Strandhuisje
maandag 17 augustus 2020 om 19:48
Beste forummers,
Wij zitten eraan te denken om een strandhuisje te kopen en/of in te schrijven bij een strandvereniging voor een staanplaats op het strand. Nu zou ik graag wat meer willen weten over de verschillende verenigingen: wat voor sfeer heerst er, hoe staat men tegenover (luidruchtige) kinderen, waar komen de meeste leden vandaan, zijn douche en toilet in de huisjes toegestaan, hoe groot zijn de huisjes, is er een leuke strandtent in de buurt, etc. Zijn er mensen op t forum die zelf een strandhuisje hebben en mij daar meer over kunnen vertellen? Dank alvast
Wij zitten eraan te denken om een strandhuisje te kopen en/of in te schrijven bij een strandvereniging voor een staanplaats op het strand. Nu zou ik graag wat meer willen weten over de verschillende verenigingen: wat voor sfeer heerst er, hoe staat men tegenover (luidruchtige) kinderen, waar komen de meeste leden vandaan, zijn douche en toilet in de huisjes toegestaan, hoe groot zijn de huisjes, is er een leuke strandtent in de buurt, etc. Zijn er mensen op t forum die zelf een strandhuisje hebben en mij daar meer over kunnen vertellen? Dank alvast
dinsdag 18 augustus 2020 om 11:35
Misschien kun je ook eens kijken naar huisjes op campings/vakantieparken bij het strand maar niet óp het strand? Dan moet je misschien even 10 min lopen voordat je op het strand staat, maar heb je wel meer keus.
Ik woon zelf in Noordwijk, en hier in de omgeving zijn een hoop van dat soort parken/campings. En inderdaad ook wat huisjes echt op het strand. Mij lijkt het persoonlijk niks, want je hebt geen privacy. Iedere strandganger loopt door je voortuin en kijkt bij je naar binnen. en je vangt de volle wind.
Bij het strand wonen daarentegen is een echte aanrader.
Ik woon zelf in Noordwijk, en hier in de omgeving zijn een hoop van dat soort parken/campings. En inderdaad ook wat huisjes echt op het strand. Mij lijkt het persoonlijk niks, want je hebt geen privacy. Iedere strandganger loopt door je voortuin en kijkt bij je naar binnen. en je vangt de volle wind.
dinsdag 18 augustus 2020 om 13:27
Inderdaad, ik zou gewoon eens op vakantieparken gaan kijken of er huisjes te koop staan. Mijn ouders hebben een huisje - niet aan het strand maar wel midden in het bos - en er was helemaal geen wachtlijst voor. Zulke vakantieparken zijn er ook wel in de buurt van een strand.Moondancer schreef: ↑18-08-2020 11:35Misschien kun je ook eens kijken naar huisjes op campings/vakantieparken bij het strand maar niet óp het strand? Dan moet je misschien even 10 min lopen voordat je op het strand staat, maar heb je wel meer keus.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 19 augustus 2020 om 11:47
Wij staan met een huisje op Zandvoort, superleuk! (dit jaar even niet, we hebben een jaartje overgeslagen vanwege de corona)
Maar het is wel lastig om er tussen te komen. Je kunt donateur worden en je dan inschrijven dat je graag een plekje zou willen hebben
Als je aan de beurt bent (durf je niet te zeggen hoe lang dit duurt, maar een aantal jaar zal het wel zijn), dan krijg je eerst een tijdelijke plek toegewezen. Pas na 3 jaar staan, krijg je een vast plekje. Er moet dus wel plek zijn. Zo zijn er dit jaar meer plekken beschikbaar geweest, omdat er meerdere zijn geweest die een jaartje over hebben geslagen en die plekken zijn gevuld met mensen die op de wachtlijst stonden. Het is echter geen garantie dat je dan volgend jaar wel kunt staan. In de tussentijd heb je dan wel een huisje gekocht (ofwel een bouwhuisje die je van de grond af op moet bouwen, goedkoper maar wel meer werk, ofwel een Unit/Containerhuisje, wat weer minder werk is maar wel een stuk duurder) die je dan wel ergens moet kunnen opslaan.
Je hebt inderdaad weinig privacy, veel sociale controle. Als je daar niet tegen kunt, dan is het niets voor je. Wij hebben jonge kinderen en het is echt geweldig. Er is niets lekkerders dan wakker worden op het strand! Oh ik mis het echt dit jaar
Qua kosten, ja dat verschilt denk ik maar ik geloof dat wij rond de 3000 euro per seizoen (april t/m augustus) kwijt zijn. Zoals gezegd, wij hebben een bouwhuisje, met een unit zijn de kosten wel een stukje hoger.
Een bouwhuisje kun je kopen vanaf ongeveer 5000/6000 euro. Een unit kost al gauw 20.000 euro en dan zit ik erg laag
Maar het is wel lastig om er tussen te komen. Je kunt donateur worden en je dan inschrijven dat je graag een plekje zou willen hebben
Als je aan de beurt bent (durf je niet te zeggen hoe lang dit duurt, maar een aantal jaar zal het wel zijn), dan krijg je eerst een tijdelijke plek toegewezen. Pas na 3 jaar staan, krijg je een vast plekje. Er moet dus wel plek zijn. Zo zijn er dit jaar meer plekken beschikbaar geweest, omdat er meerdere zijn geweest die een jaartje over hebben geslagen en die plekken zijn gevuld met mensen die op de wachtlijst stonden. Het is echter geen garantie dat je dan volgend jaar wel kunt staan. In de tussentijd heb je dan wel een huisje gekocht (ofwel een bouwhuisje die je van de grond af op moet bouwen, goedkoper maar wel meer werk, ofwel een Unit/Containerhuisje, wat weer minder werk is maar wel een stuk duurder) die je dan wel ergens moet kunnen opslaan.
Je hebt inderdaad weinig privacy, veel sociale controle. Als je daar niet tegen kunt, dan is het niets voor je. Wij hebben jonge kinderen en het is echt geweldig. Er is niets lekkerders dan wakker worden op het strand! Oh ik mis het echt dit jaar
Qua kosten, ja dat verschilt denk ik maar ik geloof dat wij rond de 3000 euro per seizoen (april t/m augustus) kwijt zijn. Zoals gezegd, wij hebben een bouwhuisje, met een unit zijn de kosten wel een stukje hoger.
Een bouwhuisje kun je kopen vanaf ongeveer 5000/6000 euro. Een unit kost al gauw 20.000 euro en dan zit ik erg laag
donderdag 20 augustus 2020 om 09:34
Wat een verschil tussen badplaatsen
Wij hebben een container type moeten aanschaffen omdat dat is wat de vereniging wil. Als er dan een storm is waait het huisje niet in delen de duinen/zee in. Opbouwhuisjes mogen alleen als de plek en huisje uit een erfenis komt. En voor €20.000 heb je een kale container met een toilet.
En wij zijn eigenaar van ons kavel, de grond is gekocht. Niemand die ons wel of niet toelaat voor een jaar. Lid zijn van de vereniging is wel verplicht maar ik zie dat als een VVE en zij zorgen ook voor alle aansluitingen, verzekeringen en opslag. En alle huisjes staan in dezelfde winteropslag en worden tegelijk achter elkaar neergezet. Dat gebeurt automatisch en we krijgen een mail als het huisje gepland staat voor een dag.
En wij zijn eigenaar van ons kavel, de grond is gekocht. Niemand die ons wel of niet toelaat voor een jaar. Lid zijn van de vereniging is wel verplicht maar ik zie dat als een VVE en zij zorgen ook voor alle aansluitingen, verzekeringen en opslag. En alle huisjes staan in dezelfde winteropslag en worden tegelijk achter elkaar neergezet. Dat gebeurt automatisch en we krijgen een mail als het huisje gepland staat voor een dag.
donderdag 20 augustus 2020 om 11:14
Bouwhuisjes worden ook wel schaars op zandvoort hoor, ik denk dat 80% nu wel containers zijn. Wij zouden ook wel graag een container willen, zijn daar hard voor aan het sparen. 
De meeste containers, of misschien allemaal wel, dat weet ik niet, staan op dezelfde opslag. Wij staan in een loods bij een boer. Wij mogen ook niet zelf bepalen wanneer we het strand op/af gaan hoor, dat doet ook een vervoerder die ons dan inpland
De meeste containers, of misschien allemaal wel, dat weet ik niet, staan op dezelfde opslag. Wij staan in een loods bij een boer. Wij mogen ook niet zelf bepalen wanneer we het strand op/af gaan hoor, dat doet ook een vervoerder die ons dan inpland
donderdag 20 augustus 2020 om 14:59
onderdepalmboom schreef: ↑20-08-2020 13:52Zijn er ook plaatsen waar de containers een heel jaar mogen/kunnen blijven staan? Wij hebben nu een huisje op 2 km van het strand en gaan vooral buiten de zomermaanden.
Nee. Zuidwesterstorm enzo
Je kan wel een plaats zoeken met een vereniging die een langer seizoen heeft. Dat zijn denk ik vooral de kleine plaatsjes.
vrijdag 21 augustus 2020 om 19:00
Het strandhuisje van mijn familie is een pipowagen, dat is ook handig met op- en afbouwen. Ik weet alleen niet hoe ze eraan zijn gekomen, het was er gewoon altijd al. Tweede rij is overigens niks mis mee, het is rustiger want alleen de mensen van die rij lopen langs in plaats van het hele strand, en de zee is misschien 20 meter verder weg.
zaterdag 22 augustus 2020 om 11:00
Eerlijk gezegd dacht ik steeds dat er met strandhuisjes hier steeds bedoeld werd: Huisjes op het strandonderdepalmboom schreef: ↑20-08-2020 13:52Zijn er ook plaatsen waar de containers een heel jaar mogen/kunnen blijven staan? Wij hebben nu een huisje op 2 km van het strand en gaan vooral buiten de zomermaanden.
Niet op 2 km afstand. Ik heb vroeger gewoond op 2 km afstand van het strand, dat was gewoon in een dorp
In rijen, dat kennen we ook niet in Zeeland, lijkt me helemaal niks. Hier staan er niets achter elkaar. Dan heb je toch geen mooi uitzicht op de zee?
zondag 23 augustus 2020 om 21:02
Dank voor jullie reacties. Ik zat afgelopen week in een (gehuurd) strandhuisje met slecht bereik, dus vandaar dat ik nu pas reageer.
Een chalet op een camping nabij het strand zou het alternatief zijn. Qua prijs wordt het dan niet echt goedkoper vrees ik.
@bea tea, mag ik vragen in welke plaats jouw huisje staat? Dat het met eigen grond is, is wel een groot voordeel. Wat iemand anders al schreef, als de gemeente besluit dat er geen strandhuisjes meer mogen staan dan gaat E 80.000 betaald voor pacht in rook op...
Een chalet op een camping nabij het strand zou het alternatief zijn. Qua prijs wordt het dan niet echt goedkoper vrees ik.
@bea tea, mag ik vragen in welke plaats jouw huisje staat? Dat het met eigen grond is, is wel een groot voordeel. Wat iemand anders al schreef, als de gemeente besluit dat er geen strandhuisjes meer mogen staan dan gaat E 80.000 betaald voor pacht in rook op...
zondag 23 augustus 2020 om 21:05
Voordeel van een eigen huisje lijkt me dat je je spullen voor een deel kunt laten staan en dat je hopelijk wat leuke mensen ontmoet. Voor onze kinderen lijkt het me ook fijn om naar een bekende plek te gaan.strings-attached schreef: ↑19-08-2020 00:28Reken uit wat het kost per jaar, ook verzekering, water etc. En ga dan eens kijken hoe lang je daar iets voor kunt huren.
zondag 23 augustus 2020 om 23:51
maandag 24 augustus 2020 om 10:17
sophie_emma schreef: ↑23-08-2020 23:51Niet een strandhuisje, maar een perfect appartementje in Bergen in één van de mooiste buurten (op 15 minuten fietsen van het strand van Bergen aan Zee), hele jaar goed bewoonbaar, permanent of recreatie. Bouwjaar 1885, geheel gerestaureerd. Komt volgende maand in de verkoop, 200K. PM bij interesse.
Ook niet duur. Bergen is een mooi dorp.
maandag 24 augustus 2020 om 10:24
mummy2be schreef: ↑23-08-2020 21:02Dank voor jullie reacties. Ik zat afgelopen week in een (gehuurd) strandhuisje met slecht bereik, dus vandaar dat ik nu pas reageer.
Het staat in Zeeland en er zijn weinig plekken waar de grond eigendom is
Maar er is wel een voorbehoud dat de huisjes geen schade mogen toebrengen aan de kust en duinen. Als dat wel gebeurt wordt de grond uitgekocht. Maar dan zit je dus met je huisje.. En je onderbouw..
In een huisje kan je niet alles laten staan als je er niet bent. Ze zijn gevoelig voor inbraak. Wij hebben een nieuw huisje en daar zitten wel eens braaksporen op. Houten huisjes zijn zo open te breken. Daar slapen wel eens illegaal stelletjes in.
maandag 24 augustus 2020 om 10:51
Hoi, een vriend van mij heeft een strandhuisje. Dat gaat via een vereniging, maar er is geen wachttijd. Er staan regelmatig huisjes te koop en die zijn ook redelijk snel weer verkocht. De prijzen liggen tussen de 60 en 70k, met een enkele uitschieter naar boven.
Er is geen riolering, dus dat gaat met een chemisch toilet. Douche zit er wel in, er is stromend water. Stroom is er via zonnepanelen en normaal. Verder zijn er genoeg strandtenten in de buurt, maar niet met jongeren en feesten diep in de nacht.
Kinderen die herrie maken is geen probleem. Er zijn vrij veel jonge kinderen en die spelen met elkaar, lenen elkaars speelgoed en alle ouders houden het een beetje in de gaten. Er zijn ook genoeg dingen te doen op het water en aan het strand. Kitesurfen, suppen zeilkarren, al dan niet met les.
Verder eigen parkeerplaats en makkelijk bereikbaar. Dat opbouwen en afbreken wordt voor je gedaan, opslag ook. Huisje gaat wel ook tijd zitten in onderhoud. Zand en wind in combinatie met vocht is slecht voor hout.
De mensen gaan erg vriendelijk met elkaar om en komen overal vandaan. Of ze staan er al heel lang en hebben het huisje goedkoop gekregen of ze hebben een goede baan en konden dit betalen. Daar is in de omgang niks van te merken.
Volgens mij staan er nu ook huisjes te koop. Verhuren gebeurt trouwens ook gewoon, ik meen ongeveer 1200/ week. Als je interesse hebt mag je een PB sturen, dan kun je met die vriend spreken.
Er is geen riolering, dus dat gaat met een chemisch toilet. Douche zit er wel in, er is stromend water. Stroom is er via zonnepanelen en normaal. Verder zijn er genoeg strandtenten in de buurt, maar niet met jongeren en feesten diep in de nacht.
Kinderen die herrie maken is geen probleem. Er zijn vrij veel jonge kinderen en die spelen met elkaar, lenen elkaars speelgoed en alle ouders houden het een beetje in de gaten. Er zijn ook genoeg dingen te doen op het water en aan het strand. Kitesurfen, suppen zeilkarren, al dan niet met les.
Verder eigen parkeerplaats en makkelijk bereikbaar. Dat opbouwen en afbreken wordt voor je gedaan, opslag ook. Huisje gaat wel ook tijd zitten in onderhoud. Zand en wind in combinatie met vocht is slecht voor hout.
De mensen gaan erg vriendelijk met elkaar om en komen overal vandaan. Of ze staan er al heel lang en hebben het huisje goedkoop gekregen of ze hebben een goede baan en konden dit betalen. Daar is in de omgang niks van te merken.
Volgens mij staan er nu ook huisjes te koop. Verhuren gebeurt trouwens ook gewoon, ik meen ongeveer 1200/ week. Als je interesse hebt mag je een PB sturen, dan kun je met die vriend spreken.
maandag 24 augustus 2020 om 17:17
sophie_emma schreef: ↑24-08-2020 13:01Het is in totaal iets minder dan 40m2 + vliering. Een persoon zou er permanent kunnen wonen, maar voor twee is het krap. Weekendgebruik is natuurlijk anders.
TO wil er oa de vakanties heen, met haar gezin en/of kinderen. Lijkt me dan redelijk klein voor die prijs.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 24 augustus 2020 om 19:41
Je kunt op een camping ook een seizoensplaats voor een seizoen nemen, dan hoeft het niet meteen permanent te zijn en heb je niet meteen een permanent kostprijs. Je wel je eigen caravan of tent neer zetten.mummy2be schreef: ↑23-08-2020 21:02Dank voor jullie reacties. Ik zat afgelopen week in een (gehuurd) strandhuisje met slecht bereik, dus vandaar dat ik nu pas reageer.