Parkeren in/buiten Berlijn

30-07-2013 21:31 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan binnenkort een paar dagen naar Berlijn. Heerlijk, nu al zin in.

Nu zoeken we een handige oplossing voor de auto. Dat is verreweg de snelste, goedkoopste en comfortabelste manier om daar te komen. Maar dan...

- P + R lees ik verschillende verhalen over. Het liefst zouden we daar gebruik van maken en dan met het OV het centrum in. Met je auto door de stad is natuurlijk nogal een toestand. Maar... we zoeken wel een bewaakte P +R, vanwege openbreken van de auto/diefstal etc. Dat mag ook best geld kosten.

Iemand hier een tip voor?

- parkeren in een buitenwijk kan ook. Ik las dat het daar vaak gratis en onbeperkt is. Prima natuurlijk, maar dan moet het wel een veilige wijk zijn.

- parkeergarage mag ook, maar die zijn in de stad vaak behoorlijk aan de prijs. Iemand een tip voor een parkeergarage in Charlottenburg met normale tarieven?

Kortom: tips, tips, tips om de auto te dumpen zodat we ons daar niet meer druk over hoeven te maken als we er eenmaal zijn.

(Oh ja, stel nou dat je andere briljante tips hebt over Berlijn, hou je dan vooral niet in )
Hallo?!
Wij hadden een parkeergarage bij de Ku'damm en Hauptbahnhof, midden in het centrum dus, voor een tientje per dag. Niet bewaakt, wel veel gebruikt. De meeste Duise garages hebben "Frauenparkplaetze", die zijn vooraan en goed verlicht, misschien is dat nog een idee? In Berlijn kun je goed rijden; denk wel ff aan een milieusticker.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Als je perse bewaakt wil zou je hem mss nog bij de luchthaven neer kunnen zetten en dan met ov verder. Je zou ff kunnen googelen, vaak hebben ze speciale tarieven als je van tevoren een parkeerplaats reserveert.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Geen parkeertips want ons hotel had een parkeerplaats. Hotel was in Charlottenburg en volgens mij was er ergens daar wel een parkeergarage maar geen idee meer waar en wat het kost.

Andere tip ; boek een fietstocht bij bajabikes of bij berlinbikes,echt heel gaaf en je ziet heel veel van de stad.

Vrienden van mij zijn er nu en hebben gisteren een alternatieve wandeltocht langs streetart gedaan en dat was echt heel gaaf zeiden ze.Weet niet waar ze dat geboekt hebben.

Andere tips: biergarten schleusenkrug in tiergarten, bier en heerlijke flammkuchen:-)

Biergarten Prater in prenzlauerberg is ook heel gezellig.

Echt de moeite van het binnen lopen is Clarchensballhaus,vooral naar binnen gaan en even boven in de zaal kijken.

De Hachescherhofe zijn ook de moeite van het door wandelen waard.
Heeft het hotel geen parkeerplaats? volgens mij hebben veel hotels dat wel, of kun je tegen een gereduceerd tarief in een openbare parkeergarage staan.

Wij zijn gewoon naar het hotel gereden, daar de auto geparkeerd, en verder ov genomen.
Parkeerplaats voor het station van potsdam, kost een tientje per week en je stapt zo in de s-bahn.

Voor Berlijn moet je trouwens een milieuvignet op je auto hebben.
Snelste en comfortabelste manier is echt een doelredenatie... onzin dus.

Overigens zijn de meeste wijken bijzonder veilig en zou ik nooit twijfelen over het parkeren. Bij hamburerbahnhof kun je bijv prima en goedkoop parkeren.
Wat een fijne tips, hartstikke bedankt allemaal!
Hallo?!
Ik ben met de trein en de auto geweest en ik vond de trein veel sneller en comfortabeler.
Wij zijn met de trein, auto en vliegtuig geweest en prefereren toch echt het vliegtuig... amper een uur vliegen en je staat daarna binnen een half uur midden in het centrum.

Auto is toch minstens 6/7u rijden, en trein idem dito.

Daarnaast mag je met een NL auto niet zomaar de binnenstad in, ivm milieuzones en moet je een milieukaart regelen.
Zo'n milieusticker moet je via internet regelen en niet bij de ANWB.

Snel en een stuk goedkoper!

Geloof dat op Berlijnblog wel een link staat. Staan verder ook wel handige en leuke tips op.

Ja natuurlijk is vliegen snel maar je moet er wel de uren dat je van te voren op het vliegveld moet zijn wel bijtellen als zijnde reistijd. Even als wachten op je bagage(als je een koffer meeneemt.)

Wij waren met 3x stoppen en 45 minuten file precies met 6 uur deur tot deur onderweg.

Oh en buiten dat wij hebben een auto van de zaak en de reis kostte ons dus bijna niks(konden bijna heen en terug met 1 tank..)

Wij zijn wel 5 dagen geweest,zou ik korter gaan zou ik misschien wel gaan vliegen als je hier vanaf Eindhoven kon vertrekken.

De trein schijnt wel heel fijn te zijn heb ik gehoord,al sprak ik vorige maand toen wij er waren mensen die een heel stuk langer onderweg waren geweest vanwege die overstromingen en die dus spijt hadden dat ze niet met de auto waren..
Vanaf Eindhoven vliegen ze ook goedkoop meen ik. Hooguit uur van te voren aanwezig, en voor een weekend heb je echt alleen handbagage nodig.... totaal dus een uur of 3 reistijd.
quote:spectral schreef op 31 juli 2013 @ 08:47:

Vanaf Eindhoven vliegen ze ook goedkoop meen ik. Hooguit uur van te voren aanwezig, en voor een weekend heb je echt alleen handbagage nodig.... totaal dus een uur of 3 reistijd.

Ja dat scheelt dan wel. Maar volgens mij niet met Ryan air dacht ik.

Heb het niet uitgezocht hoor dus kan het mis hebben.

Maar goed in ons geval is het dus altijd wel duurder.
Ik was er 2 weken geleden, had de auto in een parkeergarage ergens in Berlin Mitte geparkeerd, kostte 20 euro per dag. Niet echt goedkoop dus. Was wel een veilige garage met idd een Frauenparkplatz vlak naast de deur naar de uitgang. Bij mijn vorige bezoek konden we gratis parkeren bij het hotel, dat was beter! Dat was bij het Tierpark in Oost-Berlijn, het was daar in de hele buurt gratis parkeren. Wij hadden nu alleen geen zin om met de bagage in het openbaar vervoer te gaan, maar anders haden we ook weer daar kunnen parkeren.

De helft van de wegen in het centrum van Berlijn is trouwens momenteel opgebroken, als je geen navigatiesysteem hebt dat daar rekening mee houdt zou ik er niet aan beginnen om daar te rijden.
Rijden in Berlijn is op dit moment echt een drama. Ik had vorige maand een afspraak op de Nederlandse ambassade. Ik woon op 2,5 uur rijden van Berlijn vandaan. We zijn echt ruim op tijd van te voren weggegaan (trein was geen optie in verband met overstromingen) en alles in de binnenstad zat muurvast. Omleidingen, verkeerde omleidingsborden, wat een drama idd. Kwam alsnog te laat.
De keren dat ik in Berlijn was, kon ik altijd naast het appartement en hostel gratis en veilig parkeren. Ik zou het dus een aanzien tot je er bent en er niet een te groot probleem van maken! Ik zat ook helemaal te denken van: o, ik zal vast veel kwijt zijn aan parkeren etc, en uiteindelijk was het dus geen enkel probleem.

Veel plezier!
Vliegen is voor ons helaas geen optie. Een vliegveld dat op Berlijn vliegt is al twee uur rijden. Dan nog inchecken, vliegen etc. Ja, dan kun je net zo goed in de auto stappen. Dat is nog goedkoper ook.

Ik vind 20 euro per dag best duur, van dat geld kunnen we zoveel andere leuke dingen doen. We doen het redelijk low budget, dus elke euro die we niet besteden aan parkeren, maar aan leuke dingen is meegenomen. Parkeren an sich mag best iets kosten hoor, maar liever niet zoveel.

Ik vond de tip van het station in Potsdam een goede. Dat ga ik even op Google Maps bekijken. 10 euro per week is een prima deal.

Bij ons hotel zijn beperkte parkeerplaatsen voor 14 euro per dag. Dat vind ik toch andere koffie

Maar als ik lees dat rijden in Berlijn echt niet tof is nu, neig ik ook wel naar een buitenwijk of een dorpje voor Berlijn waar we de auto gewoon in woongebied parkeren en dan het laatste stukje met de trein doet.

Wat zouden jullie in dat geval aanraden? We vinden het ook niet erg om nog een half uurtje met de trein te moeten.

Ik zal even kijken voor de milieusticker online. Ik las dat je hem ook onderweg kunt kopen, dat leek ons ook wel prima. Maar goed, dat kwam ook omdat de ANWB wat krap is in de tijd.
Hallo?!
Als je de auto in Potsdam zet, dan heb je die milieusticker niet nodig. Scheelt ook weer .

Bij Potsdam heb je een grote parkeergarage achter het station, die is duur. Wat ik bedoel is het veld aan Babelsberger Str, zie hier https://maps.google.nl/ma ... near=Potsdam+Hbf&t=h&z=16 . Daar is videobewaking en die plek kost dus maar een habbekrats. Of je je bij die videobewaking veel moet voorstellen weet ik niet, maar het zag er keurig uit. En dan stap je zo de S-bahn in naar Berlijn.

Overigens is Potsdam ook leuk om een dagje door te brengen. Het centrum en dan met name het Holländisches Viertel, en park Sans Souci.
Misschien leuk voor de laatste dag en dan met de auto terug. Bedankt voor de tip, dit is precies wat ik zoek :-)
Hallo?!
Google gewoon even welke wijken nog gratis parkeren zijn. Ik zat onlangs in Kreuzberg en daar is het dus gewoon gratis. In een rustige woonwijk met gezinnetjes, waar echt niks gebeurt. Dump je spullen bij het hotel, breng de auto naar een rustige wijk, parkeer 'm vlakbij de S-bahn of U-bahn en ga weer terug naar je hotel.
En, hoe heb je 't aangepakt uiteindelijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven