Rondreis westkust VS

16-09-2019 08:23 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een rondreis door de westkust van de VS.
4 weken in het hoogseizoen (halverwege juli tot halverwege augustus). Huurauto erbij en overnachten in motels. We zijn ons nu aan het oriënteren (2 volwassenen)

- wat zijn de kosten die we kunnen verwachten
- wat is een normaal tarief voor een vliegticket
- kiezen voor een retourvlucht of heen en terugvliegen vanaf verschillende plaatsen, en welke plaatsen dan
- welke plekken moeten we tijdens deze reis echt bezoeken, wat is een handige route

Graag al jullie tips en enthousiaste verhalen! We willen een spaarplan gaan maken :)
borrelnootje234 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 08:24
Reden: Spelfout
0.09% gewijzigd
redbulletje schreef:
16-09-2019 10:02
Jakkie, die vieze kleffe broodjes! Ga naar de iHop voor een Philly cheese steak sandwich!! Die zijn echt geweldig lekker!
En ontbijt af en toe in 'n originele diner met eieren of pancakes.

Mocht het je lukken kun je proberen of je ingeloot kan worden voor The Wave.

Klef? Nee hoor, was net stokbrood en gezond want je kiest zelf je groente ed. Ik zie net dat Subway ze niet meer verkoopt.
Mel's diner in San Francisco was geweldig lekker eten.
Ik vond antelope canyon dus tegenvallen
Je wordt als een kudde de canyon in gestuurd, er wordt continu geroepen dat je moet doorlopen en je hebt nauwelijks de tijd om fatsoenlijk te genieten
Wat voor ons een hoogtepunt was was paardrijden in Bryce, de panorama trail in Yosemite. De zonsopgang in death valley bij de sand dunes.

Eigenlijk alles waar geen meute mensen aan te pas komt.
Dat vind ik een beetje het nadeel van west VS. Sommige parken zijn meer een attractiepark dan een natuurpark
lisbeth schreef:
16-09-2019 10:25
Je wordt als een kudde de canyon in gestuurd, er wordt continu geroepen dat je moet doorlopen en je hebt nauwelijks de tijd om fatsoenlijk te genieten

Wat voor ons een hoogtepunt was was paardrijden in Bryce, de panorama trail in Yosemite. De zonsopgang in death valley bij de sand dunes.

Dat vind ik een beetje het nadeel van west VS. Sommige parken zijn meer een attractiepark dan een natuurpark

Dan heb je de Upper genomen denk ik? De Lower is rustiger en minder populair.
Niet alles gelezen, maar even wat mij dit jaar opvalt in het zoeken naar tickets voor de VS voor volgende zomer (Ik zoek heen San Francisco terug Dallas of omgekeerd dus niet geheel vergelijkbaar met wat jij wil).

-Brussel is stukken goedkoper dan Amsterdam/Dusseldorf/.... dus als dat een optie is... Ik zie voor juli momenteel tickets onder de 600 euro vanuit Brussel op onze route.
-San Francisco is goedkoper dan LA (toen we 3 jaar geleden gingen was dat nog omgekeerd) om op/van te vliegen.

Algemeen:
-Hou er rekening mee dat als je een overstap in de VS hebt, dat de plek is waar je het land binnenkomt (en dus door de douane moet, bagage even moet ophalen/droppen) Neem je overstap niet te nipt.
-Als je een tussenstop in Canada hebt (ik zie momenteel veel vluchten via Toronto) heb je een eTA voor Canada nodig, ook al ga je de luchthaven niet uit.

Als je overigens van de ene plek heen en de andere terug vliegt, moet je even checken of er drop off kosten voor de auto zijn. Tussen LA en San Francisco zal dat niet het geval zijn, maar even checken als je vanuit een andere staat terugkomt.
Nee de lower juist omdat we de drukte wilde vermijden. We zouden een tour hebben rond 8 uur in de ochtend. Het was al zo druk toen dat we een uur buiten moesten wachten. En toen ging groep na groep naar binnen. Tientallen mensen.
We kwamen later Nederlanders tegen die een middag tour hadden geboekt maar na drie uur wachten maar zijn vertrokken zonder ooit de canyon te hebben gezien.

Maar de drukte neemt de laatste jaren overal toe. Als ik foto’s van Zion zie. Gewoon zonde van de natuur
Onze route van afgelopen zomer, wel met camper:
Los Angeles- highway 1-San Fransisco-Yosemite-Las Vegas- Zion-Bryce- Page (antelope canyon)-monument valley-Grand Canyon-route 66- Los Angeles.
Tickets hadden we voor nog geen 400 p.p. naar LA; maar dat is geluk hebben en dagelijks kijken.
lisbeth schreef:

Klopt. Wij hadden Antelope op het midden van de dag zodat het zonlicht zo mooi binnen scheen. Nadeel was dat je wel heen en terug moest door dezelfde gang. Moeten ze echt wat aan doen dat je buitenlangs terug kan lopen ofzo. Heel irritant!
Star² schreef:
16-09-2019 10:41
Dan heb je de Upper genomen denk ik? De Lower is rustiger en minder populair.
Wij waren afgelopen zomer bij Lower, geboekt bij Ken Tours. Super ervaring. Om half 9 gereserveerd maar waren er om 7.45 en mochten met de tour van 8 uur mee. Je gaat in een groep van ongeveer 12 man naar binnen en voor en na jou gaan ook groepen naar binnen maar wij kregen heel veel tijd om foto's te maken en onze gids nam ook de tijd om bij iedereen gezinsfoto's te maken. Van de andere groepen hadden we geen last; die hebben we ook niet gezien; ze houden voldoende afstand.
Ik zou ook rekenen met 10.000. Zeker in het hoogseizoen. Waarschijnlijk kan het ook wel goedkoper als je echt vroeg boekt en goed zoekt en zeker ook als je een tentje koopt en campings aan doet in plaats van hotels. Maar liever ruim rekenen dan dat je te kort komt. En verder wat Lisbeth zegt, het is overal bijzonder druk en snel vol dus lees je goed in op het alles amerika forum, reserveer heel ruim van te voren en neem de tijd voor je route. Maar bovenal geniet van de voorpret, het is een geweldige reis!
Eva1977 schreef:
16-09-2019 11:10
Wij waren afgelopen zomer bij Lower, geboekt bij Ken Tours. Super ervaring. Om half 9 gereserveerd maar waren er om 7.45 en mochten met de tour van 8 uur mee. Je gaat in een groep van ongeveer 12 man naar binnen en voor en na jou gaan ook groepen naar binnen maar wij kregen heel veel tijd om foto's te maken en onze gids nam ook de tijd om bij iedereen gezinsfoto's te maken. Van de andere groepen hadden we geen last; die hebben we ook niet gezien; ze houden voldoende afstand.
Wij waren ook met ken’s maar een totaal andere ervaring.
Buiten de canyon een uur wachten.

Dan naar binnen maar met meerdere groepen tegelijkertijd. Heel veel Aziaten met selfiesticks. Gidsen die steeds aan het pushen zijn. Op bepaalde punten niet mogen stilstaan want daar waren fotografiegroepen foto’s aan het maken.
Nee het was zeker niet het hoogtepunt van onze vakantie.
Dan de rust van valley of fire waar je nog kunt wandelen zonder tientallen mensen tegen te komen
Wat je vooral moet doen is vroeg opstaan en dan gaan wandelen. Dan ben je de drukte voor en zie je het meest. En ga voor de wat verdere wandelingen. De meeste Amerikanen den Aziaten zijn redelijk lui. Dus als je wandelingen neemt van meer dan een x aantal km dan wordt het al meteen een stuk minder druk.
En kijk verder dan de bekende np’s.
Er zijn prachtige minder bekende state parks.
lisbeth schreef:

Die ervaring hadden wij totaal niet, we gingen met een native mee met een soort open Jeep en we waren er maar met 4 personen in totaal. Midden op de dag.

Prachtige ervaring.
Helemaal eens met dat de drukte overal toeneemt, en het er daardoor niet leuker op wordt. Wél valt me altijd op dat als je een stukje ervan wegwandelt (als dat van toepassing is, natuurlijk), je gelukkig de meeste mensen weer kwijt bent.
Manlief en ik hebben nu een paar reizen die we tussen de 15 en 20 jaar geleden gemaakt hebben, opnieuw gemaakt met de kids. En inderdaad..... wát een verschil. Toeristische hoogtepunten zijn echt zoooo druk geworden. Maar ook dat een land veel geld steekt in toerisme (wegen verbeteren, uitzichtpunten verfraaien enz) zorgt ervoor dat het allemaal zijn charme wat verliest. In je eentje op een gravelroad stoppen en zittend op een rotsblok van een uitzicht genieten is heel wat anders dan met 3 busladingen vol toeristen proberen een plekje te bemachten op een uitkijkplatform nadat je je auto op een betaald parkeerterrein hebt gezet.
Maar tja..... mensen gaan steeds meer reizen, willen steeds exclusievere dingen zien en het onderste uit de kan qua faciliteiten. Ik ben daar één van, en heb dus ook niet het alleenrecht op mooie plekken op deze wereld. Helaas pindakaas.....
Maar jammer is het zeker.

Buiten hoogseizoen, locals vragen naar soortgelijke plaatsen die niet in de boekjes staan, een stukkie erbij vandaag wandelen enz enz zijn leuke trucjes die soms nog werken.
Twee jaar geleden hebben we een rondje boven Vegas gemaakt. Oa capitol reef, moab, monument valley.
De mooiste momenten waren toch de wandelingen dat je inderdaad alleen loopt. Dat je op een rots zit en dat weidse uitzicht ziet. Capitol reef is nog betrekkelijk rustig. Arches is juist weer heel druk
Maar sommige wandelingen in canyonlands zijn ook goed te doen.
En paardrijden in monument valley :heart:
We hadden uit kostenoverweging geen hotel bij MV.
Maar naast ons hotel lag een vrij klein restaurantje met heerlijk eten van een grill buiten. Dat vind ik leuk!
In het zuidoosten heb ik ook op veel plaatsen gereden waar nauwelijks een toerist komt. Mensen gaan toch voor de NP's en steden. Als je gewoon een beetje binnendoor gaat rijden dan kom je sowieso geen Chinees meer tegen (die doen volgens mij alles georganiseerd)
lisbeth schreef:
16-09-2019 11:39

En paardrijden in monument valley :heart:
Bij Roy Black? Heb daar ook een geweldige privérit gemaakt met 'n Indiaan als begeleider.
lisbeth schreef:
16-09-2019 11:23
Wij waren ook met ken’s maar een totaal andere ervaring.
Buiten de canyon een uur wachten.

Dan naar binnen maar met meerdere groepen tegelijkertijd. Heel veel Aziaten met selfiesticks. Gidsen die steeds aan het pushen zijn. Op bepaalde punten niet mogen stilstaan want daar waren fotografiegroepen foto’s aan het maken.
Nee het was zeker niet het hoogtepunt van onze vakantie.
Dan de rust van valley of fire waar je nog kunt wandelen zonder tientallen mensen tegen te komen
Dat is jammer! Bij ons geen Aziaten met selfie sticks; dat scheelt misschien. En geen fotografiegroepen. Voor ons 1 van de hoogtepunten van de vakantie.
redbulletje schreef:
16-09-2019 11:44
Bij Roy Black? Heb daar ook een geweldige privérit gemaakt met 'n Indiaan als begeleider.
Ja Roy Black.
We waren de enige met dan een indiaan als begeleider.
Je komt dan echt op plekken die je met de auto niet ziet en je bent echt alleen even
lisbeth schreef:
Wij hadden bewust bij de Lower de allerlaatste tour van de dag geboekt. Dan loopt er namelijk geen groep meer achter je. De gids nam uitgebreid de tijd en had geen enkele haast. Als je tussen groepen in zit weet je gewoon dat je door moet lopen. Maar als je als laatste bent, dan kunnen ze de tijd nemen!
Drie rondreizen gemaakt, steeds in september, buiten het drukste seizoen.

Wij kiezen er voor om bij de parken/grote steden 2 of 3 overnachtingen te plannen, zodat we op ons gemakje rond kunnen kijken en een paar wandelingen kunnen maken.
De laatste rondreis was in 2007, de reis kostte in totaal (vliegen, hotelovernachtingen, eten, shoppen, huurauto) in totaal ca. 6000 euro.

1e reis:
SF 3 nachten
Yosemite 3 nachten
Sequoia NP 2 nachten
Death Valley 2 nachten
Las Vegas 3 nachten
Bryce Canyon 2 nachten
Grand Canyon 2 nachten
Needles (tussenstop op weg naar de kust) 1 nacht
Santa Barbara 3 nachten
Terug naar AMS vanaf LA

2e reis:
SF 3 nachten
Big Sur 2 nachten
Bakersfield (tussenstop op weg naar Death Valley) 1 nacht
Death Valley 2 nachten
Las Vegas 3 nachten
Zion NP 2 nachten
Bryce Canyon 2 nachten
Arches NP 2 nachten
Monument Valley (Mexican Hat) 2 nachten
Grand Canyon 2 nachten
Needles (op doorreis naar de kust) 1 nacht
Santa Monica 3 nachten
terug naar AMS vanaf LA

3e reis:

SF 3 nachten
Winnemuca NV (op doorreis naar Yellowstone) 1 nacht
Grand Falls ID (op doorreis naar Yellowstone) 1 nacht
Yellowstone 4 nachten
Jackson WY (Grand Tetons NP) 2 nachten
Salt Lake City 2 nachten
Capitol Reef NP 2 nachten
Zion NP 2 nachten
Las Vegas 2 nachten
Death Valley 2 nachten
Mammoth Lakes 2 nachten
overnachting in CA op doorreis (plaatsnaam vergeten....) 1 nacht
terug vanaf SF

Onze favoriete plekken:
San Francisco, Las Vegas, Zion, Bryce Canyon, Yosemite, Yellowstone.

Vaak is het inderdaad op de meest bezochte plekjes in de parken het drukste. Loop (of rijd) je iets verder, kom je geen kip meer tegen.
Als je op 10.000 rekent, lijkt mij overigens dat je ruimschoots zal toekomen. Dat waren wij ongeveer 3 jaar geleden met 4 kwijt (veel uit eten, telkens 2 hotelkamers...) en ook in het hoogseizoen.
Als het lukt zou ik ook proberen richting Arches NP te gaan, was echt mijn favoriete NP!
Antelope vond ik ook tegenvallen en super duur (upper en lower gedaan). Wel mooie foto's aan overgehouden.
En neem de tijd in de NP's, zeker als je van wandelen houdt.
Wij bleven bij elke NP minimaal 2 nachten, zo zonde als je alleen maar in en uit kan.
Ik vond Arches juist tegenvallen. Canyonlands wel super mooi(vooral het tweede deel). Maar voor een eerste rondje wat uit de richting. SeKi is ook echt een aanrader.
Flashy schreef:
16-09-2019 15:09
Ik vond Arches juist tegenvallen. Canyonlands wel super mooi(vooral het tweede deel). Maar voor een eerste rondje wat uit de richting. SeKi is ook echt een aanrader.
Canyonlands vond ik ook mooi maar niks kan de Fiery Furnace in Arches evenaren.
Dat was echt heel bijzonder.
AnAppleADay schreef:
16-09-2019 15:14
Canyonlands vond ik ook mooi maar niks kan de Fiery Furnace in Arches evenaren.
Dat was echt heel bijzonder.
De fiery furnace vonden wij ook super maar verder vond ik arches ook wat teleurstellend
Hoewel we een avond een deel van dr devils garden trail gelopen hebben
Dat was ook wel gaaf. We waren echt nog maar net voor het donker terug bij de auto en donker is daar echt donker :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven