op reis met of zonder kind

08-02-2019 09:35 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
***gewist***
Blijkbaar een te gevoelig onderwerp.
Jammer voor de maturiteit van dit forum, op andere forums kan deze vraag overigens wel zonder elkaar in de haren te vliegen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-02-2019 14:50
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
94.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
08-02-2019 10:35
Echter kan ons dochtertje van 2 jaar dan niet mee.
Kan niet mee? Kan wel, jullie (je man) wil het niet, dat is iets anders


Argumenten van mijn man:
- Het werk verhindert ons om deze reis in de toekomst nog te kunnen doen.

Ik vind dat ook gek, staat het in je contract dat je maximaal 7 dagen aaneengesloten vrij mag zijn? Er zijn altijd mogelijkheden hoor, niemand is uiteindelijk onmisbaar, dat er dingen geregeld moeten worden staat vast, misschien in jouw werk meer dan bij anderen maar ik geloof niet dat het onmogelijk is (je hebt ook 4 maanden verlof gehad rondom de geboorte van je dochter). Wat nu als je langer dan een week ziek bent oid?

Ik weet niet of het in je contract staat maar zou het nog eens nakijken anders.

- Ons kind zal een veel leukere tijd hebben bij de grootouders dan 3 weken meegesleurd te worden in een camper
Dat ligt een beetje aan jullie manier van vakantievieren. Ik geloof dat wij prima 3 weken in een camper hadden kunnen rondtrekken toen onze dochter 2 was. Natuurlijk hadden we dan anders vakantie moeten houden dan met zijn tweeen. Een avondje met zijn twee op pad is natuurlijk niet mogelijk.

- Als we haar zouden meenemen dan zou dit meer voor onze emoties zijn ipv de emoties van het kind.
Jullie kind zal het vast prima hebben bij opa en oma. Maar ze kan het ook prima naar haar zin hebben op vakantie met jullie. Kinderen van 2 zijn over het algemeen flexibel. Er zijn mensen die met een kind van 2 een paar maanden op reis gaan door verschillende landen. Dan moet 3 weken noorwegen ook mogelijk zijn. Natuurlijk geldt weer, een vakantie met kind is anders dan zonder kind.

- Het is praktisch onhaalbaar om een kind van 2 jaar 3 weken mee te nemen in een camper
Omdat? Er zijn echt wel (veel) campers waarin dit mogelijk is.

- op reis gaan met kinderen in een streek die je niet kent en niet voorzien is voor kinderen is gevaarlijk en je zal haar 24/7 in het oog moeten houden. In een vakantiehuisje kan je haar nog alleen laten spelen, maar in een camper is dit geen optie.
In de camper zal ze juist best alleen kunnen spelen als ze na twee dagen gewend is. Buiten de camper zul je haar in de gaten moeten houden maar ja dit is nu eenmaal zo met kleine kinderen.

- We staan altijd in digitale verbinding met haar.
Dat is fijn, is wel iets anders dan in echte verbinding.

- Ze is in goede handen bij mensen die veel van haar houden.
Het is fijn dat dit kan. Hebben jullie al gevraagd of ze eventueel willen. 3 weken is best lang als je niet meer gewend bent aan 24/7 kleine kinderen in huis.


Mijn mening:

- Zal ik haar 3 weken kunnen missen?

Deze vraag kan jij alleen beantwoorden.

- Gaan de grootouders streng genoeg zijn? Gaan ze grenzen kunnen stellen? Gaan ze haar niet teveel verwennen?
Dit is iets wat je kunt bespreken met ze. Wat vind je belangrijk voor drie weken. Maar in hoeverre zal je kind 'verpest' worden als ze 3 weken wat meer verwend wordt? Je hebt wel kans dat je kind weer aan jullie moet wennen na als ze na 3 weken weer bij jullie moet wonen.

- Wat als er iets naar gebeurt terwijl wij duizenden kilometers weg zijn? Ik mag er niet aan denken...
Dat is een risico dat je neemt (of niet). De kans dat er iets heel ernstigs gebeurd is natuurlijk niet heel groot maar het kan altijd. Dan zijn er altijd wel vliegvelden en vliegtuigen. Het zal je wat geld kosten maar je kunt vaak wel binnen een dag naar huis.

- Een skype gesprek is niet hetzelfde als haar echt zien, haar kunnen knuffelen...
Dat is waar, je moet bij jezelf nagaan of je dit overhebt voor een vakantie zonder kind.

- Ik heb het gevoel dat ik haar ergens "dump" voor mijn eigen plezier.
Dumpen vind ik niet echt van toepassing. Je brengt haar niet zomaar ergens. Dit is wel echt moederschuldgevoel volgens mij. Het kan wel zijn dat je je kind gaat missen of dat jullie kind, jullie gaat missen. Hoe goed ze het ook heeft bij opa en oma.


Mijn mening op je vragen staat hierboven. Mijn mening is uiteindelijk dat je moet doen wat goed voelt. Als het voor jou niet goed voelt om je kind 3 weken achter te laten moet je het gewoon niet doen. Je vakantie zal zeker anders zijn met of zonder kind. Daar ontkom je niet aan. Je kunt je afvragen wat je wil. Wil je 's avonds nog veel weg? Gaan jullie hele dagen wandelen in gebied wat lastig begaanbaar is met kinderwagen (draagzak is ook nog een optie natuurlijk)? Doen jullie veel dingen wat simpelweg niet kan met kleine kinderen (ik heb wel eens een verhaal gelezen over een stel dat een paar maanden met peuter op wereldreis was, dingen als diepzeeduiken kon dan niet meer samen, dat kon dan 1 ouder gaan doen terwijl de ander bij het kind bleef. Ook dat is een keuze). Zijn jullie bereid je hierbij aan te passen. Aanpassen is nodig met reizen met een peuter. Hoe ga je rekening houden met evt. slaaptijden overdag, kinderwagen mee en kind in de kinderwagen laten slapen of bijvoorbeeld op die tijden verder reizen met de camper. Wat voor afstanden willen jullie afleggen. Hele dagen simpelweg rijden naar een nieuwe plek of kortere stukken en dan weer ergens stoppen. enz. enz. allemaal goed om tegen elkaar af te wegen.

Er is, vind ik, geen goede of foute keuze hierbij. Ik persoonlijk zou kiezen voor met kind, ik zou moeite hebben met 3 weken mijn kind bij mijn (schoon)ouders laten. Ik vind het een hele belasting voor hen en ik wil haar liever niet zo lang missen. Dit is echter persoonlijk want ik weet dat mijn kind het niet slecht zou hebben die drie weken. Ik weet wel dat ze achteraf weer zou moeten wennen aan onze regels. Zeker toen ze twee was. Ik zou echter iemand die tegen mij zou vertellen dat ze drie weken weg gingen en het kind bij opa en oma zou laten logeren ook geen slechte ouders vinden. Ik zou er zelf eerder voor kiezen om die keer dat je een week vrij hebt zonder kind te gaan dan nu 3 weken.

Het is lastig dat jouw man er anders in staat als dat jij er in staat. Jullie zullen er toch samen uit moeten komen. Als het heel erg tegen jouw gevoel in gaat zou ik er toch voor kiezen om niet zonder kind weg te gaan.
Duizel, ontezettend bedankt voor uw reactie en uitgebreid antwoord. Het is voor dit soort reacties dat ik dit top opgestart heb. Hier heb ik echt iets aan.
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
coolingdown. schreef:
08-02-2019 10:32
Mijn (oprechte) vraag: waarom is het zo'n drama om een paar weken zonder kind op vakantie te gaan als het zo uitkomt?

Er blijven nog 49 weken over waar ze wel bij is.
Zo zie ik het ook hoor. Maar als to zich er echt slecht bij voelt kan ze beter een ander plan maken (2 weken, meenemen, whatever)
Madeliefs82 schreef:
08-02-2019 10:48
Drie weken zomaar ineens je ouders kwijt zijn lijkt me verschrikkelijk voor een tweejarige. Verdiep je daar goed in: wat doet dit met een kind?

Zeker omdat ik geen enkele goede reden heb gelezen waarom kind niet mee zou kunnen.
De redenen zijn emotie en praktisch onhaalbaar. Zwakke redenen en al helemaal als je bedenkt dat drie weken zonder ouders voor een peuter echt veel te lang is.

Die kleintjes hebben nog helemaal geen besef van tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 weken voor een tweejarige echt veel te lang. Mijn kind is elke week een dagje bij opa en oma en ze kent ze dus goed, maar ik merk al verschil in heimwee bij 1 of 2 nachtjes logeren.

Bij 2 nachtjes worden we echt zowat opgevreten als we haar halen. Kind snapt er niks van, heeft stress en heimwee ook al kan ze dat slecht verwoorden en digitaal contact kan soms juist extra stress opleveren, omdat ze je niet kan aanraken.

Een camper is juist bij uitstek geschikt voor een tweejarige. Je hebt je eigen huisje bij je, dus 3 weken in hetzelfde bedje in plaats van steeds een ander bedje.

En een vakantie met kind, moet je wel rekening houden met haar. Wij vinden dat juist relaxed. S ochtends activiteit, tussendoor bij het huisje hangen voor de middagslaap en dan later op de dag nog wat doen. Kom je nog eens aan relaxen toe ipv hele dagen op pad.
dropdrop wijzigde dit bericht op 08-02-2019 10:57
11.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Qua langere tijd weg van werk..

Ik heb een man die heel moeilijk in de zomervakantie weg kan van zijn werk ivm werkdruk. Vorig jaar niet gelukt , dus zijn we in november/december weggeweest. Jullie kind is nog niet schoolplichtig dus je kunt makkelijk buiten het seizoen weg (is ook stuk voordeliger ) , je zal dan ook misschien makkelijker vrij kunnen krijgen.

Zonder kind op vakantie is prima maar 3 weken is echt te lang. Dat je man dat niet snapt, snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Die gast wil gewoon paar weken seks zonder kind erbij. Ook wel weer begrijpelijk ;-)


Drie weken is lang, maar kind zal er niks aan overhouden.
Dus het is maar wat je zelf het állerleukste vindt om je tijd en geld aan te spenderen. Met elkaar als gezin of apart.

Kan niemand anders voor je beslissen natuurlijk. Praktisch kan alles, Noorwegen is een supermakkelijk vakantieland, het is gewoon een gevoelskwestie.

Dus succes, dit topic heeft geen enkele zin.
Lijkt ons dat je de dochter perfect kan meenemen als je dat echt wil, maar verder heeft manlief overschot van gelijk in deze :)
Alle reacties Link kopieren
Rondreis met een kind van 2 kan echt, zeker in een camper.

De vraag is meer wat wil je zelf liever. Daar is geen goed of fout aan, als je het maar goed regelt.

Begrijp ik goed dat je in de jeugd van je kind (zolang hier werkt)niet langer met haar op vakantie zult gaan dan 7dagen? Zou me meer afvragen of ik dat wil dan een keertje drie weken zonder kind op vakantie.

Ik zou goud geld geven voor opa en oma die 3(!!) weken op mijn kind(eren) zouden passen. Ik kan met moeite heel af en toe (eens inde zoveel jaar)een weekendje of week weg met man.
Maar ben wel vorig jaar 5 weken met zn vijven op pad geweest. Ook geweldig.
jonesboro wijzigde dit bericht op 08-02-2019 10:56
0.16% gewijzigd
dolfje schreef:
08-02-2019 10:35
Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Het is anders geregeld daar. Als iemand ziek wordt of een ongeluk krijgt en uit de running is moet het werk ook door gaan. Niemand is onvervangbaar.
Zeker, maar ik bedoelde te zeggen dat wij ook vooral gewend zijn aan het idee van lange vakanties.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier vooral over TO en man en of ze het wel of niet willen/nodig hebben met zijn tweeën, maar hoe is het voor een 2-jarige als papa en mama opeens 3 weken weg zijn en ze nog niet begrijpt waar ze zijn en of ze wel terugkomen. Ik vind dat op die leeftijd echt niet oké.

Mijn man en ik zijn laatst een week weggeweest zonder kinderen en dat vond de jongste van 9 al moeilijk. En zij snapte tenminste nog hoe lang we weg waren en dat we gewoon weer terugkwamen.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 08-02-2019 11:03
2.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij sta ik onder de negeer, maar mss inmiddels niet meer. Jij bent toch Belgische? Ik dacht dat we ooit serieus in de clinch gelegen hebben. :biggrin:

Ik zou zo'n lange reis niet maken met een kind van 2. Lijkt me echt niet fijn voor haar en eerlijk gezegd, lijkt het me leuker om bij haar grootouders te blijven. Wat heeft zo'n kleintje nu aan dat gesleep?

Kunnen jullie niet 's avonds skypen of iets dergelijks? Zodat ze jullie elke avond ziet?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
08-02-2019 10:55
Die gast wil gewoon paar weken seks zonder kind erbij. Ook wel weer begrijpelijk ;-)
Kind van 2 slaapt nog veel. Gordijntje ervoor: tussen de middag seks, s avonds seks. Tenzij ze de hele boel bij elkaar schreeuwen (wat twijfelachtig is in een camper), kun je prima seks hebben.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-02-2019 10:59
Ik lees hier vooral over TO en man en of ze het wel of niet willen/nodig hebben met zijn tweeën, maar hoe is het voor een 2-jarige als papa en mama opeens 3 weken weg zijn en ze nog niet begrijpt waar ze zijn en of ze wel terugkomen. Ik vind dat op die leeftijd echt niet oké.

Mijn man en ik zijn laatst een week weggeweest zonder kinderen en dat vond de jongste van 9 al heel moeilijk. En zij snapte tenminste nog hoe lang we weg waren en dat we gewoon weer terugkwamen.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-02-2019 10:59
Ik lees hier vooral over TO en man en of ze het wel of niet willen/nodig hebben met zijn tweeën, maar hoe is het voor een 2-jarige als papa en mama opeens 3 weken weg zijn en ze nog niet begrijpt waar ze zijn en of ze wel terugkomen. Ik vind dat op die leeftijd echt niet oké.

Mijn man en ik zijn laatst een week weggeweest zonder kinderen en dat vond de jongste van 9 al moeilijk. En zij snapte tenminste nog hoe lang we weg waren en dat we gewoon weer terugkwamen.

ook dit inderdaad.. Een 2 jarige snapt daar echt niets van. Aftellen is met een kleintje van die leeftijd geen oplossing.
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen is een kind altijd beter af bij de ouders. Ik hoor het wel vaker om mij heen, dat ouders alleenzonder kinderen op reis gaan met als argument dat het kind er toch niets aan zou hebben. Terwijl dat natuurlijk onzin is.

Ik vind dat een vakantie zonder kinderen best zou moeten kunnen, maar drie weken zijn wel lang. Een tweejarige kan je nog maar lastig uitleggen dat je voor een langere periode weg bent. Aan de andere kant, een kind neemt de situatie vaak ook zoals het komt. Maar hoe lief de grootouders zijn, een kind moet wel haar twee meest belangrijke hechtingsfiguren missen.
Mijn kinderen (2, 4 en 6) vinden het nog steeds lastig als ik of mijn man in het buitenland verblijven.

Een camper is bij uitstek geschikt voor reizen met kinderen. Wij hebben dat destijds gedaan in Nieuw-Zeeland, 6 weken lang met een baby en tweejarige, Een vaste plek, altijd alles bij de hand, ideaal. Als ik enkel met mijn eega op reis zou gaan zou ik de camper lekker laten staan en kiezen voor luxe en comfort. Wat dat betreft een interessante keuze om met camper te reizen, wetende dat Noorwegen over fantastische accomodaties beschikt met fijn bed ;-)

Succes met het te maken besluit!
Alle reacties Link kopieren
TO, werken jullie beide 5 dagen in de week?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn maardruk weken zonder kind of kinderen die zo jong zijn vind ik echt te lang. Dan had je die reis moeten maken voor dat kind kwam. Wettelijk heb je recht op tweeweken verlof aansluitend. Het lijkt alsof kindhelemaal niet in jullie leefsituatie past. Arm arm kind maar ja dat vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
08-02-2019 11:12
Ik zal wel hopeloos ouderwets zijn maardruk weken zonder kind of kinderen die zo jong zijn vind ik echt te lang. Dan had je die reis moeten maken voor dat kind kwam. Wettelijk heb je recht op tweeweken verlof aansluitend. Het lijkt alsof kindhelemaal niet in jullie leefsituatie past. Arm arm kind maar ja dat vind ik.
Dat idee heb ik ook een beetje, want de helft van het weekend wordt het kind ook al uitbesteed.
ghostly41 schreef:
08-02-2019 11:13
Dat idee heb ik ook een beetje, want de helft van het weekend wordt het kind ook al uitbesteed.
Misschien hebben zij (of die man alleen) dat wel nodig om mentaal overeind te blijven? Als het voor hen werkt prima toch? Er staan hier topics vol geschreven waarbij mannen de gezinsdrukte niet meer trekken en er 'n scheiding volgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waarom kind al elk weekend uit logeren moet en wat voor soort werk je doet dat je nu al weet nooit meer op vakantie te kunnen.

Ik kan me niet voorstellen dat er een baan is waarbij je nooit langer dan 7 dagen vrij kunt zijn. Dus erg benieuwd wat je zo ongeveer doet.
Met kind op reis natuurlijk. En ooit in je leven kun je heus wel langer dan 1 week op vakantie. Echt een vreemde redenering. Als de reis nou naar centraal Afrika zou gaan, kan ik het nog begrijpen. Maar een kind van 2, drie weken achterlaten zou ik echt nooit doen.
sparoodislekker schreef:
08-02-2019 11:17
Ik ben wel benieuwd waarom kind al elk weekend uit logeren moet en wat voor soort werk je doet dat je nu al weet nooit meer op vakantie te kunnen.

Ik kan me niet voorstellen dat er een baan is waarbij je nooit langer dan 7 dagen vrij kunt zijn. Dus erg benieuwd wat je zo ongeveer doet.
ja joh moet kunnen toch, een kind is best leuk maar niet 24 uur per dag en 7 dagen per week
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
08-02-2019 11:17
Ik ben wel benieuwd waarom kind al elk weekend uit logeren moet en wat voor soort werk je doet dat je nu al weet nooit meer op vakantie te kunnen.

Ik kan me niet voorstellen dat er een baan is waarbij je nooit langer dan 7 dagen vrij kunt zijn. Dus erg benieuwd wat je zo ongeveer doet.
Ik werk voor de overheid en moet 24/7 beschikbaar zijn. Ik heb veel verlofdagen maar mag die niet aaneensluitend opnemen om de continuïteit van mijn job te verzekeren. Daar heb ik voor gekozen ik ben daar ruimschoots voor gecompenseerd.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
08-02-2019 11:06
TO, werken jullie beide 5 dagen in de week?
Van posts als dit krijg ik de indruk dat mensen hier willen gaan beoordelen of TO wel een goede ouder is, of haar man wel een goede vader, want als je 5 dagen werkt en dan ook nog elke zondag naar oma, oioi, dat betekent dat je er niet veel van bakt hoor, en is sowieso zielig voor kind, etc etc.

Ik ben niet TO maar met fulltime werk kun je nog steeds een goede ouder zijn en je kind(eren) liefdevol opvoeden hoor. Niet iedereen voelt zich thuis in de parttime moedercultus.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 2,5 week met een camper weggeweest met een kind van 2. Prima te doen. Waarom zou dat niet kunnen????
Het was heel gezellig en ontspannen, we hebben veel gezien, en het fijne is dat ondanks dat je verhuist je kind in haar eigen bedje slaapt iedere nacht.
En als je op een andere manier op vakantie gaat moet je haar precies op dezelfde manier de hele tijd in de gaten houden, huisje, hotel, tent of wat dan ook. Het blijft een kind van 2.
Denk dat je man gewoon graag zonder kind op vakantie wil, alleen met jou? Dat kan natuurlijk ook maar zou wel eerlijk zijn als hij dat gewoon zou zeggen, ik plaats van onzin-argumenten er bij te slepen ;)
Een zebra is geen paard met strepen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven