Overwinteren op jonge leeftijd
zondag 23 juni 2019 om 09:06
I.v.m. de slechte gezondheid van mijn dochter (basisschool leeftijd) zijn we genoodzaakt te overwinteren in het buitenland.
Aankomende winter gaan we (minimaal) 3 maanden weg, ik heb onbetaald verlof opgenomen. Mijn man blijft in Nederland i.v.m zijn werk maar zal ons regelmatig een weekje opzoeken.
Op internet zijn veel ervaringen te lezen van overwinteraars maar dit zijn veelal 60 plussers.
Mijn dochter zit op de basisschool en ik ben zelf begin 30, we zijn eigenlijk op zoek naar ervaringen van jonge mensen die overwinteren.
Zijn die hier op het forum aanwezig?
Aankomende winter gaan we (minimaal) 3 maanden weg, ik heb onbetaald verlof opgenomen. Mijn man blijft in Nederland i.v.m zijn werk maar zal ons regelmatig een weekje opzoeken.
Op internet zijn veel ervaringen te lezen van overwinteraars maar dit zijn veelal 60 plussers.
Mijn dochter zit op de basisschool en ik ben zelf begin 30, we zijn eigenlijk op zoek naar ervaringen van jonge mensen die overwinteren.
Zijn die hier op het forum aanwezig?
zondag 23 juni 2019 om 09:15
Dit!Stellagibson schreef: ↑23-06-2019 09:07Ik ben wel benieuwd hoe je dat financieel doet, waar je woont, hoe je leeft en waar je kind naar school gaat en wat voor gezondheidsproblemen ze heeft.
zondag 23 juni 2019 om 09:30
Gaat dat ons iets aan? Wat een ongepaste vragen! TO vraagt om ervaringen, niet om oordelen en verhoor .....Stellagibson schreef: ↑23-06-2019 09:07Ik ben wel benieuwd hoe je dat financieel doet, waar je woont, hoe je leeft en waar je kind naar school gaat en wat voor gezondheidsproblemen ze heeft.
zondag 23 juni 2019 om 09:39
zondag 23 juni 2019 om 09:45
zondag 23 juni 2019 om 09:45
Mijn dochter heeft een aangeboren chronische ernstige longaandoening.
Ze gaat doorgaans alleen in de zomerperiode naar school, in de periode van pakweg begin oktober tot eind april volgt ze haar lessen via het KPN klassecontact systeem vanuit (zieken)huis. Op goede dagen kan ze wel eens een halve dag naar school maar dat is afhankelijk van veel factoren. De instructies en oefeningen die ze alsnog mist onderwijs ik haar en 1 keer in de 2 weken komt er een externe docent bij ons thuis voor eventuele hiaten. De afgelopen jaren zijn we iedere 6 weken voor een dag of 10 met haar naar een zonnige droge bestemming afgereisd waar ze letterlijk op adem kwam, medicatie af kon bouwen en op kon laden voor de terugkomst in Nederland.
De laatste twee jaar merken we dat het steeds slechter gaat, 10 dagen is niet meer voldoende om op te laden en 6 weken tot de volgende vakantie te lang om te overbruggen. Op aanraden van de longarts kiezen we er daarom voor om te overwinteren.
School zal ze in het buitenland ook volgen dmv het klassecontact systeem, incl toetsen en ik zal net als in Nederland de rest op me nemen.
Zoals gezegd neem ik 3 maanden onbetaald verlof op, daarbij hebben we in Nederland natuurlijk gewoon alle vaste lasten zoals altijd en de kosten in het buitenland er extra bij. Denk aan huur vakantiewoning/appartement, water/electra, huurauto etc.
Een heel kostbaar ‘geintje’ , en aangezien het effect van overwinteren nooit wetenschappelijk is aangetoond en niet als behandeling aangemerkt staat zijn alle kosten voor eigen rekening en kunnen we nergens voor terugvallen op de zorgverzekeraar (medicatie is natuurlijk wel vergoed, net als in Nederland)
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen
Ze gaat doorgaans alleen in de zomerperiode naar school, in de periode van pakweg begin oktober tot eind april volgt ze haar lessen via het KPN klassecontact systeem vanuit (zieken)huis. Op goede dagen kan ze wel eens een halve dag naar school maar dat is afhankelijk van veel factoren. De instructies en oefeningen die ze alsnog mist onderwijs ik haar en 1 keer in de 2 weken komt er een externe docent bij ons thuis voor eventuele hiaten. De afgelopen jaren zijn we iedere 6 weken voor een dag of 10 met haar naar een zonnige droge bestemming afgereisd waar ze letterlijk op adem kwam, medicatie af kon bouwen en op kon laden voor de terugkomst in Nederland.
De laatste twee jaar merken we dat het steeds slechter gaat, 10 dagen is niet meer voldoende om op te laden en 6 weken tot de volgende vakantie te lang om te overbruggen. Op aanraden van de longarts kiezen we er daarom voor om te overwinteren.
School zal ze in het buitenland ook volgen dmv het klassecontact systeem, incl toetsen en ik zal net als in Nederland de rest op me nemen.
Zoals gezegd neem ik 3 maanden onbetaald verlof op, daarbij hebben we in Nederland natuurlijk gewoon alle vaste lasten zoals altijd en de kosten in het buitenland er extra bij. Denk aan huur vakantiewoning/appartement, water/electra, huurauto etc.
Een heel kostbaar ‘geintje’ , en aangezien het effect van overwinteren nooit wetenschappelijk is aangetoond en niet als behandeling aangemerkt staat zijn alle kosten voor eigen rekening en kunnen we nergens voor terugvallen op de zorgverzekeraar (medicatie is natuurlijk wel vergoed, net als in Nederland)
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen
zondag 23 juni 2019 om 09:53
Ik denk dat er weinig mensen met kinderen in de basisschoolleeftijd zullen overwinteren, juist vanwege de leerplicht.
Misschien is er een forum of FB pagina voor mensen met longaandoeningen, en kun je daar mensen vinden?
Ik hoop dat het goed gaat werken voor je dochter.
Misschien is er een forum of FB pagina voor mensen met longaandoeningen, en kun je daar mensen vinden?
Ik hoop dat het goed gaat werken voor je dochter.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 23 juni 2019 om 10:05
Helaas kom ik dan ook alleen uit op ouderen.
Naast de ervaringen die we graag zouden willen horen zijn er ook lastige praktische zaken die vrij onbekend zijn.
Bij overwinteraars die samen overwinteren zijn die zaken niet aan de orde maar juist omdat mijn man grotendeels thuis blijft zijn er onduidelijkheden mbt verzekering enz omdat de dekking aangepast kan worden als je lang in het buitenland verblijft. De verzekeringsagent adviseert me wel maar ik blijf daarbij toch ook wel een beetje bang voor het ‘wij van wc eend adviseren wc eend’ idee.
zondag 23 juni 2019 om 10:06
Geen ervaring. Maar waar ik woon zijn de winters heel mild.
Waar zijn jullie de afgelopen jaren tijdens de winter geweest? Heb je een plek in gedachten voor deze winter?
Zoals ik begrijp is leerplicht geen probleem, dat scheelt al. Fijn dat jullie haar deze mogelijkheid kunnen bieden. Ik hoop dat ze er baat bij heeft.
Waar zijn jullie de afgelopen jaren tijdens de winter geweest? Heb je een plek in gedachten voor deze winter?
Zoals ik begrijp is leerplicht geen probleem, dat scheelt al. Fijn dat jullie haar deze mogelijkheid kunnen bieden. Ik hoop dat ze er baat bij heeft.
zondag 23 juni 2019 om 10:07
Dank je, de belangrijkste dingen zijn geregeld. Leerplicht en onderwijs inspectie zijn akkoord, mijn verlof is akkoord en de huurovereenkomst van het appartement aldaar wordt opgemaakt.
zondag 23 juni 2019 om 10:09
Zou je een andere voorziening ook overwegen?
Bijv wat vrijwilligerswerk doen tegen kost en inwoning?
Ik voeg een website toe van WWOOF, organisatie waarbij je op boerderijen kan werken tegen kost en inwoning en waarbij je, meestal 4 uur per dag werkt.
Je hebt dan verder geen huurkosten en vaste lasten, geen dagelijkse boodschappen.
Wellicht kun je met iemand iets regelen waarbij je met je dochter langer kan verblijven
Deze site is van Spanje maar deze organisatie zit in meerdere landen (zoek ook onder WWOOF Europe)
https://wwoof.es/
Bijv wat vrijwilligerswerk doen tegen kost en inwoning?
Ik voeg een website toe van WWOOF, organisatie waarbij je op boerderijen kan werken tegen kost en inwoning en waarbij je, meestal 4 uur per dag werkt.
Je hebt dan verder geen huurkosten en vaste lasten, geen dagelijkse boodschappen.
Wellicht kun je met iemand iets regelen waarbij je met je dochter langer kan verblijven
Deze site is van Spanje maar deze organisatie zit in meerdere landen (zoek ook onder WWOOF Europe)
https://wwoof.es/
zondag 23 juni 2019 om 10:23
zondag 23 juni 2019 om 10:28
Zou je mensen kunnen vinden bij lotgenoten als het longfonds bijvoorbeeld? Of speciaal voor ernstig zieke kinderen? Ik zie kanjerwens regelmatig voorbij komen, in die hoek zijn er vast ook fora?
Facebookgroepen?
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met je dochter. Wat zal het alleen emotioneel al moeilijk zijn voor jullie gezin.
Hopelijk werkt het plan om elders te overwinteren goed.
Facebookgroepen?
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met je dochter. Wat zal het alleen emotioneel al moeilijk zijn voor jullie gezin.
Hopelijk werkt het plan om elders te overwinteren goed.
appeltaartmetrozijn wijzigde dit bericht op 23-06-2019 10:29
Reden: Iets vergeten.
Reden: Iets vergeten.
2.17% gewijzigd
zondag 23 juni 2019 om 10:28
Daar dacht ik ook aan. Ook voor de toekomst van de dochter van TO. Ze zal later toch moeten functioneren in de maatschappij en als er geen medicijn wordt gevonden, wordt dat waarschijnlijk lastig in Nederland. De meeste werkende mensen kunnen overwinteren niet bekostigen. Het opbouwen van een leven is makkelijker als je er vanaf jonge leeftijd al woont.
zondag 23 juni 2019 om 10:35
Emigreren is ook nogal een stap, zakelijk maar ook emotioneel.
Wel fijn als de ouders dan sterk en overeind blijven. Die kans is groter wanneer ze een vertrouwd netwerk om hun heen hebben.
Ik zou wel kijken naar Nederlanders die daar heen geëmigreerd zijn met hun gezin, om daar tijdelijk bij aan te sluiten.
Wel fijn als de ouders dan sterk en overeind blijven. Die kans is groter wanneer ze een vertrouwd netwerk om hun heen hebben.
Ik zou wel kijken naar Nederlanders die daar heen geëmigreerd zijn met hun gezin, om daar tijdelijk bij aan te sluiten.
zondag 23 juni 2019 om 11:33
pamelacourson schreef: ↑23-06-2019 11:21Ik dacht ook meteen aan emigreren. Dan kunnen jullie daar werken, dochter kan volledig naar school en je bouwt je leven daar op in plaats van in de winter weg te zijn.
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar om daar allebei een baan te vinden, eventueel wen werkvergunning te krijgen lijkt me niet makkelijk.
TO, om welk land gaat het? Een EU land? En zo ja, loopt je ziektekostenverzekering daar niet door?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 23 juni 2019 om 13:24
Hier ook geen ervaring. Maar ik snap je keuze. Ik heb een kind wat ook zeer gevoelig is voor luchtweginfecties en slecht kan hoesten. Gelukkig doet hij het heel goed op onderhouds AB waardoor hij heel weinig ziek is. Maar hiervoor hebben wij het ook wel eens overwogen. Ik vroeg me vooral af of mensen in warme landen dan nooit verkouden zijn of griep krijgen.
Is het een optie dat jij vanuit huis gaat werken? Tegenwoordig zijn er toch ook baantje die je vanuit huis kan doen? Ik kan me voorstellen dat onbetaald verlof heel lastig is.
En ben je niet verpleegkundige? Volgens mij zitten ze op sommige tropische eilanden best wel heel erg te wachten op goed geschoolde verpleegkundigen. Ik ken 2 dames die recentelijk een half jaar op de NL Antillen hebben gewerkt als verpleegkundige.
Is het een optie dat jij vanuit huis gaat werken? Tegenwoordig zijn er toch ook baantje die je vanuit huis kan doen? Ik kan me voorstellen dat onbetaald verlof heel lastig is.
En ben je niet verpleegkundige? Volgens mij zitten ze op sommige tropische eilanden best wel heel erg te wachten op goed geschoolde verpleegkundigen. Ik ken 2 dames die recentelijk een half jaar op de NL Antillen hebben gewerkt als verpleegkundige.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.