Senior nomad lifestyle - wie ook?

10-07-2018 13:37 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment wonen we gedurende een aantal jaar in het Midden-Oosten. Ons huis in Nederland is al verkocht, de belangrijkste bezittingen zijn opgeslagen. Over een paar jaar willen we een senior nomad lifestyle gaan volgen - de wereld gaan zien door telkens ergens langere tijd te verblijven. Oftewel door het huren van een huis, rondreizen met een camper of door huisoppassen. En missen we familie, vrienden of Nederland - dan gaan we weer even terug.

Online word ik geinspireerd door een gepensioneerd stel 'senior nomads' - zij doen net zoiets, reizen de wereld rond en verblijven in Airbnb's. En leven van hun pensioen (dus geen digital nomads, die onderweg online werken).


We hebben het er al vaak over, er zijn zo veel landen waar we graag langere tijd willen verblijven. Ontzettend leuk, maar ook lastig want we zullen nog minimalistischer moeten gaan leven. Ik probeer er al naar toe te werken, door nog meer spullen en kleding uit te zoeken.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zo'n levenstijl (willen gaan) leiden?
Ik hanteer op dit moment een mid-life own-home lifestyle. Inclusief long term job en vintage car. Ook heb ik al vier jaar twee adopted cats.

Echt super! Ik blog er nog niet over.
Alle reacties Link kopieren
Zou ik wel willen hoor, lijkt me heerlijk. Heb een jaar om de wereld gezworven, je hebt inderdaad niet zoveel spullen nodig.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
11-07-2018 17:56
Dat lijkt me nou echt helemaal niks. Jarenlang werken om een fijn en mooi huis te hebben met alle luxe om je heen en dan omschakelen naar minimalistisch? Nee, echt niet om jaloers op te zijn.
Liever leuk werk, genoeg geld om 2 a 3 keer per jaar op vakantie te kunnen gaan en thuis het fijn voor elkaar te hebben. Dat vind ik meer vrijheid
Dat mooie huis hebben we gehad, helemaal naar onze smaak verbouwd. Maar we waren er helemaal klaar mee. Telkens het onderhoud, de buurman die zeurt of je weer dit of dat klusje doet. De hoge kosten alles bij elkaar: hypotheek, internet, energie, schoonmaakster etc. Bij elkaar ging vrijwel mijn hele - behoorlijk goede - salaris eraan op.
Het voelt als een bevrijding nu: geen rekeningen meer (alleen 1 bedrag voor ons huidige huurhuis, wat vergoed wordt door de werkgever) en geen belastingen.

We logeerden eens in een Franse airbnb - echt ‘brocante’. Zag er pittoresk uit, maar slecht in de verf, veel oude meuk. Sliepen gewoon in de kamer van de zoon. En we vonden het beiden geweldig! Gewoon gezellig ipv elke 2 jaar weer de buitenboel te schilderen, want het moet er wel ‘netjes’ uitzien of de tuin moet weer worden gedaan..

Heerlijk gevoel toen we ons huis verkocht hadden. Zeker als ik verhalen lees over sparen voor of bezig zijn met een nieuwe badkamer of verbouwing..
En niet werken (voor mij dan) bevalt nu gewend ook prima ipv al het gehaast en gestress.
Alle reacties Link kopieren
Hier het omgekeerde, meer dan 30 jaar wonen, werken, leven in Azië en Afrika.
Fantastisch, low budget, projecten, soms consultant & media opdrachten, in een bamboe hut, in sloppenwijken, in het veld of op sjiek bij ambassade en bedrijven. De contacten, vriendschappen overal hartverwarmend. En nu: zoals het klokje thuis tikt.. in Nederland. Niet langer buitenstaander of gast, andere taal en gebruiken. Gewoon op de fiets, langs de grachten, dichtbij (klein)kinderen, eigen tuin en keukentafel.Top! Zou echt niet willen ruilen met een senior nomad leven.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-07-2018 13:11
Nadeel van huisopppassen lijkt mij dus dat je dan weken op dezelfde plek moet blijven. En het zijn vast niet vaak ideaal gelegen woningen vlakbij een national park waarschijnlijk. En je moet dagelijks weer terug om de kat/hond/plant eten te geven.
Dat klopt, er zitten wel verplichtingen aan vast. Wellicht vind je er 1 op zo’n locatie, en anders kun je ervoor of erna zo veel nationale parken en vooral zo lang je wilt bezoeken. Nu deed bv een oud-collega een rondreis en ging naar de grand canyon. Had zich enorm verheugd op de uitzichten, was er dichte mist die dagen dus niks geen mooie foto’s..

En tja, er was wel een schema dus ze moesten weer door.. Daar wil ik dus vanaf.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
11-07-2018 14:31
Lijlt me leuk om dan tzt een poos samen op tereizen. Jullie klinken net als wij reizen!

Over de te betalen belasting: zoek het goed uit van te voren, met welk land NL een verdrag heeft bijv.
Goed advies, want dat vraag ik me inderdaad af. Als je rondreist, waar je dan belasting betaalt. Dat soort dingen moeten we tzt goed uitzoeken. Er zijn ook landen zoals Indonesie en Suriname met specifieke 55+ regelingen.
Alle reacties Link kopieren
Indonesie heeft geen goede 55+ regeling (net als Thailand). Wij hadden MM2H in Maleisië en dat was prima. Geen beperkingen, een visum voor 10 jaar en belastingtechnisch uitstekend. Het enige nadeel is dat je een aantal maanden per jaar er ook daadwerkelijk moet zijn (voor de NL fiscus) en daar hadden we geen zin meer in, dus nu weer gewoon belastingplichtig in NL.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders (70ers) doen het, maar dan de 'maximale' variant. Mooi vast huis, maar daar zijn ze weinig, rollen van de ene reis in de andere. Flink pensioen. Ze verbrassen alles
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
10-07-2018 23:18
Ik leef al 10 jaar zo. Eerst fietsend, zeilend en backpackend en sinds een half jaar wonen en reizen we in een omgebouwde terreinwagen (paar maanden hier, paar maanden daar). Al die tijd geen huis en vrijwel geen spullen meer en mis het totaal niet. Mijn man houdt al die tijd al een blog bij, eerst in het Nederlands maar sinds een paar jaar in het Engels.
Dat wist ik dan weer niet Mayou, wat gaaf! :heart: Zou je jullie blog per PM willen delen?
Ik hoop ergens nog een avontuurlijke kerel te treffen die dat ook wel ziet zitten, samen de wereld over reizen in een campertje ofzo :proud: Tot die tijd doe ik het gewoon maar alleen, bevalt ook prima :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Je hebt post :hello:
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
11-07-2018 23:46
Je hebt post :hello:
Hoi, ik heb je net een PM gestuurd of althans , dat is de bedoeling maar geen idee of het goed gegaan is. Ik ben ook erg benieuwd naar jullie blog.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt ook post
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
11-07-2018 17:56
Dat lijkt me nou echt helemaal niks. Jarenlang werken om een fijn en mooi huis te hebben met alle luxe om je heen en dan omschakelen naar minimalistisch? Nee, echt niet om jaloers op te zijn.
Liever leuk werk, genoeg geld om 2 a 3 keer per jaar op vakantie te kunnen gaan en thuis het fijn voor elkaar te hebben. Dat vind ik meer vrijheid.
En bij een nomad denk ik aan een flink behaarde motormuis op een chopper die door de woestijn scheurt.. :proud:
Dat heb ik nooit gedaan (gelukkig). Ik werkte, verdiende genoeg geld om van rond te komen en woonde in een klein huurappartementje zonder luxe ed en als ik niet was vertrokken had ik daar nog steeds gewoond. Geef geen bal om luxe en grote huizen en zal ook niet gaan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
12-07-2018 15:49
Jij hebt ook post
Dank je! Leuk!
Nummer*Zoveel schreef:
10-07-2018 19:47
De enige manier waarop mij dat zou aanspreken, is denk ik op de “Lee Wachtstetter-manier”.

Lee is een Amerikaanse weduwe die na het overlijden van haar man op een cruiseschip is gaan wonen. Ze is, in de meest recente artikelen over haar leven van een aantal jaar geleden, al 15x de wereld rond gecruised.

Ze betwijfelde ooit nog aan land te kunnen wonen, want ze was verwend door de levensstijl. Niets moet en alles mag, terwijl alles voor je geregeld en verzorgd wordt.

Minimalistisch zou ik het ondanks de beperkte ruimte van haar eigen verblijf niet willen noemen, ze besteedde zo’n 164.000 dollar per jaar aan haar kost en inwoning. Maar daar zit dan wel al het eten en drinken bij in, en bovendien kon ze elke avond dansen.
Dat lijkt me ook wel wat. Alleen een koffer met kleding en dan in elk land in een luxe hotelkamer,op een cruiseschip wonen is weer niets voor mij. Maar dan moet je wel een steeds bijgroeiende geldboom meehebben. Van alleen het pensioen kun je geen hele maand een luxe hotelkamer boeken,het moet wel aangenaam leven blijven natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit later ook! Lijkt me super. Maar ben nog geen 30 dus duurt nog ff :hihi:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Het zou niets voorbij zijn. Mooie verre reizen wel. Maar dan gewoon vanuit een vaste thuisbasis met familie en vrienden. Ik denk dat dit ook alleen maar mogelijk is als je op jezelf en elkaar gericht bent en minder hebt met vrienden en familie.

Ik ken overigens een stel die een camper heeft gekocht en een kleine woning in Nederland. Ze plannen hun reizen om alle activiteiten in Nederland heen (waar ze zelf bij willen zijn).

Ander stel heeft speciaal een tiny house gekocht. Misschien is dat voor jullie ook een optie? Zeer duurzaam en milieuvriendelijk. Maar wel met alles erin. Kost heel erg weinig maar wel een basis om op terug te vallen. Ze zijn ook huisoppassers. Maar eerlijk verkijk je daar niet op!! Dat is gewoon een baan. Je kunt dan niet constant weg om dingen te gaan zien of het land te verkennen. Huisoppassers zijn aan het werk en moeten in de buurt van het huis blijven Ook ben je heel erg afhankelijk van waar dat huis staat (kan ook zeer afgelegen of oninteressant zijn).

Zijn jullie niet bang alle contact met je omgevinf kwijt te raken? Of maakt dat niet uit? En wat doe je bij ziekte? Zomaar even een geschikt huis in Nederland vinden gaat ook niet altijd.
redbulletje schreef:
11-07-2018 09:21
Het lijkt me leuk, maar niet als het minimalistisch moet.
Het midden oosten zou ik dan weer met 'n héle grote boog omheen gaan, die cultuur en bevolking vind ik het minst aantrekkelijk.
Met 'n camper de USA of Australie door doen ook veel gepensioneerde locals. En in die regio's lijkt me dat machtig mooi (al heb ik dan liever een gewone SUV en slaap liever in motels)
Yep, de Grey Nomads! Las er op een FB groep over, zo geweldig! Die trekken vooral van het ene National Park naar het volgende en in de winter naar het strand bij Mexico, lekker margarita's pimpelen met de andere oudjes die ze steeds opnieuw treffen. Meteen voor de wederhelft en mezelf besloten dat wij het ook zo gaan doen. #ZININ
Alle reacties Link kopieren
Bedankt nog Mayou!
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan!

Qua ziekte: wanneer 1 van ons iets heeft betalen we dat zelf. Is in veel landen echt niet zo duur. Mocht er iets gebeuren dat drastischer ingrijpen betreft, gaan we terug naar NL. Hopelijk is dat voorlopig niet nodig.

Qua vrienden: Sinds de uitvinding van whatsapp ed is dat ook een stuk beter/makkelijker geworden.
Zou ook niks voor mij zijn, dan mis ik mijn kinderen (en evt kleinkinderen tegen die tijd) en familie en vrienden teveel. Facetimen is toch anders dan samen een terrasje doen, spelletjesavond, gezamenlijk eten.

Nee, mij niet gezien. Dan liever 2 mooie reizen per jaar en de rest doorbrengen met alle mensen die mijn leven zo mooi maken.
mayou schreef:
14-07-2018 09:30
Graag gedaan!

Qua ziekte: wanneer 1 van ons iets heeft betalen we dat zelf. Is in veel landen echt niet zo duur. Mocht er iets gebeuren dat drastischer ingrijpen betreft, gaan we terug naar NL. Hopelijk is dat voorlopig niet nodig.

Qua vrienden: Sinds de uitvinding van whatsapp ed is dat ook een stuk beter/makkelijker geworden.
Heb je dan nog 'n Nederlandse zorgverzekering?
Je bent zo vele duizenden euro's verder bij zelfs maar iets kleins als 'n blindedarmontsteking.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-07-2018 14:36
Ik wil dit later ook! Lijkt me super. Maar ben nog geen 30 dus duurt nog ff :hihi:

Heb je mooi de tijd om een kapitaaltje aan te gaan leggen!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
13-07-2018 22:33
Het zou niets voorbij zijn. Mooie verre reizen wel. Maar dan gewoon vanuit een vaste thuisbasis met familie en vrienden. Ik denk dat dit ook alleen maar mogelijk is als je op jezelf en elkaar gericht bent en minder hebt met vrienden en familie.

Ik ken overigens een stel die een camper heeft gekocht en een kleine woning in Nederland. Ze plannen hun reizen om alle activiteiten in Nederland heen (waar ze zelf bij willen zijn).

Ander stel heeft speciaal een tiny house gekocht. Misschien is dat voor jullie ook een optie? Zeer duurzaam en milieuvriendelijk. Maar wel met alles erin. Kost heel erg weinig maar wel een basis om op terug te vallen. Ze zijn ook huisoppassers. Maar eerlijk verkijk je daar niet op!! Dat is gewoon een baan. Je kunt dan niet constant weg om dingen te gaan zien of het land te verkennen. Huisoppassers zijn aan het werk en moeten in de buurt van het huis blijven Ook ben je heel erg afhankelijk van waar dat huis staat (kan ook zeer afgelegen of oninteressant zijn).

Zijn jullie niet bang alle contact met je omgevinf kwijt te raken? Of maakt dat niet uit? En wat doe je bij ziekte? Zomaar even een geschikt huis in Nederland vinden gaat ook niet altijd.
Ik vind dat altijd zo’n onzin. Ik heb een aantal zeer goede vrienden, waarvan er 2 al in het buitenland wonen en 2 meer in het buitenland dan binnen Nederland en ik zie hen regelmatig zat. Juist nomads hebben het wat dat betreft nog makkelijker want die zijn in het buitenland nergens aan gebonden en kunnen zo terug als ze willen, vaak even NL aandoen als ze daar behoefte aan hebben, etc.

En op reis ontmoet je juist ook heel veel mensen. Reizen, althans op de manier die TO van plan is, is nou bij uitstek iets voor mensen die niet enorm op elkaar gericht zijn en graag contact leggen met anderen.

En vwb ziekte: ze hebben overal ter wereld ziekenhuizen waar je terecht kunt en als het echt heel ernstig/terminaal is zie je dan wel weer toch? Ik richt mijn leven iig niet in met in mijn achterhoofd de mogelijkheid dat ik kanker krijg ofzo. Daar dealen we wel mee als het aan de orde is. Of ik nou in NL zit of op de Galapagos-eilanden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-07-2018 11:40
Heb je dan nog 'n Nederlandse zorgverzekering?
Je bent zo vele duizenden euro's verder bij zelfs maar iets kleins als 'n blindedarmontsteking.

Dat ligt er ook aan hoe lang je naar het buitenland gaat, schrijf je je uit in Nederland, moet je je uitschrijven bij je zorgverzekering, heb je een speciale reis-verzekering enz. Maar er zijn vrij veel sites met info over dit onderwerp.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven