ov reizen
maandag 20 februari 2012 om 15:08
Hallo,
Ik weet niet of ik mijn onderwerp bij de goeie categorie heb geopend maar ik heb een vraag.
Ik ben 18 jaar en ik doe Gymnasium (middelbare school, duurt 6 jaar).
Nu ben ik in oktober 18 geworden en ik heb een maand terug pas gehoord over de scholieren tegemoetkoming waar ik toen gelijk een aanvraag van heb ingediend (nog niks gehoord).
Ik heb dus geen studiefinanciering want ik studeer niet maar ik ben nog scholier.
Aangezien ik wel 18 ben vraag ik mij af of ik recht heb op goedkoper reizen met ov. Gratis reizen zal wel niet lukken (of wel?) maar krijg ik verder ook niks meer vergoed?
Ik weet niet zo goed hoe ik hier achter moet komen. Heb op de site gekeken maar ben daar alleen maar door verward.
Overigens ben ik vorig blijven zitten waardoor ik niet dit jaar al eindexamen doe, maar pas volgend jaar.
Kan iemand mij verder helpen?
Alvast reuze bedankt!
Ik weet niet of ik mijn onderwerp bij de goeie categorie heb geopend maar ik heb een vraag.
Ik ben 18 jaar en ik doe Gymnasium (middelbare school, duurt 6 jaar).
Nu ben ik in oktober 18 geworden en ik heb een maand terug pas gehoord over de scholieren tegemoetkoming waar ik toen gelijk een aanvraag van heb ingediend (nog niks gehoord).
Ik heb dus geen studiefinanciering want ik studeer niet maar ik ben nog scholier.
Aangezien ik wel 18 ben vraag ik mij af of ik recht heb op goedkoper reizen met ov. Gratis reizen zal wel niet lukken (of wel?) maar krijg ik verder ook niks meer vergoed?
Ik weet niet zo goed hoe ik hier achter moet komen. Heb op de site gekeken maar ben daar alleen maar door verward.
Overigens ben ik vorig blijven zitten waardoor ik niet dit jaar al eindexamen doe, maar pas volgend jaar.
Kan iemand mij verder helpen?
Alvast reuze bedankt!
maandag 20 februari 2012 om 15:35
Tegemoetkoming scholieren
Je wordt 18 jaar en volgt een opleiding in het voortgezet onderwijs of in het volwassenenonderwijs. Voor school moet je dan meerdere zaken aanschaffen, zoals boeken en leermiddelen. Nu je ouder geen kinderbijslag meer voor je krijgt, kun je in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten voor je opleiding. Deze ‘tegemoetkoming scholieren’ bestaat uit een basistoelage en een aanvullende toelage en is een gift. Het studentenreisproduct is geen onderdeel van de tegemoetkoming scholieren
Dus daar heb je geen recht op.
Je wordt 18 jaar en volgt een opleiding in het voortgezet onderwijs of in het volwassenenonderwijs. Voor school moet je dan meerdere zaken aanschaffen, zoals boeken en leermiddelen. Nu je ouder geen kinderbijslag meer voor je krijgt, kun je in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten voor je opleiding. Deze ‘tegemoetkoming scholieren’ bestaat uit een basistoelage en een aanvullende toelage en is een gift. Het studentenreisproduct is geen onderdeel van de tegemoetkoming scholieren
Dus daar heb je geen recht op.
maandag 20 februari 2012 om 20:38
Klopt. De OV-jaarkaart is voor studenten. Je zult dus nog even geduld moeten hebben, of zelf zolang je op de middelbare school zit een kortingsproduct moeten kopen bij NS of een andere lokale vervoerder.
Kijk bijvoorbeeld eens op:
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/ni ... onnementen
Kijk bijvoorbeeld eens op:
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/ni ... onnementen
dinsdag 21 februari 2012 om 11:17
Gratis OV voor studenten heeft te maken met het feit dat die vaak grotere afstanden moeten reizen (er zijn nou eenmaal veel minder universiteiten dan middelbare scholen). Bij scholieren gaan ze ervan uit dat je niet zo ver reist (en verreweg de meesten kunnen natuurlijk ook makkelijk op de fiets naar school), en krijg je dus geen OV kaart of korting. Je kunt natuurlijk wel zelf een kortingskaart regelen als je bv veel met de trein reist.