Olifanten Thailand
zondag 22 juni 2025 om 18:41
Volgende maand gaan wij naar Thailand en we willen graag een olifantenopvang bezoeken. Bij voorkeur in Chiang mai of ko Samui.
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
Ik heb al veeeeel gegoolged, maar ik kom er maar geen wijs uit. Dan lijkt het eerst ethisch verantwoord, maar blijkt het uiteindelijk toch weer een touristtrap.
Ik hoopte dat er hier misschien iemand aanraders heeft vanuit eigen ervaring?
Welke is leuk om te bezoeken en goed voor de dieren?
vrijdag 27 juni 2025 om 15:01
Mwaaah die toerist betaalt vooral mee aan de safari-industrie die zich steeds verder ontwikkeld. In sommige landen is het redelijk goed geregeld maar in de meeste Afrikaanse landen worden enkele rijken vooral nog rijker. In Tanzania is dat bv een of andere sjeik uit Dubai.blijfgewoonbianca schreef: ↑27-06-2025 11:58Maar die toerist in Tanzania betaalt wel (in)direct mee aan beschermingsprogramma’s tegen stroperij. En aan het verbeteren van de leefomstandigheden van de lokale bevolking. Elk nadeel heeft zijn voordeel. En andersom.
vrijdag 27 juni 2025 om 16:07
Interessante discussie. Wij gaan naar Zuid-Afrika op vakantie, vooral voor de dieren.
Er zijn een aantal 'highlights' waar we niet naartoe gaan, zoals de plek waar je olifanten kan aaien, met haaien kan zwemmen etc. We bezoeken 1 plek waar ze o.a. dieren opvangen, fokken en weer uitzetten in het wild. Volgens alle reviews was dit een ethisch, goed bedrijf.
Daarnaast gaan we veel dieren zien in het wild. En we geven veel geld uit, wat toch echt voor een groot deel bij de bewoners terechtkomt. Vooral lokale hotels, huisjes en restaurants, betalen wildpark fees, we zullen boodschappen doen in de supermarkten etc. Een land als zuid-afrika haalt wel degelijk een stuk van hun landelijk inkomen door toerisme. En allle wildparken worden daardoor wel beschermd.
Helaas zijn er nog steeds mensen bereid om heel onethische dingen te doen. Er bestaan bijboorbeeld leeuwen progamma's waar je welpen kan aaien, en als de leeuwen daar te oud voor zijn, worden ze aangeboden voor de jacht. Vaak doen deze programma's net alsof de welpen uitgezet worden, of verkopen ze zich als een ecologische opvang.
Zolang steeds meer mensen hier bewust van worden en niet meedoen met de onetische programma's, wordt dat wel steeds minder. En ze worden in sommige landen steeds meer verboden.
Er zijn een aantal 'highlights' waar we niet naartoe gaan, zoals de plek waar je olifanten kan aaien, met haaien kan zwemmen etc. We bezoeken 1 plek waar ze o.a. dieren opvangen, fokken en weer uitzetten in het wild. Volgens alle reviews was dit een ethisch, goed bedrijf.
Daarnaast gaan we veel dieren zien in het wild. En we geven veel geld uit, wat toch echt voor een groot deel bij de bewoners terechtkomt. Vooral lokale hotels, huisjes en restaurants, betalen wildpark fees, we zullen boodschappen doen in de supermarkten etc. Een land als zuid-afrika haalt wel degelijk een stuk van hun landelijk inkomen door toerisme. En allle wildparken worden daardoor wel beschermd.
Helaas zijn er nog steeds mensen bereid om heel onethische dingen te doen. Er bestaan bijboorbeeld leeuwen progamma's waar je welpen kan aaien, en als de leeuwen daar te oud voor zijn, worden ze aangeboden voor de jacht. Vaak doen deze programma's net alsof de welpen uitgezet worden, of verkopen ze zich als een ecologische opvang.
Zolang steeds meer mensen hier bewust van worden en niet meedoen met de onetische programma's, wordt dat wel steeds minder. En ze worden in sommige landen steeds meer verboden.
vrijdag 27 juni 2025 om 16:30
Ik wens je een mooie vakantie hoor. Maar de toeristische sector is voor een groot gedeelte in handen van rijke witte families. Ja, dat is ook lokale bevolking.aliana schreef: ↑27-06-2025 16:07En we geven veel geld uit, wat toch echt voor een groot deel bij de bewoners terechtkomt. Vooral lokale hotels, huisjes en restaurants, betalen wildpark fees, we zullen boodschappen doen in de supermarkten etc. Een land als zuid-afrika haalt wel degelijk een stuk van hun landelijk inkomen door toerisme. En allle wildparken worden daardoor wel beschermd.
Het wordt vast fantastisch, je gaat heerlijk genieten, je maakt bewuste keuzes, dat is allemaal prima. Maar maak jezelf en anderen niet wijs dat je met jouw reis een filantropische instelling bent geworden.
vrijdag 27 juni 2025 om 16:49
Ik vind het nadenken over toerisme ook erg leuk en interessant. Ook wat hierin je eigen behoeften (en ook je eigen hypocrisie) zijn. Want het is natuurlijk altijd makkelijker iets of iemand anders te bekritiseren waar je zelf toch al geen behoefte aan hebt. Ik heb bijvoorbeeld nagedacht hoe het komt dat mijn behoefte om ver te reizen echt helemaal verdwenen is. Ik dacht altijd, als de kinderen 7+ zijn gaan we ook verre reizen met ze maken! Inmiddels zijn ze allebei 10+ en los van dat ze er zelf niet naar talen is mijn eigen behoefte helemaal weg. Dan vraag ik mij dus af, waarom dacht ik dat vroeger wel dan? Alleen voor de bucketlist?
Het scheelt denk ik wel al enorm dat ik nul behoefte heb aan bepaalde "wilde" of "exotische" dieren. Dan vallen veel bestemmingen al af. Hoef niet te duiken of snorkelen voor de vissen, niet naar Afrika voor de Big Five, niet naar de tropen voor de bijzondere insecten, vogels, reptielen. Niet naar Azië voor de olifanten. Ik denk dat als je dat soort dingen wel graag wil dat je dan al snel bij verdere reisbestemmingen uitkomt. Alles wat ik zoek vind ik in Europa.
Het scheelt denk ik wel al enorm dat ik nul behoefte heb aan bepaalde "wilde" of "exotische" dieren. Dan vallen veel bestemmingen al af. Hoef niet te duiken of snorkelen voor de vissen, niet naar Afrika voor de Big Five, niet naar de tropen voor de bijzondere insecten, vogels, reptielen. Niet naar Azië voor de olifanten. Ik denk dat als je dat soort dingen wel graag wil dat je dan al snel bij verdere reisbestemmingen uitkomt. Alles wat ik zoek vind ik in Europa.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in