Paspoort stempels checkpoint charlie

22-09-2011 17:25 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hopelijk is er iemand op dit forum die mij kan helpen. Ik ben afgelopen zomer naar Berlijn geweest en heb daar Checkpoint Charlie stempels in m'n paspoort laten zetten. Misschien niet zo slim, want nu las ik ergens dat dit geen officiele stempels zijn en dat ze je paspoort ongeldig kunnen maken. Nu ga ik over twee weken op vakantie naar de VS, en ben dus bang dat mijn paspoort niet meer geldig is. Heeft iemand hier ervaringen mee? Dus met souvenirstempels toch de grenscontrole in de VS doorgekomen? Of juist niet?
Ik heb stempel van machu pichu in mijn paspoort, nooit problemen mee gehad (maar ben er niet mee in de vs geweest, maar er waren genoeg amerikaner die ook zo'n stempel namen).
Ik zou de gemeente even bellen.
Nooit geweten dat je daar stempels kan laten zetten... En ik ben er al zo vaak geweest.

Het zal wel loslopen toch?
sorry geen ervaring, maar souvenirstempels in je paspoort?

Ik sta helemaal versteld dat het kan/mag/wordt gedaan/dat je dat hebt gekocht.
Waarom zou een (souvenir) stempel je paspoort ongeldig maken? Weet een douanier trouwens alle officiële stempels van de gehele wereld?
Ach ja, ik was met een vriendinnetje, en het was zo'n moment waar je achteraf pas over nadenkt. Misschien dat ik even een mailtje naar de douane stuur. Ik ben alleen bang dat ik zo'n antwoord krijg van: Het is over het algemeen niet aan te raden om deze stempels in je paspoort te zetten, je kunt voor de zekerheid....blabla. Ik hoop dus op mensen met dezelfde ervaring :-)
quote:borderwalk schreef op 22 september 2011 @ 17:33:

sorry geen ervaring, maar souvenirstempels in je paspoort?

Ik sta helemaal versteld dat het kan/mag/wordt gedaan/dat je dat hebt gekocht.

Ik maak zelf stempels van door mij verzonnen landen en plaats die in mijn paspoort. Ziet er heel interessant uit.

Heb ook stempels van Plopsaland, Friesland, Landgraaf, Ameland, Auckland en zo nog een paar in mijn paspoort staan.
Het is een officieel document, ik dacht dat je daar niet allemaal commerciële stempels ter decoratie in kon laten zetten,maar schijnbaar vergis ik me. Zou je ook red light district stempel kunnen krijgen, of een rembrandt stempel tijdens een tripje amsterdam? Loopt wel snel vol dan je paspoort.
Alleen een daartoe bevoegd ambtenaar mag wijzigingen aanbrengen in een paspoort. Checkpoint charlie is tegenwoordig geen grenspost meer van de Duitse overheid. Strikt genomen is het document ongeldig op dit moment.

Een overenthousiaste ambtenaar zou je dus kunnen aanhouden. Dit hoeft overigens nieteens een ambtenaar van grenspost te zijn maar kan ook toevallig een treinconducteur of een apv controleur zijn die jou paspoort ter inzage vordert en dit toevallig aantreft.

Een ander voorbeeld. Je wil een bedrijventerrein betreden omdat je een afspraak hebt. Je komt bij een toegangscontrole en de beveiliger vraagt je om een legitimatie. Je bent niet verplicht om het document te tonen aan de beveiliger. Echter dan kom je het bedrijventerrein niet binnen. Je besluit het paspoort aan de beveiliger te tonen. De beveiliger ziet het stempeltje en weet toevallig dat checkpoint charlie geen officieel grenspost is. De beveiliger constateert op dat moment een strafbare feit en mag aanhouden.
Hm, daar maken ze echt geen probleem van. Ik bedoel, Checkpoint Charlie (MET ALLE RESPECT!) het is al lang geleden dat het daar foute boel was, en ik durf zelfs aan te nemen dat je aantoonbaar jonger bent

Verder nog nooit paniek verhalen gehoord over mensen die lebvenslang hebben gekregen (of welke andere straf dan ook) voor het hebben van de betreffende stempels.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het gaat niet om de plek waar die stempel vandaan komt, maar dat je gewoon een zinloze stempel in je paspoort hebt. Een pretstempel, en dat mag niet (denk ik).
Bazinga!
Ik ga binnenkort naar Berlijn en dan wil ik daar ook even naartoe. Ik vind het wel raar dat ze daar stempels in je paspoort zetten. Toen ik naar London en Polen ging en om een stempel vroeg, gewoon omdat ik dat leuk vond, kreeg ik er geen want daar deden ze niet aan. En dat zijn nog wel officiële stempels.
Heb dat ook gehad en wel gewoon de VS in gekund hoor. geen probleem...

met officiele stempels kijk ik wel uit...als je naar Israel gaat kun je beter vragen om een papiertje erbij te plakken anders kun je problemen krijgen als je een arabisch land in gaat.....

ben veel in mexico geweest vroeger en daar zijn ze in de VS ook niet zo blij mee.....
Puck
quote:paloma schreef op 22 september 2011 @ 17:35:

Waarom zou een (souvenir) stempel je paspoort ongeldig maken? Weet een douanier trouwens alle officiële stempels van de gehele wereld?In Amerika zijn ze wel vervelend hoor!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:closednote schreef op 22 september 2011 @ 18:02:

Ik ga binnenkort naar Berlijn en dan wil ik daar ook even naartoe. Ik vind het wel raar dat ze daar stempels in je paspoort zetten. Toen ik naar London en Polen ging en om een stempel vroeg, gewoon omdat ik dat leuk vond, kreeg ik er geen want daar deden ze niet aan. En dat zijn nog wel officiële stempels.Ik denk dat juist omdat Checkpoint Charlie niet officieel is dat ze het daar daarom geen enkel probleem vinden om een stempel te zetten. Het is een nietszeggende stempel en het zijn maar gewone medewerkers die de toeristen vermaken/informeren, geen douanebeambten in functie die zich aan de regels omtrent de officiële stempels moeten houden.
Ik heb ook een pretstempel in mijn paspoort en heb erna overal gewoon mee kunnen reizen hoor, zelfs de VS, niemand die er moeilijk over deed, mocht elk land gewoon in en uit.
Ik ben al wat gerustgesteld :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven