Reizen in europa zonder geldig ID bewijs

11-06-2025 19:20 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik ga volgende week een paar dagen kamperen in Denemarken. Maar nu kwam ik er dus net achter dat mijn paspoort verlopen is (al sinds januari). Echt heel stom!
Een geldig rijbewijs heb ik wel maar dat is natuurlijk niet altijd geldig in buitenland.
Uiteraard meteen een afspraak gemaakt voor een nieuw ID bewijs maar dat duurt natuurlijk wel even.
Opeens word ik toch een beetje zenuwachtig. Hoe groot is de kans dat ik hier problemen mee krijg?

Thanks.
Update: ik heb vanochtend om 09:00 de gemeente gebeld. Paar uur later kon ik al terecht voor een spoedaanvraag. ID kaart kan ik vanaf morgenochtend 10:00 ophalen.
Hele vriendelijke mevrouw aan de telefoon en het schijnt dus dat er altijd standaard een paar plekken worden vrij gehouden voor dit soort spoedaanvragen.

Mocht wel een extra bedrag afrekenen maar het zij zo. Helemaal als ik alle reacties lees dat er toch wel behoorlijk gecontroleerd word. Kan ik nu met een gerust hart op vakantie.
Fijn joh! Enne, dit overkomt je nooooit meer! :-D
biol schreef:
12-06-2025 10:56
maar ook daar kan het wel zo zijn.... de laatste keer naar berlijn kon ik heen zo doorlopen, terug moest ik toch langs de controle... het hoeft niet maar kan wel..
En dat was op Schiphol? Of bedoel je de douane?
meisje85 schreef:
12-06-2025 12:24
Net uit nieuwsgierigheid even bij mijn gemeente gekeken. Eerst mogelijke opties: de week van 21 juli.
Naar ik heb begrepen zijn ze bij de KMAR tegenwoordig ook niet meer zo coulant voor het aanvragen van een spoedpaspoort (zie ook de lijst voorwaarden op hun site). Logisch ook wel, anders staat iedereen met een volgeboekte gemeente bij hen aan het loket.
maar wat is het nut van een spoedpaspoort dan? Ik denk dat als je belt, je echt wel terecht kunt voor een spoedpaspoort.
Gemeente Rotterdam:

U kunt uw paspoort of identiteitskaart met spoed aanvragen. Dan kunt u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart de volgende werkdag al ophalen. U betaalt extra kosten.

En ik zou morgen al een afspraak kunnen maken. Had ik dit vanmorgen gedaan, had ik vandaag een afspraak kunnen maken.
Amsterdam kan zelfs zonder afspraak:
Aanvragen
U komt persoonlijk langs bij een Stadsloket. Dat kan zonder afspraak.
_mikie schreef:
12-06-2025 15:36
Update: ik heb vanochtend om 09:00 de gemeente gebeld. Paar uur later kon ik al terecht voor een spoedaanvraag. ID kaart kan ik vanaf morgenochtend 10:00 ophalen.
Hele vriendelijke mevrouw aan de telefoon en het schijnt dus dat er altijd standaard een paar plekken worden vrij gehouden voor dit soort spoedaanvragen.

Mocht wel een extra bedrag afrekenen maar het zij zo. Helemaal als ik alle reacties lees dat er toch wel behoorlijk gecontroleerd word. Kan ik nu met een gerust hart op vakantie.
Oh, hier had ik overheen gelezen. Top dat het gelukt is.
Dat dacht ik al dat er voor spoed plek vrijgehouden wordt. Fijne vakantie!
Je kan een spoedprocedure aanvragen voor je paspoort binnen de gemeente. Dan betaal je iets meer, maar weet je wel zeker dat het spoedig geregeld is.

Ik heb zelf op een Laisser Passer paspoort gereisd afgelopen maand, omdat het voor Nederlanders woonachtig in het buitenland soms 8 weken kan duren voordat er een nieuw paspoort voorhanden was (en mijn oude paspoort was in de tussentijd net verlopen) via de ambassade in Londen. Maar voor die procedure moet je aantonen dat je de reis wel moet maken: je moet een dringende reden hebben. Dat zal voor jou niet aan de orde zijn en daarom zou ik de spoedprocedure bij de eigen gemeente aanvragen.

Edit: ik lees dat ik vette mosterd ben en je de spoedprocedure al hebt aangevraagd! Super. Fijne reis.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
hvm schreef:
11-06-2025 19:35
Het gekke is, dat als je binnen het Schengengebied vliegt, dat je daar geen paspoortcontrole tegenkomt. Ik kon afgelopen weekend enkel met een instapkaart doorlopen.
Ik niet. Ik had wel een internationale vlucht maar met een overstap en de eerste was binnen schengengebied, misschien is dat het verschil? Ik snap er sowieso niks van, soms is er met boarden ook nog een extra paspoortcontrole en soms niet, en soms gaat niet iedereen en soms moet wel iedereen. Het zal wel aan mij liggen, ik voel me zo'n sukkel soms. Iedereen lijkt te weten hoe alles werkt en ik lijk wel een alien die net op aarde is gearriveerd.
Mijn ervaring is dat er op Schiphol bij boarden van een Schengenvlucht niet naar paspoort/id gevraagd wordt. Maar in Frankrijk altijd wel.

Het verschilt per land, misschien zelfs per luchthaven.

Altijd meenemen dus en zorgen dat je je id/paspoort niet laat verlopen.
margreetder schreef:
12-06-2025 16:09
En dat was op Schiphol? Of bedoel je de douane?
Dit was in Berlijn op het vliegveld.. ik moest me melden aan de balie waar een check op paspoort werd gedaan.

Iemand voor me mocht dus niet vliegen want die had haar id niet bij en wilde vliegen op haar rijbewijs. Dat werd afgewezen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
xiongmao schreef:
15-06-2025 12:30
Mijn ervaring is dat er op Schiphol bij boarden van een Schengenvlucht niet naar paspoort/id gevraagd wordt. Maar in Frankrijk altijd wel.

Het verschilt per land, misschien zelfs per luchthaven.

Altijd meenemen dus en zorgen dat je je id/paspoort niet laat verlopen.
Op Schiphol hangt het af van de gate en waar je naartoe vliegt. Er zijn gates waar nog altijd met de hand gecheckt wordt of de naam op je ID overeenkomt met die op de ticket, maar er zijn er ook waar je met slechts de QR code door een poortje kunt lopen.
Pianissimo schreef:
15-06-2025 12:09
Ik niet. Ik had wel een internationale vlucht maar met een overstap en de eerste was binnen schengengebied, misschien is dat het verschil? Ik snap er sowieso niks van, soms is er met boarden ook nog een extra paspoortcontrole en soms niet, en soms gaat niet iedereen en soms moet wel iedereen. Het zal wel aan mij liggen, ik voel me zo'n sukkel soms. Iedereen lijkt te weten hoe alles werkt en ik lijk wel een alien die net op aarde is gearriveerd.
Ik heb ook nog niet een de logica kunnen vinden voor die checks. De enige waar de laatste jaren mijn paspoort niet werd gecontroleerd bij de gate was naar Zweden en Zwitserland. Voor andere bestemmingen was de ene keer wel en de andere keer niet.

Wat wel weer typisch is dat als je met de ferry of over de brug naar Zweden gaat je wel je paspoort moet laten zien als je de ferry af komt of bij de grens bij de brug bent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven