Rondreis UK, tips?
woensdag 14 november 2018 om 13:13
Hi allemaal,
Deze zomer willen mijn vriend en ik per auto rondreizen door Engeland (noord, midden en zuid) en Wales. Ongeveer 2 weken.
We hebben dit nog nooit gedaan, dus zijn op zoek naar tips. We willen sowieso Londen, Liverpool en Oxford bezoeken. En graag (een deel van de trip) verblijven in B&B's.
Hebben jullie tips mbt:
- Auto huren
- Hoe de oversteek maken (boot, via Calais, vliegen?)
- Bezienswaardigheden die we niet mogen missen
- Bepaalde routes
- Andere dingen waar je niet zo snel aan denkt
- Verzekeringen?
- Beste tijdstip (liefst niet hoogzomer ivm werk vriend, beter in mei/juni of augustus/sept?)
- Verblijfsmogelijkheden
Ik heb al veel gegoogeld, maar kom voornamelijk georganiseerde reizen tegen, en dat willen we juist niet. Ik zoek juist tips van ervaringsdeskundigen, dus vandaar dat ik het hier post.
Deze zomer willen mijn vriend en ik per auto rondreizen door Engeland (noord, midden en zuid) en Wales. Ongeveer 2 weken.
We hebben dit nog nooit gedaan, dus zijn op zoek naar tips. We willen sowieso Londen, Liverpool en Oxford bezoeken. En graag (een deel van de trip) verblijven in B&B's.
Hebben jullie tips mbt:
- Auto huren
- Hoe de oversteek maken (boot, via Calais, vliegen?)
- Bezienswaardigheden die we niet mogen missen
- Bepaalde routes
- Andere dingen waar je niet zo snel aan denkt
- Verzekeringen?
- Beste tijdstip (liefst niet hoogzomer ivm werk vriend, beter in mei/juni of augustus/sept?)
- Verblijfsmogelijkheden
Ik heb al veel gegoogeld, maar kom voornamelijk georganiseerde reizen tegen, en dat willen we juist niet. Ik zoek juist tips van ervaringsdeskundigen, dus vandaar dat ik het hier post.
woensdag 14 november 2018 om 14:03
Ik zou persoonlijk keuzes maken voor 2 weken. Heel Engeland in twee weken vind ik erg veel. Wij zijn van plan twee weken te besteden aan zuid Engeland (maar wel met kleine kinderen en daardoor lager reistempo).
Ons lijstje van mogelijke bezoeken in zuid Engeland (moeten nog selecteren)
- Bath
- jurrasic coast
- Canterbury
- kasteel/kastelen en tuinen (leeds castle, corfe castle, bodian castle, Dover castle: nee we gaan niet naar allemaal).
- Stonehenge
- kliffen Dover
- oude haven Portsmouth
- brighton
Londen zou ik zelf wel 2/3 dagen voor uittrekken. Ik zou verder zelf nog veel willen zien in Engeland. Bijv York, Oxford, lake district (volgens mij ook makkelijk goed voor minimaal een week), Windsor, cotswolds, Cambridge, hadrians wall. Kan er denk ik wel een paar maanden vullen.
Ons lijstje van mogelijke bezoeken in zuid Engeland (moeten nog selecteren)
- Bath
- jurrasic coast
- Canterbury
- kasteel/kastelen en tuinen (leeds castle, corfe castle, bodian castle, Dover castle: nee we gaan niet naar allemaal).
- Stonehenge
- kliffen Dover
- oude haven Portsmouth
- brighton
Londen zou ik zelf wel 2/3 dagen voor uittrekken. Ik zou verder zelf nog veel willen zien in Engeland. Bijv York, Oxford, lake district (volgens mij ook makkelijk goed voor minimaal een week), Windsor, cotswolds, Cambridge, hadrians wall. Kan er denk ik wel een paar maanden vullen.
woensdag 14 november 2018 om 14:28
Hebben jullie zelf een auto?
Wat heeft jullie voorkeur een auto met het stuur links (NL auto) of stuur rechts (Engelse auto). Hoe oud zijn jullie, en kunnen jullie makkelijk een auto huren?
Engeland heeft goede bus en treinverbindingen, dus je hebt niet altijd een auto nodig. London is bijvoorbeeld niet echt een plek om met de auto te bezoeken. Kost je ook erg veel geld.
2 weken is wel erg kort om alles te zien. Ik zou keuzes maken, of anders naar de mogelijkheid kijken of dat je bijvoorbeeld op Bristol/Cardiff kan vliegen en vanaf een ander vliegveld weer terug.
Wat heeft jullie voorkeur een auto met het stuur links (NL auto) of stuur rechts (Engelse auto). Hoe oud zijn jullie, en kunnen jullie makkelijk een auto huren?
Engeland heeft goede bus en treinverbindingen, dus je hebt niet altijd een auto nodig. London is bijvoorbeeld niet echt een plek om met de auto te bezoeken. Kost je ook erg veel geld.
2 weken is wel erg kort om alles te zien. Ik zou keuzes maken, of anders naar de mogelijkheid kijken of dat je bijvoorbeeld op Bristol/Cardiff kan vliegen en vanaf een ander vliegveld weer terug.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 14 november 2018 om 16:46
We hebben zelf een lease auto, dus met kilometer restrictie. Onze voorkeur gaat daarom uit naar een leenauto. Links of rechts rijden maakt ons niet heel veel uit, ik denk dat links rijden in Engeland makkelijker is, omdat iedereen dat doet.
We zijn 26 en 27 dus ik denk dat het huren op zich geen probleem is, al jaren ons rijbewijs en zijn ook in het bezit van creditcard.
OV in Engeland is inderdaad goed, maar kleine dorpjes bereik je daarmee niet. Vandaar dat ons plan was om het met de auto te doen. Een gedeelte met de auto en gedeelte met OV (zoals Londen) zou wel een goede optie zijn, net zoals heen en terug vliegen vanaf een andere plek. Dank!
En dank Sprietgras voor je lijstje, staan hele mooie dingen tussen, neem ik zeker mee!
Verdere aanvullingen blijven natuurlijk altijd welkom
We zijn 26 en 27 dus ik denk dat het huren op zich geen probleem is, al jaren ons rijbewijs en zijn ook in het bezit van creditcard.
OV in Engeland is inderdaad goed, maar kleine dorpjes bereik je daarmee niet. Vandaar dat ons plan was om het met de auto te doen. Een gedeelte met de auto en gedeelte met OV (zoals Londen) zou wel een goede optie zijn, net zoals heen en terug vliegen vanaf een andere plek. Dank!
En dank Sprietgras voor je lijstje, staan hele mooie dingen tussen, neem ik zeker mee!
Verdere aanvullingen blijven natuurlijk altijd welkom
woensdag 14 november 2018 om 16:59
Als jullie naar Liverpool gaan (zou ik doen!), zou ik de "ferry 'cross the Mersey" naar de Wirral nemen, een door toeristen nog onontdekt stukje Engeland. Mooie plekken: Port Sunlight, Birkenhead Park (de inspiratie voor Central Park in NYC), Bidston Hill, Thornton Hough, een wandeling naar Hilbre Island... Een beetje van de gebaande toeristenpaden af.
woensdag 14 november 2018 om 20:36
Ik zou ook keuzes maken. Het is een heel groot land he.
Ik ben een lang weekend in Liverpool geweest en dat is qua tijd echt prima. Leuke stad met gave bezienswaardigheden en veel leuke horeca.
Ik kom regelmatig in Bath en vind dat echt een fijne stad. Maar na 1.5 dag heb je dat ook wel gezien. Salisbury is leuk even te zijn en ik vond cheddargorge echt heel gaaf.
London kun je je zo twee weken vermaken maar dat kost dan wel een bom duiten.
Ik ben een lang weekend in Liverpool geweest en dat is qua tijd echt prima. Leuke stad met gave bezienswaardigheden en veel leuke horeca.
Ik kom regelmatig in Bath en vind dat echt een fijne stad. Maar na 1.5 dag heb je dat ook wel gezien. Salisbury is leuk even te zijn en ik vond cheddargorge echt heel gaaf.
London kun je je zo twee weken vermaken maar dat kost dan wel een bom duiten.
woensdag 14 november 2018 om 20:41
Uhm... Het gaat niet om het links of rechts rijden, maar aan welke kant je je stuur wilt hebben. In Engeland zit het stuur aan de rechterkant en zul je wel links moeten rijden, keuze heb je niet. Ik geef zelf de voorkeur aan een Engelse/Britse auto, ipv een Europese auto. Net even wat vanzelfsprekender met bochten en rotondes e.d. Alleen het schakelen is even wennen, maar dat heb je al gauw onder de knie. En tips geven kan ik niet... Ik zou zoals hiervoor ook gezegd is je beperken tot een gebied en anders langer de tijd nemen.M0RIARTY schreef: ↑14-11-2018 16:46We hebben zelf een lease auto, dus met kilometer restrictie. Onze voorkeur gaat daarom uit naar een leenauto. Links of rechts rijden maakt ons niet heel veel uit, ik denk dat links rijden in Engeland makkelijker is, omdat iedereen dat doet.
Verdere aanvullingen blijven natuurlijk altijd welkom![]()
woensdag 14 november 2018 om 20:55
Bedoel je met 'noord' ook Schotland? Dat is in 2 weken echt niet te doen hoor. Alleen voor het noorden kun je met gemak 2 weken uittrekken. Vergeet niet dat op de kleine wegen veel minder snel rijdt en dus minder kilometers maakt op een dag. Tenzij je alles over de snelwegen wilt doen, maar dat lijkt me niet.
Ik zou dus keuzes maken en het hele land opknippen en verdelen over 2 of 3 vakanties.
Ik zou dus keuzes maken en het hele land opknippen en verdelen over 2 of 3 vakanties.
woensdag 14 november 2018 om 21:14
In Noord-Engeland kan je midges hebben, als je dan niet aan schoolvakantie gebonden bent zou ik daar rekening mee houden.
Verder zijn er al erg mooie plekken genoemd, ik vind Yorkshire en Lake district (niet toeristische delen dan) het mooist. Hou er rekening dat je zo meer dan een half uur rijden van een supermarkt kan zitten daar.
Verder zijn er al erg mooie plekken genoemd, ik vind Yorkshire en Lake district (niet toeristische delen dan) het mooist. Hou er rekening dat je zo meer dan een half uur rijden van een supermarkt kan zitten daar.
woensdag 14 november 2018 om 22:03
Ik heb 10 volle dagen door noordelijk UK rondgereden (reis was 12 dagen inclusief bootovertocht). Je kan echt niet noord, midden en zuid in 2 weken zien of dan ben je alleen maar aan het rijden, inpakken, verkassen, uitladen, inpakken, rijden, uitpakken etc. En is alles telkens al dicht als je aankomt (kastelen, musea etc). In de wat minder bevolkte gebieden zijn de wegen niet zo breed en mag je niet zo hard rijden, en/of is het heuvelachtig en ben je dus lang onderweg om bijvoorbeeld 100 km af te leggen. Verkijk je niet op hoe groot het land is.
Qua daglicht vind ik mei / juni handig. Langere dagen. Ook zijn dan de papegaaiduikers (die superschattige puffins) hun nesten aan het bouwen in het noorden. Qua weer is het bijna net zoals Nederland dus het kan het hele jaar door wel regenen, of zonnig zijn, of alles op 1 dag, je weet het nooit. Ik heb wel eens speciaal voor een 5-daagse vakantie in Schotland een regenpak gekocht, had ik 5 dagen zon.
Ik klaag niet hoor! Maar je weet het dus nooit.
Links rijden met een Engelse auto is ietsjes makkelijker vooral op de smalle weggetjes met bochten en stenen muurtjes. Dan zie je tegenliggers eerder aankomen. En bij een slagboom waar je een kaartje moet trekken, kan de bestuurder dat tenminste zelf doen.
Maar het viel me alles me om ook een keer met mijn Nederlandse auto in Engeland te rijden. Ik was na 3 seconden gewend. En die kaartjes trok mijn reisgenoot.
Ik vind links autorijden heel makkelijk; lopen in een linksrijdend land vind ik wel moeilijk! Want dan ben je er niet de hele tijd mee bezig, en moet je bij het oversteken opeens nadenken. En je loopt ook niet tussen witte streepjes; autorijden doe je wel gewoon in een baan.
Ik vind het verkeer in Engeland ook een verademing ten opzichte van Nederland. Veel relaxter en beleefder. In Nederland heb je zoveel van die idiote middenbaanplakkers en opgefokte aso's die een gevaar op de weg zijn.
Maar er zijn ook mensen die links rijden heel eng en moeilijk vinden, zowel met een Engelse als een Nederlandse auto. Vooral na een lunch-stop en als er geen ander verkeer is, gaan veel 'vastelanders' per ongeluk rechts rijden. Ik weet niet welk type jullie zijn.
Ik reis vrijwel altijd buiten het hoogseizoen en kan ook altijd nog wel accommodatie vinden als ik kort van tevoren zoek. In het Lake District was het wel duurder en wat minder keus in ons budget.
Op terrasjes zitten en buiten eten zijn nog niet zo gebruikelijk in Engeland. Die lui gaan in een donkere pub zitten lunchen ook als het prachtig weer is...
Als je naar steden wilt dan moet je natuurlijk wel uitzoeken hoeveel het kost om te parkeren.
Ik kies nooit de kleinste huurauto vooral als ik met een reisgenoot reis; want daarin past de bagage vaak niet in de bagageruimte (bijvoorbeeld Kia Picanto, wat een kutauto's). En ik wil geen tassen op de achterbank hebben liggen bijvoorbeeld als ik reis van A naar B met al mijn bagage, maar onderweg even wil lunchen. Ik wil geen kans lopen op een ingetikte ruit omdat er tassen in het zicht liggen. Ook rijden wat grotere auto's comfortabeler voor de langere afstanden.
Voor routesuggesties zou je eens in een Lonely Planet reisgids kunnen kijken, voorin doen ze vaak meerdere suggesties. En op de ANWB-site en via Google zal je toch ook wel routes kunnen vinden of kunnen na-apen?
Ik vond het erg leuk om met de boot te gaan van IJmuiden naar Newcastle, dan slaap je op de boot. Dat was op zichzelf al een vakantiebeleving. Veeeeeeeel leuker dan vliegen. Met auto op die boot is wel erg duur, ik geloof dat andere routes dan goedkoper zijn. (Of je gaat zonder auto op die boot en huurt er in Newcastle eentje.)
Zomaar wat plekken die ik leuk vond, maar die echt niet allemaal in jullie 2 weken passen:
- Lake District, bijvoorbeeld Grasmere is een fijn dorp en goede basis voor prachtige wandelingen
- York
- Edinburgh
- Bath
- Oxford
- De zuidkust maar ik weet niet meer waar ik precies was
- Warwick Castle (met acteurs), Alnwick Castle (over-the-top pracht en praal, en decor voor Downton Abbey en Harry Potter), Doune Castle (want Monty Python daar deels gefilmd)
- Sheffield (want ik hou van industrie, bijvoorbeeld Kelham island)
- Halifax (want diverse goede tv-series spelen daar en in de omgeving, en het bleek een leuk stadje, bijvoorbeeld Dean Clough is interessant)
- Malham Cove in the Yorkshire Dales, bizarre rotsen, decor voor Harry Potter, voor zover ik hoorde komt dat voor in de Harry Potterfilm die aanstaande maandag op Net 5 is.
(of in deel 1)
- Oban, leuk Schots stadje, en een 12-urige boottocht langs the Treshnish Isles, met onder andere het bizarre Staffa, en de vele papegaaiduikers op Lunga.
en er zijn nog zoveel mooie plekken.
Succes!
Qua daglicht vind ik mei / juni handig. Langere dagen. Ook zijn dan de papegaaiduikers (die superschattige puffins) hun nesten aan het bouwen in het noorden. Qua weer is het bijna net zoals Nederland dus het kan het hele jaar door wel regenen, of zonnig zijn, of alles op 1 dag, je weet het nooit. Ik heb wel eens speciaal voor een 5-daagse vakantie in Schotland een regenpak gekocht, had ik 5 dagen zon.
Links rijden met een Engelse auto is ietsjes makkelijker vooral op de smalle weggetjes met bochten en stenen muurtjes. Dan zie je tegenliggers eerder aankomen. En bij een slagboom waar je een kaartje moet trekken, kan de bestuurder dat tenminste zelf doen.
Maar het viel me alles me om ook een keer met mijn Nederlandse auto in Engeland te rijden. Ik was na 3 seconden gewend. En die kaartjes trok mijn reisgenoot.
Ik vind links autorijden heel makkelijk; lopen in een linksrijdend land vind ik wel moeilijk! Want dan ben je er niet de hele tijd mee bezig, en moet je bij het oversteken opeens nadenken. En je loopt ook niet tussen witte streepjes; autorijden doe je wel gewoon in een baan.
Ik vind het verkeer in Engeland ook een verademing ten opzichte van Nederland. Veel relaxter en beleefder. In Nederland heb je zoveel van die idiote middenbaanplakkers en opgefokte aso's die een gevaar op de weg zijn.
Maar er zijn ook mensen die links rijden heel eng en moeilijk vinden, zowel met een Engelse als een Nederlandse auto. Vooral na een lunch-stop en als er geen ander verkeer is, gaan veel 'vastelanders' per ongeluk rechts rijden. Ik weet niet welk type jullie zijn.
Ik reis vrijwel altijd buiten het hoogseizoen en kan ook altijd nog wel accommodatie vinden als ik kort van tevoren zoek. In het Lake District was het wel duurder en wat minder keus in ons budget.
Op terrasjes zitten en buiten eten zijn nog niet zo gebruikelijk in Engeland. Die lui gaan in een donkere pub zitten lunchen ook als het prachtig weer is...
Als je naar steden wilt dan moet je natuurlijk wel uitzoeken hoeveel het kost om te parkeren.
Ik kies nooit de kleinste huurauto vooral als ik met een reisgenoot reis; want daarin past de bagage vaak niet in de bagageruimte (bijvoorbeeld Kia Picanto, wat een kutauto's). En ik wil geen tassen op de achterbank hebben liggen bijvoorbeeld als ik reis van A naar B met al mijn bagage, maar onderweg even wil lunchen. Ik wil geen kans lopen op een ingetikte ruit omdat er tassen in het zicht liggen. Ook rijden wat grotere auto's comfortabeler voor de langere afstanden.
Voor routesuggesties zou je eens in een Lonely Planet reisgids kunnen kijken, voorin doen ze vaak meerdere suggesties. En op de ANWB-site en via Google zal je toch ook wel routes kunnen vinden of kunnen na-apen?
Ik vond het erg leuk om met de boot te gaan van IJmuiden naar Newcastle, dan slaap je op de boot. Dat was op zichzelf al een vakantiebeleving. Veeeeeeeel leuker dan vliegen. Met auto op die boot is wel erg duur, ik geloof dat andere routes dan goedkoper zijn. (Of je gaat zonder auto op die boot en huurt er in Newcastle eentje.)
Zomaar wat plekken die ik leuk vond, maar die echt niet allemaal in jullie 2 weken passen:
- Lake District, bijvoorbeeld Grasmere is een fijn dorp en goede basis voor prachtige wandelingen
- York
- Edinburgh
- Bath
- Oxford
- De zuidkust maar ik weet niet meer waar ik precies was
- Warwick Castle (met acteurs), Alnwick Castle (over-the-top pracht en praal, en decor voor Downton Abbey en Harry Potter), Doune Castle (want Monty Python daar deels gefilmd)
- Sheffield (want ik hou van industrie, bijvoorbeeld Kelham island)
- Halifax (want diverse goede tv-series spelen daar en in de omgeving, en het bleek een leuk stadje, bijvoorbeeld Dean Clough is interessant)
- Malham Cove in the Yorkshire Dales, bizarre rotsen, decor voor Harry Potter, voor zover ik hoorde komt dat voor in de Harry Potterfilm die aanstaande maandag op Net 5 is.
- Oban, leuk Schots stadje, en een 12-urige boottocht langs the Treshnish Isles, met onder andere het bizarre Staffa, en de vele papegaaiduikers op Lunga.
en er zijn nog zoveel mooie plekken.
Succes!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 14-11-2018 22:41
1.21% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
woensdag 14 november 2018 om 22:20
Klopt, de 3 nachten dat ik er was, waren lang niet genoeg. Je bent er dan immers maar 2 volle dagen. Dus twee wandelingen gedaan. Maar er is nog zoveel meer te zien en doen daar. Prachtig gebied.sprietgras schreef: ↑14-11-2018 14:03lake district (volgens mij ook makkelijk goed voor minimaal een week)
donderdag 15 november 2018 om 06:16
Daar had ik overheen gelezen, maar is inderdaad wel een goeie. In de titel staat UK, in de tekst Engeland.
Ze zullen in Schotland niet blij zijn als je hun land het noorden van Engeland noemt.
Rondje Schotland is trouwens al een week rijden, rondje Wales ook. En dan mag je nog behoorlijk jagen, alle mooie dingen bekijken uit je auto.
Verdiep je eens in de wegenstructuur van het land, waar de snelwegen stoppen, hoe smal de wegen worden, dat er bergen en meren zijn. En lees op blogs wat verslagen van rondreizen zodat je weet wat wel haalbaar is.
Rondje UK in twee weken haalt een vrachtwagenchauffeur nog niet eens.
donderdag 15 november 2018 om 14:48
Automaat huren is ook nog een optie, hoef je niet na te denken over het schakelen en kun je je op het rijden concentreren..Lily1504 schreef: ↑14-11-2018 20:41Uhm... Het gaat niet om het links of rechts rijden, maar aan welke kant je je stuur wilt hebben. In Engeland zit het stuur aan de rechterkant en zul je wel links moeten rijden, keuze heb je niet. Ik geef zelf de voorkeur aan een Engelse/Britse auto, ipv een Europese auto. Net even wat vanzelfsprekender met bochten en rotondes e.d. Alleen het schakelen is even wennen, maar dat heb je al gauw onder de knie. En tips geven kan ik niet... Ik zou zoals hiervoor ook gezegd is je beperken tot een gebied en anders langer de tijd nemen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
donderdag 15 november 2018 om 18:44
Dank voor alle reacties! Duidelijk dus dat we moeten schrappen. Liverpool en Londen zijn we al eerder geweest, dus hebben we allebei aan 2-3 dagen wel genoeg aan.
Verder neem ik al jullie tips mee om er een mooie trip van te maken! Klinkt alsof dat sowieso wel gaat lukken
Verder neem ik al jullie tips mee om er een mooie trip van te maken! Klinkt alsof dat sowieso wel gaat lukken
Hahaha, dit bedoelde ik inderdaad ook, maar ik drukte het een beetje slecht uit, mijn excuses :p Engelse auto dus, en zoals verder al werd geopperd, een automaat overwegen, helemaal makkelijk.Lily1504 schreef: ↑14-11-2018 20:41Uhm... Het gaat niet om het links of rechts rijden, maar aan welke kant je je stuur wilt hebben. In Engeland zit het stuur aan de rechterkant en zul je wel links moeten rijden, keuze heb je niet. Ik geef zelf de voorkeur aan een Engelse/Britse auto, ipv een Europese auto. Net even wat vanzelfsprekender met bochten en rotondes e.d. Alleen het schakelen is even wennen, maar dat heb je al gauw onder de knie. En tips geven kan ik niet... Ik zou zoals hiervoor ook gezegd is je beperken tot een gebied en anders langer de tijd nemen.
donderdag 15 november 2018 om 19:11
Heb nog nooit automaat gereden, maar dat lijkt me zó ontzettend eng. Schakelen met links had ik gelukkig zo onder de knie.schorpioentje28 schreef: ↑15-11-2018 14:48Automaat huren is ook nog een optie, hoef je niet na te denken over het schakelen en kun je je op het rijden concentreren..
Heel veel plezier met jullie reis Moriarty! Zijn hier mooie tips gegeven.
donderdag 15 november 2018 om 20:49
Wij hebben enkele jaren geleden 1 week Zuid-Engeland gedaan en het was een prachtige reis. Met onze eigen auto op de boot in Calais, super handig. Wij hadden allemaal hotels met eigen (gratis) parking, toch belangrijk qua budget.
Steden die we gedaan hebben:
- Oxford
- Bath
- Salisbury - Stonehenge
- Bristol
- Brighton
- Stratford-upon-Avon
Niet per se in die volgorde...
Hotels allemaal 4 sterren, gevonden via Booking, viel allemaal erg goed mee.
Veel plezier!
Steden die we gedaan hebben:
- Oxford
- Bath
- Salisbury - Stonehenge
- Bristol
- Brighton
- Stratford-upon-Avon
Niet per se in die volgorde...
Hotels allemaal 4 sterren, gevonden via Booking, viel allemaal erg goed mee.
Veel plezier!
donderdag 15 november 2018 om 21:25
Ach dat is een kwestie van 5 minuten wennen en 1 keertje per ongeluk met je linkervoet op de rem trappen in plaats van de koppeling (die er niet is), en dan heb je het onder de knie hoor.
In een Engelse auto zou je het zelfs nog zo kunnen doen dat de bijrijder zijn/haar hand op je linkerknie houdt en je vlak voor een bocht even zegt: niet koppelen!
En daarna weer 1 minuut wennen aan een schakelbak.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:39
17.65% gewijzigd
donderdag 15 november 2018 om 21:34
Ja maak keuzes, en vergeet niet dat 3 nachten op 1 plek eigenlijk maar 2 volle dagen zijn. Een road trip kan best leuk zijn als je plaatsen dichtbij elkaar bezoekt en bijvoorbeeld na een uurtje rijden weer een hele middag ergens een plek kan ontdekken. (Maar bij steden ben je vaak al een half uur bezig om überhaupt de stad uit te komen. En bij de rijtijden die Google Maps geeft moet je sowieso altijd 50% optellen voor de stoplichten en het overige verkeer.)M0RIARTY schreef: ↑15-11-2018 18:44Dank voor alle reacties! Duidelijk dus dat we moeten schrappen. Liverpool en Londen zijn we al eerder geweest, dus hebben we allebei aan 2-3 dagen wel genoeg aan.
Hahaha, dit bedoelde ik inderdaad ook, maar ik drukte het een beetje slecht uit, mijn excuses :p Engelse auto dus, en zoals verder al werd geopperd, een automaat overwegen, helemaal makkelijk.
Maar al het in- en uitpakken kan ook vermoeiend en onrustig zijn, en dat je meerdere uren op het midden van de dag met je bagage zit, of bijvoorbeeld wel bagage kan droppen bij het hotel maar nog niet in je kamer kan om even op te frissen.
Zelf heb ik liever minder plekken voor een wat langere tijd per plek, dan heel veel plekken voor weinig nachten per plek. Je kan altijd vanuit een vaste basis nog dagtripjes doen, bijvoorbeeld vanuit York ook een dagje naar Liverpool of andersom, maar dat je wel hetzelfde hotel / B&B houdt zodat je niet steeds hoeft in te pakken en uit te checken.
Voor Liverpool en Londen zou ik echt geen auto huren. Dat is alleen maar een pain in the arse!
En ja ik zou zeker ook de gevolgen van Brexit in de gaten houden. Jemig wat een chaos is dat nu ook. En degenen die het erdoor gedrukt hebben zijn lekker allemaal pleite en laten andere mensen de rotzooi opruimen. Maar goed dat is een ander verhaal. Laatst in juni merkte ik er nog niks van in de houding van Britten richting mensen van 'het continent'. Maar wie weet verandert ook dat nog. En praktisch kan het misschien lastig gaan worden qua controles en wachtrijen.
Oja en maak niet de fout van mijn reisgenoot door een zakmes mee aan boord van zo'n veerboot te nemen. We moesten bijna meekomen met de douaniers.
vrijdag 16 november 2018 om 00:54
Mbt de Brexit, ga je er als toerist niet zoveel van merken, wellicht een visum. Kost je een paar tientjes pp. Maar ach, met de pond in een vrije val, heb je dat snel weer terugverdiend
Ik zou aankomen met trein (snel, eeficient, duur) of boot (goedkoop en leuk voor het eilandgevoel, maar tijdrovend) en dan niet de snelweg pakken, maar direct langs de zuid-kust gaan rijden. Dan zien je al veel van de typische engelse badplaatsen. Je rijdt sommige stukken echt direct langs zee. Erg leuk (het schiet niet heel erg op, maar ach, het is vakantie). En als je er genoeg van hebt, zit je ook zo weer op de snelweg richting, wales of wat je maar wil.
Neem ook de tijd voor de parken: Exmoor, Dartmoor, de moors en dales van Yorkshire, ook heerlijk. Inderdaad whitby, robin hoods bay, ook erg fijn.
Ik zou aankomen met trein (snel, eeficient, duur) of boot (goedkoop en leuk voor het eilandgevoel, maar tijdrovend) en dan niet de snelweg pakken, maar direct langs de zuid-kust gaan rijden. Dan zien je al veel van de typische engelse badplaatsen. Je rijdt sommige stukken echt direct langs zee. Erg leuk (het schiet niet heel erg op, maar ach, het is vakantie). En als je er genoeg van hebt, zit je ook zo weer op de snelweg richting, wales of wat je maar wil.
Neem ook de tijd voor de parken: Exmoor, Dartmoor, de moors en dales van Yorkshire, ook heerlijk. Inderdaad whitby, robin hoods bay, ook erg fijn.
vrijdag 16 november 2018 om 01:45
Ja de trein is ook een heel fijne manier om naar Engeland te reizen. Amsterdam - Londen (alle luchthavens behalve City) is sneller met de trein dan met vliegtuig, als je ook de tijd meetelt van stad naar Schiphol en dan weer van vliegveld naar Londen. (Alleen City Airport is misschien sneller of even snel. Vanaf Luton of Heathrow ben je zo 3 kwartier of een uur verder.)
En als je bijvoorbeeld in Rotterdam kan starten dan scheelt dat ook weer drie kwartier ofzo. Ik vond de prijs wel meevallen.
Mensen die de kosten van een vlucht en een treinreis vergelijken, vergeten ook vaak de kosten mee te rekenen voor al die bussen en treinen van/naar vliegveld, en wat je extra moet betalen voor een ingecheckte tas of koffer als je vliegt (terwijl het in de trein gratis mee mag). En soms boeken ze dan per ongeluk ook nog een vlucht om 7 uur 's ochtends zodat ze een superdure taxi nodig hebben om op Schiphol te komen omdat er nog geen treinen gaan, en daar gaat dus die 'goedkope' vlucht.
En als je bijvoorbeeld in Rotterdam kan starten dan scheelt dat ook weer drie kwartier ofzo. Ik vond de prijs wel meevallen.
Mensen die de kosten van een vlucht en een treinreis vergelijken, vergeten ook vaak de kosten mee te rekenen voor al die bussen en treinen van/naar vliegveld, en wat je extra moet betalen voor een ingecheckte tas of koffer als je vliegt (terwijl het in de trein gratis mee mag). En soms boeken ze dan per ongeluk ook nog een vlucht om 7 uur 's ochtends zodat ze een superdure taxi nodig hebben om op Schiphol te komen omdat er nog geen treinen gaan, en daar gaat dus die 'goedkope' vlucht.
zondag 18 november 2018 om 07:36
Ik ben laatst 4 dagen naar midden-Engeland geweest. Met de boot vanaf Europoort naar Hull. Ik zag vooraf best op tegen de boottocht, maar wat was dat leuk zeg! Ik kreeg een beetje zo’n cruise-gevoel
lekker in de bar hangen, genoten van het buffet op de terugweg, best goed geslapen nog. Ik vond het super leuk!
Nu heb ik 3 dagen pretparken bezocht, dus als je dat leuk vind heb ik wel wat tips
we zijn in de avond nog even naar de south pier van Blackpool geweest en het is echt ontzettend kitsch en fout, maar zo leuk!! Van die “my big fat gipsy wedding” koetsjes met verlichting, foute verlichting boven de kustweg, attracties op de pieren en arcade-hallen en overal eettentjes en pubs. Ik vond de sfeer echt heel leuk daar! Dus voor midden-Engeland zou Blackpool zeker op mijn lijstje staan. Ook vanwege het te gekke attractiepark daar
zo’n uniek park vind je nergens!
Nu heb ik 3 dagen pretparken bezocht, dus als je dat leuk vind heb ik wel wat tips