Op vakantie naar zuid Frankrijk met de auto met kids

04-05-2015 11:55 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om samen met mijn twee kids (onder de 4 jaar) naar Frankrijk te gaan met de vakantie.

Ik heb nog niet geboekt want wil even rustig nadenken over mogelijke zaken die ik in mijn eerste enthousiasme over het hoofd zie. Dit wordt de eerste autovakantie met de kids.



Het is lang rijden dus tips over vertrektijd vanaf huis, vermaak onderweg en evt andere handige tips en tools zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ze vragen al hoe ver het nog is als je net de hoek om bent, dat is het moment om er een broodje in te proppen, sla het ontbijt thuis over en neem het mee in de auto, tuitbeker erbij ook al zijn ze daar te groot voor. Net als in een vliegtuig is het even een afleiding.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
hersluitbare rietjesbeker! daar kan veel in en lekt niet. Ideaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 04 mei 2015 @ 13:17:

Ze vragen al hoe ver het nog is als je net de hoek om bent, dat is het moment om er een broodje in te proppen, sla het ontbijt thuis over en neem het mee in de auto, tuitbeker erbij ook al zijn ze daar te groot voor. Net als in een vliegtuig is het even een afleiding.



Hier is het nu andersom. Zoon is sinds een aantal jaren 'in charge' van de koelbox en reikt mij een broodje/drinken aan . Ook wel relaxed moet ik zeggen.

Maargoed, zover is TO nog niet.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
nooit ontbijt overslaan voor je vertrekt.

op die leeftijd broodjes in de auto eten is niks, daar moet je echt voor stoppen.



en dat kan je dan beter doen op zo,n leuke parking in Luxemburg ofzo.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkte het juist heel goed, broodje, tomaatje, broodje, iets te drinken, banaan of iets anders, vanaf pakweg Breda bleef het dan redelijk rustig tot aan de Franse grens en dan was het tijd om langzaam maar zeker een leuk restaurantje voor de lunch te zoeken of een bakker en een winkel waar lekkere dingetjes worden verkocht, dat lieten we afhangen van het weer, bij mooi weer zochten we een leuke plek om te picknicken, bij slecht weer gingen we ergens eten. Het was allemaal wel in het tijdperk van de cassettebandjes en het tellen van rode en blauwe auto's of de koeien in de weilanden. Kleurboekjes waren niet zo'n succes, de potloden vlogen om je oren.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 04 mei 2015 @ 13:44:

Hier werkte het juist heel goed, broodje, tomaatje, broodje, iets te drinken, banaan of iets anders, vanaf pakweg Breda bleef het dan redelijk rustig tot aan de Franse grens en dan was het tijd om langzaam maar zeker een leuk restaurantje voor de lunch te zoeken of een bakker en een winkel waar lekkere dingetjes worden verkocht, dat lieten we afhangen van het weer, bij mooi weer zochten we een leuke plek om te picknicken, bij slecht weer gingen we ergens eten. Het was allemaal wel in het tijdperk van de cassettebandjes en het tellen van rode en blauwe auto's of de koeien in de weilanden. Kleurboekjes waren niet zo'n succes, de potloden vlogen om je oren.Ohhh picknicken op de mooie plekjes in frankrijk dat was zo fijn! ( gaan nu vliegen dus dat wordt m niet)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus had mij eens een speelgoedstuurtje met geluid meegegeven voor zoon. Hij zal een jaar of 3 geweest zijn. Wat een ramp dat kreng. Soort van gillende keukenmeid, brandweer- politie- ambulance- en de 1e-maandag-van-de-maand-sirene-in-1. Daar raak je wel van de leg van. Da's wel een tip TO. Als je speelgoed meeneemt, zorg dan dat het gematigd geluid heeft.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
ik had zo,n prachtig houten ding wat je weleens in wachtkamers ziet tussen ze instaan.

weet even niet meer hoe dat heet, met kraaltjes en verschuifbare dingen.

konden ze allebei mee spelen, en zo konden ze elkaar ook niet lastig vallen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader zei altijd

"ik vertrek in het donker, dan zien ze de vuist niet aankomen"
Wakker worden. Naar de bank strompelen. Uitstrekken. Verder slapen. Ik zou een prima huisdier zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 04 mei 2015 @ 13:49:

[...]





Ohhh picknicken op de mooie plekjes in frankrijk dat was zo fijn! ( gaan nu vliegen dus dat wordt m niet)Dat vind ik één van de leukste dingen van onderweg zijn en dan zo min mogelijk via de péage. Vliegen is wel makkelijk, je bent snel op je bestemming, maar je mist ook wel een heleboel dingen. Jaren geleden stopten we eens op een parkeerplaats waar grote palen stonden, dat waren sproeiers, echt zo'n nevel. Omdat ze voortdurend in gebruik waren was ik niet bang voor legionella, het was bloedheet onderweg dus het was wel lekker om even af te koelen, je werd er niet doornat van, vooral mijn hond vond het geweldig, die was niet weg te slaan bij die palen. Als je een gedetailleerde kaart bij je hebt kun je vooraf uitzoeken of er ergens een riviertje of meertje is waar je een uurtje kunt zitten na je bezoek aan een bakker. Als je daar dan ook nog eens vraagt om de spécialité de la maison dan weet je zeker dat je iets lekkers meeneemt. Als er een charcuterie in de buurt was haalden we paté (en croûte) en bij de groentenjuwelier kleine meloentjes, van die éénpersoons, dan nog iets te drinken erbij, in Frankrijk hebben ze veel meer sapjes dan hier. Dan nog een half uurtje uitbuiken en weer verder.
verba volant, scripta manent.
Tablets...naast films ook spelletjes op mogelijk. Stoppen bij grote airs. Lunchen bij een air en in het hotel de meegenomen bolletjes zodat je na het inchecken niet op zoek hoeft naar eten. Kleine cadeautjes voor onderweg...om de zoveel uur iets uitpakken.



En je er op instellen dat het niet altijd gezellig is. Vorig jaar naar zuid Frankrijk gereden. Voor ons was dat 1200 km. Dochter vroeg na 25 km ...zijn we er bijna...



Verder let op eten achterin. Dochter nam bij ons een stuk ontbijtkoek die bleef steken. Ik kon haar assisteren vanaf de bijrijders stoel maar dat kan jij niet.



Verder vooraf hotels boeken: je hebt iets om naar toe te rijden en je hoeft niet te zoeken met twee vermoeide kinderen op de achterbank.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook gewoon eten bij de McDo, die zit meestal wel in de buurt van doorreishotels. Jij blij, want gratis WiFi, lekkere koffie, airco. Kinderen blij want Happy Meal en nog even de mogelijkheid om te spelen.



Het is traditie bij ons. We gaan in NL nooit naar de McDo, maar in Frankrijk altijd op de heenweg. Ik zou geen zin hebben in kleffe, niet vullende broodjes na zo'n reis.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
De meest kleffe broodjes krijg je anders bij de McDrek. Alleen het ijs is lekker.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Oh nee. Dat ijs vind ik niks. Doe mij maar een Big Mac met Pommes Deluxe voor die enkele keer. Dat is in ieder geval beter dan AH zachte weekendbollen die belegd zijn en een dag in de auto/koelbox hebben gelegen.



Koop dan gewoon een lekker stokbrood!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik vind kleffe bollen wel lekker, net als kleffe cake enzo . Maar ik snap wat je bedoelt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 04 mei 2015 @ 14:36:

Oh nee. Dat ijs vind ik niks. Doe mij maar een Big Mac met Pommes Deluxe voor die enkele keer. Dat is in ieder geval beter dan AH zachte weekendbollen die belegd zijn en een dag in de auto/koelbox hebben gelegen.



Koop dan gewoon een lekker stokbrood! Er zijn nog wel andere broodjes dan die kleffe weekendbollen van AH, maisbollen, mueslibollen, volkorenbolletjes, waldkorn, Kaiserbrötchen, krentenbollen. Stokbrood koop ik niet hier, dat koop ik wel onderweg want dat wordt al snel oud. Ik neem alleen iets mee voor de eerste trek, meer niet, behalve mineraalwater en koffie maar dat laatste alleen als we naar de sneeuw gaan.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Marianne, het ging mij erom dat iemand TO aanraadde bolletjes mee te nemen zodat je niet meer weg hoeft 's avonds uit je hotel. Je kan wel knapperige bolletjes meenemen in plaats van AH zachte weekendbollen, maar die zijn natuurlijk ook niet meer te kanen na uren auto.



Bottom-line: ik ga toch mijn hotel uit voor eten. Ik kan dan naar de bakker voor een lekker broodje, maar ik kan ook gewoon voor die ene keer voor McDo. Zo erg is dat nou ook weer niet. En hebben ze nog lekkere koffie ook.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 mei 2015 @ 12:28:

B wegen zijn leuk als je met 2 volwassenen rijdt.

voor 1 bestuurder met kind(eren) is dat veel te vermoeiend.



to, denk er ook aan dat je niet even snel in je uppie ergens naar de wc kan.

kleine kinderen kan je niet alleen in de auto laten zitten.

en niet teveel rommel achterin, als ze met dingen gaan gooien ofzo kan je niet ingrijpen van achter het stuur.



Ik denk dat ITP meer doelde op de route nationals, dat is wat anders als B (Bis) wegen.

RN wegen rijden bijna net zo vlot als de Autoroute, en kosten niets.

Plus dat er zeker met kinderen in de auto meer en leukere stopplaatsen zijn.

Maar ieder zijn ding.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 mei 2015 @ 13:04:

oja, en denk aan de blaastesten en de veiligheids vestjes.



Nee hoor, die alcoholtesten zijn niet meer verplicht (al heb ik er dus ook nog altijd in de auto liggen van toen het wel zo was).



Ik hou ook van de B-wegen, maar inderdaad als je met 2 bent. Toen ik vorig jaar alleen met de kinderen naar Disneyland reed (dus nog niet eens ver) heb ik toch gewoon tolwegen genomen.

Wat betreft stoppen: ik weet dat het beter is, maar ik moet er mij echt toe verplichten. Ik rij echt liefst zoveel mogelijk door, maar ik begrijp dat dat niet het veiligste is. Kinderen hebben er overigens geen problemen mee als ik toch weer eens wat te lang doorrij.



Als wij met de auto gaan en het is ver rijden (1000 km of meer) of zo dan zijn we laatste keren telkens rond een uur of 15u vertrokken. Doorrijden tot iets van 22u slapen en volgende dag verder. Prima te doen. Hotel inderdaad op voorhand boeken en wij gaan ook gewoon ergens eten. Ik ben met vakantie en die vakantie begint op het moment dat we in de auto/vliegtuig stappen dus dan ga ik ook gewoon uit eten.



Ik doe overigens ook cadeautjes bij lange ritten/vluchten - Elk anderhalf uur of zo (er zit niet echt een hele strikte lijn in) krijgen ze iets kleins (tekenbordje, magneetspelletje, stickerboek, donald duck, autobingokaarten... kleine dingen die ik doorlopend verzamel --- niks met kleine stukjes). Ik pak ze in (2 kinderen dus 2 soorten inpakpapier) en op een bepaald mogen ze iets uit de tas die op de achterbank staat pakken.

We hebben ook schermpjes in alle vormen (iPads, dvd-speler...) en dat is toch wel érg gemakkelijk. Verder: zingen, autospelletjes doen, luistercd's..



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
de alcoholtesten zijn vanaf 2012 verplicht geworden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het ook al een aantal jaar en inmiddels gaat het redelijk. Mijn kinderen hebben ieder een andere gebruiksaanwijzing, maar nu ik die eenmaal ken, kan ik erop inspelen.

Beiden hebben ze zo'n zak voor zich hangen waar je spulletjes in kunt doen. Voor mijn dochter zijn dat voornl knuffels, voor mijn zoontje meer dino's etc.

Mijn dochter wordt snel wagenziek en hangt een groot gedeelte van de reis met haar ogen dicht, af en aan slapend. Ze heeft zo'n dvd-speler, maar een hele film kijken is er voor haar dus niet bij. Ik zorg voor haar voor dvd's met korte afleveringen erop. Daarnaast houdt ze van luisterboeken en van een mp-3 spelertje met haar favoriete muziek. De laatste 2 zijn fijn als ze met haar ogen dicht zit maar niet slaapt. In haar buurt liggen altijd meerdere zakken om in te kunnen spugen.

Mijn zoon vindt het heerlijk om films te kijken en het gebeurt regelmatig dat hij boos is als we stoppen omdat hij nog wil kijken :-). Hij kan zich ook lang vermaken met zijn dino's en andere diertjes, dus die liggen altijd binnen handbereik.

Raamstickers vinden ze ook allebei leuk en krijgen ze alleen als we op vakantie gaan, om het bijzonder te houden.

Ten slotte maak ik altijd een 'surprisepakket' met meuk van de action, zeeman enz., die ze ergens onderweg krijgen. Zijn ze weer even zoet.



Bij Parijs is het altijd druk, zorg dat je een plasstop maakt voordat je de ring daar opgaat, zodat je niet vast staat met kinderen die nodig moeten plassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 mei 2015 @ 15:24:

de alcoholtesten zijn vanaf 2012 verplicht geworden.Ja, en in februari 2013 is dat opnieuw afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Audrey-Parker schreef op 04 mei 2015 @ 14:15:

Mijn vader zei altijd

"ik vertrek in het donker, dan zien ze de vuist niet aankomen" Hahaha! Slimme man !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:]the4ofus schreef op 04 mei 2015 @ 15:32[/message]:

[...]





Ja, en in februari 2013 is dat opnieuw afgeschaft.das raar, want vorig jaar was het nog verplicht.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
http://www.anwb.nl/verkee ... wet-alcoholtest-frankrijk
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven