Reistips december/feestdagen

10-07-2019 21:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er op het werk werd gevraagd om de verlofaanvragen rond de feestdagen, kwam gelijk thuis de vraag wat we met die dagen willen. Het idee om alle gedoe rond die dagen eens te ontvluchten klinkt aantrekkelijk, maar dan gelijk de moeilijke vraag: waar naartoe?

Het zou gaan om een reis van een dag of 3-10 max. Wederhelft is geen enorme fan van vliegen maar met de juiste bestemming wel over te halen. We zijn geen zonaanbidders/all-inclusive mensen, wel kunnen we erg genieten van de natuur of een leuke stad met gezellige binnenstad. Kou of sneeuw is geen probleem maar we zijn geen wintersporters dus die gebieden hebben niet per se de voorkeur.

Een leuke (3-4 daagse) stedentrip is ook zeker een optie, maar vooral de Duitse steden hebben we veelal gezien.
Eerste ideeën ging wat mij betreft richting Scandinavië met als uitschieter een trip naar Lapland/Noorderlicht (maar werd als beetje té enthousiast beoordeeld, zowel op afstand als kosten :facepalm: ).

Waarschijnlijk een lastig vraagstuk vanwege de vele mogelijkheden, maar wie weet heeft iemand hier dé gouden tip! Budget is overigens vrij flexibel.
-sportiefje- wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:12
0.49% gewijzigd
Tromsø misschien een idee? Noorderlicht, walvissen, natuur.. Of anders Ierland? Bijv. Cork. Ook mooie omgeving om te wandelen, ruige kust + noorderlicht. Beide goedkoper en makkelijker te bereiken dan Lapland volgens mij.
Londen
Dublin
Valencia
Madeira..
Hoe noordelijker je gaat, hoe korter je dag dus Scandinavië lijkt me niet ideaal.

Aan de Spaanse zuidkust en in Andalusië is het rond die tijd best behaaglijk. Bijvoorbeeld in Sevilla is het gemiddeld rond 16 graden ‘s middags en ik heb eens op 1 januari met een graad of 20 heerlijk in de zon gezeten. De kerstdagen zelf zou ik niet aanraden, maar daaromheen een korte trip wel.
Madrid vond ik geweldig in december. Voor nog wat warmer weer, de Algarve. Kun je mooi wandelen, lekker eten en ook nog cultuur snuiven. Qua temperatuur meestal nog erg lekker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Barcelona vond ik wel leuk. Valencia ook prima te doen.

Ik zit er zelf aan te denken om een paar dagen naar Berlijn te gaan. Iemand daar toevallig erving mee?
Foodisgood schreef:
10-07-2019 21:47

Ik zit er zelf aan te denken om een paar dagen naar Berlijn te gaan. Iemand daar toevallig erving mee?
Berlijn is echt een aanrader!
Praag, Andalusië, madeira, Lissabon
Hello, can you hear me?
Naar een Grieks eiland dat wat oorspronkelijke bevolking heeft, en daar een stadshotel nemen. Met kerst naar de Grieks orthodoxe viering. Het zal een graad of zestien zijn, heerlijk rustig, veel bekijken en lekker eten.
Ergens waar het wit is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Praag!!! In één woord geweldig!!!
Foodisgood schreef:
10-07-2019 21:47

Ja, heb ik gedaan voor kerst vorig jaar. Was erg leuk met kerstmarkten en ook andere dingen.
Lapland sluit in principe perfect aan bij wat jullie zoeken, maar is inderdaad erg duur. Zeker in die periode. Persoonlijk zou ik ook niet naar Lapland gaan rond de kerstdagen, vergeet niet dat 21 december de kortste dag van het jaar is en er op dat moment in Lapland dus niet/nauwelijks daglicht is. Garantie voor Noorderlicht heb je natuurlijk nooit, maar is wel echt súper gaaf om mee te maken (al is er wel een enorm verschil tussen een beetje noorderlicht en echt noorderlicht-noorderlicht). Als jullie naar Lapland willen, dan zou ik bijvoorbeeld eind februari/begin maart gaan. In Fins Lapland (bij Rovaniemi) heb je trouwens ook een Santa Claus village, maar dat is echt een tourist trap.

Wenen is rond kerst wellicht ook een optie?
gizzmo-returns schreef:
10-07-2019 21:53
Berlijn is echt een aanrader!
Goed om te horen. Denk dat ik binnenkort maar eens wat ga rondkijken om te boeken.
Heb je toevallig nog speciale tips om te doen rond de feestdagen?
De azoren misschien? Over het algemeen lekker weer. Ontzettend mooie natuur met veel diversen. Natuurlijke waterbronnen om na een wandeltocht even bij te komen.
Krakau
Snowpink schreef:
12-07-2019 10:09
Krakau
Da’s koud, maar lijkt me wel mooi! Hotel Ester in het oude joodse deel. Elke avond klezmermuziek voor de deur. En steeds meer orthodoxe joden die er terugkeren. Vond het wel mooi!
47084 schreef:
12-07-2019 10:31
Da’s koud, maar lijkt me wel mooi! Hotel Ester in het oude joodse deel. Elke avond klezmermuziek voor de deur. En steeds meer orthodoxe joden die er terugkeren. Vond het wel mooi!
Ik ben er ook vlak voor de kerstdagen geweest en vond dat echt een prachtige tijd om te gaan! Wij zaten ook in de Joodse wijk. Echt heel mooi en gezellig. Het is idd koud, maar als TO zelfs Lapland overweegt (wat écht een aanrader is) dan valt Krakau nog mee. In Laplan liepen we met -30 :nut:
Bedankt voor alle tips!

Lapland en Scandinavië blijven gewoon nog even op het lijstje staan, maar dan voor een andere periode dan de feestdagen.
Poolse steden zijn inderdaad ook enorm leuk. Eerder al eens 2 steden bezocht in de decembermaand en aangenaam verrast! De (kerst)sfeer, betaalbaarheid, Engelssprekende mensen/jeugd, historie in de centrums, leuke horeca, enz.

Barcelona en Berlijn zijn niet zo mijn steden, de Portugese steden neem ik nog even mee op het lijstje, net als Praag.
Ik ga de mogelijkheden maar eens naast elkaar leggen en verder uitpluizen!
Berlijn is hier ook geen favoriet. Dublin is leuk en Cork lijkt mij ook zeker de moeite waard.
Praag is inderdaad mooi. Heb er gewoond. Tijdens de feestdagen ook erg gezellig en de kerstmarkten staan er dan ook nog. Wel erg koud dus pak een goede winterjas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven