van die landen ook medicijnen of doen ze alleen behandelingen? En zo’n test geeft dan ook gelijk duidelijkheid?
lux- schreef:
14-06-2018 10:34
Gaat niet zozeer om de gezondheidszorg, maar om het feit dat malaria endemisch is in Malawi, en niet in Cambodja voor zover ik weet.
Ah oké, dan begrijp ik het.
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 14:45
Duidelijk. Slikken inwoners van die landen ook medicijnen of doen ze alleen behandelingen? En zo’n test geeft dan ook gelijk duidelijkheid?
De lokale bevolking gebruikt geen profylaxe, sommige hebben wat immuniteit opgebouwd en mensen gaan dood hè van malaria omdat ze geen geld hebben of omdat ze niet snel genoeg naar het ziekenhuis gaan. Met name kinderen onder de vijf.
Ze testen meestal je bloed door een prik in je vinger, deze leggen ze met een inkt onder een microscoop. De uitslag is niet 100% zeker als deze negatief is omdat de parasieten ook wel eens in je lever kunnen 'schuilen' en dan niet perse in je bloed zitten. (dit is medische termen vergemakkelijken hè dus erg kort door de bocht). Ik heb ooit malaria behandeling gekregen terwijl er niets zichtbaar was omdat we het risico wilde uitsluiten (ik was zwanger). Dus bij twijfel wordt het ook wel eens gegeven als ze niets in je bloed zien.
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 14:45
Inwoners hebben vaak verworven immuniteit
https://nl.medipedia.be/malaria/behande ... niteit_621

En ja, een bloedtest kan direct malaria uitwijzen of uitsluiten.
(edit: info hierboven van nursy is vollediger)

Waar twijfel je precies over? Wel of niet preventief slikken? Wel of geen noodmedicatie?
Laat je gewoon goed voorlichten. Je moet het serieus nemen, maar ook niet onnodig bang laten maken.

In een ander topic heb ik de tip gekregen van Vaccinatiecentrum wageningen.
Zij houden gratis malaria spreekuren. Wij zijn er erg prettig geholpen.
anoniem_364908 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 15:20
Reden: info hierboven van nursy is vollediger
3.07% gewijzigd
maledive schreef:
14-06-2018 12:09
Volgens mij klopt dit niet.
Het is juist wel een vervanging. Je kiest ofwel voor profylaxes ofwel voor een noodbehandeling. Meestal is de noodbehandeling namelijk dezelfde medicatie als de profylaxe alleen in een andere dosering. Het probleem van resistentie wordt hiermee niet opgelost.
In beide gevallen (profylaxes of noodbehandeling) zul je bij symptomen alsnog zo snel mogelijk naar een ziekenhuis moeten.

Ik zie het vooral als een risico afweging:
- kans op krijgen van malaria (=zeer klein)
- impact van malaria las ik het wel krijg (=redelijk hoog)

Die afweging moet je zelf maken. Ik zou het niet gek vinden als je ervoor kiest om geen noodbehandeling mee te nemen omdat het risico erg klein is, en de kans dat je niet in een ziekenhuis kan geraken ook erg klein is. Maar goed daarnaast is het ook een kleine moeite om het wel mee te nemen.

Ik kreeg voor (bepaalde gebieden van) Thailand hetzelfde advies. Volgens mij is het risico daar nóg kleiner.
Wij hebben ervoor gekozen om alleen noodmedicatie mee te nemen voor onze 1-jarige. (Kans op malaria nog steeds vrijwel nihil, impact als hij het wel krijgt extreem hoog)
Voor onszelf (gezonde volwassenen) en onze gezonde zoon van 9 nemen we verder niks mee. (nou ja, wel anti-mug maatregelen maar dat lijkt me vanzelfsprekend)
Volgens mij niet hoor.
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... ehandeling
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
gioia82 schreef:
14-06-2018 14:32
Ik heb nog nooit gehoord dat je voor die landen een noodpakket mee moet nemen (en ben er al een keer of 7 geweest en ben ook veel in niet-toeristische gebieden geweest). Ik smeerde me wel altijd heel goed in met Deet, en droeg in de jungle altijd lange broeken en shirts.

Overigens ben ik zowel in Thailand als in Cambodja in het ziekenhuis beland en de zorg viel me daar juist enorm mee.
helemaal dit.
guppekop schreef:
14-06-2018 16:07
helemaal dit.
+ 1000
lux- schreef:
14-06-2018 15:56
Volgens mij niet hoor.
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... ehandeling
Excuus, ik lees het.

Ik ga uit van onderstaande:
https://www.ggdreisvaccinaties.nl/noodb ... ng-malaria
In dit geval is het dus wel ter vervanging van preventief malariapillen slikken.
Dat is volgens mij vrij gangbaar advies in grote delen van Azië en Zuid-Amerika. Wellicht dat Afrika anders is.
Bedankt iedereen voor jullie reacties. we neigen in ieder geval heel erg naar niet meenemen. We gaan geen rare dingen doen op vakantie en zijn altijd wel binnen 24 uur in een ziekenhuis (gaan nb nog georganiseerd ook).

het gaat me niet om het geld overigens. Maar heb wel een hekel aan medicijnverspilling.

Ik had het overigens van deze website:
https://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria-thailand/
maledive schreef:
14-06-2018 22:30
Excuus, ik lees het.

Ik ga uit van onderstaande:
https://www.ggdreisvaccinaties.nl/noodb ... ng-malaria
In dit geval is het dus wel ter vervanging van preventief malariapillen slikken.
Dat is volgens mij vrij gangbaar advies in grote delen van Azië en Zuid-Amerika. Wellicht dat Afrika anders is.
Ah ja die vorm kende ik dan weer niet. Alleen die uit mijn link.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik ben in een ziekenhuis in Laos geweest en dat was echt zeeeer primitief. Medicatie soms (jaren) over de datum. Een reisgenoot had een geïnfecteerde wond en moest voor behandeling terug naar Thailand. In Thailand is de gezondheidszorg echt top. Daar ben ik bij een artsenpraktijk geweest en prima behandeld. Alleen geen idee wat ik precies voor pillen kreeg, vijf verschillende soorten. Maar het werkte wel.
In Laos en Combodja wilden mensen bewust of onbewust ook wel eens niet goed meewerken. Laos heeft veel geweld van de VS te verduren gehad en mensen zijn dat nog niet vergeten. Lijkt mij niet fijn om als je hulp nodig hebt, hier mee te maken te krijgen. Ik zou als ik jou was dus wel wat meenemen.
RogerPriddy schreef:
16-06-2018 13:12
In Laos en Combodja wilden mensen bewust of onbewust ook wel eens niet goed meewerken. Laos heeft veel geweld van de VS te verduren gehad en mensen zijn dat nog niet vergeten. Lijkt mij niet fijn om als je hulp nodig hebt, hier mee te maken te krijgen. Ik zou als ik jou was dus wel wat meenemen.
Huh, dat heb ik daar echt nog nooit meegemaakt, iedereen is juist superaardig en behulpzaam, in beide landen.
mayou schreef:
16-06-2018 17:50
Huh, dat heb ik daar echt nog nooit meegemaakt, iedereen is juist superaardig en behulpzaam, in beide landen.
Ook een beetje off-road geweest? In gebieden waar nauwelijks toeristen komen? Heb er een tijdje rondgezworven en met name oudere mensen in Laos waren niet altijd even vriendelijk. Verkeerde kant op sturen enzo. Maar wederom, zeer begrijpelijk als je iets van de geschiedenis weet (waar ze je ook graag aan helpen herinneren). En misschien kwam het wel door ons zelf hoor :hype en in Cambodja is een bekende truc van chauffeurs om te doen alsof ze de weg niet weten en je dan de hele avond rondrijden en daar dan wel geld voor willen zien. Zulk soort scams vaker meegemaakt, in alle drie de landen. Maar overgrote meerendeel van de mensen was hartstikke aardig!
RogerPriddy schreef:
16-06-2018 20:52
Ook een beetje off-road geweest? In gebieden waar nauwelijks toeristen komen? Heb er een tijdje rondgezworven en met name oudere mensen in Laos waren niet altijd even vriendelijk. Verkeerde kant op sturen enzo. Maar wederom, zeer begrijpelijk als je iets van de geschiedenis weet (waar ze je ook graag aan helpen herinneren). En misschien kwam het wel door ons zelf hoor :hype en in Cambodja is een bekende truc van chauffeurs om te doen alsof ze de weg niet weten en je dan de hele avond rondrijden en daar dan wel geld voor willen zien. Zulk soort scams vaker meegemaakt, in alle drie de landen. Maar overgrote meerendeel van de mensen was hartstikke aardig!
Vrijwel alleen maar off the beaten track geweest. Ben niet zo van de grote steden. Dat mensen je soms de verkeerde kant op sturen komt grotendeels omdat ze juist wel behulpzaam willen zijn en 'nee weet ik niet' gezichtsverlies betekent. Ik heb jaren in ZO Azië gewoond en het in meer landen meegemaakt. Typisch dat jij dat verbindt met het verleden van beide landen. Ik vond ze juist vriendelijk en open daarover (na gesprekken met locals) en absoluut niet rancuneus.
mayou schreef:
17-06-2018 07:56
Vrijwel alleen maar off the beaten track geweest. Ben niet zo van de grote steden. Dat mensen je soms de verkeerde kant op sturen komt grotendeels omdat ze juist wel behulpzaam willen zijn en 'nee weet ik niet' gezichtsverlies betekent. Ik heb jaren in ZO Azië gewoond en het in meer landen meegemaakt. Typisch dat jij dat verbindt met het verleden van beide landen. Ik vond ze juist vriendelijk en open daarover (na gesprekken met locals) en absoluut niet rancuneus.
Wat gaaf dat je ook wat meer van de gebaande paden bent gegaan. Ik vond het echt een prachtig land.
Ik snap wat je bedoelt met dat mensen in Azië je mogelijk een verkeerde kant op wijzen om geen gezichtsverlies te lijden. Dit ging om andere situaties waar helaas wel degelijk kwade wil uit bleek. Ik ga de situaties niet opschrijven ivm mijn privacy. Het ging in beide gevallen om oudere mensen. Ze hadden een bepaalde gezichtsuitdrukking mede waardoor ik de link (onterecht?) heb gelegd met het verleden. De bombardementen lijken in elk geval nog levendig in het geheugen van mensen te zitten. Heel begrijpelijk overigens. Het land is zwaar gebombardeerd en tot op de dag van vandaag liggen er bijvoorbeeld ook nog mijnen. En misschien heb ik mij onbewust wel heel asociaal gedragen? Dat kan natuurlijk ook. Al probeerde ik altijd respectvol te zijn, bijvoorbeeld door enkel geheel gekleed te gaan zwemmen. Bikini’s worden vaak niet gewaardeerd in minder toeristische gebieden. Anyway, ik zou dus wel medicatie meenemen, omdat uit mijn ervaring is gebleken dat je niet altijd uit kan gaan van hulp van locals. Dat is een persoonlijke ervaring.
Ja geweldig daar, zowel Laos als Cambodja (Laos iets meer!). Wat jij hebt meegemaakt herken ik niet (gelukkig), ben blij dat het niet je mening over Laos heeft beïnvloed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven