Op vakantie naar zuid Frankrijk met de auto met kids

04-05-2015 11:55 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om samen met mijn twee kids (onder de 4 jaar) naar Frankrijk te gaan met de vakantie.

Ik heb nog niet geboekt want wil even rustig nadenken over mogelijke zaken die ik in mijn eerste enthousiasme over het hoofd zie. Dit wordt de eerste autovakantie met de kids.



Het is lang rijden dus tips over vertrektijd vanaf huis, vermaak onderweg en evt andere handige tips en tools zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van McDrek is dat je ook na 14.00 nog iets warms kunt eten als je daar trek in hebt maar dat kan ook bij Flunch, Buffalo Grill, Hyppo en Courtepaille. Kleine zaken serveren doorgaans niet na 14.00, hooguit een croque of een sandwich want de meeste sluiten om 14.30, zeker in het zuiden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
En toch echt afgeschaft, maar nogmaals ze liggen er bij mij ook nog gewoon in.



[url=http://www.standaard.be/cnt/dmf20130226_00484255]
Alle reacties Link kopieren
quote:the4ofus schreef op 04 mei 2015 @ 15:45[/message]:

En toch echt afgeschaft, maar nogmaals ze liggen er bij mij ook nog gewoon in.



[url=http://www.standaard.be/cnt/dmf20130226_00484255]





dit is een artikel uit 2013.

het ANWB artikel wat ik gepost heb is uit maart 2015, veel actueler dus.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder woont in Zuid Frankrijk dus we ondernemen die tocht elk jaar wel een paar keer. Ik heb ook al een paar keer de reis gemaakt met alleen de kinderen en zonder man. Daar zag ik best wel tegen op want ik ben niet zo'n goede/ervaren chauffeur. De eerste reis heb ik dus besloten om twee overnachtingen te boeken. Het grootste deel van de reis hebben we juist niet via de autoroute gedaan maar de RN. Dat vind ik zelf prettiger rijden. Je ziet meer en je kan vaker stoppen. Omdat ik er dus drie dagen over kon doen die eerste keer hoefde ik ook maar iets van 5-6 uur per dag. Dus we reden 's ochtends een flink stuk, daarna stoppen voor een lange middagpauze, daarna nog twee uur of zo rijden en dan waren we al weer bij het overnachtingspunt. Voor een eerste keer vond ik het zo heel ontspannen en ik zag er daardoor minder tegenop.



Voor de kinderen had ik een stapel boekjes en speeltjes mee en veel tekenspullen. Voor onderweg had ik ook nog allemaal nieuwe spulletjes bij me zoals kindersurprise eieren voor de oudste, stickerboekjes, kleurboeken... Die deelde ik dan af en toe uit.

Verder veel snacks mee. Met name niet al te zoete snacks want van veel snoep kunnen ze ook juist misselijk worden. Dus vooral cherry tomaatjes, rozijnen, stukjes appels, popcorn, soepstengels, crackers. Daarnaast natuurlijk ook wat echt snoep.



Onderweg mocht de oudste ook nog een paar keer een tijdschrift of een ander kleinigheidje uit zoeken.



Omdat we niet via de autoroute reisden konden we de lunch gewoon bij de supermarkt halen en dan ergens picknicken. We zijn ook een keer bij de Mac geweest en dat was ook leuk want er was een speeltuin bij.



De tweede keer dat ik alleen met de kinderen was heb ik één overnachting gedaan. Zo'n 8 uur op een dag. Dat was ook prima maar ik vond het wel vermoeiend. Ik vind autorijden wel leuk maar met de kinderen erbij vind ik het vermoeiender. Je bent dan ook meer echt bezig met je bestemming te bereiken en niet met wat je onderweg nog kan doen.



De derde keer heb ik dus weer gekozen voor twee nachten en een andere route. Is voor mij veel meer ontspannen. De reis is dan gewoon al deel van de vakantie.



Met mijn man erbij rijden we het ook vaak in 1x maar dan kan je afwisselen. Het is toch zo'n 16 uur van deur tot deur zonder pauzes. Dus dat ga ik echt niet doen als ik alleen ben.
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze nog niet leerplichtig zijn hoef je in ieder geval niet in het drukke hoogseizoen, dat rijdt al een stuk rustiger.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ok, allebei gelijk : je moet hem hebben, maar sinds 2013 krijg je geen sanctie/boete meer als je hem niet hebt dus in de praktijk is het geen probleem als je er geen hebt. (En dit is een officiële overheidssite dus ik gok dat ze het wel weten).



[url=http://http://www.securite-routiere.gou ... ethylotest]
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden met onze tweejarige juist wel de tolwegen genomen, omdat het sneller gaat en je kunt heel gemakkelijk stoppen bij zo'n aire, je hoeft nooit te zoeken. De kleine was tijdens de vakantie zindelijk geworden (was ook de bedoeling ) en terug is helemaal gelukt zonder luier, binnen een kwartiertje heb je altijd wel een plekje gevonden om te plassen. Oh, en goed kijken wat de drukke dagen zijn en dan niet gaan rijden, dan word je helemaal gek. En om de twee uur stoppen, kunnen ze even de benen strekken en plassen. Bij de grotere aires is altijd wel een speeltuintje ofzo.



De heenweg hadden we in twee dagen gedaan, bij Lyon een B&B geboekt. We waren rond 15 uur daar, beetje rondgeslenterd, 's avonds naar de plaatselijke pizzeria, ideaal. De terugweg in één keer gereden, toen 's morgens om 5 uur vertrokken. Kind sliep uiteraard niet, die vond het supermooi, 's nachts rijden. So that plan backfired
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy23 schreef op 04 mei 2015 @ 12:07:

Wij zijn vorig jaar naar Zuid Frankrijk gereden (vlakbij de Spaanse grens) met 3 kids van (toen) 7, 4 en 2 jaar. DVD speler achterin de auto is zeker aan te raden!

Wij zijn gewoon 's middags gaan rijden, nadat we de kids hadden opgehaald van school.

In Frankrijk hebben we overnacht in een hotel. Ik kan je wel aanraden van te voren een hotel te boeken. Op de heenweg hebben we echt moeite gehad een hotel te vinden, heel veel hotels zaten al vol. En uiteindelijk zijn we in een hotel beland wat toch iets duurder was dan we in gedachten hadden.

Houd er ook rekening mee dat je een aardig bedrag aan tol kwijt bent.Okay, nuttige info! Thanks. Is er een manier om t tolbedrag een beetje te berekenen?
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 mei 2015 @ 12:28:

B wegen zijn leuk als je met 2 volwassenen rijdt.

voor 1 bestuurder met kind(eren) is dat veel te vermoeiend.



to, denk er ook aan dat je niet even snel in je uppie ergens naar de wc kan.

kleine kinderen kan je niet alleen in de auto laten zitten.

en niet teveel rommel achterin, als ze met dingen gaan gooien ofzo kan je niet ingrijpen van achter het stuur.Ja goeie!
Alle reacties Link kopieren
quote:pippertjepepernoot schreef op 04 mei 2015 @ 19:31:

[...]





Okay, nuttige info! Thanks. Is er een manier om t tolbedrag een beetje te berekenen?Als ik het goed heb kun je dat uitrekenen op de site van de ANWB en, alweer als ik het goed heb, ben je vanaf Breda tot Marseille max. ¤ 135 kwijt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 mei 2015 @ 13:04:

oja, en denk aan de blaastesten en de veiligheids vestjes.Kijk dit dus, totaal niet bij stil gestaan 😁
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 04 mei 2015 @ 13:09:

[...]





Dat scheelt wel veel ja. Sommige kinderen hoor je niet of af en toe en sommigen vragen om de haverklap hoe ver het nog rijden is. En dat laatste kan aardig op de zenuwen gaan werken als je nog zo'n 1300 km moet.



TO, wat voor 'meerijders' zijn je kinderen?



De oudste houdt van autorijden en rustig rondkijken, onderwijl K3 meezingend. De jongste is wel een portretje en zal vermaak nodig hebben.



Heeft iemand ervaring met van die nekkussentjes voor kinderen als ze in slaap vallen in een autostoel?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een paar dingen waarmee je rekening moet houden als je wilt overnachten. Bij kleine hotels met een restaurant is het zo, niet eten, dan ook niet slapen. Je overnachting kost bijna niets, het eten is ook niet duur. Als je een chambre d'hôte neemt ben je voor een overnachting met ontbijt minstens het dubbele kwijt en dan moet je ook nog maar een restaurant vinden waar je 's avonds kunt eten. Ook een table d' hôte is over het algemeen duurder dan een hotel uit de gids van Logis de France.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar naar zuid Frankrijk gereden met toendertijd een 3 jarige en een 1 jarige. Heenreis wilde mijn man perse snachts rijden. Wat een drama was die rit. Kinderen waren halve nacht wakker en wilde dus ook iedere stop eruit (sta je daar midden in de nacht langs de snelweg met 2 rondrennen de kinderen ). Mijn man was doodmoe (want al een lange dag wakker en weinig geslapen). Uiteindelijk hebben we op een parkeerplaats om en om even geslapen. Al met al duurde de reis 18 uur. Terug reis overdags, duurde 13 uur ongeveer en verliep super vlot. Dit jaar gaan we weer. Zit te denken aan een tussen stop overnachting. Anders zullen we toch weer snachts gaan rijden. Ook kijken we voor zo'n dvd scherm.
Alle reacties Link kopieren
nekkussentjes hadden wij ook. Daar sliepen uiteindelijk de knuffel beestjes op
Alle reacties Link kopieren
Een half uur voor je vertrekt, alvast een tabletje tegen reisziekte geven. Vaak worden ze er ook wat slaperig van. De kinderen hadden er een hekel aan want vieze smaak, maar ik kocht er speciaal van die kleine verpakkingen kindertoetjes voor, die kregen ze dan met gemalen tablet. Zonder tablet niet op vakantie hier..
Je zegt samen met je twee kinderen. Betekent dat dat je alleen rijdt?
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt
Mij bevalt het goed om dat soort grote afstanden in 1x te rijden. Dan zijn de kids er ook in 1 dag van af zeg maar.

Heel vroeg vertrekken (3:30 of zo) en dan met slapend grut achterin doorrijden tot ontbijttijd. Dan heb je de helft er al opzitten en zijn files daarna niet zo erg meer. Zorg in ieder geval voor een redelijk volle tank en airco is een must.

Dvd-speler kan handig zijn maar jij moet ook alles instellen natuurlijk. Om de zoveel tijd iets te lezen, eten, drinken, spelen naar achter gooien en naar buiten kijken werkt ook prima voor ze hoor. Spaar dus alvast boekjes en reisspelletjes. Na de ontbijtstop gewoon regelmatig stoppen om te tanken en dan lekker rennen buiten. Veel plezier!



Oh, en hou rekening met pech en vertraging. Alvast een hotelletje reserveren dat je gratis kunt annuleren als je merkt dat je het niet nodig hebt. Zorg voor goede pechhulp met vervangend vervoer in je reisverzekering.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 04 mei 2015 @ 13:17:

Ze vragen al hoe ver het nog is als je net de hoek om bent, dat is het moment om er een broodje in te proppen, sla het ontbijt thuis over en neem het mee in de auto,Zo werkt dat bij mij ook
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb berekend dat ik 150 euro benzine en max 100 euro tol kwijt ben.

Ik wil op woensdag gaan rijden om zwarte zaterdag te vermijden. 05.00 uur de auto in, rijden tot uurtje of 10 (met hopelijk slaperige kids), ontbijten en vanaf dan steeds om de twee uur ff stoppen en pootjes strekken.

Klinkt dit als een plan?



Voor onderweg;

Dvd schermpjes

Boekjes, kleurtjes, raamstikkers

Bestaan er ook van die dingen die je ophangt aan de stoel ervoor waardoor je een soort tafeltje kan creëeren? Zo ja waar haal ik die?

Nekkussentjes?

Eten/drinken/snoep

Auto benodigdheden zoals olie, koelvloeistof, ehbo, krik enz

Evt luier aan voor t doorrijden



Anders nog iets?
Alle reacties Link kopieren
Extra achteruitkijkspiegeltje installeren waarmee je de achterbank in de gaten kunt houden ?



Extra flessen water.

Billendoekjes/snoetenpoetsers.

Kleine afvalzakjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op hema.nl op achterbank organizer. Ziet er leuk uit en is niet al te duur.
Wij hadden met boeken van de reis geen rekening gehouden met zwarte zaterdag.. stom stom...

We zijn op vrijdag rond 3 uur 's middags aangereden en waren zaterdagavond rond 7 uur op de bestemming...(omgeving Gerona, Spanje)



Tot Lyon was het goed te doen, daar waren we rond 5 uur 's ochtends. Maar daarna in de file gekomen. Over de laatste 500 km hebben we zo'n 10 uur over gedaan..



Er zijn hier goede tips gegeven TO, succes met de reis!
Alle reacties Link kopieren
Nou, als je 's middags aangereden bent heb je het supersnel gedaan, of was er geen schade?
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven