Op vakantie in april

20-03-2021 08:48 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar hadden we al besloten dat we in april een maand vrij wilde hebben.
We hadden het idee om een maand lang in Frankrijk of Italië te bivakkeren.

Gisteren begreep ik dat delen van Frankrijk weer in lockdown gaan. Italië is ook weer in lockdown.
In Nederland op vakantie gaan kan, maar we willen het liefst echt weg.

Iemand tips voor een leuke buitenland bestemming waar we wel heen kunnen?
Of ervaringen van mensen in Frankrijk, Italië of Portugal hoe het daar gaat met de lockdown en kans op versoepelingen..ben benieuwd.

Ik ken het negatieve reisadvies maar ben juist benieuwd naar wat wel kan in het buitenland.
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:56
8.17% gewijzigd
Melofkim schreef:
22-03-2021 14:42
Welnee, spoedeisende zorg in het buitenland wordt vanuit de basisverzekering (van je zorgverzekering) vergoed tot het Nederlandse tarief.

De basisverzekering biedt geen dekking in geval van oorlog, opstanden en terrorisme. Dat is zo geregeld in de wet. In een land verblijven met een negatief reisadvies in verband met corona valt niet onder die uitsluitingen. Daarnaast staat in de Zorgverzekeringswet dat de zorgverzekering ook dekking biedt als het je eigen schuld is dat je zorg nodig hebt.
Misschien handig erbij te vermelden dat, wanneer de kosten voor spoedeisende zorg in het betreffende land hoger liggen dan bij ons in Nederland (wat vaak ook zo is), je die overkoepeling wél zelf moet betalen. En je betaalt sowieso het eigen risico als je deze nog niet verbruikt hebt. Kan dus aardig in de papieren lopen.
Melofkim schreef:
21-03-2021 18:13
Klopt, dat advies geldt voor alle landen. Maar je kunt er wel heen.
Ik zeg niet dat je er niet heen kan . Ik reageer op jouw bewering dat de Antillen gele landen zijn , dat klopt gewoon niet, de hele wereld staat op oranje.
rascalles schreef:
22-03-2021 16:17
Ik zeg niet dat je er niet heen kan . Ik reageer op jouw bewering dat de Antillen gele landen zijn , dat klopt gewoon niet, de hele wereld staat op oranje.
Daar heb je gelijk in. Alles is oranje.
SpringInhetveldje schreef:
22-03-2021 14:56
Misschien handig erbij te vermelden dat, wanneer de kosten voor spoedeisende zorg in het betreffende land hoger liggen dan bij ons in Nederland (wat vaak ook zo is), je die overkoepeling wél zelf moet betalen. En je betaalt sowieso het eigen risico als je deze nog niet verbruikt hebt. Kan dus aardig in de papieren lopen.
Eens.
Heel handig om te vermelden bij het bericht dat het complete onzin is dat je alles zelf moet betalen als je in het buitenland met corona opgenomen wordt.
Melofkim schreef:
22-03-2021 17:27
Eens.
Heel handig om te vermelden bij het bericht dat het complete onzin is dat je alles zelf moet betalen als je in het buitenland met corona opgenomen wordt.
Ik dacht dat ook ! Maar niet dus ?
rascalles schreef:
22-03-2021 18:02
Je basisverzekering vergoedt “reguliere” opnames. Spoedopnames worden ook vergoed, maar wel op het niveau qua Nederlandse kosten. Stel in Nederland kost een spoedopname 200 euro, en in het buitenland 500, moet je zelf alsnog 300 euro ophoesten.

Daarnaast, als je je eigen risico nog niet hebt verbruikt, wordt deze ook nog als eerste aangesproken.
rascalles schreef:
22-03-2021 18:02
Nee, wordt gewoon gedekt door de basisverzekering.
Melofkim schreef:
21-03-2021 19:46
Welnee. Ik heb nauwe banden met Aruba. Horeca open, scholen open, winkels open, echt heerlijk vertoeven daar.
Ja, avondklok van 00 tot 5 uur. En met max 4 aan een tafeltje in een restaurant. Goh, wat erg!
Nou, op Curaçao gaan ze het nu wel even anders doen. Avondklok vanaf 21.0. Geen bezoek aan stranden. Afhankelijk van je kenteken mag je 2 X per week boodschappen doen. Op zondag mag niemand de straat op.
Gezellig hoor.
Roosss1985 schreef:
20-03-2021 08:53
Ik ben bekend met het negatieve reisadvies...maar met een hutje op de hei in Frankrijk of Italië doen we echt niemand kwaad...
Maar je reisverzekering keert niet uit als er iets gebeurt terwijl er negatief reisadvies geldt.
Het zou me niet verbazen als die landen de grenzen voor ons dichtgooien tegen die tijd want zij willen ook graag besmettingen voorkomen. Als onze cijfers hoger zijn dan de hunne wat afgelopen maanden zo was lijkt me dat helemaal niet onwaarschijnlijk.
Naast de Antillen zijn de Canarische eilanden nu ook prima om te vertoeven. Ik ken wat mensen die er nu zijn om de lockdown in Nederland te ontlopen. In Dubai is ook alles gewoon open.

Ik snap wel dat je even weg wil, ik hoop in de zomer een paar maanden weg te kunnen. Ben er echt helemaal klaar mee na een jaar thuiswerken en er amper op uit te kunnen.
Ik zou naar Spanje gaan. Ik woon dicht onder Barcelona en vergeleken bij Nederland is het hier prima. Winkels zijn open, al is het maar met 30% mensen toegang, dus soms even wachten, restaurants zijn open voor ontbijt en lunch. Je kan bijvoorbeeld naar Barcelona vliegen en dan naar een van de dorpjes aan de kust gaan naar een airbnb met mooi balkon of tuin. Wandelen op het strand en in de bergen, soms een keer een dorpje of stadje bezoeken en even naar een terras. Je mag de provincie niet uiot waar je heen gaat, maar als je bijvoorbeeld naar Barcelona in Catalunya vliegt kan je heel Catalunya door waar genoeg te doen is.

Voor de heenreis moet je een negatieve test en een formulier online invullen en terug naar Nederland een PCR en nog een sneltest, dus hou hier rekening mee met je budget en planning.

Andere mogelijkheid is naar Mexico gaan, geen test op de heenreis en terug weer pcr en sneltest. Alles bijna gewoon open, lekker weer. Daar ga ik zelf heen over 3 weken.
Wij gaan een maand naar Frankrijk en mijn broer zit nu een maand in Portugal. Ik heb heel erg getwijfeld ivm negatief reisadvies. Maar het is een advies. Je kunt zelf wel beredeneren wanneer het een goed idee is. Wij gaan met de auto naar de middle of nowhere. Waar we nu zitten komen we veel meer mensen tegen. We gaan daar met name gewoon thuis werken en af en toe een wandeling maken. Een echte vakantie met vertier moet je in deze tijd denk ik niet verwachten.

Wij zullen uiteraard een PCR test doen bij vertrek en de eerste week bij aankomst in quarantaine gaan, ook al hebben we onlangs al corona gehad.

Wij zijn zo toe aan een andere omgeving, niet alleen door corona maar ook door stress rondom de verbouwing en conflicten op het werk. De rek is er gewoon echt uit.
rianneplaya schreef:
23-03-2021 11:31
Andere mogelijkheid is naar Mexico gaan, geen test op de heenreis en terug weer pcr en sneltest. Alles bijna gewoon open, lekker weer. Daar ga ik zelf heen over 3 weken.
Dit zou ik persoonlijk dan weer niet doen... Je weet nooit welke vluchten er nog gaan op de heen en terugweg. Daarnaast kom je door te vliegen en daar gewoon weer allemaal dingen te doen weer met veel meer mensen in contact. Het feit dat het kan betekent niet dat het verstandig is om te doen. Dat negatieve reisadvies is juist bedoeld om zelf een afweging te maken.
luiwammes schreef:
23-03-2021 11:43
Je weet nooit welke vluchten er nog gaan op de heen en terugweg.
Tijdens de hele pandemie zijn er nog dagelijks 4 tot 6 vluchten vanuit Mexico naar Europa gegaan, dus daar zou ik me niet te druk over maken. Natuurlijk is het een reisadvies en iedereen doet er zelf mee wat ze willen. De situatie in Nederland is niet precies zo in alle landen. Vanuit Spanje gaan dr alweer charter vluchten naar Mexico, Dominicaanse republiek, Cuba etc.
Miek_ schreef:
23-03-2021 10:19
Naast de Antillen zijn de Canarische eilanden nu ook prima om te vertoeven. Ik ken wat mensen die er nu zijn om de lockdown in Nederland te ontlopen. In Dubai is ook alles gewoon open.

Ik weet niet hoe het met de rest van de Antillen zit maar Curacao gaat in lockdown:

Testverplichting en quarantaine voor reizigers uit Curaçao

Het kabinet heeft het reisadvies voor Curaçao aangescherpt. De kleurcode blijft oranje, maar reizigers die vanaf Curaçao naar Nederland reizen moeten vanaf morgennacht bij terugkomst in Nederland in thuisquarantaine. Ook geldt een testverplichting. Het algehele advies blijft om niet naar het buitenland te reizen als dat niet per se noodzakelijk is.

Op Curaçao geldt vanaf morgen een lockdown, omdat het aantal coronabesmettingen snel toeneemt. Afgelopen week steeg het aantal alarmerend, door de opmars van de Britse variant.

Afhankelijk van het kenteken op hun auto, mogen Curaçaoënaars twee keer per week boodschappen doen. Op zondag mag niemand de straat op. Naar het strand is niet toegestaan en er geldt een avondklok vanaf 21.00 uur. De regels gelden ook voor toeristen
.
rianneplaya schreef:
23-03-2021 12:38
Tijdens de hele pandemie zijn er nog dagelijks 4 tot 6 vluchten vanuit Mexico naar Europa gegaan, dus daar zou ik me niet te druk over maken. Natuurlijk is het een reisadvies en iedereen doet er zelf mee wat ze willen. De situatie in Nederland is niet precies zo in alle landen. Vanuit Spanje gaan dr alweer charter vluchten naar Mexico, Dominicaanse republiek, Cuba etc.
Er gaan zeker wel vluchten, maar ik heb ook gemerkt dat er vaak weer lijnen veranderen door overheidsmaatregelen. Er zijn het afgelopen jaar genoeg mensen gestrand. Daar zou ik niet zoveel trek in hebben.
rianneplaya schreef:
23-03-2021 11:31
Ik zou naar Spanje gaan. Ik woon dicht onder Barcelona en vergeleken bij Nederland is het hier prima. Winkels zijn open, al is het maar met 30% mensen toegang, dus soms even wachten, restaurants zijn open voor ontbijt en lunch. Je kan bijvoorbeeld naar Barcelona vliegen en dan naar een van de dorpjes aan de kust gaan naar een airbnb met mooi balkon of tuin. Wandelen op het strand en in de bergen, soms een keer een dorpje of stadje bezoeken en even naar een terras. Je mag de provincie niet uiot waar je heen gaat, maar als je bijvoorbeeld naar Barcelona in Catalunya vliegt kan je heel Catalunya door waar genoeg te doen is.

Voor de heenreis moet je een negatieve test en een formulier online invullen en terug naar Nederland een PCR en nog een sneltest, dus hou hier rekening mee met je budget en planning.

Dat alles 'gewoon open' is, is natuurlijk niet echt een teken dat het veilig en corona-vrij is hè. Echt hoe stupide kun je zijn door nu naar Mexico te gaan..... Al eens in een Mexicaans ziekenhuis gelegen? Ga je daar gezellig een IC-bed bezetten?

En dan woon je nota bene zelf in Spanje, waar het ook prima weer is.
Ik vind het idioot dat je in deze tijd naar Mexico kunt gaan eerlijk gezegd. Wie weet wat voor variant je daardoor weer terugsleept naar hier.
Roosss1985 schreef:
20-03-2021 08:53
Ik ben bekend met het negatieve reisadvies...maar met een hutje op de hei in Frankrijk of Italië doen we echt niemand kwaad...
Het gaat om de verplaatsingen. Je zal onderweg toch een keer moeten tanken, iets te eten kopen, plassen. Dus dan kom je toch in aanraking met Belgen en Fransen. En als iedereen gaat reizen is er weer extra veel kans op verspreiding van het virus, en nieuwe mutaties.
You can never have too many hats, gloves and shoes
baukelien schreef:
23-03-2021 10:10
Het zou me niet verbazen als die landen de grenzen voor ons dichtgooien tegen die tijd want zij willen ook graag besmettingen voorkomen. Als onze cijfers hoger zijn dan de hunne wat afgelopen maanden zo was lijkt me dat helemaal niet onwaarschijnlijk.
Plus dat ze de beelden hebben gezien van het asociale gedrag hier, al die illegale megafeesten in parken en bossen enzo. Ik zou ook niet graag dat soort Britten nu hier in Amsterdam ontvangen die net in het VK zulke feesten hebben staan houden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
SpringInhetveldje schreef:
22-03-2021 14:56
Repatriëring wordt niet geregeld en vergoed toch?
Ik kan me voorstellen dat je er even uit wilt. Ik heb zelf ook heel erg die behoefte. Maar ik ken genoeg mensen die ook buiten corona niet met vakantie kunnen, die altijd 'vast' zitten op hun flatje. Dus vind ik eigenlijk dat ik niet moet zeuren. Dat een jaartje niet met vakantie kunnen ook maar relatief is.

Áls je op vakantie wilt gaan, zou ik een camper nemen. Kun je overal staan en kom je weinig met mensen in aanraking, zelfs het meeste eten kun je meenemen.

Toch zie ik liever dat mensen zich aan de adviezen houden, zodat we sneller uit al die ellende zijn. Ja, theoretisch heb je in Nederland net zoveel kans of misschien zelfs een grotere kans op besmetting, wanneer je gewoon naar de winkel en je werk gaat. Maar dit negatieve advies is er niet voor niets.
Later is nu
Dreamer schreef:
24-03-2021 12:02
Ik kan me voorstellen dat je er even uit wilt. Ik heb zelf ook heel erg die behoefte. Maar ik ken genoeg mensen die ook buiten corona niet met vakantie kunnen, die altijd 'vast' zitten op hun flatje. Dus vind ik eigenlijk dat ik niet moet zeuren. Dat een jaartje niet met vakantie kunnen ook maar relatief is.

Áls je op vakantie wilt gaan, zou ik een camper nemen. Kun je overal staan en kom je weinig met mensen in aanraking, zelfs het meeste eten kun je meenemen.

Toch zie ik liever dat mensen zich aan de adviezen houden, zodat we sneller uit al die ellende zijn. Ja, theoretisch heb je in Nederland net zoveel kans of misschien zelfs een grotere kans op besmetting, wanneer je gewoon naar de winkel en je werk gaat. Maar dit negatieve advies is er niet voor niets.
Toch is een béétje relativering wel op zijn plaats. Kaldenkirchen in Duitsland is hier bijv. 20 minuten vandaan. Maar toch wordt er net gedaan alsof het dan opeens heel gevaarlijk is. Mar ga ik 2,5 uur in de auto zitten om naar Leeuwarden te gaan, dan is het opeens OK. De logica ontgaat me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
25-03-2021 20:43
Toch is een béétje relativering wel op zijn plaats. Kaldenkirchen in Duitsland is hier bijv. 20 minuten vandaan. Maar toch wordt er net gedaan alsof het dan opeens heel gevaarlijk is. Mar ga ik 2,5 uur in de auto zitten om naar Leeuwarden te gaan, dan is het opeens OK. De logica ontgaat me.

ja, dat weet ik, want zoiets heb je hier al een keer in dit topic verteld. Je valt (weer eens) in herhaling. (nou, oké, toen was het Groningen) Word je er rustiger van als ik je vertel dat ik ook al een jaar niet naar m'n zus ben geweest, slechts op 1 uur en 45 minuten rijden. Maar goed, dat ben ik. Anderen gaan er anders mee om.

De bedoeling is zo min mogelijk bij elkaar te komen en het reizen zoveel mogelijk te beperken. Ze kunnen de grenzen niet sluiten, maar mogelijk zouden ze dat liever wel doen. Ik weet het niet. Ik weet ook dat je rustig een paar dagen door Frankrijk kunt toeren en vrijwel niemand hoeft te zien, waardoor de kans op besmetting erg klein is en het mogelijk veiliger is dan thuis op je balkon zitten, waar links, rechts en boven je mensen aan het hoesten zijn.

Verder was dus MIJN relativering, dat er mensen zin, die nooit met vakantie kunnen en in een klein huisje wonen. Dus hoe erg is het, als je een keer niet kunt?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven