Tentkamperen voor beginners

14-05-2018 08:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen om kamperen met een tent uit te proberen. We hebben twee kleine kinderen (nu 2 en 4 maanden, maar op zijn vroegst zou het dan toch pas volgend jaar in de zomervakantie zijn, dus dan anderhalf en drie). Ik heb vroeger nooit gekampeerd, mijn vriend wel met zijn ouders maar met een caravan en we zijn dus op zoek naar tips en ervaringen.

Wat voor tent raden jullie aan? We weten natuurlijk niet of het ons gaat bevallen dus meteen een tent van duizenden euro's kopen is wellicht niet zo verstandig, maar wat dan wel? Een tent lenen zou het fijnst zijn, maar ik ken niemand waarvan we er eentje zouden kunnen lenen. Tweedehands via marktplaats of een goedkope tent met de optie een duurdere te kopen als het ons goed bevalt?

Wat vinden jullie een fijne tent? Waar moeten we op letten bij de aanschaf? Wat hebben we nodig voor de kinderen? Of is het met kinderen juist verstandig om nog een paar jaar te wachten tot ze iets ouder zijn?

Wat voor attributen hebben we echt nodig en wat is met name ook handig om te hebben? Slaapzakken, luchtbedden, kooktoestellen, tafels en stoelen, etc - waar moeten we aan denken? Wat is handig met kleine kinderen?

Past alles in de auto? We hebben een stationwagon en een bagagenet en kunnen eventueel een dakkoffer plaatsen; is dat genoeg ruimte?

Waar moeten we op letten bij het uitkiezen van een camping/standplaats? Waar moeten we op letten bij het reizen? Hoe lang duurt het voor de gemiddelde tent staat?

Alle tips en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
14-05-2018 16:46
Maar ontopic. Decathlon heeft echt hele fijne tenten die kwalitatief echt okay zijn en niet duur. Tegenwoordig staat een camping vol met decathlon tenten.

De tip om een tweedehands set met kampeerspullen over te nemen, vind ik ook een goeie. Ik zie het geregeld staan op marktplaats.
Ah, vandaar. Ik ga kijken.

Die tip is zeker goed, ik ga het onthouden.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Die hebben wij :) Bevalt goed! Nu drie keer mee wezen kamperen.
Wij zijn van tent naar vouwwagen naar caravan gegaan. Naar vouwwagen vrij snel, omdat we niet alles in de auto kregen. Of je nu een aanhanger iof vouwwagen hebt maakt ook niet veel uit.

Maar ik werd het gedoe vooral bij opzetten en afbreken zat. Dus nu een caravan. Heerlijk, pootjes uit, voortent opblazen, al je spullen liggen al klaar, koelkast is gevuld, bedden zijn opgemaakt en last but not least, toilet aan boord.

Wij gingen ook altijd naar kleinschalige campings. Nu mijn kinderen ouder zijn, willen ze vooral een groot zwembad en eventueel wat sport en spel. Dat vind je nergens op een kleine camping.

Ik vind het knap dat mensen hier op de bonnefooi gaan. De campings met fatsoenlijk sanitair, een tof zwembad en op een mooie plek in een warm land zijn in januari al volgeboekt voor de zomervakantie. Ook de kleinschalige. Ik heb al een aantal keer achter het net gevist.
@made@kate, campings in Frankrijk laten vaak een paar plekjes open voor bonnefooi-reizigers. Dat zijn plekken die je dus niet kunt reserveren, alleen een dag van te voren.
Wij zitten altijd op kleinschalige campings met zwembad en speelvertier, maar liefst zonder animatie.
Wij staan best vaak op campings waar mede campinggasten zich verbazen dat we er nog op konden. Zij reserveren dan inderdaad al maanden van te voren. Maar bovenstaand is de reden, is mij ooit uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Is ook mijn ervaring, dat één tent er altijd wel bij past. En dat je dan vaak ook wel kunt verlengen, als je er éénmaal staat.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nog een tip:
Dakkoffer is ook heel handig op een auto-vrije camping als opbergbox naast de tent.
Wij haalden de dakkoffer er altijd u gelijk af als de tent was opgezet. We reden nooit rond met dat ding gedurende de vakantie. Alleen heen en weer naar huis of de volgende camping.
En zoals gezegd door heel veel anderen: ga proefkamperen, maar wel 2 weken!. Huur een tent voor een week EN daarna nog een week op een andere camping!! Dan moet je verkassen, en merk je gauw of dat je ligt (inpakken, kinderen mee-krijgen, wennen aan nieuwe plek).
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het dak koffer inderdaad ook als een soort kast op de camping. De tent die ik heb staat trouwens binnen een kwartier. Beetje sneu voor de andere mensen op de camping die eens goed gaan zitten om te bekijken hoe lang het allemaal gaat duren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2018 15:59
Dat is ook een beetje mijn idee. Ik zou mijn kinderen graag wat van de wereld laten zien... Maar pas vanaf een jaar of twaalf, als ze oud genoeg zijn om het een beetje op prijs te stellen. Tot die tijd gaan we lekker burgerlijk op de camping, met een tent of anderzins. De oudste is echt een sociaal dier dus die vindt het geweldig en we vinden het zelf ook leuker dan ergens een huisje in een dorp of zo.

Is er trouwens een reden dat zo veel mensen hier een Decathlon-tent hebben? Ik ken die zaak helemaal niet als kampeerzaak en als ik op de website kijk zie ik prijzen die vergelijkbaar zijn met die van De Wit of De Vrijbuiter. Mis ik iets?


(Overigens gaan we dit jaar wel naar een Landal-huisje, dat is nou eenmaal het handigst met een baby).
persoonlijk vind ik de declathon tenten niet fijn vanwege het klimaat. Ze zijn van polyester en dat is niet wat ik fijn vind, ze zijn wel snel opzetbaar, goedkoop en prijs kwaliteit verhouding is niet slecht. Ik heb er twee bijzetters van en die bevallen goed maar zijn zweterig bij warm weer. Ik heb een opgooi tent een een 3 persoons tent https://www.decathlon.nl/p/gezinstent-a ... mc=8378237

Er zijn nieuwe uitvoeringen " fresh" en die zouden beter moeten ventileren..

Ik ga zelf graag naar vrijbuiter maar Obelink is ook fijn (afhankelijk waar je woont). Maar ik zou gewoon niet teveel zooi kopen, eerst maar zien of je het leuk vindt
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
15-05-2018 11:48
persoonlijk vind ik de declathon tenten niet fijn vanwege het klimaat. Ze zijn van polyester en dat is niet wat ik fijn vind, ze zijn wel snel opzetbaar, goedkoop en prijs kwaliteit verhouding is niet slecht. Ik heb er twee bijzetters van en die bevallen goed maar zijn zweterig bij warm weer. Ik heb een opgooi tent een een 3 persoons tent https://www.decathlon.nl/p/gezinstent-a ... mc=8378237

Er zijn nieuwe uitvoeringen " fresh" en die zouden beter moeten ventileren..

Ik ga zelf graag naar vrijbuiter maar Obelink is ook fijn (afhankelijk waar je woont). Maar ik zou gewoon niet teveel zooi kopen, eerst maar zien of je het leuk vindt
Een Vrijbuiter en De Wit zitten hier in de buurt (en een Decathlon ook).
Polyester heeft ook niet mijn voorkeur maar zo lang we niet weten of we het wat vinden is een zware, dure, katoenen tent misschien wat heftig.

Heeft iemand hier ervaring met van die opblaastenten?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat je voor die opblaastenten een electrische pomp nodig hebt en dat niet iedere camping je voldoende stroom kan leveren daarvoor. Maar dat is echt van horen zeggen. Wij hebben zelf een tent van Eureka, van technisch katoen en die komt bij de Wit vandaan. Is inderdaad geen lichte tent, maar ja, we nemen hem met de auto mee, maar hij staat wel binnen een kwartier en hij ademt, dus geen kleffe zooi. Ga gewoon eens naar de Wit en laat je informeren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
15-05-2018 14:25
Ik heb altijd begrepen dat je voor die opblaastenten een electrische pomp nodig hebt en dat niet iedere camping je voldoende stroom kan leveren daarvoor. Maar dat is echt van horen zeggen. Wij hebben zelf een tent van Eureka, van technisch katoen en die komt bij de Wit vandaan. Is inderdaad geen lichte tent, maar ja, we nemen hem met de auto mee, maar hij staat wel binnen een kwartier en hij ademt, dus geen kleffe zooi. Ga gewoon eens naar de Wit en laat je informeren.
Op de filmpjes van Decathlon laten ze zien dat ze de tenten met een handpomp oppompen. Vroeger hadden wij een katoenen tent, masr nu een polyester van Outwell en het bevalt me beter dan ik had gedacht. Het is nog nooit een klamme, kleffe zooi geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een opblaastent en die kun je inderdaad gewoon met de hand oppompen, kost weinig moeite. In je eentje opzetten is prima te doen. Maar we hebben altijd zo’n electrisch pompje mee, werkt ook :biggrin: .

Onze tent is inderdaad van polyester, deze wordt niet klam. Er zijn heel veel mogelijkheden om te ventileren. Voordeel is dat polyester gewoon veel lichter is en het pakket een stuk handzamer om mee te nemen. Plus geen tentstokken die mee moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf dus geen polyester tent, dus fijn dat er mensen reageren die er wel één hebben. Kennelijk zijn die de afgelopen jaren sterk verbeterd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wij hebben zo’n fresh van de decathlon. Paar keer in geslapen en is echt prettig. Hij blijft echt langer koel en ventileren gaat prima!
Voor mij zijn de vereisten bij een tent; een vast grondzeil (kan er geen water aan de onderkant naar binnenlopen) ik wil er in kunnen staan, voldoende mogelijkheid om te luchten en veel ramen. En een afritsbaar luifel, zeker als je in NL kampeert is het wel lekker om te kunnen kiezen tussen een grote binnentent of een luifel.

Verder; grondzeil voor onder de tent, ik heb daar gewoon een groot landbouwzeil voor.
Zaklampen, kratten om spullen in te doen, waslijn en knijpers, ducttape, bestek en borden, pannen, iets om op te koken, tafel, stoelen, een emmer...dat zijn de belangrijkste dingen wel denk ik. Oja, luchtbedden en slaapzakken.

Ik heb een kleien auto en kan bovenstaand er in kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
14-05-2018 09:12
Oh en als je hem toch zelf wilt opzetten, neem dan een tent die je alleen kunt opzetten, dan kan de ander de kinderen vermaken/ in de gaten houden.

Dat vond ik vroeger inderdaad ook een gedoe
Je hebt net 1400 km gereden, komt aan op een snikhete Camping, kinderen zijn moe, probeer dan maar eens zonder ruzie je caravan en tent op te zetten.
Die van mij zijn nu groot genoeg om ze alvast naar het zwembad te sturen .
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
15-05-2018 06:50
Wij zijn van tent naar vouwwagen naar caravan gegaan. Naar vouwwagen vrij snel, omdat we niet alles in de auto kregen. Of je nu een aanhanger iof vouwwagen hebt maakt ook niet veel uit.

Maar ik werd het gedoe vooral bij opzetten en afbreken zat. Dus nu een caravan. Heerlijk, pootjes uit, voortent opblazen, al je spullen liggen al klaar, koelkast is gevuld, bedden zijn opgemaakt en last but not least, toilet aan boord.

Wij gingen ook altijd naar kleinschalige campings. Nu mijn kinderen ouder zijn, willen ze vooral een groot zwembad en eventueel wat sport en spel. Dat vind je nergens op een kleine camping.

Ik vind het knap dat mensen hier op de bonnefooi gaan. De campings met fatsoenlijk sanitair, een tof zwembad en op een mooie plek in een warm land zijn in januari al volgeboekt voor de zomervakantie. Ook de kleinschalige. Ik heb al een aantal keer achter het net gevist.
Dit wij doen bij uit checken al boeken voor volgende jaar , zelfde camping zelfde plek .
Online is de camping in oktober al volgeboekt
Mega (1500 plekken) camping in Z Frankrijk met glijbanen/ zwembad spektakel
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hier eens meelezen. Wij gaan ook voor de eerste keer kamperen. We hebben een Falco tent gekocht, de hele inboedel.
Mensen verklaren ons voor gek en dat snap ik. Maar we gaan het gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2018 19:01
Voor mij zijn de vereisten bij een tent; een vast grondzeil (kan er geen water aan de onderkant naar binnenlopen) ik wil er in kunnen staan, voldoende mogelijkheid om te luchten en veel ramen. En een afritsbaar luifel, zeker als je in NL kampeert is het wel lekker om te kunnen kiezen tussen een grote binnentent of een luifel.

Verder; grondzeil voor onder de tent, ik heb daar gewoon een groot landbouwzeil voor.

Zaklampen, kratten om spullen in te doen, waslijn en knijpers, ducttape, bestek en borden, pannen, iets om op te koken, tafel, stoelen, een emmer...dat zijn de belangrijkste dingen wel denk ik. Oja, luchtbedden en slaapzakken.

Ik heb een kleien auto en kan bovenstaand er in kwijt.
Ik ook, gekocht bij de Action, kostte volgens mij 8 euro. Ik heb er trouwens 2: toen de kinderen klein waren, legde ik die voor de tent, dan konden ze daarop spelen. Ducctape vind ik ook onmisbaar. En een afritsbare luifel vind ik ook heel fijn, onze tent heeft een luifel die je creeert door 'm open te ritsen, maar dan staat dus altijd de hele tent open. 's Nachts kun je bovendien tafel etc. onder de luifel schuiven, mocht je een nachtelijke regenbui hebben. Verder vind ik een opvouwbaar afwasteiltje wel handig, neemt niet veel plaats in en nog wat waslijn, kun je even een lijntje tussen twee bomen spannen voor natte handdoeken etc.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook landbouwzeil voor onder de tent.
Voor in de voortent heb ik antislipmatten gekocht bij action. Ik geloof dat ze nog geen 3 euro per stuk waren.

Wij hebben ooit stoeltjes bij action gekocht maar die hebben nog niet een vakantie van nog geen 10 dagen overleeft.
De stoelen die al zeker 15 jaar meegaan hebben we ooit bij praxis gehaald in de uitverkoop. Nadeel van die stoelen is dat je er meer in hangt dan zit, zijn heel laag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hangstoelen, zitten prima, maar om te eten wat minder handig. Mijn campingtafel kan trouwens heel laag, dat is niet zo handig eten voor ons, maar wel voor de kinderen op hun kinder campingstoelen. Toen mijn kinderen trouwens nog in de kinderstoel zaten, nam ik zo'n IKEA stoel mee. Poten eruit, zitje volproppen met spullen en de stoel ging zo mee in de auto.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Op sommige campings mag dat niet, een lijntje spannen. Ik heb daarom altijd een wasrekje.

En een afwasteil met hengsels vind ik ook een aanrader. Al het invouwbare keukengerei ben ik persoonlijk niet kapot van, ingeklapt droogt het niet goed en uitgeklapt neemt het net zoveel plaats in als het gewone spul.

Eigenlijk zit handig kamperen in het goed regelen van de kleine dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gewoon plastic borden van de HEMA, hier en daar bij elkaar gesprokkelde gratis kinderborden en wat mokken die mijn man al jaren had voordat wij elkaar leerden kennen. Ik neem gewoon bestek van thuis mee. Wel pak ik nu inmiddels mijn kampeerspullen thuis weer compleet in, dus ik zorg bijvoorbeeld dat ik een volle fles afwasmiddel bij de kampeerspullen heb liggen, dat zit allemaal in hetzelfde krat, het als een paar schone theedoeken etc. Dan hoef ik daar het jaar erna niet over na te denken. Ik vind het trouwens ook handig om een paar van die was pods ofzoiets mee te nemen. Op de camping is wasmiddel vaak best duur of ze hebben het niet en dan moet je weer zo'n groot pak kopen terwijl je misschien maar één keer wast. In Frankrijk vind je trouwens ook vaak wasseretes bij van die grote winkelcentra. Ik neem ook altijd een paar crocs of iets dergelijks mee, daar stap ik dan zo in als ik de tent uit ga. En een plasemmer voor mijn kinderen, dan hoef ik niet 's nachts met ze naar de WC.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
15-05-2018 20:24
Op sommige campings mag dat niet, een lijntje spannen. Ik heb daarom altijd een wasrekje.

En een afwasteil met hengsels vind ik ook een aanrader. Al het invouwbare keukengerei ben ik persoonlijk niet kapot van, ingeklapt droogt het niet goed en uitgeklapt neemt het net zoveel plaats in als het gewone spul.

:idee: volgens mij( maar ik weet het niet zeker) heb ik mijn afwasteil vorig jaar weggegooid omdat hij kapot was. Nu wil ik er ook een met hengsels.
Wasrekje heb ik vorig jaar voor 5€ bij Ikea gekocht maar niet gebruikt want op onze plek hing al een lijntje.
Waslijn mag idd op sommige campings niet maar ik heb geen ruimte voor een wasrek in de auto. Ik neem de gok altijd maar en anders was ik wat vaker en hang ik het op aan de scheerlijnen. Niet ideaal maar dat vind ik dus het leuke van kamperen; je komt er achter dat je zonder heel veel spullen kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven