reistips Afrika
maandag 7 mei 2012 om 14:32
Van november tot januari ga ik naar Afrika. Ik heb twee reizen geboekt. Eentje waarbij in twee weken in Swasiland, een week in Mozambique en een week in het Krugerpark ben. En eentje waarbij ik 6 weken in Zambia zit. Georganiseerd en wel.
Tussen de reizen zit twee weken, die ik ook daar in de buurt door ga brengen.
Nou wil ik graag naar Kaapstad, vooral voor de Tafelberg en Robbeneiland. Maar dat hoeft in feite geen twee weken te duren en eventueel zou ik voor mijn eerste reis 3 dagen naar Kaapstad kunnen.
Wat is een mooie plek om heen te gaan die twee weken tussen mijn reizen. Liever niet verder dan 1 of 2 uur vliegen van Johannesburg en liefst ook veilig voor een vrouw alleen.
Tussen de reizen zit twee weken, die ik ook daar in de buurt door ga brengen.
Nou wil ik graag naar Kaapstad, vooral voor de Tafelberg en Robbeneiland. Maar dat hoeft in feite geen twee weken te duren en eventueel zou ik voor mijn eerste reis 3 dagen naar Kaapstad kunnen.
Wat is een mooie plek om heen te gaan die twee weken tussen mijn reizen. Liever niet verder dan 1 of 2 uur vliegen van Johannesburg en liefst ook veilig voor een vrouw alleen.
maandag 7 mei 2012 om 20:33
dinsdag 8 mei 2012 om 07:54
quote:Dotjemol schreef op 07 mei 2012 @ 20:23:
Wat ik vergeet: wat ga je precies doen in Zimbabwe? De armoede en wanhoop van de bevolking greep mij daar erg aan (terwijl ik echt wel eea gewend ben). Mocht je zelfstandig de grens over gaan houd dan rekening met de meest waanzinnige soorten 'belasting' die je alleen contant dient te betalen...
Dotjemol, ik weet niet wanneer jij in Zimbabwe was (ik neem aan voor 2009?) want de situatie is heel erg veranderd, Behalve een toeristenvisum aan de grens (30 USD) hoef je geen rare belastingen te betalen en het is een van de veiligste landen in de regio. Ook economisch zit het weer in de lift, de gestoorde toestanden van hyper inflatie en miljarden zimdollars zijn sinds 2009 verleden tijd. Politiek blijft het rommelen, maar daar merk je als toerist niets van.
TO, vanuit Vic Falls zou je dus inderdaad wat meer van Zimbabwe kunnen zien, nationale parken in de buurt zijn onder meer Hwange (grootste olifantenpopulatie), Matapos (neushoorns en schitterende natuur met bizarre rotsformaties) en Mana Pools aan de Zambezi (alleen zijn daar tijdens de regentijd (november - maart) veel van de kampen gesloten).
Wat ik vergeet: wat ga je precies doen in Zimbabwe? De armoede en wanhoop van de bevolking greep mij daar erg aan (terwijl ik echt wel eea gewend ben). Mocht je zelfstandig de grens over gaan houd dan rekening met de meest waanzinnige soorten 'belasting' die je alleen contant dient te betalen...
Dotjemol, ik weet niet wanneer jij in Zimbabwe was (ik neem aan voor 2009?) want de situatie is heel erg veranderd, Behalve een toeristenvisum aan de grens (30 USD) hoef je geen rare belastingen te betalen en het is een van de veiligste landen in de regio. Ook economisch zit het weer in de lift, de gestoorde toestanden van hyper inflatie en miljarden zimdollars zijn sinds 2009 verleden tijd. Politiek blijft het rommelen, maar daar merk je als toerist niets van.
TO, vanuit Vic Falls zou je dus inderdaad wat meer van Zimbabwe kunnen zien, nationale parken in de buurt zijn onder meer Hwange (grootste olifantenpopulatie), Matapos (neushoorns en schitterende natuur met bizarre rotsformaties) en Mana Pools aan de Zambezi (alleen zijn daar tijdens de regentijd (november - maart) veel van de kampen gesloten).
dinsdag 8 mei 2012 om 23:27
Chiedza, ik was er in april/mei/juni 2009. Heb een rondreis gedaan in een toyota yaris van Kaapstad naar Namibie, Botswana, Zimbabwe, Mozambique om te eindigen in Johannesburg. Heb bij de grens met Zimbabwe echt gekke dingen meegemaakt, gordelbelasting, bijrijderbelasting en zo nog wat. Op dat moment waren er meerdere auto's en bussen en we moesten dit allemaal betalen. Nouja, alleen maar fijn als de situatie verbeterd is daar en hopelijk ook voor de bevolking.
woensdag 9 mei 2012 om 22:32
woensdag 9 mei 2012 om 22:42
In Namibie hadden we met de safaritruck trouwens een keer 'n lekke band en nadat die vervangen was even later nog twee lekke banden. En toen was er nog maar één reservewiel over. We waren toen niet erg ver meer van de volgende campsite (met garage) waardoor we met die lekke band door gereden zijn, maar je zou zoiets maar hebben als je met 'n auto aan 't rond reizen bent en natuurlijk ver buiten bereik zit met je gsm.
woensdag 9 mei 2012 om 23:00
"Je kan je toch aansluiten bij een (internationale) groep? Er vertrekt vast wel wat vanuit Vic Falls richting Namibie. Waarom zou zelf rijden beter zijn? Het lijkt me juist een beetje eng, idd ivm pech onderweg enzo. Het boek Solitaire van Ton van der Lee is ook wel leuk om te lezen over Namibie."
Omdat het zo fijn is om door het uitgestrekte landschap te rijden met achterin eten en drinken zodat je op elke mooie plek kunt stoppen om te lunchen en te genieten van het land. Vind het een mooi en prettig (en veilig) land.
We hebben ook vaak lifters meegenomen, zowel ouderen als kinderen die bijv in een dorp een uur verderop moesten zijn, is daar heel gewoon.
Ik ken bij de weg dat boek niet eens. Ga ik eens lezen, leuk!
Omdat het zo fijn is om door het uitgestrekte landschap te rijden met achterin eten en drinken zodat je op elke mooie plek kunt stoppen om te lunchen en te genieten van het land. Vind het een mooi en prettig (en veilig) land.
We hebben ook vaak lifters meegenomen, zowel ouderen als kinderen die bijv in een dorp een uur verderop moesten zijn, is daar heel gewoon.
Ik ken bij de weg dat boek niet eens. Ga ik eens lezen, leuk!
woensdag 9 mei 2012 om 23:12
donderdag 10 mei 2012 om 00:22
Zou in Zuid Afrika ook voor de Garden Route gaan, vooral omdat je de dieren ook leuk vindt! Onderweg kom je dan olifantenparken, struisvogelboerderijen en leeuwenparken tegen. Route loopt van Kaapstad tot Port Elizabeth. Stuk na PE is ook prachtig hoor maar iets minder te ondernemen. Moet je eigenlijk net weer iets verder reizen. Coffee bay enzo. Kaapstad vond ik zelf een geweldige stad. Robbeneiland vond ik oersaai en raad ik altijd af maar kan me voorstellen dat je erheen wil om 'het gezien te hebben'.
Vergeet onderweg niet Jeffreysbay (Supertubes en Billabong pro, kijk anders de film Blue Crush 2) en het Tsitsikamma park. Hier kan je ook de hoogste bungee ter wereld doen. Jeeeej!
Knysna is leuk, hier kan je op olifanten rijden en een township bekijken. Township hier is klein en gemoedelijk, beter dan Kaapstad. Plettenbergbay is ook supergaaf. Lekker in een bootje zeehondjes en dolfijnen spotten en je kunt hier ook prachtig skydiven. Goeie tip is ook bazbus. Hierover ben je al geinformeerd las ik.
Nou jij gaat je wel vermaken geloof ik
Vergeet onderweg niet Jeffreysbay (Supertubes en Billabong pro, kijk anders de film Blue Crush 2) en het Tsitsikamma park. Hier kan je ook de hoogste bungee ter wereld doen. Jeeeej!
Knysna is leuk, hier kan je op olifanten rijden en een township bekijken. Township hier is klein en gemoedelijk, beter dan Kaapstad. Plettenbergbay is ook supergaaf. Lekker in een bootje zeehondjes en dolfijnen spotten en je kunt hier ook prachtig skydiven. Goeie tip is ook bazbus. Hierover ben je al geinformeerd las ik.
Nou jij gaat je wel vermaken geloof ik
donderdag 17 mei 2012 om 20:57
Ik heb nu een ticket geboekt voor die drie maanden daar, naar Kaapstad. Voor en na mijn geplande reizen ben ik daar 4 dagen, dus kan ik zien wat ik wil zien.
Die twee weken begin ik in Kaapstad, als in daar vlieg ik naar terug en na twee weken weer vandaan. Ik denk dat ik daar kijk of ik naar Namibie kan, of richting Port Elizabeth. Dat kan ik regelen voor mijn eerste reis.
Thanx voor de reacties!
Er zijn trouwens, betaalbare, groepreizen, van Kaapstad naar Livingstone, via Namibie met een 4X4. Maar die duren 21 dagen. En ik heb er maar 14...
Die twee weken begin ik in Kaapstad, als in daar vlieg ik naar terug en na twee weken weer vandaan. Ik denk dat ik daar kijk of ik naar Namibie kan, of richting Port Elizabeth. Dat kan ik regelen voor mijn eerste reis.
Thanx voor de reacties!
Er zijn trouwens, betaalbare, groepreizen, van Kaapstad naar Livingstone, via Namibie met een 4X4. Maar die duren 21 dagen. En ik heb er maar 14...
vrijdag 18 mei 2012 om 17:08
Zo hee, ben ik even jaloers op jou! Wat een gave reis ga je maken! Die overlanders van Kaapstad naar Vic Falls zijn inderdaad erg leuk en betaalbaar. Ze gaan ook vanaf bijvoorbeeld Windhoek, in 8 tot 10 dagen. Misschien een idee? Dan kun je van Kaapstad naar Windhoek vliegen en daar opstappen. En als je moe bent is een paar dagen uitrusten in Swakopmund ook leuk. Succes met plannen!
vrijdag 18 mei 2012 om 20:01
Vanuit Windhoek zou ook geweldig zijn... Maar ja, ticket Kaapstad-Livingstone is inmiddels geboekt, dus dat gaat niet meer.
Heb wel gekeken naar tours van Kaapstad naar Namibie. Ik kom maandag weer in Kaapstad, en die tourtjes gaan weg op elke vrijdag. Dat ga ik dus niet redden. Tenminste niet bij de toeroperator die ik gevonden heb.
Heb wel gekeken naar tours van Kaapstad naar Namibie. Ik kom maandag weer in Kaapstad, en die tourtjes gaan weg op elke vrijdag. Dat ga ik dus niet redden. Tenminste niet bij de toeroperator die ik gevonden heb.
vrijdag 18 mei 2012 om 20:14
Deze gaat bijv op woe weg: http://www.detourafrica.c ... o-desert-overland-tour-39
Moet wel zeggen dat ik deze organisatie niet ken.
Moet wel zeggen dat ik deze organisatie niet ken.
vrijdag 18 mei 2012 om 20:21
Deze http://www.nomadtours.co.za/ en deze http://www.drifters.co.za/ zijn in ieder geval betrouwbaar!
zaterdag 19 mei 2012 om 00:34
Hema lover, zo'n drie jaar terug hadden beide organisaties alleen overland trucks voor die tours. Mocht je het idee hebben dat 4x4 een jeep/auto is dan ben je vast gewaarschuwd TO. Ben je een groepsreizen mens dan zijn het leuke reizen om mee te gaan.
*heb ook weer zin om naar zuidelijk Afrika te gaan*
*heb ook weer zin om naar zuidelijk Afrika te gaan*