Stress op reis

03-09-2013 12:55 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de afgelopen jaren heb ik ontzettend veel gereisd. Voor mijn werk maar ook prive. Mijn vriend werkt bij een luchtvaartmaatschappij en dat maakt het natuurlijk makkelijker (goedkoper vooral). Ik ben veel alleen geweest, op de bonnefooi en naar landen als Colombia en India.

Vorige week ging ik met een paar vriendinnen naar Frankrijk. Al bij de bagagecheck werd ik nerveus. Bij het instappen wilde ik ineens als eerste die kist in, terwijl ik normaal zo lang mogelijk buiten blijf staan. Ik was bang bij het opstijgen. Bij het ophalen van de huurauto durfde ik niet meer auto te rijden. Morgen vlieg ik naar Italie. Ik heb alles tot in de puntjes uitgezocht, de trein naar schiphol, de bus van het vliegveld naar de stad etc. Ook alvast ingecheckt, zodat ik zo veel mogelijk vooraan zit en straks die bus maar haal.

Ik haat dit! Zo ben ik niet en zo reis ik toch niet lekker! Ik ben veranderd van een vrolijke fladeraar die het vliegtuig neemt alsof ze de bus pakt in een vreselijke stresskip. Ik heb zo'n vermoeden dat het komt door mijn werk; ik heb een super stressvolle baan en raak die straks ook nog kwijt.

Heeft iemand tips om gewoon weer lekker van het reizen te kunnen genieten? Herkent iemand dit?
Hoi Luiwammes,

Klinkt een beetje alsof je tegen oververmoeidheid / burned out / overspannenheid aanzit.

De eerste signalen zijn vaak wat jij beschrijft, maar kan uiteindelijk uitgroeien tot paniekaanvallen ed.

Reizen is natuurlijk wel een supergoede manier om te ontspannen.....
Geen tips, maar een vriend van me MOET ook altijd als eerste het vliegtuig in. Verder heeft hij geen dwangmatige dingen of stress, alleen dit.
Geen goed gekozen nick dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dank voor jullie reacties! Ik vrees dat XOP gelijk heeft - tegen overspannen aan. Normaal zou ik ontspannen van lekker op reis. Maar als het zo gaat vraag ik me af wat ik dan moet doen.
Ik zou professionele hulp zoeken, dus gewoon eens naar een psycholoog of haptotherapeut. Voordat je echt in een burnout belandt. Dan ben je verder van huis, ik ken mensen die meer dan een half jaar uit de running waren (zelfs eten kopen was ze eigenlijk al een te zware opgave) en als ze dan weer 2-3 uurtjes per dag probeerden te werken, alleen maar konden huilen en verder niks.

Mocht je geen tijd meer hebben voor hulp voordat je weggaat, dan misschien een boek mee dat gaat over het voorkomen van burnout?

Sterkte, en negeer het niet...
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Deels herkenbaar, heb hier de laatste tijd ook last van zij het in iets mindere mate dan jij beschrijft.

Of het bij mij te maken heeft met stress in het dagelijks leven weet ik niet, heb daar nog niet zo bij stilgestaan.

Was ook altijd zeer relaxed en hoe avontuurlijker hoe beter. Sinds een jaar of twee niet meer. Ook stresskip geworden en dat hele reizen vind ik maar gedoe geworden.

Eigenlijk heb ik ingezien dat ik helemaal niet meer graag op reis ga en heb hier uiteindelijk maar aan toegegeven.

Moeilijk om toe te geven vooral aan de buitenwereld, ben bang dat ik raar aangekeken en als muts bestempeld word. Bovendien kan het nogal onpraktisch worden ivm wonen in ver buitenland en (schoon)familie in ander ver buitenland.

Sinds ik het aan mezelf en aan directe omgeving toegegeven heb voel ik me een stuk opgeluchter en relaxter. Ik denk (hoop) dat het wel weer beter wordt. Maar iets gaan zitten forceren had ik geen zin meer in en daarmee wordt het niet beter heb ik gemerkt.
Dit zijn allemaal signalen dat je het rustiger aan moet doen. Als activiteiten die je voorheen makkelijk afgingen, nu ineens heel stressvol worden is dit een teken aan de wand.

Luister goed naar je lichaam en geest. Maak de stress op je werk bespreekbaar en doe er iets mee. Wellicht is een mindfullness cursus iets voor je als je niets voelt voor professionele hulp.

Maar als je niet ingrijpt dan zal je zien dat er steeds meer taken en activiteiten stress op gaan leveren en voor je het weet staat alles ineens op zn kop en is het te laat.

Luister naar je zelf, dit ben je je zelf verplicht.
Ga je nog wel graag weg eigenlijk? Of blijf je liever thuis/ voel je je alleen maar verplicht om op reis te gaan omdat dat van je verwacht wordt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven