Tallinn, Budapest, Helsinki
maandag 10 oktober 2011 om 15:24
Rond oud en nieuw willen wij een paar dagen weg en nou hebben wij een aantal opties voor ogen. Jullie raden het al Tallinn, Budapest of Helsinki.
Wie kent deze steden en kan er vertellen wat er allemaal te zien/doen is? Wat zijn de kosten ongeveer als je uit eten gaat in die plaatsen? Wat is er te doen met oud en nieuw?
Nou zijn wij niet echt wilde stappers, maar een gezellig diner met oud en nieuw en daarna ergens wat drinken om het nieuwe jaar te vieren zouden we wel erg leuk vinden.
En is een dagtocht vanuit Tallinn naar Helsinki goed mogelijk?
Wie kent deze steden en kan er vertellen wat er allemaal te zien/doen is? Wat zijn de kosten ongeveer als je uit eten gaat in die plaatsen? Wat is er te doen met oud en nieuw?
Nou zijn wij niet echt wilde stappers, maar een gezellig diner met oud en nieuw en daarna ergens wat drinken om het nieuwe jaar te vieren zouden we wel erg leuk vinden.
En is een dagtocht vanuit Tallinn naar Helsinki goed mogelijk?
maandag 10 oktober 2011 om 15:51
Ik ben zelf 5 x in Helsinki geweest en daar is veel te doen.
Ten eerste kan je in hotels, stations etc. al het boekje Helsinki This Week pakken (is gratis), daar staat alles in wat er die weken qua evenementen te doen is. Alle leuke restaurantjes, barren, clubs, winkels, warenhuizen, musea etc.staan erin. En natuurlijk ook een plattegrond.
Mijn favorieten:
- Stockmann (warenhuis)
- Marimekko (Fins textielmerk, hele leuke winkels, deze zijn er overal)
- Pulla (zoet Fins koffiebroodje, errug lekker!)
- Kamppi (overdekt winkelcentrum met leuke restaurantjes en winkels)
- Cafe/Restaurant Zetor (trucker-restaurant, gezellig en ontzettend lekker eten)
- En ieder hotel heeft een sauna, daar moet je zeker gebruik van maken.
- Fazer (bakker, patisserie, chocolatier en café)
Toen ik er met Oud & Nieuw was 2 jaar geleden was het - 25 graden.
Ten eerste kan je in hotels, stations etc. al het boekje Helsinki This Week pakken (is gratis), daar staat alles in wat er die weken qua evenementen te doen is. Alle leuke restaurantjes, barren, clubs, winkels, warenhuizen, musea etc.staan erin. En natuurlijk ook een plattegrond.
Mijn favorieten:
- Stockmann (warenhuis)
- Marimekko (Fins textielmerk, hele leuke winkels, deze zijn er overal)
- Pulla (zoet Fins koffiebroodje, errug lekker!)
- Kamppi (overdekt winkelcentrum met leuke restaurantjes en winkels)
- Cafe/Restaurant Zetor (trucker-restaurant, gezellig en ontzettend lekker eten)
- En ieder hotel heeft een sauna, daar moet je zeker gebruik van maken.
- Fazer (bakker, patisserie, chocolatier en café)
Toen ik er met Oud & Nieuw was 2 jaar geleden was het - 25 graden.
maandag 10 oktober 2011 om 16:39
Ik vond budapest bijzonder betaalbaar, geen ervaring met oud en nieuw.
Klinkt wel gezellig: http://www.take-a-trip.eu/nl/boedapest/ ... k-tip/1004
Klinkt wel gezellig: http://www.take-a-trip.eu/nl/boedapest/ ... k-tip/1004
maandag 10 oktober 2011 om 18:03
Bedankt alvast voor de info. Qua prijzen ben ik met name benieuwd naar het uit eten gaan. We willen namelijk bed and breakfast boeken. Prijs van de reis incl tickets zelf scheelt voor alle locaties niet zo heel erg vind ik. We reizen vanuit italie en vanuit hier is het allemaal ongeveer even duur.
Borderwalk kun je wat meer over budapest vertellen. Leuke dingen, bezienswaardigheden etc die we niet mogen missen?
Borderwalk kun je wat meer over budapest vertellen. Leuke dingen, bezienswaardigheden etc die we niet mogen missen?
maandag 10 oktober 2011 om 18:15
Ik ken zelf Budapest en Tallinn. Helsinki alleen van horen zeggen, maar het moet ook mooi zijn. Tallinn en Budapest vond ik beide leuke steden, maar wel heel verschillend. Als je van pittoresk houdt, zou ik eerder Tallinn aanraden. Budapest vond ik wat grootser, en vooral de citadel en de bruggen over de Donau vond ik de moeite waard.
Qua uitgaansgelegenheden kan ik je niet veel vertellen. Ben in Budapest destijds ongepland in een travestietenshow beland. We hebben enorm gelachen, maar daar ben je misschien niet naar op zoek
In feite heb je voor het oude centrum van Tallinn niet meer dan een dag nodig. Daarom zou ik voor Helsinki gaan en een dagtrip naar Tallinn. Zorg wel dat je de boottocht van te voren reserveert! En let ook op, er zijn snellere en langzamere verbindingen.
Qua uitgaansgelegenheden kan ik je niet veel vertellen. Ben in Budapest destijds ongepland in een travestietenshow beland. We hebben enorm gelachen, maar daar ben je misschien niet naar op zoek
In feite heb je voor het oude centrum van Tallinn niet meer dan een dag nodig. Daarom zou ik voor Helsinki gaan en een dagtrip naar Tallinn. Zorg wel dat je de boottocht van te voren reserveert! En let ook op, er zijn snellere en langzamere verbindingen.
maandag 10 oktober 2011 om 19:47
Het ten in budapest is niet zo duur. Voor ¤7 pp kan je goed (warm) lunchen en voor ¤10 avondeten, wel zonder drank. Als je niet de meeste toeristische plekken op zoekt kan het nog wel iets goedkoper, Als je echt naar budapest gaat kan ik mijn zusje wel even vragen naar tips (zij heeft er gestudeerd)
maandag 10 oktober 2011 om 19:59
quote:italiagirl schreef op 10 oktober 2011 @ 18:03:
Bedankt alvast voor de info. Qua prijzen ben ik met name benieuwd naar het uit eten gaan. We willen namelijk bed and breakfast boeken. Prijs van de reis incl tickets zelf scheelt voor alle locaties niet zo heel erg vind ik. We reizen vanuit italie en vanuit hier is het allemaal ongeveer even duur.
Ik vond het een geweldige stad.
de Do's:
- Art nouveau wandeling maken
- Een (uiterst betaalbare) opera bezoeken in het schitterende opera-gebouw.
- Baden in de thermale baden; (wij zijn in Rudas geweest, erg sfeervol).
- House of Terror bezoeken (museum over de verschillende dictatoriale regimes)
- Grote synagoge bezoeken (bijzondere architectuur plus holocaustmonument)
-In Buda het vissersbastion het kasteel en de omgeving bekijken(wel toeristisch )
- eten bij Klaszt, is een restaurant aan de grote andrassy boulevard met heel veel soorten hongaarse wijn die je betaalbaar per glas kan bestellen.
Ik vond het een geweldige stad.
de Do's:
- Art nouveau wandeling maken
- Een (uiterst betaalbare) opera bezoeken in het schitterende opera-gebouw.
- Baden in de thermale baden; (wij zijn in Rudas geweest, erg sfeervol).
- House of Terror bezoeken (museum over de verschillende dictatoriale regimes)
- Grote synagoge bezoeken (bijzondere architectuur plus holocaustmonument)
-In Buda het vissersbastion het kasteel en de omgeving bekijken(wel toeristisch )
- eten bij Klaszt, is een restaurant aan de grote andrassy boulevard met heel veel soorten hongaarse wijn die je betaalbaar per glas kan bestellen.
maandag 10 oktober 2011 om 20:45
In Talinn ben ik nog nooit geweest.
Budapest alleen in de zomer gezien, dus geen ervaringen met kerst / oud&nieuw.
Helsinki is een mooie stad. Ook rond de feestdagen is er behoorlijk wat te doen. Wel een paar minpunten:
- De Finnen zijn over het algemeen niet supervrolijk (understatement).
- Het is er koud. Daar zul je vast al wel wat rekening mee gehouden hebben, maar onderschat het niet. Temperaturen tussen de min 20 en min 25 zijn geen uitzondering en er zijn geen verzachtende omstandigheden. Koud is daar ook echt koud.
Zou Kopenhagen misschien iets voor jullie zijn?
Meestal net wat minder koud, meer sfeer en de Denen zijn een stuk vrolijker
Budapest alleen in de zomer gezien, dus geen ervaringen met kerst / oud&nieuw.
Helsinki is een mooie stad. Ook rond de feestdagen is er behoorlijk wat te doen. Wel een paar minpunten:
- Het is er koud. Daar zul je vast al wel wat rekening mee gehouden hebben, maar onderschat het niet. Temperaturen tussen de min 20 en min 25 zijn geen uitzondering en er zijn geen verzachtende omstandigheden. Koud is daar ook echt koud.
maandag 10 oktober 2011 om 22:13
quote:wittegeit schreef op 10 oktober 2011 @ 20:45:
Ik vind de Finnen juist vriendelijk en sociaal. Het ligt er aan wie je tegen het lijf loopt. En ik elk land wonen wel sjagrijnen
Ik kan niet wachten tot ik er weer naar toe kan.
Ik vind de Finnen juist vriendelijk en sociaal. Het ligt er aan wie je tegen het lijf loopt. En ik elk land wonen wel sjagrijnen
Ik kan niet wachten tot ik er weer naar toe kan.
dinsdag 11 oktober 2011 om 11:31
Nogmaals bedankt voor alle info. Ik neig nu iets meer naar Budapest. Vriend was daar al van overtuigd, haha...
Eigenlijk zou ik het liefst naar Lapland gaan en daar een geweldige husky tocht maken ofzo, slapen in een houten hut etc. Maar helaas is dat nogal aan de prijzige kant...
@ Wittegeit. Kopenhagen trekt mij dus helemaal niet. Geen idee waarom. Denemarken lijkt mij sowieso nogal saai qua land... Mischien zit ik er wel helemaal naast, maar ja er zijn zoveel mooie landen, steden te bezoeken die mijn voorkeur hebben.
Eigenlijk zou ik het liefst naar Lapland gaan en daar een geweldige husky tocht maken ofzo, slapen in een houten hut etc. Maar helaas is dat nogal aan de prijzige kant...
@ Wittegeit. Kopenhagen trekt mij dus helemaal niet. Geen idee waarom. Denemarken lijkt mij sowieso nogal saai qua land... Mischien zit ik er wel helemaal naast, maar ja er zijn zoveel mooie landen, steden te bezoeken die mijn voorkeur hebben.
dinsdag 11 oktober 2011 om 22:17
Geeft niks, ieder z'n smaak!
Ik ben zelf een enorme fan van Kopenhagen. Voordat ik er ooit geweest was, dacht ik er precies hetzelfde over als jij. Het leek me ook saai en suf, en tsja..... Denen? Ik wist ook niet wat ik daarvan moest denken.
Een jaar of 15 geleden ben ik er voor het eerst geweest en sindsdien ben ik helemaal om. Superaardige ruimdenkende mensen en veel moderner dan wat wij hier kennen. Wij denken vaak dat Amsterdam erg hip is. Nou, vergeet het maar. Vergeleken met daar zijn wij maar een stel ouderwetse sufferds.
Had ik ook niet verwacht hoor, het heeft mij ook positief verrast
Ik ben zelf een enorme fan van Kopenhagen. Voordat ik er ooit geweest was, dacht ik er precies hetzelfde over als jij. Het leek me ook saai en suf, en tsja..... Denen? Ik wist ook niet wat ik daarvan moest denken.
Een jaar of 15 geleden ben ik er voor het eerst geweest en sindsdien ben ik helemaal om. Superaardige ruimdenkende mensen en veel moderner dan wat wij hier kennen. Wij denken vaak dat Amsterdam erg hip is. Nou, vergeet het maar. Vergeleken met daar zijn wij maar een stel ouderwetse sufferds.
Had ik ook niet verwacht hoor, het heeft mij ook positief verrast
dinsdag 11 oktober 2011 om 23:58
maandag 24 oktober 2011 om 15:14
quote:abcxyz schreef op 11 oktober 2011 @ 23:58:
Helsinki is geen ruk aan. Zeker niet rond oud en nieuw.
Ben je er wel eens geweest dan? Lijkt me sterk.
Er zijn kerstmarkten en parades rond Kerst en Oud & Nieuw en de sfeer in de stad is gezellig, de winkels zijn langer open, er zijn veel restaurants en clubs. Het is stad waar wel veel te doen is, vooral rond Oud & Nieuw.
Maar goed, als JIJ er geen ruk aan vind, dan zal het wel zo wezen
Helsinki is geen ruk aan. Zeker niet rond oud en nieuw.
Ben je er wel eens geweest dan? Lijkt me sterk.
Er zijn kerstmarkten en parades rond Kerst en Oud & Nieuw en de sfeer in de stad is gezellig, de winkels zijn langer open, er zijn veel restaurants en clubs. Het is stad waar wel veel te doen is, vooral rond Oud & Nieuw.
Maar goed, als JIJ er geen ruk aan vind, dan zal het wel zo wezen
maandag 24 oktober 2011 om 15:25
Ik ben in het voorjaar in Helsinki en Tallinn geweest.
Helsinki vond ik, voor wat betreft de bezienswaardigheden erg tegenvallen, in een halve dag had je alles gezien.
Ik heb helaas niet de kans gehad daar uit te gaan.
Op Tallinn ben ik spontaan verliefd geworden, zo mooi daar!
Ik moet er wel bij zeggen dat het schitterend weer was toen we daar waren. Maar ik kan me voorstellen dat het er uit ziet als een sprookje als er sneeuw ligt.
Helsinki vond ik, voor wat betreft de bezienswaardigheden erg tegenvallen, in een halve dag had je alles gezien.
Ik heb helaas niet de kans gehad daar uit te gaan.
Op Tallinn ben ik spontaan verliefd geworden, zo mooi daar!
Ik moet er wel bij zeggen dat het schitterend weer was toen we daar waren. Maar ik kan me voorstellen dat het er uit ziet als een sprookje als er sneeuw ligt.
maandag 24 oktober 2011 om 16:43
Helsinki werd ik niet warm of koud van, eerlijk gezegd. Tallinn ken ik niet, maar Budapest vond ik heel leuk. Ben er wel hartje zomer geweest (BBQ-en op het Margaretha-eiland!) dus wintertips heb ik helaas niet. Duur is het overigens allemaal niet ginds. Is Praag ook geen optie? Daar ben ik wel in de winter geweest en dat vond ik best feeëriek.
dinsdag 25 oktober 2011 om 07:41
Wij zijn van de zomer in Budapest geweest en ik vond het een geweldige stad.
De thermaalbaden zijn er echt heerlijk, er zijn veel mooie gebouwen te vinden, veel verschillend historie en lekker eten voor weinig geld (wel even de zijpaatjes pakken en niet midden in het centrum dineren).
Maar eigenlijk heeft Borderwalk al mijn do's al aangegeven
De thermaalbaden zijn er echt heerlijk, er zijn veel mooie gebouwen te vinden, veel verschillend historie en lekker eten voor weinig geld (wel even de zijpaatjes pakken en niet midden in het centrum dineren).
Maar eigenlijk heeft Borderwalk al mijn do's al aangegeven