Tentkamperen voor beginners

14-05-2018 08:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen om kamperen met een tent uit te proberen. We hebben twee kleine kinderen (nu 2 en 4 maanden, maar op zijn vroegst zou het dan toch pas volgend jaar in de zomervakantie zijn, dus dan anderhalf en drie). Ik heb vroeger nooit gekampeerd, mijn vriend wel met zijn ouders maar met een caravan en we zijn dus op zoek naar tips en ervaringen.

Wat voor tent raden jullie aan? We weten natuurlijk niet of het ons gaat bevallen dus meteen een tent van duizenden euro's kopen is wellicht niet zo verstandig, maar wat dan wel? Een tent lenen zou het fijnst zijn, maar ik ken niemand waarvan we er eentje zouden kunnen lenen. Tweedehands via marktplaats of een goedkope tent met de optie een duurdere te kopen als het ons goed bevalt?

Wat vinden jullie een fijne tent? Waar moeten we op letten bij de aanschaf? Wat hebben we nodig voor de kinderen? Of is het met kinderen juist verstandig om nog een paar jaar te wachten tot ze iets ouder zijn?

Wat voor attributen hebben we echt nodig en wat is met name ook handig om te hebben? Slaapzakken, luchtbedden, kooktoestellen, tafels en stoelen, etc - waar moeten we aan denken? Wat is handig met kleine kinderen?

Past alles in de auto? We hebben een stationwagon en een bagagenet en kunnen eventueel een dakkoffer plaatsen; is dat genoeg ruimte?

Waar moeten we op letten bij het uitkiezen van een camping/standplaats? Waar moeten we op letten bij het reizen? Hoe lang duurt het voor de gemiddelde tent staat?

Alle tips en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een metalen koffer met kampeerspullen.
Daarin zitten dingen als borden, mokken en bestek, snijplankje, koord, zaklamp, koffiefilterhouder, koffiefilters, afwasmiddel, afwasborstel, wasknijpers, kleine multitool, peper, zout en kruiden, vloeibaar wasmiddel, paar opgerolde vuilniszakken, aluminiumfolie, theedoeken, keukendoekje, spateltje voor in de pan te roeren, stekkerdoos met verlengsnoer en een EHBO-setje met extra pijnstillers en norit. O ja, en zakjes cup-a-soup.
Bij de kampeerwinkel kun je kleine plastic flacons met een draaidop kopen en daar zit dan het (af)wasmiddel in.
Staat altijd klaar en je hebt altijd het noodzakelijke bij je.

De laatste jaren gebruikt voor gehuurde stacaravans, dus geen pannen etc.
Eerder had ik zo’n flightcase waarin ook een pannenset, branders, vouwbare watertank en nog wat zaken zaten, en de inhoud van de eerder genoemde koffer.

Tent, kleding en slaapzakken / matjes erbij en je kunt gaan.
When in doubt, the auditor is always right!
Oja dat is voor mij idd ook wel echt onmisbaar; een koffiezetapparaat/percolator/thermoskan met filteropzet. Whatever, als ik maar koffie kan drinken in de ochtend. Ik heb nu een klein elektrisch apparaatje waar ik 1 kop mee kan zetten, prima voor mij alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn bestek en borden etc in een plastic opbergbox met deksel.Zo’n ding waar ook de kerstballen bijvoorbeeld inzitten.
Verder hebben we nog een grote koeltas( ooit als kerstpakket gekregen maar voor dat doel nooit gebruikt) en daarin zitten de pannen en de theedoeken en afwasmiddel. En daar gooi ik ook de thee, koffie en pindakaas in. Kan die dingen mooi stapelen in de voortent.
Ja, koffie is enorm belangrijk. Wij hebben zo'n percolator en een molentje waarmee we dan met de hand op zijn elfendertigst koffiebonen fijnmalen. Dat vind ik ook zo leuk aan kamperen. Dat je van het koffiegebeuren en van nog heel veel meer dingen zo'n uitgebreid ritueel maakt. Het maakt toch niks uit hoe lang iets duurt. En ondertussen ben je lekker buiten.

Verder ben ik in de loop der jaren steeds minder mee gaan nemen. Bijna alles koop ik daar, waaronder afwasmiddel en shampoo enzo. Afwasborstel hebben ze vaak niet in het buitenland, dus die neem ik wel mee. En kruiden ook, omdat je anders met tig van die potjes zit die je nooit op krijgt.

En ik zweer bij wegwerpschoonmaakdoekjes en toetendoekjes. Ook een aanrader: yathzee, rummikub en kaartspellen. Jeu de boules en badminton. Een bal. Tafeltennisbatjes en balletjes. Werkelijk op iedere camping staat een tafeltennistafel.

En goede slaapzakken zijn de investering ook meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
Kamperen vind ik echt heerlijk. Lekker keuvelen en rustig aan lekker alles buiten. Kamperen doen wij eigenlijk ook altijd zonder stroom. Boodschappen doen we eind van de dag en koelelementen wisselen we gewoon nog om op de camping. Bij sommige die dit niet meer standaard aanbieden vragen we het even. Oplader hebben we op zonne-energie en in de auto. Lampen net zo.
Wat ik wel onmisbaar vind en volgens mij is dat nog niet genoemd zijn croqs voor de kinderen. Op de camping lopen ze van mij er de hele dag op. En ze gaan er ook mee onder de douche. Zijn ze gelijk schoon en hoeven ze geen aparte doucheslippers. En wat voor de kleine kinderen handig is is zo’n opblaasbaar babybad. Ff kinderen er gauw in voor het slapen, keteltje warmwater erin en ze zitten lekker warm. En vooral bij spitsuren op de camping erg fijn als je moet wachten op een douche.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2018 20:59
Oja dat is voor mij idd ook wel echt onmisbaar; een koffiezetapparaat/percolator/thermoskan met filteropzet. Whatever, als ik maar koffie kan drinken in de ochtend. Ik heb nu een klein elektrisch apparaatje waar ik 1 kop mee kan zetten, prima voor mij alleen.
Dat is hier dan in elk geval geen issue. Ik drink nooit koffie en mijn vriend alleen op het werk, die kan prima zonder (in het weekend staat het koffiezetapparaat hier niet aan). Dat scheelt toch weer!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
rups13 schreef:
15-05-2018 21:37
Kamperen vind ik echt heerlijk. Lekker keuvelen en rustig aan lekker alles buiten. Kamperen doen wij eigenlijk ook altijd zonder stroom. Boodschappen doen we eind van de dag en koelelementen wisselen we gewoon nog om op de camping. Bij sommige die dit niet meer standaard aanbieden vragen we het even. Oplader hebben we op zonne-energie en in de auto. Lampen net zo.
Wat ik wel onmisbaar vind en volgens mij is dat nog niet genoemd zijn croqs voor de kinderen. Op de camping lopen ze van mij er de hele dag op. En ze gaan er ook mee onder de douche. Zijn ze gelijk schoon en hoeven ze geen aparte doucheslippers. En wat voor de kleine kinderen handig is is zo’n opblaasbaar babybad. Ff kinderen er gauw in voor het slapen, keteltje warmwater erin en ze zitten lekker warm. En vooral bij spitsuren op de camping erg fijn als je moet wachten op een douche.

Jaaa crocs wat waren die handig !
Nu ze 13&10 zijn willen ze gewone slippers aan helaas
Alle reacties Link kopieren
Hier worden de crocs op de camping nog gebruikt door mijn dochters van 12, 10 en 7, en zelf hebben we ze ook. Is gewoon erg handig camping schoeisel.
Alle reacties Link kopieren
rups13 schreef:
15-05-2018 21:37
Kamperen vind ik echt heerlijk. Lekker keuvelen en rustig aan lekker alles buiten. Kamperen doen wij eigenlijk ook altijd zonder stroom. Boodschappen doen we eind van de dag en koelelementen wisselen we gewoon nog om op de camping. Bij sommige die dit niet meer standaard aanbieden vragen we het even. Oplader hebben we op zonne-energie en in de auto. Lampen net zo.
Wat ik wel onmisbaar vind en volgens mij is dat nog niet genoemd zijn croqs voor de kinderen. Op de camping lopen ze van mij er de hele dag op. En ze gaan er ook mee onder de douche. Zijn ze gelijk schoon en hoeven ze geen aparte doucheslippers. En wat voor de kleine kinderen handig is is zo’n opblaasbaar babybad. Ff kinderen er gauw in voor het slapen, keteltje warmwater erin en ze zitten lekker warm. En vooral bij spitsuren op de camping erg fijn als je moet wachten op een douche.
Zo'n opvouwbaar badje lijkt me sowieso handig, ook ter vertier ende vermaack als de kinderen nog niet al te groot zijn.

Laders op zonne-energie lijken me ook wel handig maar ik denk dat we als we voor het eerst zouden gaan, wel een plek met electra zouden kiezen. Het moet niet meteen te uitdagend worden denk ik.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
15-05-2018 21:49
Jaaa crocs wat waren die handig !
Nu ze 13&10 zijn willen ze gewone slippers aan helaas
Is er een reden dat Crocs de voorkeur hebben? Ik kuier in de vakantie het liefst de hele dag op Birkenstocks of goedkope teenslippertjes rond...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een klein waterkokertje ook wel handig, voor koffie en thee, maar ook om water voor pasta te koken. Als ik dat allemaal op het fornuisje moet doen, duurt het langer en kost het ook veel brandstof. Bij IKEA heb ik destijds een soort drieweg stekker voor USB laders gekocht, dan heb je maar één stekker nodig en kun je toch telefoons etc. opladen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
15-05-2018 21:57
Is er een reden dat Crocs de voorkeur hebben? Ik kuier in de vakantie het liefst de hele dag op Birkenstocks of goedkope teenslippertjes rond...
Ik draag crocs alleen op de camping. Wil dan s’avonds ook sokken aan en dan zijn crocs het fijnste. Heb wel van die el cheapo nepperds van Bristol oid. Maar ik kan ook beter niet op slippers lopen ivm hielspoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn begonnen met kamperen toen de jongste 2,5 en de oudste 5 was. Achteraf hadden we dat ook al prima een jaar eerder of zelfs 2 jaar eerder kunnen doen.

Gestart met een polyester tent met los grondzeil. Na iets te veel regen overgestapt op een enorm katoenen gevaarte met aanritsbaar grondzeil. Was een K-klus om het ding op te zetten (vooral dat vastritsen van dat grondzeil), maar de tent zelf was super. Daarna een Karsten opblaastent, maar ook die valt nog vies tegen met opzetten (eeuwen bezig met de stomme losse luifeldoeken die ik elke keer vergeet te markeren en dan dus verkeerd eraan rits). Daarom vorig jaar weer terug naar een polyester tent, met vast grondzeil. En die bevalt heel goed.

Ik vind een tunneltent met twee slaapvertrekken prettig. Wij slapen dan in de kleinere van de twee en de kinderen in de grotere, zodat er wat ruimte is tussen hun luchtbedden. In onze huidige tent hebben we gewoon één groot slaapvertrek en dat vinden we eigenlijk heel gezellig.

Zelfopblazende slaapmatten zijn fijn, want minder werk dan vier luchtbedden opblazen maar nemen helaas wel veel plek in beslag. Toen we net begonnen met kamperen hadden we het volgende mee in een Mercedes A met dakkoffer:

polyester tent
tafel met 4 krukjes eraan vast (aan elke kant eentje). Die is lekker laag en dan konden de kinderen ook goed zitten. Wij wat minder, maar ach.
twee stoeltjes voor de kinderen en twee lage stoeltjes voor ons
luchtbedden (maar ik zou nu dus voor self inflating matrassen gaan, slaapt duizend keer beter)
matrashoezen, dekbedden en kussens. Ik haat slaapzakken en wil niet rechtstreeks op de slaapmat liggen, daar moet echt een hoes overheen
3 losse kookpitten met kleine gasflesjes
een opvouwbare afwasteil met hengsels
12 plastic bordjes van de Zeemand die superdun maar wel stevig zijn. Ik heb ze al 10 jaar ondertussen en alle 12 samen zijn ze net zo dik als 4 dikke plastic borden. Ik heb een pesthekel aan tekort keukengerei dus ik heb van bestek alles 8 mee en een stuk of 12 plastic bekers die tegen hitte kunnen en goed stapelbaar zijn. En echte wijnglazen, want dat drinkt beter.
In elkaar te vouwen pannenset, met een losse pannekoeken koekenpan erbij. Die laatste is lekker dun maar kan je wel goed vlees in bakken.
Een paar kleine pollepels, goede snijmessen, 4 hele dunne snijplanken (samen net zo dik als de helft van een ikea plastic snijplank). Blikopener heb ik nooit bij me, ook geen knoflookpers, maar wel een wijnopener.
En ik neem kruiden enzo vanuit huis mee.
Wij hebben één lamp, een stuk of 8 zaklampjes, een waslijn en ducttape mee, want ducttape is altijd handig. Oh ja, en een heel klein opvouwbare hangmat van parachute stof. Altijd een feestje als we die op de kampeerplek kunnen ophangen.
Hamandoeken voor het zwembad vind ik prettig, voor de douche hebben we gewone mee. Maar nu heb ik 2 van die microvezel dingen bij de Decathlon gekocht (topwinkel!) en die ga ik eens uitproberen om mee af te drogen na het douchen thuis. Als dat bevalt koop ik er meer, want dat scheelt behoorlijk in pakruimte.

Kamperen wordt vervelend in een lekkende tent, met slechte luchtbedden en, vind ik, als je moet schipperen met keukengerei. Dus ik neem echt wel voldoende bestek en servies mee, maar allemaal zo dun mogelijk. Alleen mijn eetbestek is gewoon mijn bestek van thuis, wat lekker eet.

Speelgoed namen wij altijd minimaal mee. Wel eens een bak lego meegenomen en daar werd nauwelijks mee gespeeld. Daarna ingevoerd dat aan speelgoed meemocht wat op de achterbank erbij past. Oftewel als zij 1200 km krap willen zitten, prima en anders neem je minder mee. Dat werkte heel goed eigenlijk.

Koelkast huren we altijd op de camping. Een echt goede koelbox die het ook houdt bij 30 graden neemt heel veel plek in beslag en die plek hebben we niet in de auto. En man heeft vanwege zijn insuline wel koeling nodig, dus vandaar dat we die huren op de camping.

Tegenwoordig hebben we een grotere auto en zijn we over op 4 luie stoelen en een losse campingtafel en heb ik een kooktafel zodat ik niet op de grond hoef te koken. Dat vind ik ook wel heel fijn.

Kamperen is super. Als je voor het eerst gaat, ga lekker naar Frankrijk. Daar zit altijd een Decathlon in de buurt waar je voor weinig koopt wat je mist. En zolang je een beetje relaxed van aard bent en geen haast hebt, is kamperen met echt jonge kinderen gewoon ook heel leuk. Mijn jongste was een enorme wegloper, maar niet op de camping. Daar bleef ze altijd rond de tent scharrelen.
Alle reacties Link kopieren
Die handdoeken moet ik ook eens naar kijken, lijkt me handig.
Alle reacties Link kopieren
Die handdoeken zijn even wennen, badstof is fijner. Maar de voordelen zijn zo groot, dat ik het minder fijne gevoel met afdrogen voor lief neem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen handdoeken mee, maar haman doeken, HEMA en Action hebben die bijvoorbeeld. Ik vind de heerlijk afdrogen en ze drogen heel erg snel. En ze nemen dus maar weinig plek in.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al weer helemaal zin om te gaan kamperen door dit topic! :heart:

Nog 2 maanden wachten....:(
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitgebreide post, Dannan! Daar kan ik zeker wat mee.

Hamamdoeken gebruiken wij tegenwoordig als we naar de sauna gaan. Ze nemen inderdaad veel minder plaats in en drogen sneller. Ik vind ze ook fijner omdat ze lekker zacht zijn. De onze zijn van de Action, kostten maar een paar euro en ze zijn erg fijn.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
ruiva schreef:
16-05-2018 10:09
Ik krijg al weer helemaal zin om te gaan kamperen door dit topic! :heart:

Nog 2 maanden wachten....:(
Ik ook! Maar dit jaar helaas niet (nu hoogzwanger). Maar wel een goed topic om volgend jaar, als ook redelijk beginnende kampeerders, weer terug te vinden :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zag in mijn agenda dat we over 3,5 week al weer gaan kamperen... schiet al op :D
Alle reacties Link kopieren
Ik dit weekend! Ik ben al bezig met inpakken.
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten nog een paar maanden wachten voor we op vakantie gaan, naar een heerlijk suf Landal-huisje in het exotische Drenthe. Volgend jaar gaan we eens een huurtent proberen, kijken hoe ons dat bevalt. Waarschijnlijk gaan we naar de Dordogne.

Morgen gaan we naar de Vrijbuiter, niet om iets te kopen (geen tent in elk geval. Ik moet wel nog een beschuitblik hebben ;-) ) maar om gewoon eens rond te kijken wat er is en wat het ongeveer kost.

Wederom alvast bedankt voor al jullie tips!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje, Vrijbuiter is behoorlijk duur. In Zaandam zit er tegenover nog een andere kapperszaak. En de Decathlon is het ook echt wel waard om een keer te gaan kijken.
dannas schreef:
20-05-2018 21:01
Maechtje, Vrijbuiter is behoorlijk duur. In Zaandam zit er tegenover nog een andere kapperszaak. En de Decathlon is het ook echt wel waard om een keer te gaan kijken.

En wat verkoopt en kapperszaak dat je echt niet kunt missen op kampeertvakantie?
Ons kampeerweekend zit er alweer op, ik heb besloten een campingkacheltje aan te schaffen voor volgend jaar. Was even vergeten hoe koud het is in de avond in Nederland...

De kinderen gingen rond half 10 naar bed, je kan je wel warm kleden maar echt even lekker een boekje lezen is er niet bij, veel te koud om de tent.

Zoals gewoonlijk was ik weer van alles vergeten en kwam ik tot de conclusie dat het zonder ook wel lukte. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven