Stakingen openbaar vervoer
zondag 8 juni 2025 om 21:34
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
En dat is een prachtig gegeven.
Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.
Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.
Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.
Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..
Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.
In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.
Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.
Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..
Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
zondag 8 juni 2025 om 22:45
2023:
3 grootschalige stakingen
totaal 7 tot 8 dagen gestaakt
2024:
1 landelijke en 1 gerelateerde
Minimaal 2 dagen totaal
2025 zover:
5 dagen en afwachtend op meerdere..
Dit is enkel de NS he.
Niet de andere vervoerders, die ook regelmatig staken.
zondag 8 juni 2025 om 22:47
Quatsch:
Voorgaande jaren vonden er ook stakingen plaats voor meer loon. Waarom wil NS-personeel er opnieuw geld bij?
De laatste keer dat er door NS-personeel werd gestaakt was in 2022. In augustus lag het treinverkeer meerdere dagen stil omdat de bonden en de NS het maar niet eens konden worden. Uiteindelijk werd een loonstijging van 9,25 procent afgesproken tot eind 2023.
Ook tijdens de daaropvolgende cao-onderhandelingen werd er gedreigd met stakingen. Zover kwam het uiteindelijk niet omdat er een structurele loonstijging van gemiddeld 6,6 procent werd afgesproken. Wel ontstond er eind 2024 grote hinder op het spoor door stakingen bij ProRail.
Nee, dat was niet de NS. Dat was ProRail. Zoals al meerderen aangaven.
Coffee is never my cup of tea
Ik vind dit niet bijzonder veel voor mensen die wisselende diensten moeten draaien, lichamelijk zwaar werk doen en te maken hebben met agressie.xiongmao schreef: ↑08-06-2025 22:41Ik vond dit op ns.nl:
Startsalaris Meteen als je bij ons in dienst komt - dus ook al vanaf het begin van je opleiding - ontvang je een startsalaris van maximaal € 2959,92 bruto per maand o.b.v. 36 uur. In enkele stappen kun je na een aantal jaar doorgroeien naar een salaris van max. € 3.784,68 als conducteur en € 4.070,88 als machinist, allebei bruto per maand o.b.v. 36 uur.
Valt wel mee met schamel loon vind ik. Er staat niet bij wat het minimaal is, dat besef ik.
Ik heb dinsdag een congres in Amsterdam, echt irritant dat ik nu met de auto moet. Kosten voor parkeren zijn ook veel duurder dan het ov voor mij.
Maar dan nog: het gaat ook om het behouden van koopkracht. De kosten van inflatie zouden niet alleen door werkenden gedragen moeten worden. Elk loonbod dat onder het inflatiepercentage ligt, is per saldo een loondaling.
zondag 8 juni 2025 om 22:54
Er werd mij gevraagd over de NSMarianneke schreef: ↑08-06-2025 22:47Nee, dat was niet de NS. Dat was ProRail. Zoals al meerderen aangaven.
Deze informatie is gewoon op te zoeken.
Plus ik spreek persoonlijk niet over de NS enkel.
Ik benoem alle stakingen in het openbaar vervoer.
Die impact op reizigers vind ik echt niet meer verwaarloosbaar.
zondag 8 juni 2025 om 22:56
Je schrijft anders van wel. Gaat het wel goed verder?
Je schrijft letterlijk in de post die ik quote 'enkel de NS'. Maar de stakingen die je noemt in die post waren dus geen van allen stakingen van NS-personeel.
zondag 8 juni 2025 om 22:58
Ik las bij en realiseerde me dat het inderdaad ProRail was.
Breed: staking op het spoor.
Ik snap de stakingen wel.
Fox off!
zondag 8 juni 2025 om 23:01
Ik snap de staking ook, en ik snap ook de irritatie voor de mensen die afhankelijk zijn van het OV.
Maar het is niet zo dat al het OV staakt. Bussen, trams en metro's rijden gewoon wel. Ja dat is voor een langer traject geen goed alternatief, maar het is in ieder geval iets. Ook bijv Arrivatreinen rijden wel dus niet heel Nederland is treinloos.
zondag 8 juni 2025 om 23:03
zondag 8 juni 2025 om 23:04
In sommige delen van NL is het busvervoer vreselijk. Mijn dochter is 25min met de trein onderweg. Met de bus 2.20min. Vorige week hebben we wat kunnen regelen, maar ik weet niet of eht voor dinsdag ook lukt. Ik denk niet dat zij het erg vindt om een dagje niet naar school te gaanMarianneke schreef: ↑08-06-2025 23:01Ik snap de staking ook, en ik snap ook de irritatie voor de mensen die afhankelijk zijn van het OV.
Maar het is niet zo dat al het OV staakt. Bussen, trams en metro's rijden gewoon wel. Ja dat is voor een langer traject geen goed alternatief, maar het is in ieder geval iets. Ook bijv Arrivatreinen rijden wel dus niet heel Nederland is treinloos.

Fox off!
zondag 8 juni 2025 om 23:06
Omdat Zarah voorbeelden vroeg van specifiek de NS..Marianneke schreef: ↑08-06-2025 22:56Je schrijft letterlijk in de post die ik quote 'enkel de NS'. Maar de stakingen die je noemt in die post waren dus geen van allen stakingen van NS-personeel.
Het gaat mij om het gehele ov zoals ik ook oorspronkelijk poste.
Waarin de NS zeker niet verwaarloos is.
Je lijkt wel aandelen in de NS te hebben zo fanatiek als jij opkomt voor hun
zondag 8 juni 2025 om 23:10
Het is heel vervelend als je gedupeerd bent.
Maar het is ook heel vervelend als een cao-onderhandeling voor jou uitdraait op een salarisvermindering. Soms moet je nu eenmaal iets drastisch doen om een punt te maken. Om duidelijk te maken dat je met jouw werk in een dringende behoefte voorziet. Dat daar best iets tegenover mag staan.
Max 4k als machinist dat je pas krijgt na tig jaar ervaring, dat zou ik absoluut geen riant salaris noemen.
Maar het is ook heel vervelend als een cao-onderhandeling voor jou uitdraait op een salarisvermindering. Soms moet je nu eenmaal iets drastisch doen om een punt te maken. Om duidelijk te maken dat je met jouw werk in een dringende behoefte voorziet. Dat daar best iets tegenover mag staan.
Max 4k als machinist dat je pas krijgt na tig jaar ervaring, dat zou ik absoluut geen riant salaris noemen.
zondag 8 juni 2025 om 23:11
Ik wilde het net gaan beweren. Godskolere zeg.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zondag 8 juni 2025 om 23:12
En dat zijn jouw voorbeelden dus niet.
zondag 8 juni 2025 om 23:14
Mee eens.Mette schreef: ↑08-06-2025 23:10Het is heel vervelend als je gedupeerd bent.
Fox off!
zondag 8 juni 2025 om 23:20
Nou nee. Ik reis maar zeer zelden met de trein.
Ik vind het gewoon stom dat je alle stakingen op 1 hoop gooit terwijl het duidelijk verschillende stakers zijn. Als verplegend personeel staakt ga je toch ook niet boos worden op artsen? Als piloten van Ryanair staken verwijt je dat toch ook niet aan KLM? Als bagageafhandelaars staken hebben de douaniers toch geen schuld?
Hou het gewoon bij de feiten. En roep niet steeds 'NS' als je alle OV-stakingen bij elkaar gooit.
marianneke wijzigde dit bericht op 09-06-2025 19:42
20.50% gewijzigd
zondag 8 juni 2025 om 23:22
Nutella schreef: ↑08-06-2025 23:04In sommige delen van NL is het busvervoer vreselijk. Mijn dochter is 25min met de trein onderweg. Met de bus 2.20min. Vorige week hebben we wat kunnen regelen, maar ik weet niet of eht voor dinsdag ook lukt. Ik denk niet dat zij het erg vindt om een dagje niet naar school te gaan![]()
Bij mij dus ook. En de trein rijdt hier nooit.
zondag 8 juni 2025 om 23:27
Je kunt alle stakingen niet op 1 hoop gooien. Personeel NS heeft niks aan stakingen ProRail of RET.
zondag 8 juni 2025 om 23:29
Ik vind het vervelend, maar ik heb er geen invloed op en ik begrijp de beweegredenen wel. Als iemand die werkzaam is in de GGZ baal ik er dan soms wel weer een beetje van, want wij hoeven het niet in onze harses te halen om te staken. Terwijl er bij ons ongelofelijk veel misgaat het afgelopen decennium.
Maargoed, daar gaat het even niet over. Het komt alleen wel in me op als ik dit soort dingen lees. Dat ik me afvraag: hoe kunnen wij een punt maken zoals de NS dat nu doet?
Maargoed, daar gaat het even niet over. Het komt alleen wel in me op als ik dit soort dingen lees. Dat ik me afvraag: hoe kunnen wij een punt maken zoals de NS dat nu doet?
zondag 8 juni 2025 om 23:30
Nogmaals..Lees originele post..zucht..Marianneke schreef: ↑08-06-2025 23:20Nou nee. Ik reis maar zeer zelden met de trein. Ik woon in een dorp waar op zondag na 19u geen OV meer rijdt. Waar sowieso de meeste tijd 1x per uur een bus rijdt. Dichtstbijzijnde treinstation is 10km verderop, dichtstbijzijnde intercitystation 25km.
In het dorp waar ik opgroeide en waar mijn ouders nog steeds wonen rijdt op zondag geen bus, en op werkdagen nooit na 19 uur. En dat dorp ligt nog verder van treinstations af dan mijn huidige woonplaats.
Ik vind het gewoon stom dat je alle stakingen op 1 hoop gooit terwijl het duidelijk verschillende stakers zijn. Als verplegend personeel staakt ga je toch ook niet boos worden op artsen? Als piloten van Ryanair staken verwijt je dat toch ook niet aan KLM? Als bagageafhandelaars staken hebben de douaniers toch geen schuld?
Hou het gewoon bij de feiten. En roep niet steeds 'NS' als je alle OV-stakingen bij elkaar gooit.
Of nee vooral liever niet..
Je geeft al aan nul ervaring met deze OV stakingen te hebben en hebt duidelijk niet de moeite genomen te lezen waar het om gaat.
zondag 8 juni 2025 om 23:38
Ik heb de originele post gelezen. En je er al 2x op gewezen dat jij schreef dat je het enkel over NS-stakingen had toen je een rij stakingen opnoemde die geen NS waren. Nu moet je mij niet gaan verwijten dat ik fout lees.
Ik heb wel ervaringen met OV stakingen, in de jaren 90, toen ik studeerde in een stad 100 km verderop. Als de bus staakte was het een eind fietsen naar het treinstation, en als de trein staakte was het ook urenlang reizen met de bus.
Het verschil is dat ik wel begrip heb voor stakingen, en jij niet. Jij wilt vooral niet benadeeld worden als een ander zijn stakingsrecht uitoefent om een beter loon te vragen.
marianneke wijzigde dit bericht op 09-06-2025 19:42
9.67% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in