Rustig oud en nieuw net over de grens?

02-12-2019 09:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Wij zijn last minute op zoek naar een plekje om Oud en Nieuw herrie te vermijden. Voor zowel onze 2 honden als voor ons zelf.

Hoe is het met Oud en Nieuw als je de grens over gaat naar België of Duitsland? Is daar eigenlijk ook een traditie van veel vuurwerk (de 31e en om 12 uur 's nachts)? Ik ben wel eens net na 12 uur op Brussel geland, en kan me niet herinneren onderweg veel vuurwerk te hebben gezien (niet vanuit het vliegtuig en niet onderweg naar huis)

Onze honden zijn niet per se heel bang, maar weinig tot geen vuurwerk zou prettig voor ze zijn en voor ons ook.

TIps voor leuke, rustige plekken zijn welkom! Hotel, huisje, airbnb, mag allemaal. Liefst niet te veel kinderen. ;-)

(ja, ik ken de vuurwerkvrije parken in NL, maar die zijn allemaal vol)
In Berlijn wordt er in ieder geval net zoveel afgestoken als in Nederland. De rest van Duitsland weet ik niet.

Mensen kopen extra zwaar en soms illegaal vuurwerk in België, dus ik neem aan dat de Belgen zelf ook wel van vuurwerk houden?
niet over de grens, wel rustig:
https://www.landal.nl/aanbiedingen/vuur ... V0IjowfQ==
lilalinda wijzigde dit bericht op 02-12-2019 09:32
0.24% gewijzigd
http://www.dogsincluded.nl/hondvriendel ... urwerk.php

ook keus in BE/DLd
Ah, super lilalinda, die ga ik even bekijken!
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar België. Familie van ons hebben een huis gekocht in een klein dorpje ongeveer een half uur rijden vanaf Gent en het schijnt dit jaar een vuurwerkvrije gemeente te zijn daar... dus ik ben heel benieuwd.

Naar horen zeggen steken ze in de kleinere dorpjes in België veel minder af en sowieso pas rond 12 uur en niet al dagen daarvoor.

Fingers crossed voor de hondjes :thumbsup: Ik hoop dat je iets kunt vinden TO, niks zo akelig als oud en nieuw. Zeker met bange honden.
Zarah schreef:
02-12-2019 09:41
Ah, super lilalinda, die ga ik even bekijken!
Woei, Landal is alleen voor een week te boeken met Oud en Nieuw, en zo lang willen/kunnen we niet weg. Tikje te duur voor een paar nachtjes.
En de enige opties via dogsincluded zijn echt veel te duur voor wat we in gedachten hadden.
Helaas.
Girl_Undiscovered schreef:
02-12-2019 09:44
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar België. Familie van ons hebben een huis gekocht in een klein dorpje ongeveer een half uur rijden vanaf Gent en het schijnt dit jaar een vuurwerkvrije gemeente te zijn daar... dus ik ben heel benieuwd.

Naar horen zeggen steken ze in de kleinere dorpjes in België veel minder af en sowieso pas rond 12 uur en niet al dagen daarvoor.

Fingers crossed voor de hondjes :thumbsup: Ik hoop dat je iets kunt vinden TO, niks zo akelig als oud en nieuw. Zeker met bange honden.
Dat klinkt goed! Ik ga eens googlen op vuurwerkvrije gemeentes in België!

De honden zijn niet echt bang hoor, maar we willen ze het liever niet aandoen (waar we wonen wordt echt heel veel afgestoken helaas). En onszelf eigenlijk ook niet.
Ik maak me er ook veel zorgen om, het vuurwerkgeweld dus, een van mijn hondjes is hartstikke bang. Ze steken nu al regelmatig vuurwerk af dus ze wil dan dan ook niet meer buiten lopen.
Als je in Nederlandse plaatsen een stuk buiten de bebouwde kom gaat zitten, is het sowieso meestal rustig. En ik ben wel eens in de Ardennen geweest met oud en nieuw, ook een beetje buiten een stadje, daar was het doodstil. Je moet gewoon een klein dorpje opzoeken en daar net buiten gaan zitten, dan is het prima te doen.
Girl_Undiscovered schreef:
02-12-2019 09:44

Ik denk dat er in dat dorpje wel vuurwerk is maar alleen siervuurwerk. Ik woon net over de grens en hier is het sinds dit jaar ook verboden om knalvuurwerk af te steken. Mensen vanuit Nederland komen wel hier hun vuurwerk halen want knalvuurwerk mag wel verkocht worden en dat is best zwaar vuurwerk wat die zaak hier verkoopt.
Het klopt dat er weinig wordt afgestoken maar dat komt ook omdat je niet op openbare plaatsen mag afsteken (daar heb je een vergunning voor nodig) en alleen af mag steken tussen 0.00 en 1.00 uur.
De eerste knallen kwamen meestal pas een paar dagen voor oud en nieuw. Een heel verschil met waar mijn vriendin woont in NL 10 km. hier vandaan. Daar lijkt het nu s'avonds al oorlog.

Ik heb het nu over een klein dorpje. Hoe het in de grote steden in Belgie gaat weet ik natuurlijk niet.
Het is dat het vrij fris is, maar anders zou ik zeggen; zet maar een tent op in onze tuin.

Buren met jeugdige kinderen steken wel vuurwerk af, maar van 12 totdat het op is (meestal een kwartiertje) en maar vrij weinig knallen, het meeste is siervuurwerk.

Meestal kijken we om 12 uur even naar buiten en kunnen om half één rustig gaan slapen.

Een paar dorpen verderop is een camper-camping. Dus als je een camper hebt, of kunt lenen, dan kun je daar terecht. Is niet helemaal vuurwerkvrij maar vergelijkbaar met ons dorpje. Plus; het ligt aan een enorm natuurgebied. Denk dat de honden het daar helemaal geweldig gaan vinden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
02-12-2019 10:07
Het is dat het vrij fris is, maar anders zou ik zeggen; zet maar een tent op in onze tuin.

Buren met jeugdige kinderen steken wel vuurwerk af, maar van 12 totdat het op is (meestal een kwartiertje) en maar vrij weinig knallen, het meeste is siervuurwerk.

Meestal kijken we om 12 uur even naar buiten en kunnen om half één rustig gaan slapen.

Een paar dorpen verderop is een camper-camping. Dus als je een camper hebt, of kunt lenen, dan kun je daar terecht. Is niet helemaal vuurwerkvrij maar vergelijkbaar met ons dorpje. Plus; het ligt aan een enorm natuurgebied. Denk dat de honden het daar helemaal geweldig gaan vinden.
Hahaha, dat is lief!

Zou je me een PB willen sturen welke buurt dit is? Is er ergens in de buurt een hotel?

Wat is jouw ervaring verder met vuurwerk in Duitsland? Is daar een vergelijkbare traditie als hier? Ik heb echt geen idee.
Een beetje geknal is prima, zoals ik al zei, de honden zijn niet echt bang, maar we houden er gewoon niet van. Zeker niet zoals het hier in NL gaat.
Nou ja, net over de grens (bij Enschede de grens over) in Duitsland kom je überhaupt in een soort niemandsland terecht.
Echt veel lawaai zal het net geven
Zarah schreef:
02-12-2019 10:15
Hahaha, dat is lief!

Zou je me een PB willen sturen welke buurt dit is? Is er ergens in de buurt een hotel?

Wat is jouw ervaring verder met vuurwerk in Duitsland? Is daar een vergelijkbare traditie als hier? Ik heb echt geen idee.
Een beetje geknal is prima, zoals ik al zei, de honden zijn niet echt bang, maar we houden er gewoon niet van. Zeker niet zoals het hier in NL gaat.

Hotels staan meestal in de buurt van grotere steden, daar wordt gewoon flink geknald. Bij de aldi is dat spul nog net niet gratis (visualiseer oudjaarsdag, winkel die opent om 7 uur en een rij voor de deur om 6. Dat zijn hier dan wel allemaal Nederlanders ;-D ).

Of wacht...

In * is een welnessdinges, volgens mij kun je daar ook kamers huren. Het camperpark en het natuurgebied ligt twee km verderop. En in ons eigen dorpje zijn vakantiewoningen te huur. Ik heb alleen geen idee of die wel of niet al bezet zijn.

Google maar eens op *. Dat is ons 'Hoofddorp'. Onder die gemeente vallen een stuk of 20 kleine dorpjes. Hoe kleiner het dorp dat je vindt waar je kunt overnachten, hoe minder vuurwerk. Jeugd gaat toch vaak de stad in.
Blijf wel weg uit de dorpen die heel bekend zijn onder Nederlanders (in deze omgeving * bijvoorbeeld), want dan zit je weer tussen de Hollanders die het vuurwerk in Belgie halen. Word je net zo goed niet blij van.
ceylon wijzigde dit bericht op 02-12-2019 11:04
0.88% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Mijn honden gaan naar het pension van 27 december t/m 2 januari.
Dat ligt midden tussen de weilanden in Drenthe. Dichtstbijzijnde buren zijn een paar honderd meter verderop en die steken geen vuurwerk af. Er wordt een stuk verderop wel met carbid geschoten, maar grappig genoeg hebben mijn honden daar geen problemen mee. Ze komen er ook al jaren en voelen zich er helemaal op hun gemak, anders zou ik het niet doen.
Wij wonen zelf ook in Drenthe, maar bij ons in het dorp (klein dorpje) wordt vanaf kerst tot net na oudjaar wel flink geknalt. Nog steeds geen vergelijk met waar we vandaan komen, maar voldoende om mijn honden flink bang te maken.
We hebben jaren op een vuurwerkvrijpark van Landal gezeten, maar ik vind de prijzen inmiddels echt belachelijk geworden dus nu lossen we het voor de honden zo op.
Dankjewel Ceylon!
In België is er op de meeste plaatsen wel vuurwerk, maar pas om middernacht. Ik verbaas me er altijd over, als ik in Nederland kom, dat je zoveel geknal hoort in december.

Als je een afgelegen dorpje zoekt, heb je kans dat er geen vuurwerk afgestoken wordt.
Life is short. Eat dessert first.
Klopt Doornroosje, is bij ons ook zo (Duitsland).

Mijn moeder klaagt nu al over het geknal. Ze woont in een appartement. Owee als iemand de hoofddeur open laat staan, want die knallen klinken zo leuk in de hal van zo´n appartement he...

En dan is het gewone knallen niet zo leuk meer, dus dan gaan ze op zoek naar alternatieven. Leuk, vuurwerk gooien tussen de pootjes van een dier, of in een kinderwagen. En dan wel gauw wegwezen natuurlijk.

Ik snap inmiddels dat veel mensen voor een vuurwerkverbod zijn.
Bij ons in de omgeving valt het ook wel mee met vuurwerk. Als je honden niet echt bang zijn, is dan niet ieder b&b buiten de bebouwde kom oké? Lijkt me ook lastig om nog iets te vinden waar honden welkom zijn, dat is natuurlijk ook niet overal.

Hier in de omgeving denk ik dan bijvoorbeeld aan natuurpoort De Roovertsche Leij. Ik weet alleen niet of honden in het b&b ook welkom zijn (verder zijn ze heel vriendelijk voor honden, staan verschillende drinkbakken klaar en zo, mogen ook gewoon binnen in het restaurantgedeelte). Rond 00:00 zul je daar best wat vuurwerk zien, maar verder zal het qua knallen echt wel meevallen.
Zarah schreef:
02-12-2019 09:49
Woei, Landal is alleen voor een week te boeken met Oud en Nieuw, en zo lang willen/kunnen we niet weg. Tikje te duur voor een paar nachtjes.
En de enige opties via dogsincluded zijn echt veel te duur voor wat we in gedachten hadden.
Helaas.
BIj Landal kan je ook maandag 30 december aankomen en dan 4 nachten gaan. Is iets goedkoper.
prada schreef:
02-12-2019 10:02
Ik denk dat er in dat dorpje wel vuurwerk is maar alleen siervuurwerk. Ik woon net over de grens en hier is het sinds dit jaar ook verboden om knalvuurwerk af te steken. Mensen vanuit Nederland komen wel hier hun vuurwerk halen want knalvuurwerk mag wel verkocht worden en dat is best zwaar vuurwerk wat die zaak hier verkoopt.
Het klopt dat er weinig wordt afgestoken maar dat komt ook omdat je niet op openbare plaatsen mag afsteken (daar heb je een vergunning voor nodig) en alleen af mag steken tussen 0.00 en 1.00 uur.
De eerste knallen kwamen meestal pas een paar dagen voor oud en nieuw. Een heel verschil met waar mijn vriendin woont in NL 10 km. hier vandaan. Daar lijkt het nu s'avonds al oorlog.

Ik heb het nu over een klein dorpje. Hoe het in de grote steden in Belgie gaat weet ik natuurlijk niet.
Ja misschien ook wel, maar alleen siervuurwerk zou al zoveel beter zijn dan bij ons thuis. Lijkt wel een complete oorlog daar en dan ook minimaal twee dagen lang.

Ik ben echt heel benieuwd. Ze wonen ook nog eens aan het einde van een doodlopende straat tussen de weilanden dus het zal sowieso beter zijn!
doornroosje9 schreef:
02-12-2019 11:06
In België is er op de meeste plaatsen wel vuurwerk, maar pas om middernacht. Ik verbaas me er altijd over, als ik in Nederland kom, dat je zoveel geknal hoort in december.

Als je een afgelegen dorpje zoekt, heb je kans dat er geen vuurwerk afgestoken wordt.
Dat zei mijn schoonzus ook al, die is heel erg verbaasd over hoe het hier tekeer gaat in NL. Ze vind het bizar gewoon.
Misschien op airbnb kijken?

https://www.jenniefromtheblog.com/10x-l ... nederland/ Deze zijn bijvoorbeeld wel in Nederland, maar allemaal rustigere omgeving.
Je bent echt heel erg laat hiermee, dus dat wordt zoeken naar een naald in een hooiberg. Ik heb ongeveer 2 maanden geleden gezocht en het was toen al erg moeilijk iets te vinden dat rustig gelegen is, betaalbaar was, niet voor een volle week hoefde en waar honden welkom zijn. Uiteindelijk na dagen zoeken gelukt, een huisje op de Veluwe via Airbnb.

Wat de zoektocht lastig maakt is dat er tientallen verzamelsites zijn met huisjes (waarvan de meeste behoorlijk ongebruiksvriendelijk dus moeizaam zoeken), plus de losse websites van eigenaren. Vaak zijn de kalenders niet goed bijgehouden en is een huisje toch al geboekt ondanks de beschikbare status. of vraagt een verhuurder ineens een hogere prijs vanwege de feestdagen terwijl dat niet op de site stond.

Ik heb helaas geen tips, behalve dat je een volgende keer het beste al in voorjaar of zomer kunt gaan zoeken. Succes voor nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven